fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

Vakbond FNV zet vraagtekens bij faillissement Taxi Sieswerda

Sinds het faillissement van het Limburgse taxibedrijf Sieswerda eind november verkeren de ongeveer 150 werknemers in grote onzekerheid over hun toekomst. Hun sympathisanten en FNV Bondgenoten willen dat de provincie haar verantwoordelijkheid neemt. De vakbond heeft grote twijfels bij de manier waarop het faillissement is gegaan. Sieswerda was onderdeel van Veolia Transdev.

Marlies Peeters, bestuurder FNV Bondgenoten: “Het tekort van Sieswerda is stelselmatig opgelopen. Waarom heeft Veolia niet eerder ingegrepen? Miljardenconcern Veolia Transdev heeft met het faillissement van Sieswerda volgens ons voor de weg van de minste weerstand gekozen. Een dochterbedrijf net voor de decembermaand failliet laten gaan, noem ik geen maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Vervoerder

FNV Bondgenoten wil dat de provincie Limburg zich er hard voor maakt dat Veolia alleen maar met een nieuwe vervoerder in zee gaat die de oude arbeidsovereenkomsten respecteert. Peeters: “De Sieswerda-werknemers moeten nu opnieuw solliciteren bij de bedrijven die na Sieswerda het vervoer gaan rijden.”

“Dit kan betekenen dat chauffeurs hetzelfde werk gaan doen op basis van een nul-urencontract, tegen een veel lager loon en zonder enige vorm van zekerheid. Ze gaan dus werken tegen slechtere arbeidsvoorwaarden”, aldus Peeters. “Daar zijn moederbedrijf Veolia en de provincie verantwoordelijk voor en die verantwoordelijkheid moeten ze ook dragen.”

Concesssie

Bovendien vraagt FNV Bondgenoten zich af waarom de provincie geen gebruik heeft gemaakt van de ontbindingsvoorwaarde in de concessieovereenkomst. Daarin is namelijk duidelijk opgenomen dat zodra een bedrijf dat bij de concessie betrokken is, failliet gaat of surseance van betaling aanvraagt de concessieovereenkomst kan worden opgezegd.

Door deze voorwaarde los te laten heeft, de provincie volgens de bond indirect meegewerkt aan het faillissement van Sieswerda. De vakbond is vooral benieuwd naar het tijdstip waarop deze beslissing is genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vakbond FNV zet vraagtekens bij faillissement Taxi Sieswerda | TaxiPro
fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

Vakbond FNV zet vraagtekens bij faillissement Taxi Sieswerda

Sinds het faillissement van het Limburgse taxibedrijf Sieswerda eind november verkeren de ongeveer 150 werknemers in grote onzekerheid over hun toekomst. Hun sympathisanten en FNV Bondgenoten willen dat de provincie haar verantwoordelijkheid neemt. De vakbond heeft grote twijfels bij de manier waarop het faillissement is gegaan. Sieswerda was onderdeel van Veolia Transdev.

Marlies Peeters, bestuurder FNV Bondgenoten: “Het tekort van Sieswerda is stelselmatig opgelopen. Waarom heeft Veolia niet eerder ingegrepen? Miljardenconcern Veolia Transdev heeft met het faillissement van Sieswerda volgens ons voor de weg van de minste weerstand gekozen. Een dochterbedrijf net voor de decembermaand failliet laten gaan, noem ik geen maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Vervoerder

FNV Bondgenoten wil dat de provincie Limburg zich er hard voor maakt dat Veolia alleen maar met een nieuwe vervoerder in zee gaat die de oude arbeidsovereenkomsten respecteert. Peeters: “De Sieswerda-werknemers moeten nu opnieuw solliciteren bij de bedrijven die na Sieswerda het vervoer gaan rijden.”

“Dit kan betekenen dat chauffeurs hetzelfde werk gaan doen op basis van een nul-urencontract, tegen een veel lager loon en zonder enige vorm van zekerheid. Ze gaan dus werken tegen slechtere arbeidsvoorwaarden”, aldus Peeters. “Daar zijn moederbedrijf Veolia en de provincie verantwoordelijk voor en die verantwoordelijkheid moeten ze ook dragen.”

Concesssie

Bovendien vraagt FNV Bondgenoten zich af waarom de provincie geen gebruik heeft gemaakt van de ontbindingsvoorwaarde in de concessieovereenkomst. Daarin is namelijk duidelijk opgenomen dat zodra een bedrijf dat bij de concessie betrokken is, failliet gaat of surseance van betaling aanvraagt de concessieovereenkomst kan worden opgezegd.

Door deze voorwaarde los te laten heeft, de provincie volgens de bond indirect meegewerkt aan het faillissement van Sieswerda. De vakbond is vooral benieuwd naar het tijdstip waarop deze beslissing is genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.