aanbesteding, procedure

FNV: ‘Stop taxi-aanbesteding op deze wijze’

FNV Bondgenoten wil dat er een einde komt aan de huidige manier waarop taxi-aanbestedingen worden gehouden. Het voortzetten van de aanbestedingen waar veelal de goedkoopste inschrijver wint, zal leiden tot een kaalslag in de sector en het inboeten aan kwaliteit voor de reiziger, voorspelt Remko Mast van FNV-taxi.

Volgens Mast schieten lokale overheden hun doel voorbij met de huidige manier van aanbestedingen. “Wij volgen nu twee jaar de taxi-aanbestedingen in het land en het gaat van kwaad naar erger. Er komen steeds meer taxibedrijven in de problemen.”

Laag

“Bedrijven schrijven logischerwijs zo laag mogelijk in om de opdracht maar binnen te halen en komen zo vaak in de problemen als blijkt dat de prijs niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ook het personeel is hier vaak slachtoffer van.”

Zo zijn de aanbestedingen eigenlijk verworden tot het rondpompen van werklozen en gaat de kwaliteit van het vervoer danig achteruit.”

Frankrijk

Mast pleit voor een andere aanpak van de aanbestedingen zoals bijvoorbeeld in Frankrijk:. “Daar werken privaat en publieke sector samen. Daarmee wordt voorkomen dat het personeel de dupe wordt als er van vervoerder wordt gewisseld.”

“Bovendien waarborgt het de kwaliteit van vervoer. Als we op de Hollandse manier door blijven gaan zal dat een volledige kaalslag in de sector gaan betekenen.”

Noot: Remko Mast spreekt volgende week op het Nationale Congres Taxi-aanbestedingen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.