AxiTaxi, Letty en Edo, roosters

AxiTaxi over roosters van taxichauffeurs

Een werkgever in de taxisector moet van de CAO Taxivervoer zijn vaste chauffeurs op tijd laten weten wanneer ze moeten werken. Roosters dienen 28 dagen van tevoren klaar en meegedeeld te zijn. De werktijden dienen minstens 4 dagen vooraf gecommuniceerd te zijn. “En dan zijn er nog meer roosterzaken die goed geregeld moeten zijn. Cursusuren, wachttijden, pauzes, tanken, auto wassen, noem maar op”, meldt AxiTaxi. Hieronder vind je de belangrijkste afspraken daarover.

Bekijk de video van Letty en Edo:

Wat is arbeidstijd?

Onder arbeidstijd vallen de uren die een chauffeur in de wagen doorbrengt. Maar ook als hij wacht, de auto wast, tankt, geld afstort en administratie bijwerkt is dat arbeidstijd. Die uren zijn dus allemaal arbeidstijd en moeten worden meegeteld.

Cursus

Als een chauffeur een cursus volgt die met het werk te maken heeft, valt dat ook onder arbeidstijd. Die uren moeten dus gewoon meegeteld worden in zijn urentegoed.

Inroosteren

De werkgever mag een chauffeur niet zomaar zelf inroosteren. Dat moet in overleg gebeuren. Op het rooster moet staan wanneer zijn dienst begint, wanneer die eindigt en wanneer hij pauzes heeft. Die werktijden moet hij minstens 4 dagen van tevoren krijgen.

Naar huis sturen

De werkgever mag een chauffeur binnen de ingeroosterde tijd niet zomaar naar huis sturen. Dat moet altijd in overleg gebeuren. Stuurt de werkgever hem toch naar huis, dan moet hij de diensttijd die dag wel volledig doorbetalen.

Rooster maken

De verantwoordelijkheid voor het maken van het rooster ligt bij de werkgever. Die maakt het rooster en stemt dat met de chauffeur af.

AxiTaxi

AxiTaxi is een initiatief van FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen. AxiTaxi wil samen met medewerkers in de taxibranche checken of ze krijgt waar ze recht op hebben. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “AxiTaxi over roosters van taxichauffeurs”

Taxi Binnenmaas|29.08.13|12:54

Kort gezegd, mag je als ondernemer niets en moet je alles. Vakbonden moeten vooaral zo doorgaan en dan zijn de kleine taxibedrijven zeker rijp voor de slacht.Fijn zo’n cao maar in de dun bevolkte regio’s gaat dat helmaal niet, daar moeten we flexibel zijn en dat is wat een cao totaal niet is. de hele taxiwet en het cao zijn gemaakt op basis van de gegevens uit grote steden en als kleine ondernemer moet je slikken en stikken en daarbij ook de chauffeur en de consument. Flexibel en service!

Tjerk Vinckx|29.08.13|20:26

Waarschuwing: Google niet – taxibedrijven failliet verklaard – in want dan crasht je computer.De WP 2000 en het aanbesteding beleid hebben al een spoor van ellende achtergelaten. De BCT en het het niet flexibel maken van de taxiarbeidsmarkt zullen nog meer werkelozen opleveren. We hebben er pas 700.000, maar ach…..Pensioenfonds Vervoer staat ook onder water, komt te weinig premie binnen ? Ach er zijn straks geen taxileden meer, uitgestorven net als de Mammoet, die kon zich ook niet aanpassen.

AxiTaxi over roosters van taxichauffeurs | TaxiPro
AxiTaxi, Letty en Edo, roosters

AxiTaxi over roosters van taxichauffeurs

Een werkgever in de taxisector moet van de CAO Taxivervoer zijn vaste chauffeurs op tijd laten weten wanneer ze moeten werken. Roosters dienen 28 dagen van tevoren klaar en meegedeeld te zijn. De werktijden dienen minstens 4 dagen vooraf gecommuniceerd te zijn. “En dan zijn er nog meer roosterzaken die goed geregeld moeten zijn. Cursusuren, wachttijden, pauzes, tanken, auto wassen, noem maar op”, meldt AxiTaxi. Hieronder vind je de belangrijkste afspraken daarover.

Bekijk de video van Letty en Edo:

Wat is arbeidstijd?

Onder arbeidstijd vallen de uren die een chauffeur in de wagen doorbrengt. Maar ook als hij wacht, de auto wast, tankt, geld afstort en administratie bijwerkt is dat arbeidstijd. Die uren zijn dus allemaal arbeidstijd en moeten worden meegeteld.

Cursus

Als een chauffeur een cursus volgt die met het werk te maken heeft, valt dat ook onder arbeidstijd. Die uren moeten dus gewoon meegeteld worden in zijn urentegoed.

Inroosteren

De werkgever mag een chauffeur niet zomaar zelf inroosteren. Dat moet in overleg gebeuren. Op het rooster moet staan wanneer zijn dienst begint, wanneer die eindigt en wanneer hij pauzes heeft. Die werktijden moet hij minstens 4 dagen van tevoren krijgen.

Naar huis sturen

De werkgever mag een chauffeur binnen de ingeroosterde tijd niet zomaar naar huis sturen. Dat moet altijd in overleg gebeuren. Stuurt de werkgever hem toch naar huis, dan moet hij de diensttijd die dag wel volledig doorbetalen.

Rooster maken

De verantwoordelijkheid voor het maken van het rooster ligt bij de werkgever. Die maakt het rooster en stemt dat met de chauffeur af.

AxiTaxi

AxiTaxi is een initiatief van FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen. AxiTaxi wil samen met medewerkers in de taxibranche checken of ze krijgt waar ze recht op hebben. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “AxiTaxi over roosters van taxichauffeurs”

Taxi Binnenmaas|29.08.13|12:54

Kort gezegd, mag je als ondernemer niets en moet je alles. Vakbonden moeten vooaral zo doorgaan en dan zijn de kleine taxibedrijven zeker rijp voor de slacht.Fijn zo’n cao maar in de dun bevolkte regio’s gaat dat helmaal niet, daar moeten we flexibel zijn en dat is wat een cao totaal niet is. de hele taxiwet en het cao zijn gemaakt op basis van de gegevens uit grote steden en als kleine ondernemer moet je slikken en stikken en daarbij ook de chauffeur en de consument. Flexibel en service!

Tjerk Vinckx|29.08.13|20:26

Waarschuwing: Google niet – taxibedrijven failliet verklaard – in want dan crasht je computer.De WP 2000 en het aanbesteding beleid hebben al een spoor van ellende achtergelaten. De BCT en het het niet flexibel maken van de taxiarbeidsmarkt zullen nog meer werkelozen opleveren. We hebben er pas 700.000, maar ach…..Pensioenfonds Vervoer staat ook onder water, komt te weinig premie binnen ? Ach er zijn straks geen taxileden meer, uitgestorven net als de Mammoet, die kon zich ook niet aanpassen.