rechtbank, rechter, failliet, taxi

Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard

Taxitronic, leverancier van de Boordcomputer Taxi, is maandag failliet verklaard. Dat betekent dat van de vier oorspronkelijke BCT-leveranciers er nu drie zijn omgevallen. Eerder gingen Quipment (inmiddels doorgestart) en Taxamatic al op de fles. Alleen leverancier Cabman is nog overeind gebleven. Ook Neone en Barclays, dochterbedrijven van Taxitronic, zijn failliet verklaard.

De directie heeft zelf faillissement aangevraagd bij de rechtbank, zo blijkt uit de verklaring van de directie van Taxitronic.

Taxitronic

“Dit besluit van Taxitronic is tot stand gekomen na een periode waarin zij zich geconfronteerd zag met de nadelige gevolgen van diverse overheidsbeslissingen in het Boordcomputer Taxi-traject (onder andere uitstel invoertermijn), verschil van mening met Chess BCT (een van haar partners in het BCT-traject) en vele faillissementen van vervoerders (opdrachtgevers) alsmede achterblijvende betalingen voor geleverde producten en diensten”, verklaren Rob en Meta Doodkorte.

De curator onderzoekt nu de mogelijkheden voor een doorstart. Bedrijfskritische diensten blijven voorlopig in de lucht. Hierdoor blijven de Boordcomputers en Dataterminals van Taxitronic voorlopig functioneren.

Rechtszaken

Taxitronic was verwikkeld in een tweetal rechtszaken vanwege de BCT. Chess eiste 2,6 miljoen van Taxitronic voor de ontwikkeling van het apparaat. Taxitronic probeerde op haar beurt miljoenen schadevergoeding te claimen bij het ministerie van IenM vanwege de talloze keren uitstel van de introductie, waardoor de verwachte omzet uitbleef.

“Ook dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de Boordcomputer Taxi de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement.

Failliet

Inmiddels zijn drie van de vier BCT-leveranciers al een keer failliet verklaard. En als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl kunnen de apparaten niet uitgelezen worden door de ILT. Terwijl de overheid wel de taxibranche verplicht om  in het apparaat te investeren, op straffe van forse boetes.

Om de apparaten te gebruiken voor controles, moeten de specificaties gewijzigd worden. Overigens zitten de fabrikanten niet te springen om zomaar de specificaties te wijzigen, want deze zijn door de overheid zelf toen voorgeschreven. Dat wijzigen brengt flinke ontwikkelkosten met zich mee. Dat geld is er niet bij iedereen, zo blijkt uit het feit dat 75% van de fabrikanten zich nu al heeft vergaloppeerd op het project.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard”

Ferd Hop|05.02.15|22:01

Volgens mij mag dit niet eens. De overheid stelt dat je een bct moet nemen, en maar één leverancier. Qua mededingingswet rammelt dit aan alle kanten.

Duco Douwstra|06.02.15|11:08

Lichtstad en Rodney,ik hoef toch geen aap te leren klimmen,hoezo kan je niet meer frauderen met de BCT?Zitten er sensoren in jou auto die registreert of er passagiers inzitten?Dus als jij hem niet aanzet bij betaalde ritten,registreert hij uitsluitend de tijd en de Km.Als jij een ritje Schiphol niet wil registreren,dan ben je toch loos naar Schiphol geweest enz.Oké het is iets ingewikkelder,maar de meesten verdienen zo weinig dat ze geen inkomstenbelasting hoeven te betalen,dus waarom? kan wel

Rodney Barten|06.02.15|11:50

@ Duco: Gaat u me nu met een AAP vergelijken:), maar goed…u heeft met u opmerking wel gelijk, alleen als je te vaak van dat soort fratsen met je BCT gaat uithalen dan gaat het wel opvallen natuurlijk…ze zijn niet helemaal gek bij de belastingdienst. Daarnaast weet ik nog steeds niet hoe je de factor tijd kan omzeilen (en ik hoef eigenlijk ook niet te weten, we zijn tenslotte eerlijke ondernemers, niet waar…

Duco Douwstra|06.02.15|13:29

Rodney :-}} natuurlijk vergelijk ik jou niet met een AAP ik vind alleen (je hoeft een aap niet te leren klimmen) een leuke vergelijking, Maar dat snapte jij wel natuurlijk.Fijn weekend.

Taxi Volendam|07.02.15|09:40

Nogmaals ter verduidelijking:

De boordcomputer moet juist bediend worden, anders haalt hij zijn doel niet”
Dat kunt U lezen in het rapport van Technolution aan I.V.W. (2008)
Alle belangrijke gegevens moet U zelf “JUIST” invullen net als bij een ritstaat.
Dat zal iedereen die een BCT gebruikt gemerkt hebben.
Dit houdt in dat de bct niet geschikt is om fraude te voorkomen.
Zie ook het rapport van Vallenduuk uit Haarlem dat ook bevestigd dat de bct ongeschikt voor zijn doel is.

P.H. Verbrugge|08.02.15|16:33

Lekker he taxitronic failliet apparaten die niet werken of storingen hebben wie gaat dat oplossen of doet het ministerie verkeer en pispotten dit voor ons.

Johan Zevenbergen|12.02.15|16:57

Surseance Chess Bct BV – FaillissementsDossier.nl
Faillissementen en surseances
1 dag geleden – Op 11-02-2015 is aan Chess Bct B.V. te Haarlem (Noord-Holland) voorlopige surseance verleend. Als bewindvoerder is aangesteld mr.

Terug naar de ritten

Johan Zevenbergen|12.02.15|17:01

Terug naar de ritten staten en werkboekjes.
Want de volgende claim is de garantie op de apparaten die niet werken bij een doorstart.

Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard | TaxiPro
rechtbank, rechter, failliet, taxi

Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard

Taxitronic, leverancier van de Boordcomputer Taxi, is maandag failliet verklaard. Dat betekent dat van de vier oorspronkelijke BCT-leveranciers er nu drie zijn omgevallen. Eerder gingen Quipment (inmiddels doorgestart) en Taxamatic al op de fles. Alleen leverancier Cabman is nog overeind gebleven. Ook Neone en Barclays, dochterbedrijven van Taxitronic, zijn failliet verklaard.

De directie heeft zelf faillissement aangevraagd bij de rechtbank, zo blijkt uit de verklaring van de directie van Taxitronic.

Taxitronic

“Dit besluit van Taxitronic is tot stand gekomen na een periode waarin zij zich geconfronteerd zag met de nadelige gevolgen van diverse overheidsbeslissingen in het Boordcomputer Taxi-traject (onder andere uitstel invoertermijn), verschil van mening met Chess BCT (een van haar partners in het BCT-traject) en vele faillissementen van vervoerders (opdrachtgevers) alsmede achterblijvende betalingen voor geleverde producten en diensten”, verklaren Rob en Meta Doodkorte.

De curator onderzoekt nu de mogelijkheden voor een doorstart. Bedrijfskritische diensten blijven voorlopig in de lucht. Hierdoor blijven de Boordcomputers en Dataterminals van Taxitronic voorlopig functioneren.

Rechtszaken

Taxitronic was verwikkeld in een tweetal rechtszaken vanwege de BCT. Chess eiste 2,6 miljoen van Taxitronic voor de ontwikkeling van het apparaat. Taxitronic probeerde op haar beurt miljoenen schadevergoeding te claimen bij het ministerie van IenM vanwege de talloze keren uitstel van de introductie, waardoor de verwachte omzet uitbleef.

“Ook dit faillissement laat zien dat de ontwikkelings- en investeringskosten van de taxibranche voor de Boordcomputer Taxi de taxisector volledig boven het hoofd zijn gegroeid”, reageert KNV Taxi-secretaris Hubert Andela op het faillissement.

Failliet

Inmiddels zijn drie van de vier BCT-leveranciers al een keer failliet verklaard. En als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl kunnen de apparaten niet uitgelezen worden door de ILT. Terwijl de overheid wel de taxibranche verplicht om  in het apparaat te investeren, op straffe van forse boetes.

Om de apparaten te gebruiken voor controles, moeten de specificaties gewijzigd worden. Overigens zitten de fabrikanten niet te springen om zomaar de specificaties te wijzigen, want deze zijn door de overheid zelf toen voorgeschreven. Dat wijzigen brengt flinke ontwikkelkosten met zich mee. Dat geld is er niet bij iedereen, zo blijkt uit het feit dat 75% van de fabrikanten zich nu al heeft vergaloppeerd op het project.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi-leverancier Taxitronic failliet verklaard”

Ferd Hop|05.02.15|22:01

Volgens mij mag dit niet eens. De overheid stelt dat je een bct moet nemen, en maar één leverancier. Qua mededingingswet rammelt dit aan alle kanten.

Duco Douwstra|06.02.15|11:08

Lichtstad en Rodney,ik hoef toch geen aap te leren klimmen,hoezo kan je niet meer frauderen met de BCT?Zitten er sensoren in jou auto die registreert of er passagiers inzitten?Dus als jij hem niet aanzet bij betaalde ritten,registreert hij uitsluitend de tijd en de Km.Als jij een ritje Schiphol niet wil registreren,dan ben je toch loos naar Schiphol geweest enz.Oké het is iets ingewikkelder,maar de meesten verdienen zo weinig dat ze geen inkomstenbelasting hoeven te betalen,dus waarom? kan wel

Rodney Barten|06.02.15|11:50

@ Duco: Gaat u me nu met een AAP vergelijken:), maar goed…u heeft met u opmerking wel gelijk, alleen als je te vaak van dat soort fratsen met je BCT gaat uithalen dan gaat het wel opvallen natuurlijk…ze zijn niet helemaal gek bij de belastingdienst. Daarnaast weet ik nog steeds niet hoe je de factor tijd kan omzeilen (en ik hoef eigenlijk ook niet te weten, we zijn tenslotte eerlijke ondernemers, niet waar…

Duco Douwstra|06.02.15|13:29

Rodney :-}} natuurlijk vergelijk ik jou niet met een AAP ik vind alleen (je hoeft een aap niet te leren klimmen) een leuke vergelijking, Maar dat snapte jij wel natuurlijk.Fijn weekend.

Taxi Volendam|07.02.15|09:40

Nogmaals ter verduidelijking:

De boordcomputer moet juist bediend worden, anders haalt hij zijn doel niet”
Dat kunt U lezen in het rapport van Technolution aan I.V.W. (2008)
Alle belangrijke gegevens moet U zelf “JUIST” invullen net als bij een ritstaat.
Dat zal iedereen die een BCT gebruikt gemerkt hebben.
Dit houdt in dat de bct niet geschikt is om fraude te voorkomen.
Zie ook het rapport van Vallenduuk uit Haarlem dat ook bevestigd dat de bct ongeschikt voor zijn doel is.

P.H. Verbrugge|08.02.15|16:33

Lekker he taxitronic failliet apparaten die niet werken of storingen hebben wie gaat dat oplossen of doet het ministerie verkeer en pispotten dit voor ons.

Johan Zevenbergen|12.02.15|16:57

Surseance Chess Bct BV – FaillissementsDossier.nl
Faillissementen en surseances
1 dag geleden – Op 11-02-2015 is aan Chess Bct B.V. te Haarlem (Noord-Holland) voorlopige surseance verleend. Als bewindvoerder is aangesteld mr.

Terug naar de ritten

Johan Zevenbergen|12.02.15|17:01

Terug naar de ritten staten en werkboekjes.
Want de volgende claim is de garantie op de apparaten die niet werken bij een doorstart.