rijbaanwissel, E-klasse, Mercedes-Benz, autonoom rijden

Automatische rijbaanwissel op nieuwe E-Klasse

Mercedes-Benz breidt het rijassistentiepakket van de nieuwe E-Klasse, die komend voorjaar wordt geïntroduceerd, uit met een actieve rijbaanwisselassistent en maakt de businesslimousine daarmee nog intelligenter. Het radar- en cameragestuurde assistentiesysteem ondersteunt de bestuurder bij het wisselen van rijbaan, bijvoorbeeld tijdens inhalen op meerbaans wegen. Het systeem levert daarmee een aanzienlijke toename op het gebied van comfort en helpt aanrijdingen voorkomen.

Bijna 15 procent van alle ongevallen op Duitse wegen vindt plaats tussen voertuigen die in dezelfde richting rijden, bijna 20 procent daarvan vindt plaats tijdens het wisselen van rijbaan.

Veilig rijden

Om dergelijke risicovolle situaties te ontwijken, biedt Mercedes-Benz sinds 2007 de dodehoekassistent aan, die in 2010 doorontwikkeld werd tot de actieve dodehoekassistent. Naast de optische en bij gebruik van de richtingaanwijzers eveneens akoestische waarschuwing, kan de actieve dodehoekassistent bij een dreigende botsing ingrijpen met eenzijdige remingrepen om het voertuig binnen de rijbaan te houden.

Met de actieve rijbaanwisselassistent maakt Mercedes-Benz een belangrijke sprong voorwaarts. Als onderdeel van de DRIVE PILOT ontlast dit systeem de bestuurder tijdens typische rijbaanwisselsituaties, zodat hij zich beter kan concentreren op wat er zich om hem heen afspeelt. Als aanvulling op de actieve dodehoekassistent en de actieve spoorassistent helpt het systeem tevens om ongevallen te voorkomen.

Automatische rijbaanwissel

Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer langer dan 2 seconden activeert om van rijbaan te wisselen, stuurt de actieve rijbaanwisselassistent de E-klasse naar de naastgelegen rijbaan. Het voertuig wisselt alleen autonoom van rijbaan wanneer de sensoren geen voertuigen in de gevarenzones waarnemen. Het speelt daarbij geen rol of de auto naar de linker rijbaan gaat om in te halen of weer invoegt op de rechter rijbaan.

Een langeafstandsradar en de stereocamera bewaken het gebied voor de auto, multi-mode radarsensoren controleren permanent het gebied aan de achterkant en zijkanten. Beide sensoren houden daarbij rekening met de snelheid van gedetecteerde voertuigen in de omgeving. De bestuurder zelf hoeft de rijbaanwissel alleen maar in de gaten te houden. Voor Duitsland is door de rijksdienst voor wegverkeer een voorlopige goedkeuring verleend voor de actieve rijbaanwisselassistent. Een aanvraagprocedure voor de gehele EU loopt inmiddels.

Uitvoeren

Criteria voor het uitvoeren van een actieve rijbaanwissel zijn:

  • Richtingaanwijzer langer dan 2 seconden activeren
  • Vrijebaanherkenning laat een rijbaanwissel binnen 3 seconden toe
  • Stuurassistent is geactiveerd
  • De auto rijdt op een meerbaans weg, gedetecteerd via de in COMAND Online geïntegreerde navigatiemodule
  • Afzonderlijke, aangrenzende rijbaan gedetecteerd via stereocamera
  • Snelheid tussen 80 en 180 km/h

De actieve rijbaanwissel wordt door het systeem afgebroken wanneer de sensoren een obstakel herkennen of geen wegmarkering meer waarnemen, wanneer de bestuurder tegenstuurt of de stuurassistent wordt uitgeschakeld.

Drive Pilot

De nieuwe actieve rijbaanwisselassistent is een deelsysteem van de DRIVE PILOT en daarmee bestanddeel van het rijassistentiepakket van Mercedes-Benz, dat volgend jaar zijn wereldpremière viert op de nieuwe E-klasse. De nieuwe E-klasse wordt in het voorjaar van 2016 geïntroduceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Automatische rijbaanwissel op nieuwe E-Klasse | TaxiPro
rijbaanwissel, E-klasse, Mercedes-Benz, autonoom rijden

Automatische rijbaanwissel op nieuwe E-Klasse

Mercedes-Benz breidt het rijassistentiepakket van de nieuwe E-Klasse, die komend voorjaar wordt geïntroduceerd, uit met een actieve rijbaanwisselassistent en maakt de businesslimousine daarmee nog intelligenter. Het radar- en cameragestuurde assistentiesysteem ondersteunt de bestuurder bij het wisselen van rijbaan, bijvoorbeeld tijdens inhalen op meerbaans wegen. Het systeem levert daarmee een aanzienlijke toename op het gebied van comfort en helpt aanrijdingen voorkomen.

Bijna 15 procent van alle ongevallen op Duitse wegen vindt plaats tussen voertuigen die in dezelfde richting rijden, bijna 20 procent daarvan vindt plaats tijdens het wisselen van rijbaan.

Veilig rijden

Om dergelijke risicovolle situaties te ontwijken, biedt Mercedes-Benz sinds 2007 de dodehoekassistent aan, die in 2010 doorontwikkeld werd tot de actieve dodehoekassistent. Naast de optische en bij gebruik van de richtingaanwijzers eveneens akoestische waarschuwing, kan de actieve dodehoekassistent bij een dreigende botsing ingrijpen met eenzijdige remingrepen om het voertuig binnen de rijbaan te houden.

Met de actieve rijbaanwisselassistent maakt Mercedes-Benz een belangrijke sprong voorwaarts. Als onderdeel van de DRIVE PILOT ontlast dit systeem de bestuurder tijdens typische rijbaanwisselsituaties, zodat hij zich beter kan concentreren op wat er zich om hem heen afspeelt. Als aanvulling op de actieve dodehoekassistent en de actieve spoorassistent helpt het systeem tevens om ongevallen te voorkomen.

Automatische rijbaanwissel

Wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer langer dan 2 seconden activeert om van rijbaan te wisselen, stuurt de actieve rijbaanwisselassistent de E-klasse naar de naastgelegen rijbaan. Het voertuig wisselt alleen autonoom van rijbaan wanneer de sensoren geen voertuigen in de gevarenzones waarnemen. Het speelt daarbij geen rol of de auto naar de linker rijbaan gaat om in te halen of weer invoegt op de rechter rijbaan.

Een langeafstandsradar en de stereocamera bewaken het gebied voor de auto, multi-mode radarsensoren controleren permanent het gebied aan de achterkant en zijkanten. Beide sensoren houden daarbij rekening met de snelheid van gedetecteerde voertuigen in de omgeving. De bestuurder zelf hoeft de rijbaanwissel alleen maar in de gaten te houden. Voor Duitsland is door de rijksdienst voor wegverkeer een voorlopige goedkeuring verleend voor de actieve rijbaanwisselassistent. Een aanvraagprocedure voor de gehele EU loopt inmiddels.

Uitvoeren

Criteria voor het uitvoeren van een actieve rijbaanwissel zijn:

  • Richtingaanwijzer langer dan 2 seconden activeren
  • Vrijebaanherkenning laat een rijbaanwissel binnen 3 seconden toe
  • Stuurassistent is geactiveerd
  • De auto rijdt op een meerbaans weg, gedetecteerd via de in COMAND Online geïntegreerde navigatiemodule
  • Afzonderlijke, aangrenzende rijbaan gedetecteerd via stereocamera
  • Snelheid tussen 80 en 180 km/h

De actieve rijbaanwissel wordt door het systeem afgebroken wanneer de sensoren een obstakel herkennen of geen wegmarkering meer waarnemen, wanneer de bestuurder tegenstuurt of de stuurassistent wordt uitgeschakeld.

Drive Pilot

De nieuwe actieve rijbaanwisselassistent is een deelsysteem van de DRIVE PILOT en daarmee bestanddeel van het rijassistentiepakket van Mercedes-Benz, dat volgend jaar zijn wereldpremière viert op de nieuwe E-klasse. De nieuwe E-klasse wordt in het voorjaar van 2016 geïntroduceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.