Chauffeurspas Taxi, taxichauffeur

65-Plusser is interessant voor werkgevers door lagere lasten

De 65-plussers zijn onmisbaar in de taxibranche. Ze zijn flexibel in te zetten en vinden het leuk om met de klant om te gaan. Maar ook de werkgeverslasten zijn veel lager, want er is bijvoorbeeld niet langer sprake van WW- en pensioenpremie. Payrollonderneming Please Payroll merkt dan ook toenemende vraag van opdrachtgevers naar oudere werknemers.

Het bedrijf pleit daarom voor meer voorlichting over de voordelen van de inzet van oudere werknemers en zal hier de komende tijd op diverse manieren aandacht voor gaan vragen bij het MKB en de landelijke politiek.

Sociale contacten

Volgens Please dringt langzaam het besef door dat veel gepensioneerden feitelijk helemaal niet willen stoppen met werken: zij hechten aan de sociale contacten en kunnen in sommige gevallen een aanvulling op hun AOW of pensioen goed gebruiken.

Uit cijfers van het CBS blijkt dan ook dat de netto arbeidsparticipatie van 65-plussers zowel in absolute aantallen als relatief de laatste tien jaar duidelijk is toegenomen (naar 162.000 in het eerste kwartaal van 2012).

Opdrachtgever

De vraag vanuit werkgevers naar oudere werknemers stijgt dan ook fors, zo merkt Please. Directeur Hans van de Ven: “De opwaartse trend is duidelijk zichtbaar. Veel van onze opdrachtgevers zien de meerwaarde van een of meerdere oudere werknemers in het team. Daar komt bij dat 65-plussers vaak meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn, juist omdat ze tegen elke prijs willen voorkomen dat ze achter de geraniums verdwijnen.”

Volgens Please verliezen de vooroordelen over oudere werknemers snel aan kracht. Van de Ven: “Een aantal jaar geleden was de perceptie nog dat 65-plussers duur zijn en een extra risico vormen in termen van verzuim. Onze opdrachtgevers merken echter dat het inzetten van een gepensioneerde werknemer vooral financiële voordelen heeft. De werkgeverslasten zijn veel lager, want er is bijvoorbeeld niet langer sprake van WW- en pensioenpremie.”

Belastingdruk

Ook voor de oudere werknemer is het voordelig: omdat voor hem de belastingdruk veel lager is, krijgt hij sowieso een hoger nettoloon dan voor zijn pensioen. Daarbij hebben deze inkomsten geen invloed op de hoogte van de AOW.

Omdat er zelden sprake is van een fulltime contract is ook het verzuim in deze categorie niet hoger, weet Van de Ven uit ervaring. “Het verzuimrisico is overigens goed op te vangen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een payrollconstructie.”

Voorlichting

Please start binnenkort met een actief voorlichtingsprogramma onder MKB-ondernemers om hen nogmaals te wijzen op de voordelen van het inzetten van oudere werknemers. Daarnaast wil Please de landelijke politiek gaan benaderen.

Van de Ven: “Wij denken dat 65-plussers wel eens de werknemers van de toekomst zouden kunnen gaan worden, gezien de demografische ontwikkelingen en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Zeker nu de babyboomers massaal de pensioengerechtigde leeftijd gaan bereiken is het echter zaak doorwerken ook vanuit de overheid beter te faciliteren.”

Cao

De huidige cao’s besteden volgens hem nog steeds onvoldoende aandacht voor wat werkgevers en gepensioneerden zoeken: maximale flexibiliteit en minimaal risico. “Daarmee vormen ze een onnodige drempel voor het doorwerken na het pensioen. Dat moet echt gaan veranderen”, vindt Van de Ven.

Please Payroll is een van de eerste payrollbedrijven in Nederland. Inmiddels verloont het jaarlijks ruim 5.300 werknemers. Omdat het bedrijf is aangesloten bij de CAO Taxivervoer, wordt Please gecontroleerd door Sociaal Fonds Taxi of de taxichauffeurs volgens de CAO Taxivervoer beloond worden. Dat betekent dat een taxbedrijf 100% van zijn taxichauffeurs bij Pleae Payroll mag onderbrengen. 

Lees ook: Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “65-Plusser is interessant voor werkgevers door lagere lasten”

Ton|02.08.12|10:26

Ik rij al jaren met veel plezier en naar mijn smaak is dat wederzijds met de klanten en het bedrijf

Ton|02.08.12|10:28

sORRY IK VERGAT MIJN LEEFTIJD. iK BEN VAN 31-12-1941 DUS RUIM 70 JAAR

Corrie|02.08.12|17:00

Ja, prachtig allemaal, maar wat bijv. met al die werkloze 45-plussers die nergens meer aan de bak komen?
Ik ben van mening dat het voor de huidige pensionadas toch allemaal “luxe-inkomsten” zijn.

Corrie|02.08.12|17:08

Voor alle duidelijkheid; ik bedoel te zeggen dat de 65-plussers als M.U.P.-per de uren voor bovengenoemde groep wegkapen. En of dit maatschappelijk gezien nou zo wenselijk is …

Rene|04.08.12|22:35

Vind dat wekgevers eens moeten ophouden die 65 + in te schakelen en mensen moeten inschakelen die nog lang moeten werken wordt doodmoe van die 65+ die het nog nodig vindt te moeten werken je tijd is geweest tijd voor een jongere generatie

Joop Vos|08.08.12|21:22

als Rene op school beter op had gelet stonden de punten en comma,s op de goede plaats en was het allemaal wat beter te lezen,
met 65 jaar ben je op de taxi nog lang niet uitgescheten.

Corrie|08.08.12|21:58

Beste Joop, volgens mij snap je de discussie niet helemaal. Uiteraard is niet iedereen met 65 “uitgescheten”. Wat Rene waarschijnlijk bedoeld; er is een grote groep mensen onder de 65 die nog lang niet kunnen genieten van hun pensioen. Trouwens, ooit wel eens aan (onbetaald) vrijwilligerswerk gedacht?
En Joop… “comma,s” schrijf je toch echt anders. Ook 55 jaar geleden.

Tjerk.|18.08.12|04:05

Dat de werkgever liever een 65 plusser in dienst neemt is niet de werkgever aan te rekenen maar de overheid ! De loonkosten zijn gewoon te hoog, in de transportsector neemt men via een dochteronderneming een Hongaar in dienst dat scheelt een slok op een borrel !!
Dit alles heeft uiteindelijk te maken met de openbare aanbesteding welk u ook wordt opgelegd door onze uitmuntende overheid, pfffffffff.

65-Plusser is interessant voor werkgevers door lagere lasten | TaxiPro
Chauffeurspas Taxi, taxichauffeur

65-Plusser is interessant voor werkgevers door lagere lasten

De 65-plussers zijn onmisbaar in de taxibranche. Ze zijn flexibel in te zetten en vinden het leuk om met de klant om te gaan. Maar ook de werkgeverslasten zijn veel lager, want er is bijvoorbeeld niet langer sprake van WW- en pensioenpremie. Payrollonderneming Please Payroll merkt dan ook toenemende vraag van opdrachtgevers naar oudere werknemers.

Het bedrijf pleit daarom voor meer voorlichting over de voordelen van de inzet van oudere werknemers en zal hier de komende tijd op diverse manieren aandacht voor gaan vragen bij het MKB en de landelijke politiek.

Sociale contacten

Volgens Please dringt langzaam het besef door dat veel gepensioneerden feitelijk helemaal niet willen stoppen met werken: zij hechten aan de sociale contacten en kunnen in sommige gevallen een aanvulling op hun AOW of pensioen goed gebruiken.

Uit cijfers van het CBS blijkt dan ook dat de netto arbeidsparticipatie van 65-plussers zowel in absolute aantallen als relatief de laatste tien jaar duidelijk is toegenomen (naar 162.000 in het eerste kwartaal van 2012).

Opdrachtgever

De vraag vanuit werkgevers naar oudere werknemers stijgt dan ook fors, zo merkt Please. Directeur Hans van de Ven: “De opwaartse trend is duidelijk zichtbaar. Veel van onze opdrachtgevers zien de meerwaarde van een of meerdere oudere werknemers in het team. Daar komt bij dat 65-plussers vaak meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn, juist omdat ze tegen elke prijs willen voorkomen dat ze achter de geraniums verdwijnen.”

Volgens Please verliezen de vooroordelen over oudere werknemers snel aan kracht. Van de Ven: “Een aantal jaar geleden was de perceptie nog dat 65-plussers duur zijn en een extra risico vormen in termen van verzuim. Onze opdrachtgevers merken echter dat het inzetten van een gepensioneerde werknemer vooral financiële voordelen heeft. De werkgeverslasten zijn veel lager, want er is bijvoorbeeld niet langer sprake van WW- en pensioenpremie.”

Belastingdruk

Ook voor de oudere werknemer is het voordelig: omdat voor hem de belastingdruk veel lager is, krijgt hij sowieso een hoger nettoloon dan voor zijn pensioen. Daarbij hebben deze inkomsten geen invloed op de hoogte van de AOW.

Omdat er zelden sprake is van een fulltime contract is ook het verzuim in deze categorie niet hoger, weet Van de Ven uit ervaring. “Het verzuimrisico is overigens goed op te vangen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een payrollconstructie.”

Voorlichting

Please start binnenkort met een actief voorlichtingsprogramma onder MKB-ondernemers om hen nogmaals te wijzen op de voordelen van het inzetten van oudere werknemers. Daarnaast wil Please de landelijke politiek gaan benaderen.

Van de Ven: “Wij denken dat 65-plussers wel eens de werknemers van de toekomst zouden kunnen gaan worden, gezien de demografische ontwikkelingen en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Zeker nu de babyboomers massaal de pensioengerechtigde leeftijd gaan bereiken is het echter zaak doorwerken ook vanuit de overheid beter te faciliteren.”

Cao

De huidige cao’s besteden volgens hem nog steeds onvoldoende aandacht voor wat werkgevers en gepensioneerden zoeken: maximale flexibiliteit en minimaal risico. “Daarmee vormen ze een onnodige drempel voor het doorwerken na het pensioen. Dat moet echt gaan veranderen”, vindt Van de Ven.

Please Payroll is een van de eerste payrollbedrijven in Nederland. Inmiddels verloont het jaarlijks ruim 5.300 werknemers. Omdat het bedrijf is aangesloten bij de CAO Taxivervoer, wordt Please gecontroleerd door Sociaal Fonds Taxi of de taxichauffeurs volgens de CAO Taxivervoer beloond worden. Dat betekent dat een taxbedrijf 100% van zijn taxichauffeurs bij Pleae Payroll mag onderbrengen. 

Lees ook: Payrolling in de taxibranche conform CAO Taxivervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “65-Plusser is interessant voor werkgevers door lagere lasten”

Ton|02.08.12|10:26

Ik rij al jaren met veel plezier en naar mijn smaak is dat wederzijds met de klanten en het bedrijf

Ton|02.08.12|10:28

sORRY IK VERGAT MIJN LEEFTIJD. iK BEN VAN 31-12-1941 DUS RUIM 70 JAAR

Corrie|02.08.12|17:00

Ja, prachtig allemaal, maar wat bijv. met al die werkloze 45-plussers die nergens meer aan de bak komen?
Ik ben van mening dat het voor de huidige pensionadas toch allemaal “luxe-inkomsten” zijn.

Corrie|02.08.12|17:08

Voor alle duidelijkheid; ik bedoel te zeggen dat de 65-plussers als M.U.P.-per de uren voor bovengenoemde groep wegkapen. En of dit maatschappelijk gezien nou zo wenselijk is …

Rene|04.08.12|22:35

Vind dat wekgevers eens moeten ophouden die 65 + in te schakelen en mensen moeten inschakelen die nog lang moeten werken wordt doodmoe van die 65+ die het nog nodig vindt te moeten werken je tijd is geweest tijd voor een jongere generatie

Joop Vos|08.08.12|21:22

als Rene op school beter op had gelet stonden de punten en comma,s op de goede plaats en was het allemaal wat beter te lezen,
met 65 jaar ben je op de taxi nog lang niet uitgescheten.

Corrie|08.08.12|21:58

Beste Joop, volgens mij snap je de discussie niet helemaal. Uiteraard is niet iedereen met 65 “uitgescheten”. Wat Rene waarschijnlijk bedoeld; er is een grote groep mensen onder de 65 die nog lang niet kunnen genieten van hun pensioen. Trouwens, ooit wel eens aan (onbetaald) vrijwilligerswerk gedacht?
En Joop… “comma,s” schrijf je toch echt anders. Ook 55 jaar geleden.

Tjerk.|18.08.12|04:05

Dat de werkgever liever een 65 plusser in dienst neemt is niet de werkgever aan te rekenen maar de overheid ! De loonkosten zijn gewoon te hoog, in de transportsector neemt men via een dochteronderneming een Hongaar in dienst dat scheelt een slok op een borrel !!
Dit alles heeft uiteindelijk te maken met de openbare aanbesteding welk u ook wordt opgelegd door onze uitmuntende overheid, pfffffffff.