Kiwa roept taxibranche op tijdig ondernemerskaart BCT aan te vragen
Kiwa roept taxi-ondernemers op om op tijd een ondernemerskaart voor de Boordcomputer Taxi (BCT) aan de vragen. Die is namelijk nodig om een boordcomputer te kunnen gebruiken. “Zonder deze ondernemerskaart kan de boordcomputer niet geactiveerd worden”, meldt Kiwa. De levertijd van een ondernemerskaart ligt gemiddeld op drie weken. In totaal verwacht Kiwa zo’n 4500 aanvragen voor ondernemerskaarten. Daarvan zijn er tot nu toe slechts 100 afgegeven.
“Wanneer u tijdig uw boordcomputer geactiveerd wilt hebben en gebruiken, is het belangrijk dat u tijdig een ondernemerskaart aanvraagt. Daarnaast is het goed om met uw boordcomputerfabrikant in overleg te gaan over de doorlooptijd van het inbouwen en activeren van de boordcomputer”, adviseert Kiwa aan de taxisector.
Boordcomputer
Per 1 juli 2014 moeten alle straattaxi’s voorzien zijn van een boordcomputer. Dat betekent dat hij uiterlijk 30 juni geactiveerd moet zijn. Daarvoor is een ondernemerskaart nodig. Die is bedoeld om de onderneming te identificeren en toegang te geven tot de gegevens in de boordcomputer.
“Als de ondernemer niet tijdig aanvraagt kan hij niet werken na 1 juli”, waarschuwt Kiwa-woordvoerder Paul Ras. “Ons advies is om vroegtijdig, maar uiterlijk voor 1 juni de aanvraag in te dienen.” De ondernemerskaart kost € 131,89 inclusief btw.
Rittenadministratie
Als de ondernemerskaart aan de BCT is gekoppeld, dan zijn de gegevens over de ritadministratie en de arbeids- en rusttijden aan het bedrijf toegewezen. Zowel de gegevens van de chauffeur in de boordcomputer als de daarop geregistreerde ritadministratie zijn alleen toegankelijk voor het bedrijf.
Daarnaast wordt de ondernemerskaart gebruikt om de opgeslagen gegevens op de boordcomputer over te brengen naar de onderneming. De taxi-ondernemer moet deze gegevens kunnen tonen bij een bedrijfscontrole door handhavingsorganen.
Voertuigen
Eén ondernemerskaart is in principe voldoende om alle voertuigen te kunnen bedienen. Ondernemers kunnen ook meerdere ondernemerskaarten aanvragen. De ondernemerskaart is vijf jaar geldig.
De voorwaarden voor het verkrijgen van een ondernemerskaart zijn inschrijving in de Kamer van Koophandel en in het bezit zijn van een ondernemersvergunning taxi. Een aanvraag wordt in behandeling genomen zodra deze compleet is, inclusief betaling.
Rekent u even mee 4500 X € 138.89 = € 625.005.-.
Dat is een heleboel geld voor een paar kaartjes als je het mij vraagt…
rekenen we nog even door 45.000 chauffeurs x 138.89 = 6.250.050,00 Ik wil ook aandelen in KIWA en begrijp Melanie wel. We rekenen nog ff. door. 30.000 voertuigen x ca. 400,= eigen bijdrage BCT = 12.000.000,=
Kan mij volkomen in het standpunt van de minister inleven om geen openheid te geven over het tot standkomen van het Kiwa contract. Zal wel aan het lidmaatschap van de Vereniging Van Drammers liggen. Is daar een bepaalde verstrengeling geen schering en inslag ?. Gewoon blijven lachen want na de politieke dood volgt toch immers het super modale leven. En wij maar sappelen…
Wij taxiondernemers kunnen / moeten tonen dat we dit niet langer dulden d.m.v. ons aan te sluiten bij een nieuwe belangenvereniging die zich hier tegen gaat verzetten . Deze ondernemerskaart soap en bct waarvan alle kosten / baten en nut niet van aangetoont zijn of kunnen moet worden gestopt. Zoals elders op deze site te lezen, geeft € 50. in rechtshulp investeren een goede kans deze soap uit of af te stellen. Wij hebben ons er reeds voor aangemeld. Moeten we allemaal doen.
Loop al een tijdje met de gedachte: Wie controleerd eigenlijk het BCT gebruik ? Ja het ILT ! maar verder ? Neem aan dat alle agenten van NL geen kaart hebben om hem uit te lezen ? Het schort nogal aan de BCT en dan ook nog: dat de BCT eenvoudig te manipuleren is. Nu kunnen we er nog tegen verzetten want aan het KNV heb je niets omdat die ermee ingestemt hebben als ook met de vastgestelde tarieven waar ze nu ineens vanaf willen. We moeten opschieten met vormen van een eigen belangen vereniging
Massaal verzet lijkt mij de beste oplossing.
Wij laten ons dit toch niet door de keel duwen als een stel foie gras ganzen?
@Ton. Gegevens opgeslagen in de bct MOGEN ALLEEN worden ingezien wanneer je VERDACHTE bent d.m.v. het 4 ogen systeem! Niet zomaar willekeurig. Dat is de uitspraak van het College Bescherming Persoonsgegevens. Er zijn 2 kaarten voor nodig die agenten niet hebben. Opgeslagen adressen zijn daardoor ook niet bruikbaar! Je mag het 0 tarief gebruiken en een willekeurig bedrag in de meter zetten! Hoe en wie controleert dit achteraf? Hoe wil je deze gegevens uit je bct in je boekhouding verwerken ????
Vervolg,
Dan heeft het omstreden KIWA ook nog het lef om uit eigen belang een totaal overbodige kaart aan te smeren voor een woeker prijs die moet gaan dienen in een totaal waardeloze fraude in de hand werkende bct .Bedankt Overheid.
allemaal aansluiten voor die 50 euro, wat hebben we te verliezen. Al die controle voor die rit per uur, geen branche zo gecontroleerd dan de taxibranche. Grappig als de glazenwasser bij me komt is het handje contantje 20 euro in tien minuten. Onkosten een beetje water en zelfs dat wordt door mij gelevert. Krijgen deze mensen ook een computer om hun nek?
Denk dat ik mijn dure auto maar ga verkopen en wat emmertjes en een ladder ga halen.