Peter Verburg, SWVO

Scheiding regie en uitvoering wmo-vervoer leidt tot hoge klantwaardering

De komst van een gemeentelijke vervoerscentrale in de Oosterschelderegio heeft geleid tot een hoge klantwaardering (8,3), korte lijnen met meer maatwerk, efficiëntere inzet van vervoer en meer kwaliteit voor dezelfde kosten. 

Dat vertelden Peter Verburg van Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) en Cees Hage, directeur vervoerder TCR, op het Nationaal Congres Contractvervoer 2013. Taxicentrale Renesse (TCR) voert sinds augustus vorig jaar het regiotaxivervoer in de Oosterschelderegio uit. 

Bij de aanbesteding van het regiotaxivervoer in de Oosterschelderegio is er vorig jaar voor gekozen om de contractvorm te veranderen en de regie en de uitvoering van het WMO-vervoer van elkaar te scheiden. Om dit mogelijk te maken is er een centraal gemeentelijke vervoerscentrale ingericht. Deze centrale heeft een aantal taken van de taxivervoerder overgenomen, waardoor die zich uitsluitend op het vervoer kan richten.

Verburg: “Wij wilden niet meer op de traditionele manier een vervoerscontract aangaan. We waren niet tevreden over het huidige WMO-vervoer en wilden meer invloed op de kwaliteit en uitvoering uitoefenen.”

Centrale inrichten

“Voordat we konden aanbesteden moesten we een eigen centrale inrichten. We wilden zelf dat vervoer aansturen. Samen met de gemeente hebben we in Zeeuws-Vlaanderen een centraal gemeentelijk vervoerscentrale ingericht”, aldus Verburg.

“Daarna hebben een marktconsultatie gehouden om te kijken wat het model dat we hadden bedacht betekent. Ook wilden we onderzoeken hoe de vervoerders er tegenaan keken. Daarbij bleek dat de vergoedingsystematiek cruciaal is. Je kunt het risico voor de bezetting van het voertuig niet bij de vervoerder neerleggen. Dat ligt bij de overheden”, aldus Verburg.

Vraag-afhankelijk vervoer

Directeur Cees Hage van TCR: “We hadden destijds nog weinig ervaring met vraag-afhankelijk vervoer en hadden hier spookbeelden van. We vonden het in eerste instantie niet interessant. We waren bang dat we ons hiermee te afhankelijk van de centrale zouden opstellen.”

“Uiteindelijk bleek dat de kwaliteit wordt bepaald door de de vervoerscentrale die in de regio zit. Zij regelen ook de klachtenafhandeling. Als vervoersbedrijf hoef je niet meer te doen dan chauffeurs in te plannen. Je hebt minder mensen nodig op kantoor. Urenregistratie wordt door de centrale aangeleverd. Er is nooit geen discussie over facturatie”, legt de directeur uit.

Aanbesteding

Hage: “De aanbesteding was helder en transparant. Het bleek daarnaast dat de vervoersbehoefte van de centrale vrij contstant was. Je krijgt een bepaald uurtarief voor de auto’s die worden ingehuurd. De schrik van twee jaar geleden is helemaal voorbij. Het is gewoon even wennen om het stuur uit handen te geven.”

De nieuwe contractvorm bleek voor beide partijen voordelen op te leveren. Hage: “Je hebt een gezamenlijk belang, waarbij de centrale de hoofdrol speelt. Wij moeten er voor zorgen dat onze chauffeurs het goed doen. Wij hebben geen leegloop. Alle uren waarop chauffeurs zijn ingepland, krijgen wij uitbetaald. Voorheen stonden chauffeurs soms uren stil.”

Marieke van Gompel

Download de presentatie: Regiecentrale Oosterschelderegio: Overheid aan het stuur Peter Verburg, SWVO en Cees Hage, directeur TCR

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Scheiding regie en uitvoering wmo-vervoer leidt tot hoge klantwaardering”

Frank Boxtel|04.07.13|12:21

Eerder was er geen draagvlak bij de gemeenten om zelf de regie in de hand te nemen. Teveel gedoe. Onder druk van de crises en tanende werkgelegenheid komt draagvlak uit alle kieren en spleten. Het doel is bijna bereikt. De sanering van de taxibranche, de laagste prijs en de digitalisering van de realisatie. Rest nog de integratie van het contractvervoer in de OV bedrijven. We kunnen dan met hen de substitutie (Van maatwerk naar lijn-gebonden OV) uitwerken.

Scheiding regie en uitvoering wmo-vervoer leidt tot hoge klantwaardering | TaxiPro
Peter Verburg, SWVO

Scheiding regie en uitvoering wmo-vervoer leidt tot hoge klantwaardering

De komst van een gemeentelijke vervoerscentrale in de Oosterschelderegio heeft geleid tot een hoge klantwaardering (8,3), korte lijnen met meer maatwerk, efficiëntere inzet van vervoer en meer kwaliteit voor dezelfde kosten. 

Dat vertelden Peter Verburg van Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) en Cees Hage, directeur vervoerder TCR, op het Nationaal Congres Contractvervoer 2013. Taxicentrale Renesse (TCR) voert sinds augustus vorig jaar het regiotaxivervoer in de Oosterschelderegio uit. 

Bij de aanbesteding van het regiotaxivervoer in de Oosterschelderegio is er vorig jaar voor gekozen om de contractvorm te veranderen en de regie en de uitvoering van het WMO-vervoer van elkaar te scheiden. Om dit mogelijk te maken is er een centraal gemeentelijke vervoerscentrale ingericht. Deze centrale heeft een aantal taken van de taxivervoerder overgenomen, waardoor die zich uitsluitend op het vervoer kan richten.

Verburg: “Wij wilden niet meer op de traditionele manier een vervoerscontract aangaan. We waren niet tevreden over het huidige WMO-vervoer en wilden meer invloed op de kwaliteit en uitvoering uitoefenen.”

Centrale inrichten

“Voordat we konden aanbesteden moesten we een eigen centrale inrichten. We wilden zelf dat vervoer aansturen. Samen met de gemeente hebben we in Zeeuws-Vlaanderen een centraal gemeentelijk vervoerscentrale ingericht”, aldus Verburg.

“Daarna hebben een marktconsultatie gehouden om te kijken wat het model dat we hadden bedacht betekent. Ook wilden we onderzoeken hoe de vervoerders er tegenaan keken. Daarbij bleek dat de vergoedingsystematiek cruciaal is. Je kunt het risico voor de bezetting van het voertuig niet bij de vervoerder neerleggen. Dat ligt bij de overheden”, aldus Verburg.

Vraag-afhankelijk vervoer

Directeur Cees Hage van TCR: “We hadden destijds nog weinig ervaring met vraag-afhankelijk vervoer en hadden hier spookbeelden van. We vonden het in eerste instantie niet interessant. We waren bang dat we ons hiermee te afhankelijk van de centrale zouden opstellen.”

“Uiteindelijk bleek dat de kwaliteit wordt bepaald door de de vervoerscentrale die in de regio zit. Zij regelen ook de klachtenafhandeling. Als vervoersbedrijf hoef je niet meer te doen dan chauffeurs in te plannen. Je hebt minder mensen nodig op kantoor. Urenregistratie wordt door de centrale aangeleverd. Er is nooit geen discussie over facturatie”, legt de directeur uit.

Aanbesteding

Hage: “De aanbesteding was helder en transparant. Het bleek daarnaast dat de vervoersbehoefte van de centrale vrij contstant was. Je krijgt een bepaald uurtarief voor de auto’s die worden ingehuurd. De schrik van twee jaar geleden is helemaal voorbij. Het is gewoon even wennen om het stuur uit handen te geven.”

De nieuwe contractvorm bleek voor beide partijen voordelen op te leveren. Hage: “Je hebt een gezamenlijk belang, waarbij de centrale de hoofdrol speelt. Wij moeten er voor zorgen dat onze chauffeurs het goed doen. Wij hebben geen leegloop. Alle uren waarop chauffeurs zijn ingepland, krijgen wij uitbetaald. Voorheen stonden chauffeurs soms uren stil.”

Marieke van Gompel

Download de presentatie: Regiecentrale Oosterschelderegio: Overheid aan het stuur Peter Verburg, SWVO en Cees Hage, directeur TCR

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Scheiding regie en uitvoering wmo-vervoer leidt tot hoge klantwaardering”

Frank Boxtel|04.07.13|12:21

Eerder was er geen draagvlak bij de gemeenten om zelf de regie in de hand te nemen. Teveel gedoe. Onder druk van de crises en tanende werkgelegenheid komt draagvlak uit alle kieren en spleten. Het doel is bijna bereikt. De sanering van de taxibranche, de laagste prijs en de digitalisering van de realisatie. Rest nog de integratie van het contractvervoer in de OV bedrijven. We kunnen dan met hen de substitutie (Van maatwerk naar lijn-gebonden OV) uitwerken.