Taxi Bejing

Beijing gaat voor tienduizenden elektrische taxi’s

Gepubliceerd op 02-03-2017 om 08:19

De Chinese stad Beijing wil af van taxi’s die op diesel en benzine rijden. De komende jaren moeten deze circa 67.000 voertuigen allemaal worden vervangen door elektrische taxi’s of auto’s die rijden op niet fossiele brandstoffen. De maatregel maakt deel uit van een bredere aanpak van de luchtvervuiling in Beijing en andere steden. Maar uiteraard hebben de plannen ook een belangrijke economische component,

In totaal telt Beijing zo’n 73.000 taxi’s, waarvan slecht een klein deel niet op benzine of diesel rijdt. Ongeveer 67.000 taxi’s doen dat wel. Het zou enorm in luchtvervuiling kunnen schelen als deze voertuigen zouden worden aangestuurd door een elektrische motor, of door een duurzamere variant van brandstof dan nu het geval is. Uiteraard zullen niet alle taxi’s in één klap vervangen worden. Maar elke nieuwe taxi moet al wel aan de nieuwe eisen voldoen. En dat geldt ook als een taxi uit de roulatie wordt gehaald: het vervangende voertuig mag niet op diesel of benzine rijden.

Overstap kost geld

Aan deze aanpak kleven voordelen en nadelen. Het is becijferd dat de nieuwe eisen een markt ter waarde van zo’n 1,3 miljard euro zal helpen creëren. Dat zit hem dan vooral in de boost die de productie van elektrische voertuigen zou krijgen. daarbij zou de reductie in milieuvervuiling aanzienlijk zijn, en met de slechte luchtkwaliteit in Chinese steden zou dat geen overbodige luxe zijn.

Maar anderzijds zijn er voor taxibedrijven ook kosten verbonden aan het maken van de overstap naar andere voertuigen. Elektrische auto’s zijn gemiddeld een heel stuk duurder dan taxi’s die op benzine diesel rijden, al zullen die kosten wel dalen al ze in grote getale worden geproduceerd en verkocht. Maar het is ook nog eens lastig concurreren met die ‘traditionele’ voertuigen zolang ze nog rondrijden. Een elektrische auto moet nu eenmaal vaker en langer opladen dan een voertuig op benzine of diesel bijgetankt moet worden. Bovendien is de laadinfrastructuur over het algemeen nog beperkt, evenals de actieradius van elektrische voertuigen.

Fabrieken voor elektrische auto’s

Anderzijds begint met in Beijing niet op nul met dit initiatief. In 2016 verdubbelde het land de omvang van zijn elektrische vloot naar 600.000 voertuigen – meer dan er in de Verenigde Staten en Europa bij elkaar opgeteld rondrijden. En daarbij komt dat China de productie van elektrische auto’s wil stimuleren en faciliteren. Het land heeft hier een leidende positie in verworven. Om die te behouden, werd onlangs voorgesteld dat de regels, bedoeld om de eigen economie te beschermen, worden versoepeld op producenten van elektrische voertuigen te verleiden tot het openen van een fabriek in China. In het licht van dat alles bezien, is het elektrificeren van de taxivloot in Beijing in potentie zowel goed voor het milieu als voor de economie.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro, SDC360 en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.