Boordcomputer Taxi, Quipment, BCT, taxi

Boordcomputer Taxi wordt nu echt hoofdpijndossier

ANALYSE – Het faillissement van BCT-leverancier Quipment komt op het slechts denkbare moment; een paar weken vóór de inbouwverplichting van 1 juli en een paar dagen na de uiterste besteldatum van 1 juni. Dat betekent dat veel taxibedrijven vooruitbetaald hebben, terwijl het de vraag is of ze ooit de apparaten geleverd krijgen. En als een deel van de taxivloot inmiddels al wel was voorzien, is het maar de vraag in hoeverre dat werkbaar is. Want de software was nog niet af, wat leidt tot veel vastlopers.

De Boordcomputer Taxi wordt nu echt een hoofdpijndossier. ‘De invoering verdient geen schoonheidsprijs’ is een absoluut understatement geworden. Honderden taxibedrijven zitten met de handen in het haar. Het ministerie zette taxibedrijven flink onder druk om vóór 1 juni te bestellen, terwijl de BCT-markt nog zeer onzeker is.

Leveranciers

De helft van de leveranciers heeft inmiddels het loodje gelegd; Taxamatic en Quipment. Dat waren allebei mooie en innovatieve bedrijven met tevreden klanten. Althans, voordat het BCT-project werd opgestart. Sindsdien is er vrijwel geen enkele dataterminal meer verkocht. Alle bedrijven konden die dan immers korte tijd later weggooien. Al het geld van deze bedrijven werd gestoken in de ontwikkeling van de BCT. Hierbij werd de eindstreep, waarbij alle klanten netjes een functionerende BCT ingebouwd hebben, in beide gevallen niet gehaald.

Toch houdt het ministerie vast aan de BCT-verplichting per 1 juli. En ook al komt er een regeling voor Quipment-klanten, vroeg of laat zullen ook zij het apparaat moeten inbouwen. Zelfs als een taxibedrijf eerst voor tienduizenden euro’s heeft aanbetaald aan Taxamatic, vervolgens tienduizenden euro’s heeft aanbetaald aan Quipment, en dan nu vooraf de volledige kosten voor de BCT moet overmaken aan Cabman of Taxitronic.

Liquiditeit

Mocht een doorstart mislukken, dan is het maar de vraag in hoeverre de getroffen taxibedrijven voldoende liquiditeit hebben om over te stappen naar een andere leverancier. Want de taxibedrijven staan er zeer slecht voor. En in hoeverre de overheid van hen kan verwachten om nu op korte termijn opnieuw een keuze te maken voor een andere leverancier. Met de bijbehorende aanbetalingen.

En mocht een doorstart slagen, dan zal de rest van de apparaten ook betaald moeten worden. Want zo zijn de meeste contracten afgesloten. Taxi-ondernemers zullen niet staan te springen om hun laatste centen over te maken naar een onlangs gefailleerd bedrijf. Zeker als de huidige software nog niet helemaal af is. En het maar de vraag is hoeveel een toekomstige aandeelhouder nog investeert in die software.

Noot Personenvervoer

Hierbij speelt ook nog een ander probleem. Diverse taxibedrijven hebben facturen gekregen met het verzoek betalingen te voldoen aan Quipment. Noot Personenvervoer is via Miqumi BV als pandhouder eigenaar van het geld dat binnenkomt. En stuurt klanten ook facturen om te betalen. Maar ondernemers kunnen beter even afwachten, de juridische status is nog zeer onduidelijk. Het in ieder geval nooit aan te raden gelden rechtstreeks naar een pandhouder over te maken. Want de enige gecertificeerde BCT-leverancier is Quipment R&D BV.

Verder is het ook maar de vraag hoe snel de overgebleven leveranciers Cabman en Taxitronic de getroffen Quipment-klanten überhaupt kunnen voorzien van voldoende apparaten. Want zij zullen ook niet op korte termijn opeens duizenden BCT’s extra kunnen produceren, inbouwen en activeren. Ze zetten nu al alle zeilen bij om hun eigen klanten uiterlijk 1 september te voorzien.

Controle

De BCT is bedoeld voor controle door de ILT (rij- en rusttijden) en de Belastingdienst. Toevallig maakte het ministerie toevallig deze week bekend dat de rij- en rusttijden in het najaar flink versoepeld worden. Dat maakt dat zzp-taxichauffeurs zelf hun werktijden mogen bepalen, als ze maar 10 uur rust per dag hebben.

Mocht de overheid ooit besluiten de BPM-teruggave regeling voor taxibedrijven te schrappen (wat zeker niet ondenkbaar is), dan wordt de meerwaarde van een BCT opeens extra twijfelachtig. Want de omzet van veel zzp-taxi’s is zo laag, dat er door de ondernemersaftrek en het 6%-tarief toch al weinig belasting wordt betaald.

BCT-dossier

De kans is klein dat het ministerie ooit dit BCT-dossier heroverweegt. Waarschijnlijk is het nu een kwestie van oogkleppen op en hopen dat het goed gaat. Afschaffing van het project leidt onherroepelijk tot langdure rechtszaken en forse schadeclaims. Maar tot die tijd is alle stress voor de taxi-ondernemers. Die het op dit moment sowieso al heel moeilijk hebben in een fors krimpende markt. Dan kun je deze sores er echt niet bij hebben. En weegt de tijdsdruk die het ministerie de taxibranche oplegt extra zwaar.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Boordcomputer Taxi wordt nu echt hoofdpijndossier”

Adri van den Berg|05.06.14|15:12

Het ministerie zette taxibedrijven flink onder druk om vóór 1 juni te bestellen en op 4 juni zijn Taxamatic en Quipment failliet. Gevalletje voorkennis? Hoe helpt de Haagse regel en graaiersmaffia de vaderlandse taxiondernemers naar de kloten? Laat ik het dan zo maar even stellen.

Bernard Wiegman|05.06.14|16:13

Hum Hum zijn ze ook slim he die leveranciers kon ik zelfs bedenken om eerst die aanbetalingen te innen dan op de fles tegaan het lijkt de staat wel :)

Eminent Taxi|05.06.14|17:38

Wanneer gaan we staken en naar Den Haag met z’n allen?

Paul Dijkhuizen|05.06.14|17:59

Zouden wij (de taxi’s) soms een soort pilot zijn? na de taximarkt te hebben voorzien van boordcomputers volgen de bestelwagens, vrachtwagens, zakelijke rijders en daarna… de rest van nederland, onder het mom van ‘eerlijk’ (rekeningrijden) en ‘gemakkelijk’ (zakelijke kilometers worden apart geregistreerd) kan de overheid dan straks iedereen in de gaten houden, makkelijker belasting innen en het allerbelangrijkste… boetes opleggen! Geen flitspalen meer, gewoon data uitlezen…

Osman Yetkin|09.06.14|00:42

Eerlijk werken eerlijk verdienen.

http://www.24uurschipholtaxi.nl

Taxi Volendam|10.06.14|20:06

Mansveld schrijft 6 juni jl. aan de 2e kamer, keuze uit 2 overgebleven bct leveranciers. Onderzoek naar creditwaardigheid geeft aan dat het niet verstandig is met de overgeblevenen zaken te doen. Dan loop je hetzelfde risico als bij Quipment of Taxamatic. Dan zijn er ook nog problemen met je bestaande automatisering die niet te koppelen is. Ook zijn de bct’s ondeugdelijk. Geen veilige keuze, en …. wederom de kamer ondeugdelijk voorgelicht! KNV Taxibelangen werk voor U dit alsnog te doen !!

Taxi Nul Vier Vijf|14.06.14|16:36

Wie gaat straks de updates en de storingen eruit halen betalen? Het geld van de bct’s zal op deze manier zo op zijn. Want de eerste 3 jaar zal er helemaal niets meer gekocht worden. Kunnen de fabrikanten 3 jaar hier op teren? Dus ik denk dat de lasten weer bij de ondernemers terecht komen.

Osman Yetkin|31.10.16|02:52

Zijn er nog ontwikkelingen op het gebied van taxi computers?

Wij gebruiken als Goedkoop Schiphol Taxi Cabman. Zijn er ook alternatieven?

http://www.goedkoop-schipholtaxi.nl

Osman Yetkin|10.12.16|02:23

Taxipro site is zeer informatief.

Goedkoop Schiphol Taxi http://www.goedkoop-schipholtaxi.nl

Boordcomputer Taxi wordt nu echt hoofdpijndossier | TaxiPro
Boordcomputer Taxi, Quipment, BCT, taxi

Boordcomputer Taxi wordt nu echt hoofdpijndossier

ANALYSE – Het faillissement van BCT-leverancier Quipment komt op het slechts denkbare moment; een paar weken vóór de inbouwverplichting van 1 juli en een paar dagen na de uiterste besteldatum van 1 juni. Dat betekent dat veel taxibedrijven vooruitbetaald hebben, terwijl het de vraag is of ze ooit de apparaten geleverd krijgen. En als een deel van de taxivloot inmiddels al wel was voorzien, is het maar de vraag in hoeverre dat werkbaar is. Want de software was nog niet af, wat leidt tot veel vastlopers.

De Boordcomputer Taxi wordt nu echt een hoofdpijndossier. ‘De invoering verdient geen schoonheidsprijs’ is een absoluut understatement geworden. Honderden taxibedrijven zitten met de handen in het haar. Het ministerie zette taxibedrijven flink onder druk om vóór 1 juni te bestellen, terwijl de BCT-markt nog zeer onzeker is.

Leveranciers

De helft van de leveranciers heeft inmiddels het loodje gelegd; Taxamatic en Quipment. Dat waren allebei mooie en innovatieve bedrijven met tevreden klanten. Althans, voordat het BCT-project werd opgestart. Sindsdien is er vrijwel geen enkele dataterminal meer verkocht. Alle bedrijven konden die dan immers korte tijd later weggooien. Al het geld van deze bedrijven werd gestoken in de ontwikkeling van de BCT. Hierbij werd de eindstreep, waarbij alle klanten netjes een functionerende BCT ingebouwd hebben, in beide gevallen niet gehaald.

Toch houdt het ministerie vast aan de BCT-verplichting per 1 juli. En ook al komt er een regeling voor Quipment-klanten, vroeg of laat zullen ook zij het apparaat moeten inbouwen. Zelfs als een taxibedrijf eerst voor tienduizenden euro’s heeft aanbetaald aan Taxamatic, vervolgens tienduizenden euro’s heeft aanbetaald aan Quipment, en dan nu vooraf de volledige kosten voor de BCT moet overmaken aan Cabman of Taxitronic.

Liquiditeit

Mocht een doorstart mislukken, dan is het maar de vraag in hoeverre de getroffen taxibedrijven voldoende liquiditeit hebben om over te stappen naar een andere leverancier. Want de taxibedrijven staan er zeer slecht voor. En in hoeverre de overheid van hen kan verwachten om nu op korte termijn opnieuw een keuze te maken voor een andere leverancier. Met de bijbehorende aanbetalingen.

En mocht een doorstart slagen, dan zal de rest van de apparaten ook betaald moeten worden. Want zo zijn de meeste contracten afgesloten. Taxi-ondernemers zullen niet staan te springen om hun laatste centen over te maken naar een onlangs gefailleerd bedrijf. Zeker als de huidige software nog niet helemaal af is. En het maar de vraag is hoeveel een toekomstige aandeelhouder nog investeert in die software.

Noot Personenvervoer

Hierbij speelt ook nog een ander probleem. Diverse taxibedrijven hebben facturen gekregen met het verzoek betalingen te voldoen aan Quipment. Noot Personenvervoer is via Miqumi BV als pandhouder eigenaar van het geld dat binnenkomt. En stuurt klanten ook facturen om te betalen. Maar ondernemers kunnen beter even afwachten, de juridische status is nog zeer onduidelijk. Het in ieder geval nooit aan te raden gelden rechtstreeks naar een pandhouder over te maken. Want de enige gecertificeerde BCT-leverancier is Quipment R&D BV.

Verder is het ook maar de vraag hoe snel de overgebleven leveranciers Cabman en Taxitronic de getroffen Quipment-klanten überhaupt kunnen voorzien van voldoende apparaten. Want zij zullen ook niet op korte termijn opeens duizenden BCT’s extra kunnen produceren, inbouwen en activeren. Ze zetten nu al alle zeilen bij om hun eigen klanten uiterlijk 1 september te voorzien.

Controle

De BCT is bedoeld voor controle door de ILT (rij- en rusttijden) en de Belastingdienst. Toevallig maakte het ministerie toevallig deze week bekend dat de rij- en rusttijden in het najaar flink versoepeld worden. Dat maakt dat zzp-taxichauffeurs zelf hun werktijden mogen bepalen, als ze maar 10 uur rust per dag hebben.

Mocht de overheid ooit besluiten de BPM-teruggave regeling voor taxibedrijven te schrappen (wat zeker niet ondenkbaar is), dan wordt de meerwaarde van een BCT opeens extra twijfelachtig. Want de omzet van veel zzp-taxi’s is zo laag, dat er door de ondernemersaftrek en het 6%-tarief toch al weinig belasting wordt betaald.

BCT-dossier

De kans is klein dat het ministerie ooit dit BCT-dossier heroverweegt. Waarschijnlijk is het nu een kwestie van oogkleppen op en hopen dat het goed gaat. Afschaffing van het project leidt onherroepelijk tot langdure rechtszaken en forse schadeclaims. Maar tot die tijd is alle stress voor de taxi-ondernemers. Die het op dit moment sowieso al heel moeilijk hebben in een fors krimpende markt. Dan kun je deze sores er echt niet bij hebben. En weegt de tijdsdruk die het ministerie de taxibranche oplegt extra zwaar.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Boordcomputer Taxi wordt nu echt hoofdpijndossier”

Adri van den Berg|05.06.14|15:12

Het ministerie zette taxibedrijven flink onder druk om vóór 1 juni te bestellen en op 4 juni zijn Taxamatic en Quipment failliet. Gevalletje voorkennis? Hoe helpt de Haagse regel en graaiersmaffia de vaderlandse taxiondernemers naar de kloten? Laat ik het dan zo maar even stellen.

Bernard Wiegman|05.06.14|16:13

Hum Hum zijn ze ook slim he die leveranciers kon ik zelfs bedenken om eerst die aanbetalingen te innen dan op de fles tegaan het lijkt de staat wel :)

Eminent Taxi|05.06.14|17:38

Wanneer gaan we staken en naar Den Haag met z’n allen?

Paul Dijkhuizen|05.06.14|17:59

Zouden wij (de taxi’s) soms een soort pilot zijn? na de taximarkt te hebben voorzien van boordcomputers volgen de bestelwagens, vrachtwagens, zakelijke rijders en daarna… de rest van nederland, onder het mom van ‘eerlijk’ (rekeningrijden) en ‘gemakkelijk’ (zakelijke kilometers worden apart geregistreerd) kan de overheid dan straks iedereen in de gaten houden, makkelijker belasting innen en het allerbelangrijkste… boetes opleggen! Geen flitspalen meer, gewoon data uitlezen…

Osman Yetkin|09.06.14|00:42

Eerlijk werken eerlijk verdienen.

http://www.24uurschipholtaxi.nl

Taxi Volendam|10.06.14|20:06

Mansveld schrijft 6 juni jl. aan de 2e kamer, keuze uit 2 overgebleven bct leveranciers. Onderzoek naar creditwaardigheid geeft aan dat het niet verstandig is met de overgeblevenen zaken te doen. Dan loop je hetzelfde risico als bij Quipment of Taxamatic. Dan zijn er ook nog problemen met je bestaande automatisering die niet te koppelen is. Ook zijn de bct’s ondeugdelijk. Geen veilige keuze, en …. wederom de kamer ondeugdelijk voorgelicht! KNV Taxibelangen werk voor U dit alsnog te doen !!

Taxi Nul Vier Vijf|14.06.14|16:36

Wie gaat straks de updates en de storingen eruit halen betalen? Het geld van de bct’s zal op deze manier zo op zijn. Want de eerste 3 jaar zal er helemaal niets meer gekocht worden. Kunnen de fabrikanten 3 jaar hier op teren? Dus ik denk dat de lasten weer bij de ondernemers terecht komen.

Osman Yetkin|31.10.16|02:52

Zijn er nog ontwikkelingen op het gebied van taxi computers?

Wij gebruiken als Goedkoop Schiphol Taxi Cabman. Zijn er ook alternatieven?

http://www.goedkoop-schipholtaxi.nl

Osman Yetkin|10.12.16|02:23

Taxipro site is zeer informatief.

Goedkoop Schiphol Taxi http://www.goedkoop-schipholtaxi.nl