boordcomputer taxi, Cabman, BCT, taxi

IenM: nieuwe software Boordcomputer Taxi is 1 juli uitgerold

De oorspronkelijke planning waarbij de drie Boordcomputer Taxi-fabrikanten uiterlijk 1 april klaar zouden zijn met de software update om zodoende drie maanden uitrol-tijd over te houden, is niet gehaald. Toch zal de software update naar verwachting voor het grootste deel zijn uitgerold vóór 1 juli. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu desgevraagd. 

“De ontwikkeling van de software update voor de BCT loopt goed. De drie fabrikanten zijn naar verwachting gereed vóór 1 juli. Dit is inclusief testen en certificering van de software update”, meldt IenM-woordvoerster Karin van Rooijen.

Controle

Vanaf 1 juli gaat de ILT actief handhaven op aanwezigheid en gebruik van de BCT, kondigt ze aan. “Op korte termijn worden alle taxiondernemers aangeschreven door de ILT. In de brief zal duidelijk worden gemaakt hoe de handhaving op de BCT vanaf 1 juli zal worden ingevuld.”

De nieuwe software 2.0-update voor de BCT’s moet ervoor zorgen dat de ILT weer kan gaan controleren op rij- en rusttijden van taxichauffeurs. Taxi’s hoeven voor de update niet langs een RDW-station, zegt Van Rooijen. “De software update kan overal worden geïnstalleerd. Daarbij geldt niet langer een meldplicht aan de RDW met bijbehorend tarief én kan het updaten ook buiten kantoortijden.”

Evaluatie

Vanaf 1 juli 2016 kunnen taxi-ondernemers dus weer een boete krijgen als ze niet beschikken over een BCT. De evaluatie van het apparaat door het ministerie van Infrastructuur en Milieu staat gepland voor medio 2017.

Voornaamste onderwerp van de evaluatie is in hoeverre de doelstellingen, op basis waarvan de BCT is ingevoerd, bereikt zijn. Dat zijn volgens IenM: verbreed en verbeterd toezicht; verbeteren van gelijke concurrentievoorwaarden; verminderen van administratieve lasten voor de taxiondernemer; veiligheid taxivervoer en verbeterde transparantie voor de reiziger bij het afrekenen van de rit.

Geen nieuwe eisen

“De rapportage en conclusies kunnen begin 2017 beschikbaar zijn. Eventuele wijzigingen naar aanleiding van de evaluatie zullen vervolgens enige tijd vragen, zodat de ondernemers erop kunnen rekenen dat er geen nieuwe eisen worden gesteld en de geüpdate BCT als voorgeschreven instrument geldt tot minstens eind 2017”, meldde toenmalig staatssecretaris Mansveld vorig jaar nog.

Op dit moment kunnen drie fabrikanten (Euphoria / Cabman, Neone en Q2) een typegoedgekeurde BCT leveren, bevestigt IenM.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “IenM: nieuwe software Boordcomputer Taxi is 1 juli uitgerold”

Huib van der Kleij|30.03.16|12:03

vanaf juli 2016 uitrollen dus pas in oktober controleren op rij en rust tijden beschikken ze dan zelf ook over kaarten die het kunnen ??

Tjerk Vinckx|30.03.16|12:36

Wederom de zoveelste-deadline/afspraak-niet nagekomen!!!
Blufpoker van ministerie van IenM, dreigbrief versturen met 1800 euro boete + verbod op taxivervoer totdat er een geactiveerde BCT is ingebouwd.
IenM neemt alvast plaats op de stoel van de rechter ???
Gevleugelde uitspraak: hoe hoger hoe dommer (uitgerangeerde Jenny Thunnissen)

Ton van Dalfsen|30.03.16|12:47

gelijke concurrentievoorwaarden? Alleen nederland heeft dit, hoezo concurrentie als EU land? / verminderen van administratieve lasten voor de taxiondernemer? Tja moet je ook nog een Abo nemen om hem uit te kunnen lezen. geld klopperij! / controleren op rij- en rusttijden van taxichauffeurs. Het enige land wat dit heeft in de EU! De brokkemakers zijn de mensen die de hele dag op kantoor hebben gezeten en al bumperklevend naar huis rijden met alle gevolgen van dien. Bij toeval: Haalde gisteren

Ton van Dalfsen|30.03.16|12:48

iemand van schiphol op met een hele lange reis achter de rug en op 2 luchthavens gehangen. Eindelijk hier op schiphol en bracht ze weg. Stapten ze in hun auto en reden nog zelf even door naar Berlijn. Die zijn niet moe?

Taxi Volendam|30.03.16|12:48

Dit verhaal rammelt werkelijk aan alle kanten.
Daar zijn de meeste onder ons inmiddels wel aan gewend.
Overleg met de branche, nee dus.
Over de te maken en gemaakte kosten geen woord.
Garantie ?
De hoop dat door toedoen van Staatssecretaris Dijksma beter gecommuniceerd zou worden met de Taxibranche aangaande de BCT soap wordt hiermee de grond in geboord.
Jammer, een gemiste kans.

Tjerk Vinckx|30.03.16|12:51

Voornaamste onderwerp van de evaluatie is in hoeverre de doelstellingen, op basis waarvan de BCT is ingevoerd, bereiekt zijn. BLABLABLA ……..
Dit noemen men in Jip en Janneke taal: AMBTELIJKE PRIETPRAAT.

Ton van Dalfsen|30.03.16|12:52

En wie zegt dat de taxi chauffeur uitgerust aan zijn dienst begint? Niemand weet wat een taxichauffeur voor of na zijn dienst uitspookt

Johan Zevenbergen|30.03.16|12:55

Met andere woorden voor juli 2016 is er nog geen taxi voorzien van de software update 2.0.
Is er nog niks geregeld over de kosten hiervoor enz.
Rijd uber met een app, zijn contract vervoer voertuigen uitgeloten van de verplichting, maar kunnen wel een ritje mee pakken, wat weer een ongelijk speelveld geeft
Maar men wil wel gaan handhaven.
dit wil ik wel eens juridisch getoetst zien.

Ton van Dalfsen|30.03.16|13:00

@ Johan, Bij een Proces Verbaal gewoon voor de rechter laten komen. Volgens mijn advocaat rammelt het aan alle kanten

Rodney Barten|30.03.16|14:04

Spannend weer allemaal…kijk erg uit naar de update, ben benieuwd wat ik daarvoor mag gaan betalen en wat mijn BCT dan aan extra functies gaat krijgen.

Ton van Dalfsen|30.03.16|19:24

@ Rodney, Zal geen extra functies zijn in jou voordeel. We moeten er gewoon in Den Haag voor pleiten dat je zelf de keuze hebt hoe jij je administratie deugdelijk bij houd. Een BCT of iets dergelijks zolang het maar controleerbaar is en voor de ondernemer verlichting geeft voor de administratie. Dat is zeker niet het geval bij de huidige BCT met de digitale handtekening. Ik kan jullie binnenkort een andere soort BCT laten zien wat geen digitale handtekening heeft en nog eenvoudiger ook is met

Ton van Dalfsen|30.03.16|19:25

eigenlijk eenvoudiger gebruik zonder versleuteling met een abo.

Taxi Volendam|30.03.16|21:39

Het is reeds duidelijk dat de doelstellingen van de BCT niet haalbaar zijn.
Ook veel BCT doelstellingen zijn door verouderde techniek en nieuwe aps achterhaald.
Dat weet iedere ondernemer, IenM schijnbaar niet.
Er is misschien 1 lichtpuntje voor hen die een BCT in de taxi hebben,
Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product.
Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben.
Betalen voor een update is alleen om deze reden al niet slim.

Tjerk Vinckx|31.03.16|02:42

Ten aanzien van de -billenknijpers-die regelmatig commentaar leveren op dit forum en die wel een BCT hebben laten inbouwen verwijs ik graag naar het evaluatie rapport:
Rapport van de Taskforce Toekomstvisie Taxi, onder voorzitterschap van prof.dr.Hugo B.Roos, in opdracht van KNV Taxi-en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Opgesteld: Amsterdam, juni 2008.
Met name pagina 34,hoofdstuk 3.
Dom-dommer-domst !!!

Taxi Volendam|31.03.16|10:23

Ja Tjerk, Wanneer je dit rapport leest dan kun je je terecht afvragen:
Wat heeft de controle op de rijtijden voor zin? Geen zin dus!
Laat IenM of KNV, de voorstander van deze BCT dit maar eens uitleggen.
De kosten van dit BCT drama lopen intussen nog verder op.
Is dat aanvaardbaar?
Kosten baten?
Taxibranche is al de klos door het niet kunnen uitlezen van de BCT door ILT, faillissementen e.d.
Logisch dat zij die de fouten gemaakt hebben, het bct drama oplossen.
Dat zijn niet de Taxiondernemers.

Rodney Barten|31.03.16|14:02

Een hoop gekakel hier, zal in Juli weer zo zijn en tijdens de evaluatie nog steeds!!

Ton van Dalfsen|31.03.16|17:28

Klopt Rodney, We schieten er niets mee op want de branche verenigingen hoor of zie je niet. Ik ga mijn eigen wegen bewandelen.

Duco Douwstra|24.04.16|13:07

De ambtenaren van I&M blokkeren al 15 jaar de innovatieve ontwikkeling in de taxibranche en ze lichten de politiek vals voor.Maar dat doen ze op alle fronten,volgens de kranten is dat bijna hun Core business.Het wetsontwerp BCT stampt al uit 1996,de BCT met stoelcontacten,registratie rij-en rusttijden en Km en memory kaart met 1 week opslag,had ik in 1985 al in mijn auto’s.In 2006 boden alle leveranciers al geweldige BCT’s aan (maar zonder de heilig verklaarde,maar waardeloze digitale…

IenM: nieuwe software Boordcomputer Taxi is 1 juli uitgerold | TaxiPro
boordcomputer taxi, Cabman, BCT, taxi

IenM: nieuwe software Boordcomputer Taxi is 1 juli uitgerold

De oorspronkelijke planning waarbij de drie Boordcomputer Taxi-fabrikanten uiterlijk 1 april klaar zouden zijn met de software update om zodoende drie maanden uitrol-tijd over te houden, is niet gehaald. Toch zal de software update naar verwachting voor het grootste deel zijn uitgerold vóór 1 juli. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu desgevraagd. 

“De ontwikkeling van de software update voor de BCT loopt goed. De drie fabrikanten zijn naar verwachting gereed vóór 1 juli. Dit is inclusief testen en certificering van de software update”, meldt IenM-woordvoerster Karin van Rooijen.

Controle

Vanaf 1 juli gaat de ILT actief handhaven op aanwezigheid en gebruik van de BCT, kondigt ze aan. “Op korte termijn worden alle taxiondernemers aangeschreven door de ILT. In de brief zal duidelijk worden gemaakt hoe de handhaving op de BCT vanaf 1 juli zal worden ingevuld.”

De nieuwe software 2.0-update voor de BCT’s moet ervoor zorgen dat de ILT weer kan gaan controleren op rij- en rusttijden van taxichauffeurs. Taxi’s hoeven voor de update niet langs een RDW-station, zegt Van Rooijen. “De software update kan overal worden geïnstalleerd. Daarbij geldt niet langer een meldplicht aan de RDW met bijbehorend tarief én kan het updaten ook buiten kantoortijden.”

Evaluatie

Vanaf 1 juli 2016 kunnen taxi-ondernemers dus weer een boete krijgen als ze niet beschikken over een BCT. De evaluatie van het apparaat door het ministerie van Infrastructuur en Milieu staat gepland voor medio 2017.

Voornaamste onderwerp van de evaluatie is in hoeverre de doelstellingen, op basis waarvan de BCT is ingevoerd, bereikt zijn. Dat zijn volgens IenM: verbreed en verbeterd toezicht; verbeteren van gelijke concurrentievoorwaarden; verminderen van administratieve lasten voor de taxiondernemer; veiligheid taxivervoer en verbeterde transparantie voor de reiziger bij het afrekenen van de rit.

Geen nieuwe eisen

“De rapportage en conclusies kunnen begin 2017 beschikbaar zijn. Eventuele wijzigingen naar aanleiding van de evaluatie zullen vervolgens enige tijd vragen, zodat de ondernemers erop kunnen rekenen dat er geen nieuwe eisen worden gesteld en de geüpdate BCT als voorgeschreven instrument geldt tot minstens eind 2017”, meldde toenmalig staatssecretaris Mansveld vorig jaar nog.

Op dit moment kunnen drie fabrikanten (Euphoria / Cabman, Neone en Q2) een typegoedgekeurde BCT leveren, bevestigt IenM.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “IenM: nieuwe software Boordcomputer Taxi is 1 juli uitgerold”

Huib van der Kleij|30.03.16|12:03

vanaf juli 2016 uitrollen dus pas in oktober controleren op rij en rust tijden beschikken ze dan zelf ook over kaarten die het kunnen ??

Tjerk Vinckx|30.03.16|12:36

Wederom de zoveelste-deadline/afspraak-niet nagekomen!!!
Blufpoker van ministerie van IenM, dreigbrief versturen met 1800 euro boete + verbod op taxivervoer totdat er een geactiveerde BCT is ingebouwd.
IenM neemt alvast plaats op de stoel van de rechter ???
Gevleugelde uitspraak: hoe hoger hoe dommer (uitgerangeerde Jenny Thunnissen)

Ton van Dalfsen|30.03.16|12:47

gelijke concurrentievoorwaarden? Alleen nederland heeft dit, hoezo concurrentie als EU land? / verminderen van administratieve lasten voor de taxiondernemer? Tja moet je ook nog een Abo nemen om hem uit te kunnen lezen. geld klopperij! / controleren op rij- en rusttijden van taxichauffeurs. Het enige land wat dit heeft in de EU! De brokkemakers zijn de mensen die de hele dag op kantoor hebben gezeten en al bumperklevend naar huis rijden met alle gevolgen van dien. Bij toeval: Haalde gisteren

Ton van Dalfsen|30.03.16|12:48

iemand van schiphol op met een hele lange reis achter de rug en op 2 luchthavens gehangen. Eindelijk hier op schiphol en bracht ze weg. Stapten ze in hun auto en reden nog zelf even door naar Berlijn. Die zijn niet moe?

Taxi Volendam|30.03.16|12:48

Dit verhaal rammelt werkelijk aan alle kanten.
Daar zijn de meeste onder ons inmiddels wel aan gewend.
Overleg met de branche, nee dus.
Over de te maken en gemaakte kosten geen woord.
Garantie ?
De hoop dat door toedoen van Staatssecretaris Dijksma beter gecommuniceerd zou worden met de Taxibranche aangaande de BCT soap wordt hiermee de grond in geboord.
Jammer, een gemiste kans.

Tjerk Vinckx|30.03.16|12:51

Voornaamste onderwerp van de evaluatie is in hoeverre de doelstellingen, op basis waarvan de BCT is ingevoerd, bereiekt zijn. BLABLABLA ……..
Dit noemen men in Jip en Janneke taal: AMBTELIJKE PRIETPRAAT.

Ton van Dalfsen|30.03.16|12:52

En wie zegt dat de taxi chauffeur uitgerust aan zijn dienst begint? Niemand weet wat een taxichauffeur voor of na zijn dienst uitspookt

Johan Zevenbergen|30.03.16|12:55

Met andere woorden voor juli 2016 is er nog geen taxi voorzien van de software update 2.0.
Is er nog niks geregeld over de kosten hiervoor enz.
Rijd uber met een app, zijn contract vervoer voertuigen uitgeloten van de verplichting, maar kunnen wel een ritje mee pakken, wat weer een ongelijk speelveld geeft
Maar men wil wel gaan handhaven.
dit wil ik wel eens juridisch getoetst zien.

Ton van Dalfsen|30.03.16|13:00

@ Johan, Bij een Proces Verbaal gewoon voor de rechter laten komen. Volgens mijn advocaat rammelt het aan alle kanten

Rodney Barten|30.03.16|14:04

Spannend weer allemaal…kijk erg uit naar de update, ben benieuwd wat ik daarvoor mag gaan betalen en wat mijn BCT dan aan extra functies gaat krijgen.

Ton van Dalfsen|30.03.16|19:24

@ Rodney, Zal geen extra functies zijn in jou voordeel. We moeten er gewoon in Den Haag voor pleiten dat je zelf de keuze hebt hoe jij je administratie deugdelijk bij houd. Een BCT of iets dergelijks zolang het maar controleerbaar is en voor de ondernemer verlichting geeft voor de administratie. Dat is zeker niet het geval bij de huidige BCT met de digitale handtekening. Ik kan jullie binnenkort een andere soort BCT laten zien wat geen digitale handtekening heeft en nog eenvoudiger ook is met

Ton van Dalfsen|30.03.16|19:25

eigenlijk eenvoudiger gebruik zonder versleuteling met een abo.

Taxi Volendam|30.03.16|21:39

Het is reeds duidelijk dat de doelstellingen van de BCT niet haalbaar zijn.
Ook veel BCT doelstellingen zijn door verouderde techniek en nieuwe aps achterhaald.
Dat weet iedere ondernemer, IenM schijnbaar niet.
Er is misschien 1 lichtpuntje voor hen die een BCT in de taxi hebben,
Je hebt wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product.
Dat betekent dat het product moet voldoen aan de verwachting die je ervan mag hebben.
Betalen voor een update is alleen om deze reden al niet slim.

Tjerk Vinckx|31.03.16|02:42

Ten aanzien van de -billenknijpers-die regelmatig commentaar leveren op dit forum en die wel een BCT hebben laten inbouwen verwijs ik graag naar het evaluatie rapport:
Rapport van de Taskforce Toekomstvisie Taxi, onder voorzitterschap van prof.dr.Hugo B.Roos, in opdracht van KNV Taxi-en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Opgesteld: Amsterdam, juni 2008.
Met name pagina 34,hoofdstuk 3.
Dom-dommer-domst !!!

Taxi Volendam|31.03.16|10:23

Ja Tjerk, Wanneer je dit rapport leest dan kun je je terecht afvragen:
Wat heeft de controle op de rijtijden voor zin? Geen zin dus!
Laat IenM of KNV, de voorstander van deze BCT dit maar eens uitleggen.
De kosten van dit BCT drama lopen intussen nog verder op.
Is dat aanvaardbaar?
Kosten baten?
Taxibranche is al de klos door het niet kunnen uitlezen van de BCT door ILT, faillissementen e.d.
Logisch dat zij die de fouten gemaakt hebben, het bct drama oplossen.
Dat zijn niet de Taxiondernemers.

Rodney Barten|31.03.16|14:02

Een hoop gekakel hier, zal in Juli weer zo zijn en tijdens de evaluatie nog steeds!!

Ton van Dalfsen|31.03.16|17:28

Klopt Rodney, We schieten er niets mee op want de branche verenigingen hoor of zie je niet. Ik ga mijn eigen wegen bewandelen.

Duco Douwstra|24.04.16|13:07

De ambtenaren van I&M blokkeren al 15 jaar de innovatieve ontwikkeling in de taxibranche en ze lichten de politiek vals voor.Maar dat doen ze op alle fronten,volgens de kranten is dat bijna hun Core business.Het wetsontwerp BCT stampt al uit 1996,de BCT met stoelcontacten,registratie rij-en rusttijden en Km en memory kaart met 1 week opslag,had ik in 1985 al in mijn auto’s.In 2006 boden alle leveranciers al geweldige BCT’s aan (maar zonder de heilig verklaarde,maar waardeloze digitale…