Edward Schuringa, Recura

‘Houd ook vinger aan de pols als taxichauffeur ziek uit dienst gaat’

Ziekteverzuim kost de taxibranche jaarlijks tientallen miljoenen. Maar een arbo-arts staat soms te ver weg van de dagelijkse gang van zaken in een taxibedrijf om effectief mee te denken wat mensen nog wél kunnen doen. “Thuisblijven is niet altijd de beste oplossing. Soms is het voor alle partijen beter als er naar passend werk wordt gezocht”, vertelt arbeidskundige Edward Scheringa van Recura. 

“Als iemand overspannen is en even niet met klanten kan omgaan, is misschien auto’s poetsen beter dan thuis in je eentje op de bank zitten. Al is het maar voor een paar uur. Of als iemand thuis problemen heeft, kan het beter zijn om met iemand te praten dan ziek thuis te zitten.”

Passend werk

Toch is het niet altijd makkelijk voor taxibedrijven om passend werk te vinden. “Een taxibedrijf leeft vaak in de waan van de dag. Het klantbelang staat voorop, die rit moet op tijd uitgevoerd worden. Soms ervaren werknemers dat er te weinig aandacht voor hen is. Daardoor is de relatie vaak verstoord bij ziekteverzuim en dat is een sta-in-de-weg voor een oplossing. Mensen gaan met hun hakken in het zand”, zegt Scheringa.

“Soms zijn er makkelijke oplossingen. Als iemand rugklachten heeft, kun je uitproberen of het rijden met een automaat verlichting geeft. Of misschien is iemand wel in staat om vooral korte ritten te rijden, waarbij hij vaak even uit te taxi kan om te lopen. Of plan hem in om de telefoon op te nemen.”

Voorlichting

Een goed alternatief is persoonlijke aandacht en goede voorlichting, zegt Scheringa. Reguliere arbodiensten staan vaak te ver van de dagelijkse taxi-praktijk af, vindt hij. “Die zijn snel geneigd te zeggen: ‘Kan niet, blijf maar thuis’. Maar verzuim kan grote gevolgen hebben. Taxichauffeurs weten vaak niet dat hun werkgever soms twee jaar lang zelf opdraait voor de loonkosten. En dat moet betaald worden van de zeer lage marges op taxivervoer. Als je met ze in gesprek gaat en dat uitlegt, zijn ze vaak wel bereid om mee te denken naar wat ze nog wél kunnen.”

De financiële gevolgen van verzuimende werknemers kunnen voor werkgevers soms verstrekkend zijn, ook nadat het dienstverband is geëindigd. De meeste taxibedrijven hebben geen HR-afdeling die stuurt op de verzuimprocessen en de kosten daarvan. Het is vaak iemand die het erbij doet. Ondersteuning kan dus al snel extra rendement opleveren. “Als iemand ziek uit dienst gaat, kun je in het slechtste geval nog 10 jaar lang verantwoordelijk zijn voor de kosten van zijn ziekte en – gedeeltelijke – arbeidsongeschiktheid via de WGA. Dat kan je honderdduizenden euro’s kosten.”

Ziek uit dienst

Daarom is het belangrijk om ook bij werknemers die ziek uit dienst zijn gegaan vinger aan de pols te houden. “Het is goed om af en toe te vragen hoe het met mensen gaat. Want als ze weer gedeeltelijk beter zijn en gaan werken, dan scheelt jou dat in de WGA-kosten. Het UWV is daar zelf vaak passief in, omdat zij natuurlijk liever hebben dat de ex-werkgever het betaalt dan dat het uit het budget van de overheid, haar opdrachtgever, moet komen.”

Recura helpt taxibedrijven om onder meer om controle te houden over het ziekteverzuim. “Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een arbeidsdeskundige HR-consultant, zoals ik. We ondersteunen de interne manager en lichten voor, bijvoorbeeld over de wet poortwachter en arbo-zaken. Daardoor kan het bedrijf zelfstandiger worden, zelf weer grip krijgen over ziekteverzuim en direct kosten besparen. Want de overheid heeft het best ingewikkeld gemaakt met alle regels, waarbij behoorlijk wat verantwoordelijkheden op het bordje van de werkgever zijn gelegd.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “‘Houd ook vinger aan de pols als taxichauffeur ziek uit dienst gaat’”

Loek Kramer|13.11.15|11:51

Deze man heeft nog nooit rugklachten gehad.Want dan wist die wel beter !!!.

Paul Dijkhuizen|13.11.15|15:46

Inderdaad is mijn ervaring dat de overheid te makkelijk alle verantwoordelijkheid bij de werkgever heeft neergelegd, de kosten komen ook bij de werkgever terecht, 1 zieke werknemer kan ervoor zorgen dat een bedrijf failliet gaat, waardoor meerdere mensen hun baan verliezen. Het aanbieden van andere werkzaamheden is meestal geen optie of wordt door de arboarts afgeraden, enige oplossing is een dure verzekering, maar ook die is met de huidige rendementen vaak niet op te brengen.

Marcel Kamerling|16.11.15|11:43

Mischien kan dezelfde werkgever eens kijken met de werknemer of evt rugklachten niet te voorkomen zijn, dit geldt ook voor andere klachten trouwens.
Bv op tijd pauzeren, diensten niet extreem laten uitlopen, goed materiaal.

Ziekteverzuim zou een stuk minder kunnen zijn als de werknemer zich prettig voelt bij het werk dat ie doet.

Ton van Dalfsen|18.11.15|10:07

Als je als Werkgever je werknemers niet als een nummer behandeld heb je aan ziekteverzuim al verminderd. Hoor het nog zeggen: Wij zijn een team! Tot hoe ver?

‘Houd ook vinger aan de pols als taxichauffeur ziek uit dienst gaat’ | TaxiPro
Edward Schuringa, Recura

‘Houd ook vinger aan de pols als taxichauffeur ziek uit dienst gaat’

Ziekteverzuim kost de taxibranche jaarlijks tientallen miljoenen. Maar een arbo-arts staat soms te ver weg van de dagelijkse gang van zaken in een taxibedrijf om effectief mee te denken wat mensen nog wél kunnen doen. “Thuisblijven is niet altijd de beste oplossing. Soms is het voor alle partijen beter als er naar passend werk wordt gezocht”, vertelt arbeidskundige Edward Scheringa van Recura. 

“Als iemand overspannen is en even niet met klanten kan omgaan, is misschien auto’s poetsen beter dan thuis in je eentje op de bank zitten. Al is het maar voor een paar uur. Of als iemand thuis problemen heeft, kan het beter zijn om met iemand te praten dan ziek thuis te zitten.”

Passend werk

Toch is het niet altijd makkelijk voor taxibedrijven om passend werk te vinden. “Een taxibedrijf leeft vaak in de waan van de dag. Het klantbelang staat voorop, die rit moet op tijd uitgevoerd worden. Soms ervaren werknemers dat er te weinig aandacht voor hen is. Daardoor is de relatie vaak verstoord bij ziekteverzuim en dat is een sta-in-de-weg voor een oplossing. Mensen gaan met hun hakken in het zand”, zegt Scheringa.

“Soms zijn er makkelijke oplossingen. Als iemand rugklachten heeft, kun je uitproberen of het rijden met een automaat verlichting geeft. Of misschien is iemand wel in staat om vooral korte ritten te rijden, waarbij hij vaak even uit te taxi kan om te lopen. Of plan hem in om de telefoon op te nemen.”

Voorlichting

Een goed alternatief is persoonlijke aandacht en goede voorlichting, zegt Scheringa. Reguliere arbodiensten staan vaak te ver van de dagelijkse taxi-praktijk af, vindt hij. “Die zijn snel geneigd te zeggen: ‘Kan niet, blijf maar thuis’. Maar verzuim kan grote gevolgen hebben. Taxichauffeurs weten vaak niet dat hun werkgever soms twee jaar lang zelf opdraait voor de loonkosten. En dat moet betaald worden van de zeer lage marges op taxivervoer. Als je met ze in gesprek gaat en dat uitlegt, zijn ze vaak wel bereid om mee te denken naar wat ze nog wél kunnen.”

De financiële gevolgen van verzuimende werknemers kunnen voor werkgevers soms verstrekkend zijn, ook nadat het dienstverband is geëindigd. De meeste taxibedrijven hebben geen HR-afdeling die stuurt op de verzuimprocessen en de kosten daarvan. Het is vaak iemand die het erbij doet. Ondersteuning kan dus al snel extra rendement opleveren. “Als iemand ziek uit dienst gaat, kun je in het slechtste geval nog 10 jaar lang verantwoordelijk zijn voor de kosten van zijn ziekte en – gedeeltelijke – arbeidsongeschiktheid via de WGA. Dat kan je honderdduizenden euro’s kosten.”

Ziek uit dienst

Daarom is het belangrijk om ook bij werknemers die ziek uit dienst zijn gegaan vinger aan de pols te houden. “Het is goed om af en toe te vragen hoe het met mensen gaat. Want als ze weer gedeeltelijk beter zijn en gaan werken, dan scheelt jou dat in de WGA-kosten. Het UWV is daar zelf vaak passief in, omdat zij natuurlijk liever hebben dat de ex-werkgever het betaalt dan dat het uit het budget van de overheid, haar opdrachtgever, moet komen.”

Recura helpt taxibedrijven om onder meer om controle te houden over het ziekteverzuim. “Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een arbeidsdeskundige HR-consultant, zoals ik. We ondersteunen de interne manager en lichten voor, bijvoorbeeld over de wet poortwachter en arbo-zaken. Daardoor kan het bedrijf zelfstandiger worden, zelf weer grip krijgen over ziekteverzuim en direct kosten besparen. Want de overheid heeft het best ingewikkeld gemaakt met alle regels, waarbij behoorlijk wat verantwoordelijkheden op het bordje van de werkgever zijn gelegd.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “‘Houd ook vinger aan de pols als taxichauffeur ziek uit dienst gaat’”

Loek Kramer|13.11.15|11:51

Deze man heeft nog nooit rugklachten gehad.Want dan wist die wel beter !!!.

Paul Dijkhuizen|13.11.15|15:46

Inderdaad is mijn ervaring dat de overheid te makkelijk alle verantwoordelijkheid bij de werkgever heeft neergelegd, de kosten komen ook bij de werkgever terecht, 1 zieke werknemer kan ervoor zorgen dat een bedrijf failliet gaat, waardoor meerdere mensen hun baan verliezen. Het aanbieden van andere werkzaamheden is meestal geen optie of wordt door de arboarts afgeraden, enige oplossing is een dure verzekering, maar ook die is met de huidige rendementen vaak niet op te brengen.

Marcel Kamerling|16.11.15|11:43

Mischien kan dezelfde werkgever eens kijken met de werknemer of evt rugklachten niet te voorkomen zijn, dit geldt ook voor andere klachten trouwens.
Bv op tijd pauzeren, diensten niet extreem laten uitlopen, goed materiaal.

Ziekteverzuim zou een stuk minder kunnen zijn als de werknemer zich prettig voelt bij het werk dat ie doet.

Ton van Dalfsen|18.11.15|10:07

Als je als Werkgever je werknemers niet als een nummer behandeld heb je aan ziekteverzuim al verminderd. Hoor het nog zeggen: Wij zijn een team! Tot hoe ver?