CBR, theorie, Den Bosch, examen

CBR stelt tijdelijk alleen algemene vragen over rij- en rusttijden

Het CBR zal in het begin van het nieuwe jaar alleen algemene vragen stellen over de rij- en rusttijden van taxichauffeurs. Dat komt doordat deze rij- en rusttijdenregeling taxi gaat veranderen. Het ministerie streeft naar een ingangsdatum van 1 januari 2015, maar dit is nog niet definitief. Deze nieuwe rij- en rusttijdenregeling heeft gevolgen voor het taxi-theorie-examen.

“Als we uitgaan van een ingangsdatum van 1 januari 2015, komen er vanaf 1 april 2015 inhoudelijke vragen over de nieuwe rij- en rusttijdenregeling in het examen”, meldt het CBR.

Rij- en rusttijden

In de tussenliggende periode stelt het examenbureau alleen algemene vragen over de rij- en rusttijdenregeling en vragen over situaties die in beide regelingen gelijk zijn.

Zodra de nieuwe regeling is gepubliceerd in de Staats Courant, informeert het CBR de opleiders over de definitieve invoeringsdatum en de wijzigingen in de toetsmatrijzen. “Als blijkt dat de ingangsdatum van 1 januari 2015 niet haalbaar is, dan verschuift uiteraard ook de datum waarop er nieuwe vragen in het examen komen”, aldus het CBR.

Regels

Taxichauffeurs hoeven vanaf volgend jaar dan niet meer een lang te studeren om de rij- en rusttijden goed te weten. Het kabinet heeft een nieuwe regeling goedgekeurd met ruimere en simpelere regels. Wat de inhoud precies wordt, is nog niet bekendgemaakt. Want eerst moet de Raad van State nog advies uitbrengen over de nieuwe regels, waarna het kabinet de inhoud nog kan wijzigen.

De definitieve inhoud zal binnenkort bekendgemaakt worden. Het kabinet meldt wel alvast dat de regels voor nachtarbeid niet langer wettelijk worden gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi’s in uitgaansgebieden straks onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO. En dat de wettelijke arbeidstijden gevolgd worden.

Rust

De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal tien uur rust hebben, maar mogen dit aantal drie keer per twee weken inkorten tot maar acht uur per dag. Verder geldt dat alle chauffeurs per veertien dagen 72 uur rust moeten houden. Dit aantal mogen ze uitsplitsen in perioden van elk 24 uur. De regels voor het houden van pauze blijven ongewijzigd en gelijk aan die in de Arbeidstijdenwet.

Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid. Daarnaast is het uitdrukkelijk de bedoeling om de regels voor ZZP’ers en chauffeurs in loondienst zo gelijk mogelijk te houden. De nieuwe regels moeten per 1 januari 2015 gaan gelden. De Inspectie Leefomgeving en Transport blijft controleren op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijd en pauze. Daarnaast krijgt het Sociaal Fonds Taxi een grotere rol als toezichthouder op de naleving van de CAO’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “CBR stelt tijdelijk alleen algemene vragen over rij- en rusttijden”

Duco Douwstra|26.11.14|10:49

Het gaat wel heel erg traag voordat de door mij opgestelde motie de Mos daadwerkelijk van kracht wordt.Maar wat de Europese randvoorwaarden en mee te maken hebben snap ik niet.Europees komt deze jarenlange werkverschaffing voor de ILT m.b.t. de controle op ingewikkelde rij- en rusttijden voor taxichauffeurs uitsluitend in Nederland voor.En waarom toch weer die bemoeizuchtige 72 uur rust,alle organisatie mogen er iets over zeggen,tot aan de voetgangers bond toe,behalve de taxiondernemers zelf.

Rodney Barten|26.11.14|12:05

Inderdaad belachelijk dat er 72 uur in 2 weken rust gehouden moet worden, mijn inziens is het dan nog steeds erg lastig te plannen. Waarom niet 6 dagen werken en 1 dag rust.

Ton van Dalfsen|26.11.14|12:29

@ Duco, PRECIES. En hoe kan je nu algemene vragen stellen als de oude regeling straks niet meer van kracht is , en de nieuwe regels nog niet van kracht zijn. En by the way: las ook dat de duitse taxi’s een BCT variant krijgen ahum. Dus kan de nederlandse ondernemer straks een goedkope duitse BCT aanschaffen? , want ze schermen toch zo erg met: Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid

M. Martins.|26.11.14|14:38

Zal met pop niet die hele rijtijdenwet afgeschaft gaan worden? Of zal pop ook een rijtijdenwet krijgen met BCT?

willem Bothmer|07.12.14|09:56

Snap een ding niet waarom word een baas of een zzp gelijk getrokken word als een gewone chauffeur in loondienst.Waarom moet ik 72 uur in 2 weken pauzen nemen en niet gewoon 1 dag in de week of zo. Waarom beslist de nederlandse staat wanneer ik vij moet nemen.(72 uur).Dat je voor het personeel dat regeld dat snap ik.Maar met een dag in de week als baas zijnde is toch ook genoeg.Ik voel me gediscrimineerd tegen over andere die een eigen bedrijf hebben.Die mogen 7 dagen in de week werken.
Willem