Connexxion, hoofdkantoor

‘Connexxion moet arbeidsvoorwaarden chauffeurs Taxi Lubbe overnemen’

Foto: Inge Jacobs / ProMedia

Connexxion heeft vorig jaar onder meer het grote Geriva-vervoerscontract, 28 medewerkers en vrijwel het hele wagenpark van Taxi Lubbe overgenomen bij de bedrijfsbeëindiging van Lubbe. Volgens vakbond FNV is er daardoor sprake van overgang van onderneming en moeten alle arbeidsvoorwaarden inclusief de datum van indiensttreding overgenomen worden. Connexxion vindt echter dat niet het hele bedrijf van Taxi Lubbe is overgenomen en bood de werknemers slechts een tijdelijk contract aan met een nieuwe datum van indiensttreding. FNV dagvaardde daarom Connexxion, vorige week stonden de partijen tegenover elkaar bij de rechter.

Tijdens de zitting betoogden beide partijen hun standpunt. FNV eist dat de arbeidsvoorwaarden, die de chauffeurs bij Lubbe hadden, worden voortgezet bij Connexxion. Het gaat om contracten voor onbepaalde tijd, contracturen en de anciënniteit.

Tijdelijk contract

FNV is bang dat Connexxion de chauffeurs na 23,9 maanden weer op straat zet. “De mensen werken al vele jaren voor Taxi Lubbe. En ze rijden sinds de bedrijfsbeëindiging in dezelfde bus, met dezelfde klanten, volgens dezelfde roosters. Alleen de naam op de loonstrook is veranderd”, licht FNV-bestuurder Marjan Broer toe.

“En hoewel diverse chauffeurs bij Lubbe een vast contract hadden, is dat nu omgezet naar een tijdelijk contract. Het is algemeen bekend dat taxibedrijven nog maar zelden een vast contract geven; de meeste chauffeurs worden na twee jaar weer ontslagen.”

Transitievergoeding

Wat ook meespeelt is dat de datum van in diensttreding belangrijk is voor de opgebouwde rechten voor de transitievergoeding. Want als Connexxion van de chauffeurs af wil binnen 23,9 maanden, is er geen transitievergoeding verschuldigd. Dat is wel het geval als de datum indiensttreding van Taxi Lubbe overgenomen moet worden. Sommige chauffeurs werken er sinds 2009, zegt Broer. En bij de bedrijfsbeëindiging van Lubbe vorig jaar hoefde geen transitievergoeding betaald te worden, omdat dit nog vóór de inwerkingtreding op 1 juli 2015 was.

Het gaat om de rechten van in totaal 28 chauffeurs. Ook de taxibussen (40 van de 41) zijn overgenomen. Net als het Gemiva contract, dat al tientallen jaren onderhands is gegund aan Lubbe. De AOW’ers die in dienst waren zijn niet mee overgenomen door Connexxion. Zij nemen geen AOW’ers in dienst. Ook heeft een aantal chauffeurs ander werk aanvaard of is gestopt met werken. Het leerlingenvervoer dat Taxi Lubbe in onder aanneming van Connexxion reed, is ook terug naar Connexxion gegaan. Taxi Lubbe heeft besloten om de bedrijfsactiviteiten te staken om zo een faillissement te voorkomen. “De ondernemer wilde alles netjes afhandelen, zonder dat er gedupeerden zouden ontstaan”, vertelt Broer.

Overgang van onderneming

“De rechter gaf duidelijk aan dat hij redelijk overtuigd was van overgang van onderneming en er wellicht nog een nachtje over wilde slapen”, zegt FNV-bestuurder Broer. De rechter gaf volgens haar aan dat zijn beslissing kan zijn:

  • Ovo voor alle werknemers
  • Ovo alleen voor de FNV-leden, met als opmerking, dat andere werknemers aan deze uitspraak dan ook dezelfde rechten kunnen ontlenen
  • Een schikking tussen Connexxion en FNV (alleen voor de leden); hier kunnen dan de andere werknemers geen rechten meer aan ontlenen. Zij moeten dan individueel een eigen procedure opstarten.

Schikking

Broer: “Een half jaar geleden waren we al bijna tot een afspraak gekomen, alleen voor onze leden. Maar Connexxion heeft op het laatste moment de keutel ingetrokken. Nu wil Connexxion op zich wel een schikking voor de FNV-leden, maar dan met geheimhouding. Ik houd van open en transparant met elkaar omgaan en heb met geheimhouding erg veel moeite. Als Connexxion na een half jaar alsnog wat wil, dan wil ik dat met open vizier.”

Connexxion laat weten nog altijd met FNV in gesprek te zijn over deze kwestie. “Zolang de zaak onder de rechter is, doen we hier geen uitspraken over”, aldus Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman. De rechter heeft FNV en Connexxion tot 22 maart gegeven om er samen uit te komen via een schikking. Anders zal hij uitspraak doen.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Connexxion moet arbeidsvoorwaarden chauffeurs Taxi Lubbe overnemen’ | TaxiPro
Connexxion, hoofdkantoor

‘Connexxion moet arbeidsvoorwaarden chauffeurs Taxi Lubbe overnemen’

Foto: Inge Jacobs / ProMedia

Connexxion heeft vorig jaar onder meer het grote Geriva-vervoerscontract, 28 medewerkers en vrijwel het hele wagenpark van Taxi Lubbe overgenomen bij de bedrijfsbeëindiging van Lubbe. Volgens vakbond FNV is er daardoor sprake van overgang van onderneming en moeten alle arbeidsvoorwaarden inclusief de datum van indiensttreding overgenomen worden. Connexxion vindt echter dat niet het hele bedrijf van Taxi Lubbe is overgenomen en bood de werknemers slechts een tijdelijk contract aan met een nieuwe datum van indiensttreding. FNV dagvaardde daarom Connexxion, vorige week stonden de partijen tegenover elkaar bij de rechter.

Tijdens de zitting betoogden beide partijen hun standpunt. FNV eist dat de arbeidsvoorwaarden, die de chauffeurs bij Lubbe hadden, worden voortgezet bij Connexxion. Het gaat om contracten voor onbepaalde tijd, contracturen en de anciënniteit.

Tijdelijk contract

FNV is bang dat Connexxion de chauffeurs na 23,9 maanden weer op straat zet. “De mensen werken al vele jaren voor Taxi Lubbe. En ze rijden sinds de bedrijfsbeëindiging in dezelfde bus, met dezelfde klanten, volgens dezelfde roosters. Alleen de naam op de loonstrook is veranderd”, licht FNV-bestuurder Marjan Broer toe.

“En hoewel diverse chauffeurs bij Lubbe een vast contract hadden, is dat nu omgezet naar een tijdelijk contract. Het is algemeen bekend dat taxibedrijven nog maar zelden een vast contract geven; de meeste chauffeurs worden na twee jaar weer ontslagen.”

Transitievergoeding

Wat ook meespeelt is dat de datum van in diensttreding belangrijk is voor de opgebouwde rechten voor de transitievergoeding. Want als Connexxion van de chauffeurs af wil binnen 23,9 maanden, is er geen transitievergoeding verschuldigd. Dat is wel het geval als de datum indiensttreding van Taxi Lubbe overgenomen moet worden. Sommige chauffeurs werken er sinds 2009, zegt Broer. En bij de bedrijfsbeëindiging van Lubbe vorig jaar hoefde geen transitievergoeding betaald te worden, omdat dit nog vóór de inwerkingtreding op 1 juli 2015 was.

Het gaat om de rechten van in totaal 28 chauffeurs. Ook de taxibussen (40 van de 41) zijn overgenomen. Net als het Gemiva contract, dat al tientallen jaren onderhands is gegund aan Lubbe. De AOW’ers die in dienst waren zijn niet mee overgenomen door Connexxion. Zij nemen geen AOW’ers in dienst. Ook heeft een aantal chauffeurs ander werk aanvaard of is gestopt met werken. Het leerlingenvervoer dat Taxi Lubbe in onder aanneming van Connexxion reed, is ook terug naar Connexxion gegaan. Taxi Lubbe heeft besloten om de bedrijfsactiviteiten te staken om zo een faillissement te voorkomen. “De ondernemer wilde alles netjes afhandelen, zonder dat er gedupeerden zouden ontstaan”, vertelt Broer.

Overgang van onderneming

“De rechter gaf duidelijk aan dat hij redelijk overtuigd was van overgang van onderneming en er wellicht nog een nachtje over wilde slapen”, zegt FNV-bestuurder Broer. De rechter gaf volgens haar aan dat zijn beslissing kan zijn:

  • Ovo voor alle werknemers
  • Ovo alleen voor de FNV-leden, met als opmerking, dat andere werknemers aan deze uitspraak dan ook dezelfde rechten kunnen ontlenen
  • Een schikking tussen Connexxion en FNV (alleen voor de leden); hier kunnen dan de andere werknemers geen rechten meer aan ontlenen. Zij moeten dan individueel een eigen procedure opstarten.

Schikking

Broer: “Een half jaar geleden waren we al bijna tot een afspraak gekomen, alleen voor onze leden. Maar Connexxion heeft op het laatste moment de keutel ingetrokken. Nu wil Connexxion op zich wel een schikking voor de FNV-leden, maar dan met geheimhouding. Ik houd van open en transparant met elkaar omgaan en heb met geheimhouding erg veel moeite. Als Connexxion na een half jaar alsnog wat wil, dan wil ik dat met open vizier.”

Connexxion laat weten nog altijd met FNV in gesprek te zijn over deze kwestie. “Zolang de zaak onder de rechter is, doen we hier geen uitspraken over”, aldus Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman. De rechter heeft FNV en Connexxion tot 22 maart gegeven om er samen uit te komen via een schikking. Anders zal hij uitspraak doen.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.