BP, tankstation, logo

Taxibedrijven kunnen voortaan tanken op 750 stations via BP

BP heeft zijn netwerk van tanklocaties flink uitgebreid. Taxichauffeurs met een tankpas van BP kunnen tegenwoordig ook bij Texaco terecht. Daardoor bestaat het netwerk nu uit ruim 300 bemande stations van BP, waarvan 36 aan de snelweg. En zo’n 450 Texaco-stations, waarvan 37 aan de snelweg. “Daardoor zijn er slechts minimale aanrij-kilometers nodig. Er is altijd een station op de route. En zeker voor de taxibranche, waar arbeidstijd de belangrijkste kostenpost is, scheelt dat tijd én geld”, vertelt Dirk-Jaap Vermeijden van BP Nederland.

Brandstofleverancier BP Nederland is op 18 september aanwezig op de Nationale Taxidag om taxibedrijven uitleg te geven over de BP Plus Tankcard. Want als taxibedrijf is het belangrijk dat je een optimale controle hebt op het gebruik van tankpassen. Met de BP Plus Tankpas kunnen taxibedrijven het gebruik beperken tot specifieke producten (diesel, autogas), locaties, tanklimieten, dagen en tijdstippen. Bijvoorbeeld als een chauffeur leerlingenvervoer alleen op bepaalde dagen rond schooltijden werkt.

Tankgedrag

“Als er in het tankgedrag van een chauffeur afwijkingen ontstaan ten opzicht van het normale profiel, krijg je automatisch een melding”, vertelt Dirk-Jaap Vermeijden van BP Nederland. “Je kunt daarmee de chauffeur confronteren en om uitleg vragen. Bijvoorbeeld waarom hij op zaterdagavond getankt heeft. Of 80 liter heeft getankt met een voertuig waar een tank van 70 liter in zit. Je kunt afwijkingen indien gewenst ook meteen blokkeren.”

Met de tankpas richt BP zich ook specifiek op taxibedrijven. Vermeijden: “De taxibranche gebruikt flinke volumes. Dat is voor ons interessant. Maar we hebben ook gemerkt dat taxibedrijven grip willen hebben op het tankgedrag van hun chauffeurs. Met deze pas kunnen we ze dat bieden.”

Card Controller

Met de tankpas kunnen taxibedrijven inloggen bij BP Card Controller om profielen in te stellen. Daardoor wordt eventuele fraude van chauffeurs voorkomen. “Ze weten dat ze gemonitord worden. Dat maakt de verleiding een stuk minder groot en voorkomt problemen”, vindt Vermeijden. “Chauffeurs en hun collega’s weten dat fraude onmogelijk is. Dat geeft zekerheid voor iedereen en kan scheve gezichten voorkomen.”

BP biedt de mogelijkheid om iedere tankpas aan een chauffeur te koppelen via een unieke code. Zo kun je achteraf precies zien welke chauffeur wanneer, waar en hoeveel getankt heeft. De wagenparkbeheerder ontvangt automatisch rapportages. Vermeijden: “Dat geeft inzicht in de transacties. Ook kun je zaken als verbruik per voertuig of chauffeur monitoren.”

Exploitatiekosten

De brandstof maakt ongeveer 9% uit van de exloitatiekosten van een taxibedrijf. Daarop kunnen besparen levert dus al meteen extra marge op voor de ondernemer. Uiteraard kan eenvoudig de btw teruggevorderd worden via een overzichtelijke factuur. Met de BP-tankpas kan indien gewenst bij alle BP-stations getankt worden.

“Daardoor kunnen we individueel afspraken maken met taxi-ondernemers over de korting die wij bieden”, zegt Vermeijden. “Daarbij geldt dat iedereen een op maat gesneden aanbieding krijgt, afhankelijk van het volume. Mocht een lokale pomphouder stunten met zijn prijs; je betaalt nooit meer dan de prijs die daar geldt.”

Prijs per liter

De afgesproken prijs per liter geldt ook voor stations op de snelweg. Dus mocht dat beter op de route liggen, hoeven chauffeurs in ieder geval niet om te rijden. “Dure locaties liggen vaak op goede plekken. Dat maakt dus niet uit.”

Met de pas kan precies ingesteld worden op welke locaties getankt kan worden. Alle BP-stations, of bijvoorbeeld alleen op een bepaalde route die een chauffeur dagelijks rijdt. Daartoe voert BP samen met het taxibedrijf een analyse uit van de rijroutes, om te kijken welke stations gebruikt kunnen worden. Want als de korting op minder stations geldt, bijvoorbeeld alleen in de regio, kan deze hoger liggen dan wanneer hij geldt op het landelijke BP-netwerk.

Monitoring

“Maar het belangrijkste is dat taxibedrijven met de BP Plus Tankpas volledige controle over brandstof-uitgaven hebben”, vertelt Vermeijden. “Alles valt 100% te monitoren. En als er vervolgens dingen gebeuren buiten het normale profiel, heb je harde feiten te bespreken met je chauffeurs. Dat creëert rust voor iedereen. En omdat we over het grootste netwerk van de Benelux beschikken, scheelt dat veel kosten voor de taxi-ondernemer.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxibedrijven kunnen voortaan tanken op 750 stations via BP | TaxiPro
BP, tankstation, logo

Taxibedrijven kunnen voortaan tanken op 750 stations via BP

BP heeft zijn netwerk van tanklocaties flink uitgebreid. Taxichauffeurs met een tankpas van BP kunnen tegenwoordig ook bij Texaco terecht. Daardoor bestaat het netwerk nu uit ruim 300 bemande stations van BP, waarvan 36 aan de snelweg. En zo’n 450 Texaco-stations, waarvan 37 aan de snelweg. “Daardoor zijn er slechts minimale aanrij-kilometers nodig. Er is altijd een station op de route. En zeker voor de taxibranche, waar arbeidstijd de belangrijkste kostenpost is, scheelt dat tijd én geld”, vertelt Dirk-Jaap Vermeijden van BP Nederland.

Brandstofleverancier BP Nederland is op 18 september aanwezig op de Nationale Taxidag om taxibedrijven uitleg te geven over de BP Plus Tankcard. Want als taxibedrijf is het belangrijk dat je een optimale controle hebt op het gebruik van tankpassen. Met de BP Plus Tankpas kunnen taxibedrijven het gebruik beperken tot specifieke producten (diesel, autogas), locaties, tanklimieten, dagen en tijdstippen. Bijvoorbeeld als een chauffeur leerlingenvervoer alleen op bepaalde dagen rond schooltijden werkt.

Tankgedrag

“Als er in het tankgedrag van een chauffeur afwijkingen ontstaan ten opzicht van het normale profiel, krijg je automatisch een melding”, vertelt Dirk-Jaap Vermeijden van BP Nederland. “Je kunt daarmee de chauffeur confronteren en om uitleg vragen. Bijvoorbeeld waarom hij op zaterdagavond getankt heeft. Of 80 liter heeft getankt met een voertuig waar een tank van 70 liter in zit. Je kunt afwijkingen indien gewenst ook meteen blokkeren.”

Met de tankpas richt BP zich ook specifiek op taxibedrijven. Vermeijden: “De taxibranche gebruikt flinke volumes. Dat is voor ons interessant. Maar we hebben ook gemerkt dat taxibedrijven grip willen hebben op het tankgedrag van hun chauffeurs. Met deze pas kunnen we ze dat bieden.”

Card Controller

Met de tankpas kunnen taxibedrijven inloggen bij BP Card Controller om profielen in te stellen. Daardoor wordt eventuele fraude van chauffeurs voorkomen. “Ze weten dat ze gemonitord worden. Dat maakt de verleiding een stuk minder groot en voorkomt problemen”, vindt Vermeijden. “Chauffeurs en hun collega’s weten dat fraude onmogelijk is. Dat geeft zekerheid voor iedereen en kan scheve gezichten voorkomen.”

BP biedt de mogelijkheid om iedere tankpas aan een chauffeur te koppelen via een unieke code. Zo kun je achteraf precies zien welke chauffeur wanneer, waar en hoeveel getankt heeft. De wagenparkbeheerder ontvangt automatisch rapportages. Vermeijden: “Dat geeft inzicht in de transacties. Ook kun je zaken als verbruik per voertuig of chauffeur monitoren.”

Exploitatiekosten

De brandstof maakt ongeveer 9% uit van de exloitatiekosten van een taxibedrijf. Daarop kunnen besparen levert dus al meteen extra marge op voor de ondernemer. Uiteraard kan eenvoudig de btw teruggevorderd worden via een overzichtelijke factuur. Met de BP-tankpas kan indien gewenst bij alle BP-stations getankt worden.

“Daardoor kunnen we individueel afspraken maken met taxi-ondernemers over de korting die wij bieden”, zegt Vermeijden. “Daarbij geldt dat iedereen een op maat gesneden aanbieding krijgt, afhankelijk van het volume. Mocht een lokale pomphouder stunten met zijn prijs; je betaalt nooit meer dan de prijs die daar geldt.”

Prijs per liter

De afgesproken prijs per liter geldt ook voor stations op de snelweg. Dus mocht dat beter op de route liggen, hoeven chauffeurs in ieder geval niet om te rijden. “Dure locaties liggen vaak op goede plekken. Dat maakt dus niet uit.”

Met de pas kan precies ingesteld worden op welke locaties getankt kan worden. Alle BP-stations, of bijvoorbeeld alleen op een bepaalde route die een chauffeur dagelijks rijdt. Daartoe voert BP samen met het taxibedrijf een analyse uit van de rijroutes, om te kijken welke stations gebruikt kunnen worden. Want als de korting op minder stations geldt, bijvoorbeeld alleen in de regio, kan deze hoger liggen dan wanneer hij geldt op het landelijke BP-netwerk.

Monitoring

“Maar het belangrijkste is dat taxibedrijven met de BP Plus Tankpas volledige controle over brandstof-uitgaven hebben”, vertelt Vermeijden. “Alles valt 100% te monitoren. En als er vervolgens dingen gebeuren buiten het normale profiel, heb je harde feiten te bespreken met je chauffeurs. Dat creëert rust voor iedereen. En omdat we over het grootste netwerk van de Benelux beschikken, scheelt dat veel kosten voor de taxi-ondernemer.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.