nma, nederlandse mededigingsautoriteit

RMC en ZCN maken bezwaar tegen besluit NMa

Rotterdamse Mobiliteit Centrale RMC B.V. (RMC) en Zorgvervoercentrale Nederland B.V. (ZCN), onderdeel van BIOS-groep, maken bezwaar tegen de miljoenenboete van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) voor vermeende overtreding van mededingingsregels. De administratieve boetes zijn opgelegd op basis van twee afzonderlijke dossiers uit het verleden.

Het eerste dossier ‘IJsselsteden’, waarop de NMa haar besluit baseert, betreft een overeenkomst tussen RMC en een klein vervoerbedrijf uit Capelle aan den IJssel.

RMC

Eind 2007 heeft de RMC van het lokale gemeentebestuur de noodkreet ontvangen om per direct het leerlingenvervoer over te nemen in verband met het plotseling faillissement van een lokale vervoersonderneming. Binnen 24 uur gaf RMC gehoor aan het verzoek en werden met een lokale ondernemer afspraken gemaakt voor de uitvoering van het leerlingenvervoer waardoor dit vervoer gecontinueerd kon worden.

Als onderdeel van die overeenkomst dienden passages opgenomen te worden over een geldend statutair non-concurrentie beding. De NMa is van mening dat in de overeenkomst met IJsselsteden die passages niet opgenomen hadden mogen worden.

Dochteronderneming

Bij het dossier ‘Rijnmond’ betreft het een overeenkomst met een gezamenlijke dochteronderneming van RMC en Bios-groep. Deze dochteronderneming was door haar netwerk en ervaring beter toegerust voor een nieuwe landelijke concessie voor gehandicaptenvervoer.

In de overeenkomst zijn bepalingen opgenomen over de strategische focus van de activiteiten van deze dochteronderneming. Bij dit dossier interpreteert de NMa onderdelen van de overeenkomst als niet toegestane onderlinge afspraken tussen de moederorganisaties.

Effecten markt

RMC en ZCN zijn van mening dat de NMa een zeer eenzijdig en onjuist beeld schetst van de werkelijkheid. Zij gaat onder meer ten onrechte voorbij aan de context van de overeenkomsten, de bedoelingen van de partijen en de uitgebleven effecten op de markt. De partijen herkennen zich niet in de door de NMa geschetste sfeer, de genoemde intenties en de daaruit getrokken conclusies.

In haar boetebesluit maakt de NMa tevens gebruik van de recente mogelijkheid om naast de organisatie ook individuele personen aansprakelijk te stellen. De voorgenomen boetebedragen, voor de RMC in één dossier zelfs oplopend tot 4,5 miljoen zijn buiten alle proporties, vindt RMC.

Maatregelen

RMC en ZCN willen voorkomen dat zij in de toekomst nogmaals onbedoeld in een dergelijke situatie belanden. Er zullen daarvoor verschillende organisatorische maatregelen worden genomen. Daarin staat centraal dat zij een ‘Compliance Programma’ instellen, dat wordt ingebed in beide organisaties. Voorts zullen op te stellen overeenkomsten strenger dan in het verleden juridisch getoetst worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

RMC en ZCN maken bezwaar tegen besluit NMa | TaxiPro
nma, nederlandse mededigingsautoriteit

RMC en ZCN maken bezwaar tegen besluit NMa

Rotterdamse Mobiliteit Centrale RMC B.V. (RMC) en Zorgvervoercentrale Nederland B.V. (ZCN), onderdeel van BIOS-groep, maken bezwaar tegen de miljoenenboete van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) voor vermeende overtreding van mededingingsregels. De administratieve boetes zijn opgelegd op basis van twee afzonderlijke dossiers uit het verleden.

Het eerste dossier ‘IJsselsteden’, waarop de NMa haar besluit baseert, betreft een overeenkomst tussen RMC en een klein vervoerbedrijf uit Capelle aan den IJssel.

RMC

Eind 2007 heeft de RMC van het lokale gemeentebestuur de noodkreet ontvangen om per direct het leerlingenvervoer over te nemen in verband met het plotseling faillissement van een lokale vervoersonderneming. Binnen 24 uur gaf RMC gehoor aan het verzoek en werden met een lokale ondernemer afspraken gemaakt voor de uitvoering van het leerlingenvervoer waardoor dit vervoer gecontinueerd kon worden.

Als onderdeel van die overeenkomst dienden passages opgenomen te worden over een geldend statutair non-concurrentie beding. De NMa is van mening dat in de overeenkomst met IJsselsteden die passages niet opgenomen hadden mogen worden.

Dochteronderneming

Bij het dossier ‘Rijnmond’ betreft het een overeenkomst met een gezamenlijke dochteronderneming van RMC en Bios-groep. Deze dochteronderneming was door haar netwerk en ervaring beter toegerust voor een nieuwe landelijke concessie voor gehandicaptenvervoer.

In de overeenkomst zijn bepalingen opgenomen over de strategische focus van de activiteiten van deze dochteronderneming. Bij dit dossier interpreteert de NMa onderdelen van de overeenkomst als niet toegestane onderlinge afspraken tussen de moederorganisaties.

Effecten markt

RMC en ZCN zijn van mening dat de NMa een zeer eenzijdig en onjuist beeld schetst van de werkelijkheid. Zij gaat onder meer ten onrechte voorbij aan de context van de overeenkomsten, de bedoelingen van de partijen en de uitgebleven effecten op de markt. De partijen herkennen zich niet in de door de NMa geschetste sfeer, de genoemde intenties en de daaruit getrokken conclusies.

In haar boetebesluit maakt de NMa tevens gebruik van de recente mogelijkheid om naast de organisatie ook individuele personen aansprakelijk te stellen. De voorgenomen boetebedragen, voor de RMC in één dossier zelfs oplopend tot 4,5 miljoen zijn buiten alle proporties, vindt RMC.

Maatregelen

RMC en ZCN willen voorkomen dat zij in de toekomst nogmaals onbedoeld in een dergelijke situatie belanden. Er zullen daarvoor verschillende organisatorische maatregelen worden genomen. Daarin staat centraal dat zij een ‘Compliance Programma’ instellen, dat wordt ingebed in beide organisaties. Voorts zullen op te stellen overeenkomsten strenger dan in het verleden juridisch getoetst worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.