Klomp, Groepsvervoer, taxi, taxibedrijf

Oplossing voor financiële problemen Klomp Groepsvervoer

De financiële problemen bij Klomp Groepsvervoer zijn voorbij. De werknemers krijgen deze week hun achterstallige salaris uitbetaald. Er is onder meer een kapitaalinjectie gekomen van de aandeelhouders. En ook is er een crediteurenakkoord gesloten met diverse schuldeisers, zoals de Belastingdienst, de bank en het pensioenfonds. Dat bevestigt Johan van Praet, directeur van het taxibedrijf.

De 950 werknemers van Klomp Groepsvervoer in Ede deden al een tijdje zonder salaris hun werk. Zij krijgen deze week alsnog hun achterstallige salaris van mei en volgende week hun salaris van juni.

Opdrachtgevers

“We zijn blij dat we met deze oplossing weer verder kunnen”, licht Van Praet toe. “Dat is niet alleen voor ons belangrijk, maar ook voor onze werknemers, opdrachtgevers en leveranciers. De bestaande vervoersopdrachten kunnen naar behoren uitgevoerd worden.”

Peter de Ridder, bestuurder van CNV Vakmensen: “Het is goed nieuws. En precies op tijd, want de spanning bij de mensen ging inmiddels richting het kookpunt. Het is natuurlijk waardeloos om je werk te doen in de onzekerheid of het wel goed komt met je salaris. Ik ben blij dat de kogel nu door de kerk is en dat de mensen snel hun geld gaan krijgen.”

Leerlingenvervoer

Klomp Groepsvervoer is vooral actief in het leerlingen- en groepsvervoer. Het bedrijf heeft een wagenpark van 850 auto’s en vervoert dagelijks zo’n 6.000 mensen. Het bedrijf kwam vorige maand in de financiële problemen.

Chauffeurs kregen geen salaris uitbetaald. Wel werd het vakantiegeld uitbetaald aan de werknemers om een boete van Sociaal Fonds Taxi te ontlopen. De CAO Taxivervoer verplicht namelijk taxibedrijven om dat uiterlijk 31 mei betaald te hebben.

Bezuinigingen

Vooral de forse bezuinigingen bij de overheid als grootste opdrachtgever van het doelgroepenvervoer leiden tot problemen. Taxibedrijven hebben vanwege de overcapaciteit zeer goedkoop ingeschreven op aanbestedingen. Nu zowel de volumes en daardoor ook de combinatiegraad daalt, blijken diverse contracten verlieslatend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Oplossing voor financiële problemen Klomp Groepsvervoer”

Petrus PK Kerstens|23.06.15|21:39

Krijgen de werknemers ook de 25% extra op hun loon,zoals dat gebruikelijk is als het salaris later dan de 31e betaald wordt ?

Paul Dijkhuizen|25.06.15|10:50

850 auto’s en 950 werknemers om 6000 mensen per dag te vervoeren? dat is dus 7 personen per auto en 6,3 personen per werknemer (afgerond) per dag… geen wonder dat dit niet kan.

Gosse Kooistra|25.06.15|22:14

Jammer dat ze niet failliet zijn gegaan. Hun zijn de oorzaak dat er nu zoveel bedrijven dreigen failliet te gaan. Blijkt dat het toch niet zo goedkoop kon zoals ze iedereen wilde doen geloven.

Rodney Barten|26.06.15|08:51

@ Gosse: Straks kunnen de kindjes allemaal gebruik gaan maken van uberpop, want dat is zo lekker prijsbewust.

Ton van Dalfsen|27.06.15|17:02

@ Gosse, Precies er moet heel wat aan de kwaliteit gebeuren. Zoals jij dat bij het CS ervaart klopt helemaal. De kwaliteit begint bij de chauffeur. geen goede kwaliteit chauffeur en auto blijf je dit houden. Kijk eens op schiphol: staan er 2 rijen dik Tesla’s bij de kantine van Schipholtaxi, en wie laten ze voorbij gaan naar de standplaats? de aanvullende taxi. Niet allemaal slechterikken maar er zitten er tussen waar de tranen van in de ogen krijgt en schaamt voor je vak.

Ton van Dalfsen|27.06.15|17:08

En, we vergeten hier eigenlijk waar het om ging: Klomp heeft zichzelf de vernieling in geholpen. LAGE PRIJZEN. 20 tot 30% goedkoper zijn dan de minimum haalbare tarief. GROOTHEIDSWAANZIN! noem maar op. Ze maken elkaar kapot. en wat mij betreft PRIMA ze maken elkaar maar kapot. Dat noemt zich vakbekwaam ? Dat papiertje zegt dus ook niks