Rob Kaijer, Taxi Kaijer, taxi, taxibedrijf, taxi-ondernemer

Beter rijgedrag leidt tot lagere verzekeringspremie taxibedrijf

Drie taxibedrijven zijn een innovatietraject gestart om onderzoek te doen naar de relatie tussen rijgedrag en schadepreventie. Kaijer, Hilverink en Atax zijn daartoe met GreenStar en verzekeringskantoor Scharenborg en Rijckenberg een samenwerking aangegaan. “Als chauffeurs bewust bezig zijn met goed te rijden, vermindert het aantal schadegevallen. Bovendien is het goed voor het milieu”, vertelt Rob Kaijer van het gelijknamige taxibedrijf.

Taxi Kaijer laat hiermee aan opdrachtgevers zien dat het taxibedrijf uit Wervershoof haar maatschappelijke rol oppakt. “We verminderen hiermee het brandstofverbruik. Dat is goed voor het milieu. Bovendien zal het aantal schadegevallen verminderen, waardoor we ook preventief ziekteverzuim kunnen tegengaan van chauffeurs. Want bewust en veilig rijden vermindert de kans op een ongeval.”

Rijgedrag

Gedurende een periode van een half jaar gaat GreenStar het rijgedrag van deze taxibedrijven gedetailleerd meten met een EcoBox. GreenStar analyseert de rijgedraggegevens en matcht deze op de schadelast van de taxibedrijven. Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van de impact van rijgedrag op schadelast.

Doordat GreenStar heel transparant maakt wat risicovol rijgedrag is, kan een taxibedrijf daar gericht op sturen. Hierdoor neemt de kans op schade aanzienlijk af. De deelnemende taxibedrijven worden actief begeleid een schadepreventie-adviseur van een landelijke verzekeraar.

Verzekeringskosten

“Er bestaat een directe correlatie tussen rijgedrag en schadelast en daarmee verzekeringskosten. Door rijgedrag te verbeteren kan een bedrijf dus geld besparen”, zegt Herbert den Ouden van Scharenborg en Rijckenberg.

De verzekeringspremie van taxibedrijven wordt vaak op individuele basis bepaald, weet Den Ouden. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar het aantal schades in de afgelopen drie jaar. “Als we in beeld kunnen brengen hoe het rijgedrag is van de chauffeurs, helpt dat mee om de premie omlaag te krijgen. Zeker als straks blijkt dat de schadelast flink vermindert als taxichauffeurs hun rijgedrag meetbaar verbeterd hebben.”

Taxi Kaijer

GreenStar heeft voor het project 30 voertuigen van Taxi Kaijer voorzien van de Ecobox. Dat is een meetapparaat dat eenvoudig op de OBD-poort van elk soort voertuig kan worden aangesloten.

Rijgedrag wordt gemeten op basis van zes parameters; stationair draaien van de motor, remmen, hard optrekken, snelheid, overmatig toerental en overmatig vrijlopen. Scores zijn vergelijkbaar met een rapportcijfer; 0 is de laagst haalbare score en 10 is de hoogst haalbare score.

Preventie

“We kunnen zo samen met de preventie-adviseur heel transparant laten zien op welke punten sommige chauffeurs zich nog kunnen verbeteren in hun rijgedragen. Het voordeel is dat ze dat dan ook eens van iemand anders horen dat de directie van het taxibedrijf”, licht Kaijer toe.

Inmiddels werken zo’n 50 taxibedrijven met GreenStar om brandstofverbruik te reduceren, vertelt Hans Schaap, directeur GreenStar. “Met deze samenwerking gaan we nog een stapje verder. Het helpt taxibedrijven om zowel hun schadelast te beperken als te besparen op de premie.”

Risicoprofiel

“We spelen hiermee in op een trend die in andere landen al vaker gebruikt wordt, waarbij verzekeringspremies sterker afhankelijk worden van daadwerkelijk risicoprofiel. Verzekeraars kunnen op basis van deze informatie slimme verzekeringsconstructies bieden zoals ‘Pay How You Drive’, waarbij de verzekeringspremie gebaseerd is op rijgedrag.”

GreenStar maakt rijgedrag heel inzichtelijk. Zowel per auto als per chauffeur. “Dit laatste is voor taxibedrijven heel belangrijk, omdat voertuigen vaak gedeeld worden door meerdere chauffeurs”, aldus Schaap.

Taxchauffeurs

Het kostte wel wat moeite om alle chauffeurs te overtuigen van de voordelen van de Ecobox, heeft Kaijer gemerkt. “Ze voelen zich in het begin natuurlijk gecontroleerd en denken dat we het alleen maar doen om kosten te besparen. Maar we zien nu al dat de prestaties van de chauffeurs flink toenemen. En omdat we echt individuele begeleiding geven aan chauffeurs die het nodig hebben, worden ze zich beter bewust van hoe belangrijk rijgedrag is.”

“Onze belangrijkste drijfveer is dat we opdrachtgevers laten zien dat we op het gebied van milieu onze verantwoordelijkheid pakken. Want als onze chauffeurs hun rijgedrag meetbaar verbeteren, leidt dat tot minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Daarmee onderscheiden we ons bij opdrachtgevers. En als dat leidt tot minder kosten aan onderhoud, brandstof en verzekering, is dat mooi meegenomen.”

Wagenparken

De taximarkt is volgens Schaap een mooie sector om dit nieuwe verzekeringsconcept te bewijzen met feiten en betrouwbare meetgegevens. “Taxibedrijven zijn echt kilometervreters. Bedrijven rijden met vergelijkbare auto’s die op dezelfde manier ingezet worden. Bovendien staan ze heel erg open voor verbetering van het rijgedrag.”

Hij verwacht deze methode en systematiek ook in te kunnen zetten bij wagenparken in andere sectoren. “Bijvoorbeeld bij wagenparken van onderhoudsdiensten en zakelijke dienstverleners en uiteindelijk bij de typische ‘leaseauto van de zaak'”, vertelt Schaap. “De bak aan data die wij momenteel vergaren in de taximarkt geeft enorme kennis en expertise die we als GreenStar ook toe kunnen passen om het rijgedrag in andere sectoren te verbeteren.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Beter rijgedrag leidt tot lagere verzekeringspremie taxibedrijf | TaxiPro
Rob Kaijer, Taxi Kaijer, taxi, taxibedrijf, taxi-ondernemer

Beter rijgedrag leidt tot lagere verzekeringspremie taxibedrijf

Drie taxibedrijven zijn een innovatietraject gestart om onderzoek te doen naar de relatie tussen rijgedrag en schadepreventie. Kaijer, Hilverink en Atax zijn daartoe met GreenStar en verzekeringskantoor Scharenborg en Rijckenberg een samenwerking aangegaan. “Als chauffeurs bewust bezig zijn met goed te rijden, vermindert het aantal schadegevallen. Bovendien is het goed voor het milieu”, vertelt Rob Kaijer van het gelijknamige taxibedrijf.

Taxi Kaijer laat hiermee aan opdrachtgevers zien dat het taxibedrijf uit Wervershoof haar maatschappelijke rol oppakt. “We verminderen hiermee het brandstofverbruik. Dat is goed voor het milieu. Bovendien zal het aantal schadegevallen verminderen, waardoor we ook preventief ziekteverzuim kunnen tegengaan van chauffeurs. Want bewust en veilig rijden vermindert de kans op een ongeval.”

Rijgedrag

Gedurende een periode van een half jaar gaat GreenStar het rijgedrag van deze taxibedrijven gedetailleerd meten met een EcoBox. GreenStar analyseert de rijgedraggegevens en matcht deze op de schadelast van de taxibedrijven. Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van de impact van rijgedrag op schadelast.

Doordat GreenStar heel transparant maakt wat risicovol rijgedrag is, kan een taxibedrijf daar gericht op sturen. Hierdoor neemt de kans op schade aanzienlijk af. De deelnemende taxibedrijven worden actief begeleid een schadepreventie-adviseur van een landelijke verzekeraar.

Verzekeringskosten

“Er bestaat een directe correlatie tussen rijgedrag en schadelast en daarmee verzekeringskosten. Door rijgedrag te verbeteren kan een bedrijf dus geld besparen”, zegt Herbert den Ouden van Scharenborg en Rijckenberg.

De verzekeringspremie van taxibedrijven wordt vaak op individuele basis bepaald, weet Den Ouden. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar het aantal schades in de afgelopen drie jaar. “Als we in beeld kunnen brengen hoe het rijgedrag is van de chauffeurs, helpt dat mee om de premie omlaag te krijgen. Zeker als straks blijkt dat de schadelast flink vermindert als taxichauffeurs hun rijgedrag meetbaar verbeterd hebben.”

Taxi Kaijer

GreenStar heeft voor het project 30 voertuigen van Taxi Kaijer voorzien van de Ecobox. Dat is een meetapparaat dat eenvoudig op de OBD-poort van elk soort voertuig kan worden aangesloten.

Rijgedrag wordt gemeten op basis van zes parameters; stationair draaien van de motor, remmen, hard optrekken, snelheid, overmatig toerental en overmatig vrijlopen. Scores zijn vergelijkbaar met een rapportcijfer; 0 is de laagst haalbare score en 10 is de hoogst haalbare score.

Preventie

“We kunnen zo samen met de preventie-adviseur heel transparant laten zien op welke punten sommige chauffeurs zich nog kunnen verbeteren in hun rijgedragen. Het voordeel is dat ze dat dan ook eens van iemand anders horen dat de directie van het taxibedrijf”, licht Kaijer toe.

Inmiddels werken zo’n 50 taxibedrijven met GreenStar om brandstofverbruik te reduceren, vertelt Hans Schaap, directeur GreenStar. “Met deze samenwerking gaan we nog een stapje verder. Het helpt taxibedrijven om zowel hun schadelast te beperken als te besparen op de premie.”

Risicoprofiel

“We spelen hiermee in op een trend die in andere landen al vaker gebruikt wordt, waarbij verzekeringspremies sterker afhankelijk worden van daadwerkelijk risicoprofiel. Verzekeraars kunnen op basis van deze informatie slimme verzekeringsconstructies bieden zoals ‘Pay How You Drive’, waarbij de verzekeringspremie gebaseerd is op rijgedrag.”

GreenStar maakt rijgedrag heel inzichtelijk. Zowel per auto als per chauffeur. “Dit laatste is voor taxibedrijven heel belangrijk, omdat voertuigen vaak gedeeld worden door meerdere chauffeurs”, aldus Schaap.

Taxchauffeurs

Het kostte wel wat moeite om alle chauffeurs te overtuigen van de voordelen van de Ecobox, heeft Kaijer gemerkt. “Ze voelen zich in het begin natuurlijk gecontroleerd en denken dat we het alleen maar doen om kosten te besparen. Maar we zien nu al dat de prestaties van de chauffeurs flink toenemen. En omdat we echt individuele begeleiding geven aan chauffeurs die het nodig hebben, worden ze zich beter bewust van hoe belangrijk rijgedrag is.”

“Onze belangrijkste drijfveer is dat we opdrachtgevers laten zien dat we op het gebied van milieu onze verantwoordelijkheid pakken. Want als onze chauffeurs hun rijgedrag meetbaar verbeteren, leidt dat tot minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Daarmee onderscheiden we ons bij opdrachtgevers. En als dat leidt tot minder kosten aan onderhoud, brandstof en verzekering, is dat mooi meegenomen.”

Wagenparken

De taximarkt is volgens Schaap een mooie sector om dit nieuwe verzekeringsconcept te bewijzen met feiten en betrouwbare meetgegevens. “Taxibedrijven zijn echt kilometervreters. Bedrijven rijden met vergelijkbare auto’s die op dezelfde manier ingezet worden. Bovendien staan ze heel erg open voor verbetering van het rijgedrag.”

Hij verwacht deze methode en systematiek ook in te kunnen zetten bij wagenparken in andere sectoren. “Bijvoorbeeld bij wagenparken van onderhoudsdiensten en zakelijke dienstverleners en uiteindelijk bij de typische ‘leaseauto van de zaak'”, vertelt Schaap. “De bak aan data die wij momenteel vergaren in de taximarkt geeft enorme kennis en expertise die we als GreenStar ook toe kunnen passen om het rijgedrag in andere sectoren te verbeteren.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.