Peter Altevogt, Korton

‘Gebruik internet voor processen bij decentralisatie AWBZ-vervoer’

De geschiedenis herhaalt zich, is de indruk van Peter Altevogt, directeur van ICT-bedrijf Korton Group. Nadat verzekeraars verantwoordelijk werden voor zittend ziekenvervoer, zijn de gemeenten nu aan de beurt vanwege de geplande decentralisatie van het AWBZ-vervoer. Gemeenten kunnen volgens Altevogt hun voordeel doen met de ervaringen van de verzekeraars. Internet kan daarbij goed gebruikt worden om processen te optimaliseren.

De processen die spelen bij het organiseren van het vervoer zijn in de ogen van Altevogt sterk vergelijkbaar, zo legde hij uit tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Hij weet waarover hij praat want Korton is goed thuis in de wereld van het personenvervoer. Zo ontwikkelde het bedrijf onder meer de elektronische ritagenda WinTax en het regieplatform WinTOP en bedient grote klanten als zorgverzekeraar Achmea, NS en vervoersregisseur Transvision.

Slim organiseren

Nu het huidige AWBZ-vervoer een nieuwe gemeentelijke taak wordt binnen de Wmo, die bovendien goedkoper uitgevoerd moet worden dan de landelijke overheid nu doet, komt het volgens Korton aan op slim organiseren. “Internet is prima te gebruiken om je processen te optimaliseren.”

Bovendien vergemakkelijkt het de samenwerking met andere partijen in de vervoersketen. “Hoe slimmer je meerdere vormen van vervoer combineert, hoe meer geld je overhoudt voor collectief vervoer.”

Taxi-informatiepunt

Een mooi voorbeeld is het taxi-informatiepunt in de Isala klinieken in Zwolle, dat Korton ontwikkelde. Voorlopig gaat het om een pilot van een jaar. Bij de hoofdingang op verschillende locaties van het ziekenhuis hangen grote beeldschermen waarop patiënten die na een behandeling naar huis willen, precies kunnen zien hoe laat hun taxi komt voorrijden. Omdat de taxi’s van de meewerkende vervoersbedrijven zijn uitgerust met gps, wordt ook een eventuele vertraging weergegeven.

In een half uur tijd arriveren er misschien wel tientallen taxi’s. Klanten hoeven niet meer bij de balie van het ziekenhuis te informeren. Op het scherm zien ze welke taxi voor wie arriveert en op welk tijdstip. Een ander onderdeel van het systeem is dat mensen die gebruik maken van Wmo-vervoer of de Regiotaxi zelf hun terugreis naar huis kunnen boeken vanuit het ziekenhuis met een speciale paslezer.

Kwaliteit

Een systeem waarbij internet gebruikt wordt als communicatieplatform om realtime informatie uit te wisselen is ook prima bruikbaar voor andere typen vervoer, meent Altevogt. “Als je via internet informatie deelt, kun je makkelijk samenwerken en heb je geen dure apparatuur nodig.”

Daarbij is het wel belangrijk om te sturen op kwaliteit. Al te veel combineren van ritten levert bijvoorbeeld ontevreden klanten op omdat ze lang in de taxi moeten zitten. Tegelijkertijd wil een opdrachtgever het aantal reizigerskilometers proberen te beperken. Het is dus zaak om daar een goed evenwicht in te vinden. “Ga dat niet zelf regelen als gemeente”, waarschuwt Altevogt. “Laat de uitvoering bij de vervoerder. Die heeft veel meer kennis. Laat de opdrachtgever het wel bewaken.” 

Yvonne Ton

Bekijk de presentatie van Peter Altevogt tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer: De geschiedenis herhaalt zich / AWBZ

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “‘Gebruik internet voor processen bij decentralisatie AWBZ-vervoer’”

Prism|11.07.13|23:29

Een slechter advies dan:

“Ga dat niet zelf regelen als gemeente”, “Laat de uitvoering bij de vervoerder. Die heeft veel meer kennis. ” kan je niet afgeven. Een vervoerder zal altijd optimaliseren naar eigen capaciteit, wagenpark, dienstroosters etc.”

Zijn punt “Laat de opdrachtgever het wel bewaken” snijdt wel hout, alleen de opdrachtgever heeft de middelen en de kennis veelal niet in huis en betaalt de rekening uiteindelijk toch wel, dat is ook waar vervoerders handig gebruik van maken.

‘Gebruik internet voor processen bij decentralisatie AWBZ-vervoer’ | TaxiPro
Peter Altevogt, Korton

‘Gebruik internet voor processen bij decentralisatie AWBZ-vervoer’

De geschiedenis herhaalt zich, is de indruk van Peter Altevogt, directeur van ICT-bedrijf Korton Group. Nadat verzekeraars verantwoordelijk werden voor zittend ziekenvervoer, zijn de gemeenten nu aan de beurt vanwege de geplande decentralisatie van het AWBZ-vervoer. Gemeenten kunnen volgens Altevogt hun voordeel doen met de ervaringen van de verzekeraars. Internet kan daarbij goed gebruikt worden om processen te optimaliseren.

De processen die spelen bij het organiseren van het vervoer zijn in de ogen van Altevogt sterk vergelijkbaar, zo legde hij uit tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. Hij weet waarover hij praat want Korton is goed thuis in de wereld van het personenvervoer. Zo ontwikkelde het bedrijf onder meer de elektronische ritagenda WinTax en het regieplatform WinTOP en bedient grote klanten als zorgverzekeraar Achmea, NS en vervoersregisseur Transvision.

Slim organiseren

Nu het huidige AWBZ-vervoer een nieuwe gemeentelijke taak wordt binnen de Wmo, die bovendien goedkoper uitgevoerd moet worden dan de landelijke overheid nu doet, komt het volgens Korton aan op slim organiseren. “Internet is prima te gebruiken om je processen te optimaliseren.”

Bovendien vergemakkelijkt het de samenwerking met andere partijen in de vervoersketen. “Hoe slimmer je meerdere vormen van vervoer combineert, hoe meer geld je overhoudt voor collectief vervoer.”

Taxi-informatiepunt

Een mooi voorbeeld is het taxi-informatiepunt in de Isala klinieken in Zwolle, dat Korton ontwikkelde. Voorlopig gaat het om een pilot van een jaar. Bij de hoofdingang op verschillende locaties van het ziekenhuis hangen grote beeldschermen waarop patiënten die na een behandeling naar huis willen, precies kunnen zien hoe laat hun taxi komt voorrijden. Omdat de taxi’s van de meewerkende vervoersbedrijven zijn uitgerust met gps, wordt ook een eventuele vertraging weergegeven.

In een half uur tijd arriveren er misschien wel tientallen taxi’s. Klanten hoeven niet meer bij de balie van het ziekenhuis te informeren. Op het scherm zien ze welke taxi voor wie arriveert en op welk tijdstip. Een ander onderdeel van het systeem is dat mensen die gebruik maken van Wmo-vervoer of de Regiotaxi zelf hun terugreis naar huis kunnen boeken vanuit het ziekenhuis met een speciale paslezer.

Kwaliteit

Een systeem waarbij internet gebruikt wordt als communicatieplatform om realtime informatie uit te wisselen is ook prima bruikbaar voor andere typen vervoer, meent Altevogt. “Als je via internet informatie deelt, kun je makkelijk samenwerken en heb je geen dure apparatuur nodig.”

Daarbij is het wel belangrijk om te sturen op kwaliteit. Al te veel combineren van ritten levert bijvoorbeeld ontevreden klanten op omdat ze lang in de taxi moeten zitten. Tegelijkertijd wil een opdrachtgever het aantal reizigerskilometers proberen te beperken. Het is dus zaak om daar een goed evenwicht in te vinden. “Ga dat niet zelf regelen als gemeente”, waarschuwt Altevogt. “Laat de uitvoering bij de vervoerder. Die heeft veel meer kennis. Laat de opdrachtgever het wel bewaken.” 

Yvonne Ton

Bekijk de presentatie van Peter Altevogt tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer: De geschiedenis herhaalt zich / AWBZ

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “‘Gebruik internet voor processen bij decentralisatie AWBZ-vervoer’”

Prism|11.07.13|23:29

Een slechter advies dan:

“Ga dat niet zelf regelen als gemeente”, “Laat de uitvoering bij de vervoerder. Die heeft veel meer kennis. ” kan je niet afgeven. Een vervoerder zal altijd optimaliseren naar eigen capaciteit, wagenpark, dienstroosters etc.”

Zijn punt “Laat de opdrachtgever het wel bewaken” snijdt wel hout, alleen de opdrachtgever heeft de middelen en de kennis veelal niet in huis en betaalt de rekening uiteindelijk toch wel, dat is ook waar vervoerders handig gebruik van maken.