Jongepier Detachering, Mobility Masters, Lesley Freeke, Simon Jongepier

‘Arbo-arts is er ook om te kijken waarom taxichauffeur niet kan werken’

De taxibranche kent van oudsher een relatief hoog ziekteverzuim, maar ondernemers zitten niet altijd te wachten op een uitvoerig oordeel van de arbo-arts. Jongepier Detachering dat vanuit Soesterberg 220 chauffeurs voor taxibedrijven in heel Nederland heeft werken, meldt daarmee juist wel goede ervaringen.

“Bij ons ligt het ziekteverzuim onder de drie procent”, zegt manager Lesley Freeke. “Een arbo-arts is er niet alleen maar om te controleren of mensen echt ziek zijn. Het is belangrijk om te weten waarom iemand niet kan werken.”

Eigen Arbodienst

Jongepier beschikt over een eigen arbo-dienst. “Dat verdient extra aandacht. Want het is in iedereen zijn belang om te kijken wat er gedaan kan worden om iemand weer aan het werk te krijgen. Of te voorkomen dat hij een volgende keer weer ziek is”, vertelt Freeke. Chauffeurs zijn in dienst bij Jongepier en worden ‘uitgeleend’ aan de taxibedrijven. Administratie en andere personeelszaken zoals payrolling regelt het ook.

Jongepier Detachering valt onder Jongepier Mobility Masters, het opleidingscentrum. “Dat heeft als voordeel dat we zelf onze eigen mensen kunnen opleiden. Zo weten we precies wat voor vlees we in de kuip hebben. Ook kunnen we daardoor makkelijk aan de eisen van bijvoorbeeld TX-keur voldoen”, zegt Freeke.

CAO Taxivervoer

Taxichauffeurs die via Jongepier gedetacheerd zijn, vallen onder de werkingssfeer van de CAO Taxivervoer. Dat betekent dat een taxibedrijf daarmee niet aan de inleenregel is gebonden. Alle werkgeverslasten liggen bij Jongepier.

Freeke: “We halen de afdeling ‘personeelszaken’ weg bij het taxibedrijf. Een taxi-ondernemer komt dan weer toe aan ondernemen, want daar is hij goed in. Wij voeren de selectie uit qua chauffeurs, de inlener beslist uiteindelijk of hij iemand wil hebben.

Ziekteverzuimverzekering

Verder heeft de ondernemer bijvoorbeeld geen ziekteverzuimverzekering meer nodig op zijn personeel. Ook verzorgen wij het contractbeheer en afdrachten van sociale premies. Dat bespaart voor hem een hoop administratie.”

Als een taxibedrijf de CAO Taxivervoer niet goed naleeft, loopt hij het risico op een onvoldoende Bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi. Dat betekent dat hij bij een hoop aanbestedingen bij voorbaat wordt uitgesloten. Wanneer personeel gedetacheerd is via Jongepier, ligt dat risico niet meer bij het taxibedrijf.

Opleiding

Jongepier Mobilitiy Masters is een toeleverancier binnen de mobiliteitsbranche met als belangrijkste diensten het opleiden van rijinstructeurs, opleiden van taxi-chauffeurs (alle passen en bijscholingen zoals VTB)  en Detachering van taxichauffeurs.

Bart Pals

Bezoek Jongepier Detachering op de Vakbeurs Taxi op 20 juni in Den Bosch.

banner, congres, contractvervoer, 2013

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Arbo-arts is er ook om te kijken waarom taxichauffeur niet kan werken’ | TaxiPro
Jongepier Detachering, Mobility Masters, Lesley Freeke, Simon Jongepier

‘Arbo-arts is er ook om te kijken waarom taxichauffeur niet kan werken’

De taxibranche kent van oudsher een relatief hoog ziekteverzuim, maar ondernemers zitten niet altijd te wachten op een uitvoerig oordeel van de arbo-arts. Jongepier Detachering dat vanuit Soesterberg 220 chauffeurs voor taxibedrijven in heel Nederland heeft werken, meldt daarmee juist wel goede ervaringen.

“Bij ons ligt het ziekteverzuim onder de drie procent”, zegt manager Lesley Freeke. “Een arbo-arts is er niet alleen maar om te controleren of mensen echt ziek zijn. Het is belangrijk om te weten waarom iemand niet kan werken.”

Eigen Arbodienst

Jongepier beschikt over een eigen arbo-dienst. “Dat verdient extra aandacht. Want het is in iedereen zijn belang om te kijken wat er gedaan kan worden om iemand weer aan het werk te krijgen. Of te voorkomen dat hij een volgende keer weer ziek is”, vertelt Freeke. Chauffeurs zijn in dienst bij Jongepier en worden ‘uitgeleend’ aan de taxibedrijven. Administratie en andere personeelszaken zoals payrolling regelt het ook.

Jongepier Detachering valt onder Jongepier Mobility Masters, het opleidingscentrum. “Dat heeft als voordeel dat we zelf onze eigen mensen kunnen opleiden. Zo weten we precies wat voor vlees we in de kuip hebben. Ook kunnen we daardoor makkelijk aan de eisen van bijvoorbeeld TX-keur voldoen”, zegt Freeke.

CAO Taxivervoer

Taxichauffeurs die via Jongepier gedetacheerd zijn, vallen onder de werkingssfeer van de CAO Taxivervoer. Dat betekent dat een taxibedrijf daarmee niet aan de inleenregel is gebonden. Alle werkgeverslasten liggen bij Jongepier.

Freeke: “We halen de afdeling ‘personeelszaken’ weg bij het taxibedrijf. Een taxi-ondernemer komt dan weer toe aan ondernemen, want daar is hij goed in. Wij voeren de selectie uit qua chauffeurs, de inlener beslist uiteindelijk of hij iemand wil hebben.

Ziekteverzuimverzekering

Verder heeft de ondernemer bijvoorbeeld geen ziekteverzuimverzekering meer nodig op zijn personeel. Ook verzorgen wij het contractbeheer en afdrachten van sociale premies. Dat bespaart voor hem een hoop administratie.”

Als een taxibedrijf de CAO Taxivervoer niet goed naleeft, loopt hij het risico op een onvoldoende Bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi. Dat betekent dat hij bij een hoop aanbestedingen bij voorbaat wordt uitgesloten. Wanneer personeel gedetacheerd is via Jongepier, ligt dat risico niet meer bij het taxibedrijf.

Opleiding

Jongepier Mobilitiy Masters is een toeleverancier binnen de mobiliteitsbranche met als belangrijkste diensten het opleiden van rijinstructeurs, opleiden van taxi-chauffeurs (alle passen en bijscholingen zoals VTB)  en Detachering van taxichauffeurs.

Bart Pals

Bezoek Jongepier Detachering op de Vakbeurs Taxi op 20 juni in Den Bosch.

banner, congres, contractvervoer, 2013

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.