yellow_cab_taxi_Terschelling

Taxibedrijf stilgelegd wegens verlopen keuring taximeters

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een taxibedrijf stilgelegd op Terschelling. De keuring van de taximeters in de voertuigen was verlopen. “Ik mag pas weer verder rijden als alles opnieuw is gekeurd”, vertelt eigenaar Dirk Verhaagen van Yellow Cab Terschelling.

De keuring van een aantal van de zeven voertuigen was pas net een paar weken verlopen, vertelt hij. Bij andere auto’s werkt het taxibedrijf helemaal niet met een meter. “Het is toch schandalig dat ze dan mijn hele bedrijf stilleggen. Geef me dan gewoon een boete.”

Vaste prijzen

Wat hem enorm stoort is dat zijn taxibedrijf altijd met vaste prijzen werkt. “Die taximeter gebruiken we echt nooit. In onze taxi’s hangt een kaartje met de verschillende zones in Terschelling. Op basis daarvan gelden de prijzen. Dat weet iedereen. Daar heeft ook nog nooit iemand bezwaar tegen gemaakt. De ILT deed ook moeilijk over het feit dat er alleen een kopie van het vergunningsbewijs in de voertuigen lag en geen originele. En dat we hun tariefkaart niet voeren. Maar wij werken hier op het eiland met eigen vaste tarieven. Wat een onzin.”

Verhaagen vindt dat hij onder de uitzondering ‘contractvervoer’ moet vallen. “Iedereen die met ons meerijdt is akkoord met de prijzen. We hebben dus een afspraak. Het is dan helemaal niet nodig om op de meter te rijden. Maar daar denkt de ILT dus anders over.”

Contractvervoer

De taxameter is namelijk niet verplicht voor taxi’s die contractvervoer verrichten, waar op basis van een contract vervoerders worden ingehuurd op een bepaald traject. De vervoerder moet dit kunnen aantonen met het contract. En dat geldt volgens de ILT niet bij reguliere consumenten.

Overigens is de verplichte jaarlijkse keuring van de taxameter de taxibranche een doorn in het oog. Dat kost een hoop tijd en geld, terwijl veel taxibedrijven het onzin vinden. Bovendien heeft de staatssecretaris al aangekondigd de taximeterplicht af te schaffen als er vaste prijsafspraken worden gemaakt. Ook is het tegenwoordig prima mogelijk om met apps de prijs te berekenen (zoals bij UberBlack), alleen biedt de wet daar nog geen ruimte voor.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Taxibedrijf stilgelegd wegens verlopen keuring taximeters”

Rodney Barten|19.08.15|15:56

Ik rij ook altijd zonder meter en de ene inspecteur vind dat prima, de andere weer niet. Tariefkaart heb ik ook niet zichtbaar, kijken ze niet eens naar.

Johan Zevenbergen|19.08.15|16:31

Toch raar dat uber wel gewoon mag door rijden.

M. Martins.|19.08.15|20:02

Niet alleen raar Johan, maar ook de lage boete van 1500. Bij ons tellen ze alle overtredingen op en ga je met vele duizenden euro’s aan boetes naar huis.

Johan Zevenbergen|19.08.15|21:28

Ben benieuwd als je deze aantoonbare willekeur voorlegt aan de rechter, wat dan de uitspraak word.
Of laten ze het dan zgn verjaren, zodat ze geen uitspraak hoeven te doen.

M. Martins.|19.08.15|22:34

Daar zijn onze belangenbehartigers te lui voor. Wel betalen, maar er vrijwel niets voor terug krijgen.

Johan Zevenbergen|19.08.15|23:28

Mooie kans voor Dirk, zou ik zo zeggen,
Neem aan dat duco hem zijn diensten wel aanbied.

Arjan Bijlstra|20.08.15|00:20

wat hier dus niet vermeld word is dat er chauffeurs bij verhagen in dienst zijn die geen chauffeurspas konden laten zien, dat er meerdere voertuigen op gladde banden reden en er zelfs een voertuig reed waarvan de apk een aantal weken verlopen was. het is dus een optelsom van meerdere redenen

Ton van Dalfsen|20.08.15|09:22

@ Rodney, Nu loop je hier de hele tijd te emmeren over het afschaffen van de vakbekwaamheid. maar wat doe je zelf? geen tariefkaart in de auto ? Je bent toch vakbekwaam en de vakbekwame mensen weten toch uit het vakbekwaamheids oogpunt dat je als vakbekwame je zaakjes goed voor elkaar hebt ?

Bart van den Berg|20.08.15|10:01

Kom jongens, collectief naar het eiland. Verhaagen klemrijden. Oh nee, die heeft z’n vakbekwaamheid.

Rodney Barten|20.08.15|11:23

@ Ton: Ik geloof dat wij de discussie rondom de vakbekwaamheid al hadden afgerond, ik mekker daar dus helemaal niet over, wat klets je nou:) Waarom zou ik een tariefkaart in de auto hebben als ik voor een deel van de inspecteurs toch geen meter hoef te hebben? Ik zie sowieso de laatste maanden geen inspecteurs lopen op onze geliefde luchthaven, maar dat kan ook zijn omdat ik met oogkleppen rij….

Ton van Dalfsen|20.08.15|11:32

@ Rodney, je laatste bericht over vakbekwaam was op 04-08 was dus nog deze maand in het verhaal van het KNV. En als je toch een inspecteur treft die volgens de letter van de wet zijn inspectie doet HANG JE. Elke boete die je krijgt is er 1 teveel.

Rodney Barten|20.08.15|15:22

Ton: van het IlT heb ik nog nooit een bekeuring gehad, dus zo verkeerd doe ik het niet dunkt mij….hou jij je nog een beetje aan de rtw:)

Defra Taxi Liemers|20.08.15|16:00

Als ik mijn auto apk laat keuren zeg ik altijd dat ik nooit de remmen gebruik, kan ie daarop dus niet afgekeurd worden.
Maar even serieus: het begrip contractvervoer wordt hier wel erg opgerekt. Dat is toch echt (nog) niet je eigen tarieven maken en dan zonder meter rijden.
Straattaxi is gewoon nog met meter/bct rijden en deze meter moet metertarief of vooraf afgesproken tarief laten zien.
De verontwaardiging is dus raar. Wil niet zeggen dat ik het eens ben met alle wettelijke regelgeving.

Rodney Barten|20.08.15|16:08

@ Defra: Ik rij uitsluitend luchthavenvervoer en rij altijd zonder meter, ik heb duidelijke prijsafspraken met mijn klanten die deze kunnen berekenen via mijn website. Desgevraagd kunnen zij daarover een factuur ontvangen. Ik heb in al die jaren misschien drie inspecteurs die er een beetje over zeurde maar me uiteindelijk nooit een bekeuring voor hebben gegeven. Ik ken er trouwens nog wel een paar die nooit met een meter aan rijden op Schiphol en ook gewoon op de contractmodule rijden….

Peter Toonen|21.08.15|09:43

Ik heb 3 jaar geleden op Eindhoven airport een boete ontvangen a 850,- euro voor het rijden zonder taximeter, het ging hierbij ook om luchthavenvervoer waarbij alles netjes op papier stond en bij de chauffeur aanwezig was en de ritprijs nog niet de helft was van wat het zou zijn met de taximeter. Ik heb bezwaar aangetekend en tot op heden er niets meer op vernomen.

Peter Toonen|21.08.15|09:43

Ik ben van mening dat een taximeter alleen verplicht dient te zijn bij vervoer vanaf standplaatsen, hier moet de consument worden beschermd tegen woekerprijzen door beperkte keuzevrijheid. voor besteld vervoer kunnen het bedrijf en de consument prima via internet, app of telefoon een prijs overeenkomen net zoals dat in andere branches ook gebeurd, ik heb nog nooit een schilder een geijkte verf of urenmeter zien gebruiken tijdens zijn werk.

Hudson Taxi|21.08.15|12:05

Het verplicht moeten gebruiken van de Taximeter heeft onnodige administratie
tot gevolg doordat de meter prijzen niet overeen komen met afgesproken tarieven (b.v. Schiphol, verhuur per zitplaats) met de klant. Hierdoor moet je voor de belastingdienst een extra boekhouding bijhouden.
De BCT lost dit ook niet op.
De Taximeter voldoet niet aan de huidige boekhoudkundige eisen voor de Taxiondernemer.
Daarom zou voor het niet gebruiken geen bekeuring gegeven moeten worden, maar de wet aanpassen.

Taxi Volendam|22.08.15|09:50

In de Taximeter zitten meestal de maximale tarieven geprogrammeerd.
Bij een groot gedeelte van het Taxivervoer worden prijsafspraken gemaakt en is de taximeter een “lastig” ding.
Het gaat om het afgerekende bedrag!
Een winkelier heeft ook geen verplichtte “Meter” met verplichte tarieven.
Die kan zijn prijzen in zijn afrekensysteem dagelijks aanpassen.
De Taximeter met bct zijn hopeloos verouderd.
ILT controleert achterhaalde regelgeving en geeft daar buitensporig hoge boete’s voor.
Nut, ???

Ton van Dalfsen|24.08.15|08:53

@ Arjan, Inderdaad net vandaag op het nieuws. Taxichauffeurs terschelling rijden zonder chauffeurspas etc.Dhr. Verhaagen spreekt dus niet helemaal de waarheid.

Taxi Lichtstad|24.08.15|09:26

Waarom lopen mensen altijd te zeuren als ze zich niet aan de regels houden en daar vervolgens voor gestraft worden. Je kan het belachelijk vinden dat je bedrijf word stil gelegd, je kan het ook belachelijk vinden dat je jezelf niet aan de wet houdt.

Ton van Dalfsen|24.08.15|14:47

Het is zeker belachelijk dat je bedrijf wordt stil gelegd. MAAR men verwacht natuurlijk wel dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. En deze meneer heeft het duidelijk NIET goed voor elkaar.

Ton van Dalfsen|25.08.15|09:05

@ Peter, Het is allemaal macht wat de inspectie wil vertonen. Ik wordt van hun nog warm, nog koud van. Ze kunnen nu zelfs niet de BCT uitlezen op je werktijden. Heeft de rij en rusttijden nog NUT? En Zolang ik mijn klant(en) in de auto heb komen ze er niet IN. Mijn deuren gaan pas van slot als mijn klant(en) uitstap(t)pen. dus hoe kunnen ze dan controleren of ik wel of niet mijn meter heb gebruikt.

Ton van Dalfsen|25.08.15|09:09

@ Taxi Volendam. Als je prijsafspraak heb gemaakt zou je bijv. wel je meter kunnen gebruiken maar bij einde rit de korting toepassen tot het overeengekomen bedrag. Dat kan je doen met je zeker voor mij de BCT van Taxitronic.

Taxi Volendam|04.09.15|09:56

Ton, wanneer je eigen rijder bent kan je dat doen maar het blijft “rommelen”
Met loondienst chauffeurs gaat dat niet omdat je de controle over de inkomsten verliest. Iedere chauffeur kan de ritprijzen naar zijn eigen zin aanpassen met deze bct.

Taxibedrijf stilgelegd wegens verlopen keuring taximeters | TaxiPro
yellow_cab_taxi_Terschelling

Taxibedrijf stilgelegd wegens verlopen keuring taximeters

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een taxibedrijf stilgelegd op Terschelling. De keuring van de taximeters in de voertuigen was verlopen. “Ik mag pas weer verder rijden als alles opnieuw is gekeurd”, vertelt eigenaar Dirk Verhaagen van Yellow Cab Terschelling.

De keuring van een aantal van de zeven voertuigen was pas net een paar weken verlopen, vertelt hij. Bij andere auto’s werkt het taxibedrijf helemaal niet met een meter. “Het is toch schandalig dat ze dan mijn hele bedrijf stilleggen. Geef me dan gewoon een boete.”

Vaste prijzen

Wat hem enorm stoort is dat zijn taxibedrijf altijd met vaste prijzen werkt. “Die taximeter gebruiken we echt nooit. In onze taxi’s hangt een kaartje met de verschillende zones in Terschelling. Op basis daarvan gelden de prijzen. Dat weet iedereen. Daar heeft ook nog nooit iemand bezwaar tegen gemaakt. De ILT deed ook moeilijk over het feit dat er alleen een kopie van het vergunningsbewijs in de voertuigen lag en geen originele. En dat we hun tariefkaart niet voeren. Maar wij werken hier op het eiland met eigen vaste tarieven. Wat een onzin.”

Verhaagen vindt dat hij onder de uitzondering ‘contractvervoer’ moet vallen. “Iedereen die met ons meerijdt is akkoord met de prijzen. We hebben dus een afspraak. Het is dan helemaal niet nodig om op de meter te rijden. Maar daar denkt de ILT dus anders over.”

Contractvervoer

De taxameter is namelijk niet verplicht voor taxi’s die contractvervoer verrichten, waar op basis van een contract vervoerders worden ingehuurd op een bepaald traject. De vervoerder moet dit kunnen aantonen met het contract. En dat geldt volgens de ILT niet bij reguliere consumenten.

Overigens is de verplichte jaarlijkse keuring van de taxameter de taxibranche een doorn in het oog. Dat kost een hoop tijd en geld, terwijl veel taxibedrijven het onzin vinden. Bovendien heeft de staatssecretaris al aangekondigd de taximeterplicht af te schaffen als er vaste prijsafspraken worden gemaakt. Ook is het tegenwoordig prima mogelijk om met apps de prijs te berekenen (zoals bij UberBlack), alleen biedt de wet daar nog geen ruimte voor.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Taxibedrijf stilgelegd wegens verlopen keuring taximeters”

Rodney Barten|19.08.15|15:56

Ik rij ook altijd zonder meter en de ene inspecteur vind dat prima, de andere weer niet. Tariefkaart heb ik ook niet zichtbaar, kijken ze niet eens naar.

Johan Zevenbergen|19.08.15|16:31

Toch raar dat uber wel gewoon mag door rijden.

M. Martins.|19.08.15|20:02

Niet alleen raar Johan, maar ook de lage boete van 1500. Bij ons tellen ze alle overtredingen op en ga je met vele duizenden euro’s aan boetes naar huis.

Johan Zevenbergen|19.08.15|21:28

Ben benieuwd als je deze aantoonbare willekeur voorlegt aan de rechter, wat dan de uitspraak word.
Of laten ze het dan zgn verjaren, zodat ze geen uitspraak hoeven te doen.

M. Martins.|19.08.15|22:34

Daar zijn onze belangenbehartigers te lui voor. Wel betalen, maar er vrijwel niets voor terug krijgen.

Johan Zevenbergen|19.08.15|23:28

Mooie kans voor Dirk, zou ik zo zeggen,
Neem aan dat duco hem zijn diensten wel aanbied.

Arjan Bijlstra|20.08.15|00:20

wat hier dus niet vermeld word is dat er chauffeurs bij verhagen in dienst zijn die geen chauffeurspas konden laten zien, dat er meerdere voertuigen op gladde banden reden en er zelfs een voertuig reed waarvan de apk een aantal weken verlopen was. het is dus een optelsom van meerdere redenen

Ton van Dalfsen|20.08.15|09:22

@ Rodney, Nu loop je hier de hele tijd te emmeren over het afschaffen van de vakbekwaamheid. maar wat doe je zelf? geen tariefkaart in de auto ? Je bent toch vakbekwaam en de vakbekwame mensen weten toch uit het vakbekwaamheids oogpunt dat je als vakbekwame je zaakjes goed voor elkaar hebt ?

Bart van den Berg|20.08.15|10:01

Kom jongens, collectief naar het eiland. Verhaagen klemrijden. Oh nee, die heeft z’n vakbekwaamheid.

Rodney Barten|20.08.15|11:23

@ Ton: Ik geloof dat wij de discussie rondom de vakbekwaamheid al hadden afgerond, ik mekker daar dus helemaal niet over, wat klets je nou:) Waarom zou ik een tariefkaart in de auto hebben als ik voor een deel van de inspecteurs toch geen meter hoef te hebben? Ik zie sowieso de laatste maanden geen inspecteurs lopen op onze geliefde luchthaven, maar dat kan ook zijn omdat ik met oogkleppen rij….

Ton van Dalfsen|20.08.15|11:32

@ Rodney, je laatste bericht over vakbekwaam was op 04-08 was dus nog deze maand in het verhaal van het KNV. En als je toch een inspecteur treft die volgens de letter van de wet zijn inspectie doet HANG JE. Elke boete die je krijgt is er 1 teveel.

Rodney Barten|20.08.15|15:22

Ton: van het IlT heb ik nog nooit een bekeuring gehad, dus zo verkeerd doe ik het niet dunkt mij….hou jij je nog een beetje aan de rtw:)

Defra Taxi Liemers|20.08.15|16:00

Als ik mijn auto apk laat keuren zeg ik altijd dat ik nooit de remmen gebruik, kan ie daarop dus niet afgekeurd worden.
Maar even serieus: het begrip contractvervoer wordt hier wel erg opgerekt. Dat is toch echt (nog) niet je eigen tarieven maken en dan zonder meter rijden.
Straattaxi is gewoon nog met meter/bct rijden en deze meter moet metertarief of vooraf afgesproken tarief laten zien.
De verontwaardiging is dus raar. Wil niet zeggen dat ik het eens ben met alle wettelijke regelgeving.

Rodney Barten|20.08.15|16:08

@ Defra: Ik rij uitsluitend luchthavenvervoer en rij altijd zonder meter, ik heb duidelijke prijsafspraken met mijn klanten die deze kunnen berekenen via mijn website. Desgevraagd kunnen zij daarover een factuur ontvangen. Ik heb in al die jaren misschien drie inspecteurs die er een beetje over zeurde maar me uiteindelijk nooit een bekeuring voor hebben gegeven. Ik ken er trouwens nog wel een paar die nooit met een meter aan rijden op Schiphol en ook gewoon op de contractmodule rijden….

Peter Toonen|21.08.15|09:43

Ik heb 3 jaar geleden op Eindhoven airport een boete ontvangen a 850,- euro voor het rijden zonder taximeter, het ging hierbij ook om luchthavenvervoer waarbij alles netjes op papier stond en bij de chauffeur aanwezig was en de ritprijs nog niet de helft was van wat het zou zijn met de taximeter. Ik heb bezwaar aangetekend en tot op heden er niets meer op vernomen.

Peter Toonen|21.08.15|09:43

Ik ben van mening dat een taximeter alleen verplicht dient te zijn bij vervoer vanaf standplaatsen, hier moet de consument worden beschermd tegen woekerprijzen door beperkte keuzevrijheid. voor besteld vervoer kunnen het bedrijf en de consument prima via internet, app of telefoon een prijs overeenkomen net zoals dat in andere branches ook gebeurd, ik heb nog nooit een schilder een geijkte verf of urenmeter zien gebruiken tijdens zijn werk.

Hudson Taxi|21.08.15|12:05

Het verplicht moeten gebruiken van de Taximeter heeft onnodige administratie
tot gevolg doordat de meter prijzen niet overeen komen met afgesproken tarieven (b.v. Schiphol, verhuur per zitplaats) met de klant. Hierdoor moet je voor de belastingdienst een extra boekhouding bijhouden.
De BCT lost dit ook niet op.
De Taximeter voldoet niet aan de huidige boekhoudkundige eisen voor de Taxiondernemer.
Daarom zou voor het niet gebruiken geen bekeuring gegeven moeten worden, maar de wet aanpassen.

Taxi Volendam|22.08.15|09:50

In de Taximeter zitten meestal de maximale tarieven geprogrammeerd.
Bij een groot gedeelte van het Taxivervoer worden prijsafspraken gemaakt en is de taximeter een “lastig” ding.
Het gaat om het afgerekende bedrag!
Een winkelier heeft ook geen verplichtte “Meter” met verplichte tarieven.
Die kan zijn prijzen in zijn afrekensysteem dagelijks aanpassen.
De Taximeter met bct zijn hopeloos verouderd.
ILT controleert achterhaalde regelgeving en geeft daar buitensporig hoge boete’s voor.
Nut, ???

Ton van Dalfsen|24.08.15|08:53

@ Arjan, Inderdaad net vandaag op het nieuws. Taxichauffeurs terschelling rijden zonder chauffeurspas etc.Dhr. Verhaagen spreekt dus niet helemaal de waarheid.

Taxi Lichtstad|24.08.15|09:26

Waarom lopen mensen altijd te zeuren als ze zich niet aan de regels houden en daar vervolgens voor gestraft worden. Je kan het belachelijk vinden dat je bedrijf word stil gelegd, je kan het ook belachelijk vinden dat je jezelf niet aan de wet houdt.

Ton van Dalfsen|24.08.15|14:47

Het is zeker belachelijk dat je bedrijf wordt stil gelegd. MAAR men verwacht natuurlijk wel dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. En deze meneer heeft het duidelijk NIET goed voor elkaar.

Ton van Dalfsen|25.08.15|09:05

@ Peter, Het is allemaal macht wat de inspectie wil vertonen. Ik wordt van hun nog warm, nog koud van. Ze kunnen nu zelfs niet de BCT uitlezen op je werktijden. Heeft de rij en rusttijden nog NUT? En Zolang ik mijn klant(en) in de auto heb komen ze er niet IN. Mijn deuren gaan pas van slot als mijn klant(en) uitstap(t)pen. dus hoe kunnen ze dan controleren of ik wel of niet mijn meter heb gebruikt.

Ton van Dalfsen|25.08.15|09:09

@ Taxi Volendam. Als je prijsafspraak heb gemaakt zou je bijv. wel je meter kunnen gebruiken maar bij einde rit de korting toepassen tot het overeengekomen bedrag. Dat kan je doen met je zeker voor mij de BCT van Taxitronic.

Taxi Volendam|04.09.15|09:56

Ton, wanneer je eigen rijder bent kan je dat doen maar het blijft “rommelen”
Met loondienst chauffeurs gaat dat niet omdat je de controle over de inkomsten verliest. Iedere chauffeur kan de ritprijzen naar zijn eigen zin aanpassen met deze bct.