De reiziger centraal op weg naar smart mobility
Er wordt veel over Mobility as a Service gepraat, maar hoe breng je het in de praktijk? In elk geval door niet de manier van vervoeren voorop te stellen. Veel belangrijker is dat de reis past bij degene die hem maakt. Die visie zette Korton uiteen tijdens de Taxi Expo 2016, onlangs in Expo Houten.
Korton houdt zich bezig met cloudoplossingen en software-applicaties. Het bedrijf is onder meer bekend van zijn programmaâs WinTax voor het plannen van personenvervoer, WinTOP voor vervoersregie en WorkForce Pro voor personeelsplanning en het maken van roosters. Korton houdt zich al enkele jaren bezig met de vraag hoe de reiziger het vervoer op maat krijgt dat bij hem of haar past.
Met name de volledige online oplossing die WinTOP is, kan alle benodigde informatie bij elkaar brengen en de gewenste Mobility as a Service realiseren. Daarbij staat het vervoer van A naar B voorop, niet de manier waarop dat gebeurt. taxivervoer is Ă©Ă©n van de mogelijke schakels binnen zoân ketenreis.
Gebroken been
Ruben Schouten legde uit hoe de âcustomer journeyâ van een reiziger in het contractvervoer er uit zou kunnen zien. âWant om die reiziger gaat hetâ, benadrukte hij al meteen. In dit voorbeeld gaat het om mevrouw Jansen, die zich met een gebroken been en een daarmee gepaard gaande reisbehoefte meldt bij de gemeente waarvan zij inwoner is. âEr worden heldere afspraken gemaakt die leiden tot een reisprofiel. Mevrouw Jansen kan met haar gebroken been niet fietsen en maximaal 50 meter lopen. Omdat het allemaal nieuw is, wil ze graag de eerste paar keer onder begeleiding reizen.â
De indicaties worden heel flexibel ingevuld, waarna een voorstel wordt gegenereerd voor haar reis van A naar B. âMet behulp van het reizigersprofiel worden vraag een aanbod bij elkaar gebracht op een manier die bij haar wensen pastâ, aldus Schouten. âZij is van A naar B geholpen en kan dat de volgende keer zelf regelen via het online platform.â
Vervoer door vrijwilligers
Nu is het zaak om het plaatje compleet te krijgen. Welke aanvullende mogelijkheden voor vervoer zijn er? âDenk dan aan e-bikes, of vervoer door vrijwilligers, eigenlijk alles wat vervoer is.â De omschreven oplossing is weliswaar nog niet operationeel, maar Korton is er wel klaar voor en ziet het als softwarebedrijf als zijn taak om de mogelijkheden op dit vlak te verkennen. Dat betekent dus ook: het vervoersaanbod kennen en opnemen in het platform.
Bij Korton denkt men dat bezit steeds schaarser zal worden. Er wordt steeds meer gedeeld, ook als het om vervoer gaat. âUiteindelijk zal een bus alleen nog van A naar B rijden als daar concreet door reizigers om wordt gevraagd. Wellicht maakt dat het openbaar vervoer op termijn overbodig. Wij denken hiermee in elk geval klant en taxi dichter bij elkaar te kunnen brengen.â
Prima idee, echter de gemeenten gaan uit van de meest efficiënte (lees: goedkoopste) manier van vervoer. Mocht de client niet binnen het goedkope plaatje vallen dan zal zij haar reis zelf moeten betalen. Voor verzekeringsmaatschappijen geldt precies hetzelfde. Hierdoor zal de client vaak lang moeten wachten voor haar goedkoopste taxi ter plekke is, zal zij soms via andere routes naar haar bestemming worden gebracht of tijden van te voren weggebracht worden, omdat dit beter in de planning past.