Mobitrans medewerkers

Mobitrans dringt aantal schades met 50 procent terug

Mobitrans Personenvervoer weet dat een constante hoge kwaliteit van geleverde diensten sterk samenhangt met tevreden reizigers, opdrachtgevers en medewerkers. Om die hoge kwaliteit vast te houden en zelfs te verbeteren ging het bedrijf met het duurzaamheidsprogramma van GreenStar aan de slag. Met succes: zo nam het aantal schades met de helft af en in het aansturen en begeleiden van medewerkers is ook flinke vooruitgang geboekt.

Na de nodige goede berichten over GreenStar uit de branche werd begin 2016 ongeveer de helft van de circa veertig Mobitrans-taxi’s op het duurzaamheidsprogramma van GreenStar aangesloten. Het programma verzamelt data als basis voor een duidelijk beeld van het rijgedrag van de chauffeurs. Uit die gegevens komen scores voort, en feedback waarmee chauffeurs en andere medewerkers hun prestaties kunnen verbeteren.

Dat dit werkt, blijkt wel uit de resultaten sinds de start. Het aantal schades nam met zo’n 50 procent af, de brandstofbesparing bedraagt ongeveer 7,5 procent en de besparingen op onderhoud lijken volgens Jan Stoel, eigenaar van Mobitrans, op een kleine 10 procent uit te komen. “Als je minder vaak en minder hard hoeft te remmen, zal je dat terugzien in de slijtage van je banden en de remschijven. De eerste verbeteringen beginnen we nu al te merken.”

Feedback slim inzetten

Mobitrans rolt het programma nu voor alle taxi’s uit, “ook omdat ik er achter kwam dat sommige chauffeurs hun rijgedrag aanpassen als ze weten dat ze gemeten worden, maar dat ze weer in hun oude rijgedrag vervallen als ze niet meer gemeten worden. Je ziet dit aan de brandstofcijfers en vaak zijn ze ook eerlijk genoeg om dit toe te geven.”

Stoel was benieuwd naar de meerwaarde van het GreenStar-programma voor zijn bedrijf – een meerwaarde die gezien de cijfers inmiddels ruimschoots is aangetoond. Hij koos onder meer voor de samenwerking omdat het verbeteren van rijgedrag “hun core business is. Ze komen uit de rijschoolbranche en richten zich echt op gedragsverandering, zodat ik mijn resultaten boek. Daarnaast geven ze goede begeleiding en hebben ze diverse feedbackmethodes die ze op een slimme manier inzetten. Feedback mag een chauffeur nooit afleiden tijdens zijn werk. Hij of zij heeft immers al genoeg aan zijn hoofd en elke afleiding verhoogt de kans op schades. Daarnaast moet het motiverend zijn, en ja: je moet soms ook streng zijn. De cijfers en feedback zijn handig maar als je niets met de info doet, bereik je niet je doel. GreenStar begeleidt je er in om dit op de beste manier voor jouw bedrijf te doen, want elke onderneming is immers uniek.”

Hard rijden helpt niet

Waar de chauffeurs in het begin soms een beetje terughoudend waren, zien zij nu ook het nut van GreenStar’s duurzaamheidsprogramma. Als zij betoogden dat ze flink door moeten rijden om de klant op tijd op te halen, kon Stoel daar cijfers tegenover zetten van collega’s die net zoveel hadden gereden en daarbij wél goed hadden gescoord in hun rijgedrag. Snel rijden levert niets op, weet Stoel nu zeker: het verhoogt juist het brandstofverbruik, slijtage en de kans op schades.

“Je moet heel wat omzetten om een schade weer terug te verdienen. Hard rijden geeft vooral het gevoel dat je iets goedmaakt. Je schiet er niet daadwerkelijk mee op. In het begin waren de chauffeurs sceptisch. Nu zien ze het als een sport om goed te scoren. Het geeft ze een extra stukje feedback waarop ze zich kunnen verbeteren. Het materiaal dat GreenStar beschikbaar stelt is nog erg leerzaam ook. Een extra stukje educatie voor iets wat een belangrijk deel vormt van hun werkzaamheden  – namelijk het rijgedrag –  is voor de kwaliteit die ik wil bieden met mijn bedrijf een must.”

Cijfers en stemming

Dat de scores meer dan alleen cijfers zijn, bewijst het geval van één chauffeuse die onder haar gebruikelijke niveau presteerde. Precies op het moment dat Stoel dat met Han Verkuyl van GreenStar besprak, kwam de melding binnen dat ze een kleine verkeersschade had veroorzaakt. Het kwam ter sprake dat de medewerkster in kwestie een drukke privé-periode doormaakte.

“Han vertelde vaker van ondernemers te horen dat een afwijkende score impliceerde dat iemand niet honderd procent met het werk bezig was. Als iemand bijvoorbeeld vrij constant is in zijn cijfers en ineens een terugval vertoont, dan is er meestal iets aan de hand in de privé- of werksfeer. Voor een manager is dit een mooie indicatie om daar op te sturen. Voor mij is dit weer een bevestiging dat je als ondernemer op de cijfers moet blijven zitten om te zorgen dat je bedrijf rendabel is en blijft.”

En dat dit niet alleen voor taxibedrijven geldt, leerde Jan Stoel onlangs tijdens de opening van GreenStar’s nieuwe kantoor in Hengelo. “Ik was echt verrast te merken dat GreenStar ook buiten de taximarkt zeer actief is. Bij de opening van het nieuwe kantoor heb ik onder meer gesproken met fleetowners uit andere branches. Het grappige is dat er veel overeenkomsten zijn. De bijeenkomst heeft me ook het nodige geleerd over de toekomst in de mobiliteit. Over die toekomst heb ik daar met experts uit diverse branches en met diverse achtergronden kunnen sparren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mobitrans dringt aantal schades met 50 procent terug | TaxiPro
Mobitrans medewerkers

Mobitrans dringt aantal schades met 50 procent terug

Mobitrans Personenvervoer weet dat een constante hoge kwaliteit van geleverde diensten sterk samenhangt met tevreden reizigers, opdrachtgevers en medewerkers. Om die hoge kwaliteit vast te houden en zelfs te verbeteren ging het bedrijf met het duurzaamheidsprogramma van GreenStar aan de slag. Met succes: zo nam het aantal schades met de helft af en in het aansturen en begeleiden van medewerkers is ook flinke vooruitgang geboekt.

Na de nodige goede berichten over GreenStar uit de branche werd begin 2016 ongeveer de helft van de circa veertig Mobitrans-taxi’s op het duurzaamheidsprogramma van GreenStar aangesloten. Het programma verzamelt data als basis voor een duidelijk beeld van het rijgedrag van de chauffeurs. Uit die gegevens komen scores voort, en feedback waarmee chauffeurs en andere medewerkers hun prestaties kunnen verbeteren.

Dat dit werkt, blijkt wel uit de resultaten sinds de start. Het aantal schades nam met zo’n 50 procent af, de brandstofbesparing bedraagt ongeveer 7,5 procent en de besparingen op onderhoud lijken volgens Jan Stoel, eigenaar van Mobitrans, op een kleine 10 procent uit te komen. “Als je minder vaak en minder hard hoeft te remmen, zal je dat terugzien in de slijtage van je banden en de remschijven. De eerste verbeteringen beginnen we nu al te merken.”

Feedback slim inzetten

Mobitrans rolt het programma nu voor alle taxi’s uit, “ook omdat ik er achter kwam dat sommige chauffeurs hun rijgedrag aanpassen als ze weten dat ze gemeten worden, maar dat ze weer in hun oude rijgedrag vervallen als ze niet meer gemeten worden. Je ziet dit aan de brandstofcijfers en vaak zijn ze ook eerlijk genoeg om dit toe te geven.”

Stoel was benieuwd naar de meerwaarde van het GreenStar-programma voor zijn bedrijf – een meerwaarde die gezien de cijfers inmiddels ruimschoots is aangetoond. Hij koos onder meer voor de samenwerking omdat het verbeteren van rijgedrag “hun core business is. Ze komen uit de rijschoolbranche en richten zich echt op gedragsverandering, zodat ik mijn resultaten boek. Daarnaast geven ze goede begeleiding en hebben ze diverse feedbackmethodes die ze op een slimme manier inzetten. Feedback mag een chauffeur nooit afleiden tijdens zijn werk. Hij of zij heeft immers al genoeg aan zijn hoofd en elke afleiding verhoogt de kans op schades. Daarnaast moet het motiverend zijn, en ja: je moet soms ook streng zijn. De cijfers en feedback zijn handig maar als je niets met de info doet, bereik je niet je doel. GreenStar begeleidt je er in om dit op de beste manier voor jouw bedrijf te doen, want elke onderneming is immers uniek.”

Hard rijden helpt niet

Waar de chauffeurs in het begin soms een beetje terughoudend waren, zien zij nu ook het nut van GreenStar’s duurzaamheidsprogramma. Als zij betoogden dat ze flink door moeten rijden om de klant op tijd op te halen, kon Stoel daar cijfers tegenover zetten van collega’s die net zoveel hadden gereden en daarbij wél goed hadden gescoord in hun rijgedrag. Snel rijden levert niets op, weet Stoel nu zeker: het verhoogt juist het brandstofverbruik, slijtage en de kans op schades.

“Je moet heel wat omzetten om een schade weer terug te verdienen. Hard rijden geeft vooral het gevoel dat je iets goedmaakt. Je schiet er niet daadwerkelijk mee op. In het begin waren de chauffeurs sceptisch. Nu zien ze het als een sport om goed te scoren. Het geeft ze een extra stukje feedback waarop ze zich kunnen verbeteren. Het materiaal dat GreenStar beschikbaar stelt is nog erg leerzaam ook. Een extra stukje educatie voor iets wat een belangrijk deel vormt van hun werkzaamheden  – namelijk het rijgedrag –  is voor de kwaliteit die ik wil bieden met mijn bedrijf een must.”

Cijfers en stemming

Dat de scores meer dan alleen cijfers zijn, bewijst het geval van één chauffeuse die onder haar gebruikelijke niveau presteerde. Precies op het moment dat Stoel dat met Han Verkuyl van GreenStar besprak, kwam de melding binnen dat ze een kleine verkeersschade had veroorzaakt. Het kwam ter sprake dat de medewerkster in kwestie een drukke privé-periode doormaakte.

“Han vertelde vaker van ondernemers te horen dat een afwijkende score impliceerde dat iemand niet honderd procent met het werk bezig was. Als iemand bijvoorbeeld vrij constant is in zijn cijfers en ineens een terugval vertoont, dan is er meestal iets aan de hand in de privé- of werksfeer. Voor een manager is dit een mooie indicatie om daar op te sturen. Voor mij is dit weer een bevestiging dat je als ondernemer op de cijfers moet blijven zitten om te zorgen dat je bedrijf rendabel is en blijft.”

En dat dit niet alleen voor taxibedrijven geldt, leerde Jan Stoel onlangs tijdens de opening van GreenStar’s nieuwe kantoor in Hengelo. “Ik was echt verrast te merken dat GreenStar ook buiten de taximarkt zeer actief is. Bij de opening van het nieuwe kantoor heb ik onder meer gesproken met fleetowners uit andere branches. Het grappige is dat er veel overeenkomsten zijn. De bijeenkomst heeft me ook het nodige geleerd over de toekomst in de mobiliteit. Over die toekomst heb ik daar met experts uit diverse branches en met diverse achtergronden kunnen sparren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.