Hans Landman, Smartcab, directeur, taxibedrijf

Taxibedrijven SmartCab en Gomes op tv over social return

De taxibedrijven Gomes uit Barneveld en SmartCab uit Oldenzaal kwamen maandagavond uitgebreid aan het woord in de uitzending van NCRV’s Altijd Wat Monitor over ‘social return’. Hans Landman van SmartCab maakt veelvuldig gebruik van mensen die voor het taxibedrijf werken met behoud van uitkering en is voorstander. Herman Bovenschen van Taxi Gomes beschrijft in de uitzending de nadelen van social return voor taxibedrijven.

“We moeten mensen ontslaan om te voldoen aan de verplichting tot social return. Die worden dus werkloos. Er is geen sprake van nieuw werk, maar van de één inwisselen voor de ander”, zegt Bovenschen.

Aanbesteding

“Het is soms zelfs zo dat een bedrijf die meedingt naar een aanbesteding meer punten krijgt naarmate er meer mensen uit de kaartenbak van het UWV worden aangenomen. Dat betekent dat als het hele personeelsbestand ontslagen wordt en vervangen door UWV’ers, je een aanbesteding kunt winnen.”

Landman ziet vooral de voordelen van social return. “Het is bij ons onderdeel van de bedrijfsstrategie. Chauffeurs werken drie maanden met behoud van uitkering. Daardoor kunnen we goedkope taxiritten aanbieden, waardoor de markt uiteindelijk groter zal worden. We boren met deze prijsstelling nieuwe klanten-doelgroepen aan. Hierdoor kunnen we binnen SmartCab met betaalde krachten gaan werken als binnendeze doelgroep de benodigde massa ontstaat.”

SmartCab

Overigens bestaat er in de regio veel kritiek op de werkwijze van SmartCab. De overige lokale vervoerders vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Want zij moeten hun chauffeurs cao-lonen betalen, terwijl SmartCab geen loonkosten heeft en daardoor veel goedkopere tarieven kan aanbieden.

In de uitzending van Altijd Wat Monitor is er ruim aandacht voor de negatieve gevolgen van social return. Want nieuwe banen worden er niet door gecreëerd. Zo legt staatssecretaris Klijnsma ook uit dat het vooral de doelstelling heeft om mensen die de grootste afstand tot de arbeidsmarkt hebben te helpen. Ook als dat ten koste gaat van de huidige werknemers.

Bijstand

Ook in de bouw speelt het probleem, legt Maxime Verhagen uit. Hij is tegenwoordig voorzitter van Bouwend Nederland. “Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de bijstand. Zij zijn meer gebaat bij een lege kaartenbak dan bij het oplossen van een sociaal probleem.”

Mensen die ontslagen worden bij hun bedrijf, krijgen een ww-uitkering. Die betaalt de landelijke overheid, waardoor de gemeente ook van verdringing financieel beter worden. Want de gemeente hoeft de nieuwe werknemer geen bijstands-uitkering meer te betalen. Zodra degene met de ww-uitkering in de bijstand belandt, kan hij ook weer meedraaien in de carroussel.

Bart Pals

Bekijk de uitzending van de Altijd Wat Monitor via: http://www.npo.nl/altijd-wat-monitor/29-09-2014/KN_1661659

Lees ook: Vaste taxichauffeurs baan kwijt door ‘social return’ gemeenten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.