Taxi Electric, elektrische taxi, Amsterdam, Nissan Leaf

Amsterdam blijft 5.000 euro subsidie op elektrische taxi geven

Taxi-ondernemers uit Amsterdam krijgen de komende drie jaar 5.000 euro subsidie op de aanschaf van een elektrische taxi. Het Amsterdamse college van B&W heeft ingestemd met de nieuwe subsidie voor 100% elektrische auto’s. Met deze subsidie zet de stad een volgende stap naar een volledig uitstootvrij Amsterdam in 2025.

De nieuwe subsidie loopt tot en met 31 december 2018. Samen met de aanleg van het openbare oplaadnetwerk en het plaatsen van snellaadpunten, moet de aanschafsubsidie zorgen voor een forse toename van het aantal elektrische auto’s de komende jaren.

Voertuigen

Met de subsidieregeling worden 100% elektrische bedrijfsvoertuigen gesubsidieerd die dagelijks veel kilometers maken in de stad, zoals taxi’s. Plug-in hybride vrachtwagens en bussen die in de stad volledig elektrisch kunnen rijden komen ook in aanmerking.

Subsidie:

  • Kleine bestelauto: €5.000 per voertuig
  • Taxi: €5.000 per voertuig
  • Personenauto voor zakelijk gebruik: €5.000 per voertuig
  • Grote bestelauto/vrachtwagen/bus: 20% van de aanschafwaarde, maximaal €40.000 per voertuig

400 elektrische taxi’s

Zo’n 400 taxi’s, 400 bestelwagens, 25 vrachtwagens en 150 zakelijke personenauto’s zijn aangeschaft met behulp van de vorige subsidieregeling, die liep van 2012 tot en met 2015. Uit de data van het oplaadnetwerk blijkt dat er maandelijks zelfs gemiddeld 6.000 verschillende voertuigen gebruik maken van de openbare oplaadpunten.

Met deze aantallen is Amsterdam de stad waar de meeste volledig elektrische voertuigen worden ingezet in het personen- en goederenvervoer. In totaal hebben ondernemers tot dusver circa €40 miljoen geïnvesteerd in schonere/uitstootvrije voertuigen, waar de gemeente €6 miljoen aan subsidie heeft toegekend.

Duurzaam Amsterdam

Het Amsterdamse college wil de verduurzaming van de hoofdstad versnellen. In 2020 kent Amsterdam 20% meer duurzame energie en 20% minder energiegebruik. Concrete plannen zijn er voor energiebesparing en het versneld aansluiten op stadswarmte van bestaande woningen. Verdere stimulering van elektrisch vervoer, slimme distributie en de uitbreiding van de milieuzone moeten zorgen voor uitstootvrij verkeer in 2025, om de lucht in de stad gezonder te maken en de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Amsterdam blijft 5.000 euro subsidie op elektrische taxi geven”

Erwin van Eekhout|04.02.16|10:54

Fijn dat Amsterdam uitstootvrije voertuigen stimuleert. Zou de centrale overheid ook moeten doen. Als ik naar mijn portemonnee zou ondernemen moet ik een jonge S-klasse diesel aanschaffen met de hoogste rest bpm. De hoogste rest bpm heeft hij als hij het minst milieuvriendelijk is. Ergo taxiondernemers worden gestimuleerd om zo smerig als mogelijk te rijden.
Electrische rijden betekent een financiële aderlating die de concurrentiepositie verzwakt maar hopelijk betaalt het zich op den duur terug.

Taxi Lichtstad|07.02.16|07:26

Niet te hard zeggen, anders gaat dit laatste voordeeltje wat we nog hebben, ook weg.

Amsterdam blijft 5.000 euro subsidie op elektrische taxi geven | TaxiPro
Taxi Electric, elektrische taxi, Amsterdam, Nissan Leaf

Amsterdam blijft 5.000 euro subsidie op elektrische taxi geven

Taxi-ondernemers uit Amsterdam krijgen de komende drie jaar 5.000 euro subsidie op de aanschaf van een elektrische taxi. Het Amsterdamse college van B&W heeft ingestemd met de nieuwe subsidie voor 100% elektrische auto’s. Met deze subsidie zet de stad een volgende stap naar een volledig uitstootvrij Amsterdam in 2025.

De nieuwe subsidie loopt tot en met 31 december 2018. Samen met de aanleg van het openbare oplaadnetwerk en het plaatsen van snellaadpunten, moet de aanschafsubsidie zorgen voor een forse toename van het aantal elektrische auto’s de komende jaren.

Voertuigen

Met de subsidieregeling worden 100% elektrische bedrijfsvoertuigen gesubsidieerd die dagelijks veel kilometers maken in de stad, zoals taxi’s. Plug-in hybride vrachtwagens en bussen die in de stad volledig elektrisch kunnen rijden komen ook in aanmerking.

Subsidie:

  • Kleine bestelauto: €5.000 per voertuig
  • Taxi: €5.000 per voertuig
  • Personenauto voor zakelijk gebruik: €5.000 per voertuig
  • Grote bestelauto/vrachtwagen/bus: 20% van de aanschafwaarde, maximaal €40.000 per voertuig

400 elektrische taxi’s

Zo’n 400 taxi’s, 400 bestelwagens, 25 vrachtwagens en 150 zakelijke personenauto’s zijn aangeschaft met behulp van de vorige subsidieregeling, die liep van 2012 tot en met 2015. Uit de data van het oplaadnetwerk blijkt dat er maandelijks zelfs gemiddeld 6.000 verschillende voertuigen gebruik maken van de openbare oplaadpunten.

Met deze aantallen is Amsterdam de stad waar de meeste volledig elektrische voertuigen worden ingezet in het personen- en goederenvervoer. In totaal hebben ondernemers tot dusver circa €40 miljoen geïnvesteerd in schonere/uitstootvrije voertuigen, waar de gemeente €6 miljoen aan subsidie heeft toegekend.

Duurzaam Amsterdam

Het Amsterdamse college wil de verduurzaming van de hoofdstad versnellen. In 2020 kent Amsterdam 20% meer duurzame energie en 20% minder energiegebruik. Concrete plannen zijn er voor energiebesparing en het versneld aansluiten op stadswarmte van bestaande woningen. Verdere stimulering van elektrisch vervoer, slimme distributie en de uitbreiding van de milieuzone moeten zorgen voor uitstootvrij verkeer in 2025, om de lucht in de stad gezonder te maken en de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Amsterdam blijft 5.000 euro subsidie op elektrische taxi geven”

Erwin van Eekhout|04.02.16|10:54

Fijn dat Amsterdam uitstootvrije voertuigen stimuleert. Zou de centrale overheid ook moeten doen. Als ik naar mijn portemonnee zou ondernemen moet ik een jonge S-klasse diesel aanschaffen met de hoogste rest bpm. De hoogste rest bpm heeft hij als hij het minst milieuvriendelijk is. Ergo taxiondernemers worden gestimuleerd om zo smerig als mogelijk te rijden.
Electrische rijden betekent een financiële aderlating die de concurrentiepositie verzwakt maar hopelijk betaalt het zich op den duur terug.

Taxi Lichtstad|07.02.16|07:26

Niet te hard zeggen, anders gaat dit laatste voordeeltje wat we nog hebben, ook weg.