Training, Connexxion, dementie

Personeel Connexxion getraind op omgaan met dementie

Bron: Connexxion

Connexxion leert zijn werknemers in het zorgvervoer om beter om te gaan met mensen met dementie. Deze week kregen de eerste 25 chauffeurs hun training, die na deze kick-off landelijk zal worden gegeven. 

In de training wordt de deelnemers geleerd goed om te gaan met mensen met dementie. Na afloop van de training ontvingen de eerste 25 chauffeurs een certificaat. Medewerkers van Connexxion kunnen de training online volgen. Daarnaast wordt in februari een aantal medewerkers van de vervoerder geschoold om zelf collega’s te kunnen trainen.

De trainingen zijn onderdeel van de campagne ‘Samen dementievriendelijk’, een gezamenlijk initiatief van Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en het ministerie van VWS. De campagne is onderdeel van het Deltaplan Dementie. De initiatiefnemers willen de komende vijf jaar Nederlanders bewust maken van dementie. Het doel is dat mensen dementie niet alleen weten te herkennen, maar vervolgens ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of voor de mantelzorger van die persoon.

Niet halverwege afwijken

Voor Connexxion biedt deze aanpak de mogelijkheid om het vervoer nog beter af te stemmen op de mensen die er gebruik van maken. “Connexxion wil dat iedereen met een goed gevoel kan reizen en dat het zelfstandig reizen mogelijk is en blijft, ook voor mensen met dementie”, vertelt managing director Michiel Wildschut. “Dit initiatief past binnen het onderscheid dat wij bieden tussen het reguliere vervoer en het vervoer van mensen die meer begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld door niet halverwege de rit af te wijken van de afgesproken bestemming als een passagier impulsief besluit op een andere locatie afgezet te willen worden. De kans bestaat dat iemand dan gaat dwalen. Dat moet je niet willen. En ook moeten mensen met dementie een warme overdracht krijgen: chauffeurs moeten hen ophalen bij de deur en ook persoonlijk afzetten.”

Branchetrainingen

Nienke van Wezel, projectleider van Samen dementievriendelijk, is blij met deze ontwikkeling bij Connexxion: “Het aantal mensen met dementie groeit. Dus ook het aantal mensen met dementie dat mobiel wil zijn. Dan is het een hele geruststelling als een chauffeur dementie herkent en bijvoorbeeld goed heeft gecheckt of iemand op de juiste plek wordt afgezet”.

Inmiddels hebben zich bij Samen dementievriendelijk tientallen organisaties en bedrijven gemeld voor een training hoe goed om te gaan met mensen met dementie. Naast een basistraining zijn er branchetrainingen ontwikkeld die inspelen op specifieke situaties. De medewerkers van Connexxion volgen de branchetraining ‘In de taxi’. Andere dementievriendelijke trainingen zijn ‘In de winkel’ en ‘Op het gemeentehuis’. In de loop van 2017 worden er in het kader van de campagne nog meer branchetrainingen ontwikkeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Personeel Connexxion getraind op omgaan met dementie | TaxiPro
Training, Connexxion, dementie

Personeel Connexxion getraind op omgaan met dementie

Bron: Connexxion

Connexxion leert zijn werknemers in het zorgvervoer om beter om te gaan met mensen met dementie. Deze week kregen de eerste 25 chauffeurs hun training, die na deze kick-off landelijk zal worden gegeven. 

In de training wordt de deelnemers geleerd goed om te gaan met mensen met dementie. Na afloop van de training ontvingen de eerste 25 chauffeurs een certificaat. Medewerkers van Connexxion kunnen de training online volgen. Daarnaast wordt in februari een aantal medewerkers van de vervoerder geschoold om zelf collega’s te kunnen trainen.

De trainingen zijn onderdeel van de campagne ‘Samen dementievriendelijk’, een gezamenlijk initiatief van Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en het ministerie van VWS. De campagne is onderdeel van het Deltaplan Dementie. De initiatiefnemers willen de komende vijf jaar Nederlanders bewust maken van dementie. Het doel is dat mensen dementie niet alleen weten te herkennen, maar vervolgens ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of voor de mantelzorger van die persoon.

Niet halverwege afwijken

Voor Connexxion biedt deze aanpak de mogelijkheid om het vervoer nog beter af te stemmen op de mensen die er gebruik van maken. “Connexxion wil dat iedereen met een goed gevoel kan reizen en dat het zelfstandig reizen mogelijk is en blijft, ook voor mensen met dementie”, vertelt managing director Michiel Wildschut. “Dit initiatief past binnen het onderscheid dat wij bieden tussen het reguliere vervoer en het vervoer van mensen die meer begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld door niet halverwege de rit af te wijken van de afgesproken bestemming als een passagier impulsief besluit op een andere locatie afgezet te willen worden. De kans bestaat dat iemand dan gaat dwalen. Dat moet je niet willen. En ook moeten mensen met dementie een warme overdracht krijgen: chauffeurs moeten hen ophalen bij de deur en ook persoonlijk afzetten.”

Branchetrainingen

Nienke van Wezel, projectleider van Samen dementievriendelijk, is blij met deze ontwikkeling bij Connexxion: “Het aantal mensen met dementie groeit. Dus ook het aantal mensen met dementie dat mobiel wil zijn. Dan is het een hele geruststelling als een chauffeur dementie herkent en bijvoorbeeld goed heeft gecheckt of iemand op de juiste plek wordt afgezet”.

Inmiddels hebben zich bij Samen dementievriendelijk tientallen organisaties en bedrijven gemeld voor een training hoe goed om te gaan met mensen met dementie. Naast een basistraining zijn er branchetrainingen ontwikkeld die inspelen op specifieke situaties. De medewerkers van Connexxion volgen de branchetraining ‘In de taxi’. Andere dementievriendelijke trainingen zijn ‘In de winkel’ en ‘Op het gemeentehuis’. In de loop van 2017 worden er in het kader van de campagne nog meer branchetrainingen ontwikkeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.