Jermaine Manintveld, Recura

Taxibedrijven verzuimen sociale premies terug te vragen

Het is bijna onmogelijk voor taxibedrijven om op de hoogte te blijven van alle nieuwe wetgeving rondom premiekortingen voor werknemers. Daardoor betalen diverse werkgevers te veel sociale premies. “Er zijn in totaal 91 regelingen. Je hebt bijna twee fte’s nodig om die bij te houden. Vervolgens wordt je vaak door het UWV van het kastje naar de muur gestuurd”, weet Jermaine Manintveld van financieel adviesbureau Recura. “Wij zorgen ervoor dat we namens onze klanten alle teveel betaalde premies tot vijf jaar terugvorderen. En alles op basis van: ‘no cure, no pay’.”

Ook bij taxibedrijven kunnen de experts van Recura vaak tienduizenden euro’s aan teveel betaalde belasting terughalen. “De accountant is vaak gespecialiseerd in financiën. Maar de sociaal juridische kant is echt een apart gebied”, vertelt Manintveld.

Onderzoek

“Bij ieder taxibedrijf met minimaal tien werknemers in loondienst is het interessant om een onderzoek te starten. Binnen één dag weten we of het de moeite waard is. Een vervolgonderzoek kan vervolgens gemiddeld twee maanden duren. Maar de taxi-ondernemer hoeft er bijna niets voor te doen. Wij vorderen het geld terug; daarvan mag het taxibedrijf 70% zelf houden. Dat is makkelijk verdiend.”

De taxibranche is een interessante sector om te controleren dat er niet teveel premie wordt betaald, heeft Manintveld gemerkt. “Er wordt veel gewerkt met oudere werknemers. Ook zijn er veel taxichauffeurs die de afgelopen vijf jaar een uitkering genoten hebben, zoals WW of WAO. Daardoor kan de werkgever vaak forse bedragen aan belastingen terugvorderen.”

Afgekeurde bouwvakker

Hij noemt als voorbeeld de afgekeurde bouwvakker die op de taxi gaat rijden. Of iemand die jaren geleden werkloos was en nu heeft gesolliciteerd als taxichauffeur. Een ander voorbeeld is iemand die bij zijn laatste werkgever ziek uit dienst is gegaan, en nu weer is hersteld. “Dat zijn juist mensen die interessant zijn om aan te nemen”, vindt Manintveld. “Want het scheelt de taxi-ondernemer echt duizenden euro’s per jaar aan belasting.”

Als de experts van Recura langskomen, bekijken ze eerst de personeelsdossiers. Daaruit kunnen zij snel opmaken of er mensen zijn die in aanmerking komen voor een teruggave. “Helaas zijn die dossiers vaak een puinhoop bij bedrijven. Er staat een grote stapel ordners, waar niemand wijs uit kan. Daarom is de volgende stap vaak een vragenlijst sturen aan de werknemers.”

Uitkering

Probleem is alleen dat werknemers zich soms schamen om te vertellen dat ze in het verleden een uitkering gehad hebben. Terwijl dat tegenwoordig juist een pluspunten is, want daarmee worden ze goedkoper voor de werkgever. Terwijl de chauffeur dat in zijn salaris niet merkt.

“Vraag daarom altijd als werkgever altijd bij een sollicitatie of iemand de afgelopen vijf jaar een uitkering heeft genoten, bijvoorbeeld wegens ziekte of werkloosheid. En vertel er ook bij waarom je dat vraagt; dus dat je daardoor belasting terugkrijgt. En dat daarmee de sollicitant extra aantrekkelijk is om aan te nemen. Je zult zien dat werknemers het dan niet meer verzwijgen, maar gewoon vertellen.”

Bewijs

Zodra Recura heeft geïnventariseerd wie voor de teruggave in aanmerking komt, wordt er bewijsmateriaal verzameld. Manintveld: “Je moet immers bij een belastingcontrole ook kunnen aantonen dat iemand daadwerkelijk daar recht op heeft. Daarom verzamelen we verklaringen van oude werkgevers, overzichten van uitkeringen, noem maar op.”

Van alle premies die Recura terugvordert, mag een taxibedrijf zelf 70% houden. “De meeste regelingen duren drie tot vijf jaar. Dus alle voordelen die je daarna nog opstrijkt, omdat iemand bijvoorbeeld nog drie jaar lang in aanmerking komt voor premiekorting, zijn grotendeels voor het taxibedrijf. En vinden we niets, hoeft de klant ons niet te betalen.”

Aanbestedingen

Zo heeft Recura ooit een bedrag van maar liefst 300.000 euro teruggevorderd namens een taxibedrijf met 150 mensen in dienst. “Dat taxibedrijf was zeer dankbaar. Dat geld hadden ze nodig om überhaupt overeind te kunnen blijven. Want soms denken taxibedrijven als er laag wordt ingeschreven bij een aanbesteding: hoe kan dat toch? Nou, door veel gebruik te maken van dergelijke premiekortingen.”

Bart Pals

Bezoek Recura op Taxi Expo 2015 op dinsdag 22 september in Houten.

inschrijventaxiexpo2015

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxibedrijven verzuimen sociale premies terug te vragen | TaxiPro
Jermaine Manintveld, Recura

Taxibedrijven verzuimen sociale premies terug te vragen

Het is bijna onmogelijk voor taxibedrijven om op de hoogte te blijven van alle nieuwe wetgeving rondom premiekortingen voor werknemers. Daardoor betalen diverse werkgevers te veel sociale premies. “Er zijn in totaal 91 regelingen. Je hebt bijna twee fte’s nodig om die bij te houden. Vervolgens wordt je vaak door het UWV van het kastje naar de muur gestuurd”, weet Jermaine Manintveld van financieel adviesbureau Recura. “Wij zorgen ervoor dat we namens onze klanten alle teveel betaalde premies tot vijf jaar terugvorderen. En alles op basis van: ‘no cure, no pay’.”

Ook bij taxibedrijven kunnen de experts van Recura vaak tienduizenden euro’s aan teveel betaalde belasting terughalen. “De accountant is vaak gespecialiseerd in financiën. Maar de sociaal juridische kant is echt een apart gebied”, vertelt Manintveld.

Onderzoek

“Bij ieder taxibedrijf met minimaal tien werknemers in loondienst is het interessant om een onderzoek te starten. Binnen één dag weten we of het de moeite waard is. Een vervolgonderzoek kan vervolgens gemiddeld twee maanden duren. Maar de taxi-ondernemer hoeft er bijna niets voor te doen. Wij vorderen het geld terug; daarvan mag het taxibedrijf 70% zelf houden. Dat is makkelijk verdiend.”

De taxibranche is een interessante sector om te controleren dat er niet teveel premie wordt betaald, heeft Manintveld gemerkt. “Er wordt veel gewerkt met oudere werknemers. Ook zijn er veel taxichauffeurs die de afgelopen vijf jaar een uitkering genoten hebben, zoals WW of WAO. Daardoor kan de werkgever vaak forse bedragen aan belastingen terugvorderen.”

Afgekeurde bouwvakker

Hij noemt als voorbeeld de afgekeurde bouwvakker die op de taxi gaat rijden. Of iemand die jaren geleden werkloos was en nu heeft gesolliciteerd als taxichauffeur. Een ander voorbeeld is iemand die bij zijn laatste werkgever ziek uit dienst is gegaan, en nu weer is hersteld. “Dat zijn juist mensen die interessant zijn om aan te nemen”, vindt Manintveld. “Want het scheelt de taxi-ondernemer echt duizenden euro’s per jaar aan belasting.”

Als de experts van Recura langskomen, bekijken ze eerst de personeelsdossiers. Daaruit kunnen zij snel opmaken of er mensen zijn die in aanmerking komen voor een teruggave. “Helaas zijn die dossiers vaak een puinhoop bij bedrijven. Er staat een grote stapel ordners, waar niemand wijs uit kan. Daarom is de volgende stap vaak een vragenlijst sturen aan de werknemers.”

Uitkering

Probleem is alleen dat werknemers zich soms schamen om te vertellen dat ze in het verleden een uitkering gehad hebben. Terwijl dat tegenwoordig juist een pluspunten is, want daarmee worden ze goedkoper voor de werkgever. Terwijl de chauffeur dat in zijn salaris niet merkt.

“Vraag daarom altijd als werkgever altijd bij een sollicitatie of iemand de afgelopen vijf jaar een uitkering heeft genoten, bijvoorbeeld wegens ziekte of werkloosheid. En vertel er ook bij waarom je dat vraagt; dus dat je daardoor belasting terugkrijgt. En dat daarmee de sollicitant extra aantrekkelijk is om aan te nemen. Je zult zien dat werknemers het dan niet meer verzwijgen, maar gewoon vertellen.”

Bewijs

Zodra Recura heeft geïnventariseerd wie voor de teruggave in aanmerking komt, wordt er bewijsmateriaal verzameld. Manintveld: “Je moet immers bij een belastingcontrole ook kunnen aantonen dat iemand daadwerkelijk daar recht op heeft. Daarom verzamelen we verklaringen van oude werkgevers, overzichten van uitkeringen, noem maar op.”

Van alle premies die Recura terugvordert, mag een taxibedrijf zelf 70% houden. “De meeste regelingen duren drie tot vijf jaar. Dus alle voordelen die je daarna nog opstrijkt, omdat iemand bijvoorbeeld nog drie jaar lang in aanmerking komt voor premiekorting, zijn grotendeels voor het taxibedrijf. En vinden we niets, hoeft de klant ons niet te betalen.”

Aanbestedingen

Zo heeft Recura ooit een bedrag van maar liefst 300.000 euro teruggevorderd namens een taxibedrijf met 150 mensen in dienst. “Dat taxibedrijf was zeer dankbaar. Dat geld hadden ze nodig om überhaupt overeind te kunnen blijven. Want soms denken taxibedrijven als er laag wordt ingeschreven bij een aanbesteding: hoe kan dat toch? Nou, door veel gebruik te maken van dergelijke premiekortingen.”

Bart Pals

Bezoek Recura op Taxi Expo 2015 op dinsdag 22 september in Houten.

inschrijventaxiexpo2015

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.