Uber China

UberChina overgenomen door concurrent Didi Chuxing 

De taxidienst Didi Chuxing voegt zijn activiteiten samen met die van UberChina. Daarmee lijkt er een einde te komen aan de heftige strijd die beide partijen de laatste tijd met elkaar voerden. Uber bestormde de Chinese markt, maar de manier waarop bleek uiteindelijk niet winstgevend, zo erkent CEO Travis Kalanick.

De aandeelhouders van UberChina krijgen door deze overeenkomst een belang van 20 procent in het nieuwe fusiebedrijf, dat een waarde zou krijgen van zo’n 35 miljard dollar. Uber is sinds een jaar of drie actief op de Chinese markt. Door miljarden te investeren werd een aanzienlijke positie veroverd, maar tegelijk ging Didi Chuxing vol de concurrentie aan met de nieuwkomer. Het kwam er feitelijk op neer dat beide ondernemingen alles deden om de aan klanten te komen. Door negatieve marges kostte ze dat miljarden. Met de fusie zal aan die negatieve spiraal een einde komen.

Markt veroveren

Analyses van diverse in economie gespecialiseerde media wijzen er op dat Uber niet de eerste westerse onderneming is die over zijn Chinese ambities struikelt. Bedrijven als Yahoo, Facebook en Mattel probeerden deze markt al te veroveren. China doet er echter veel aan om te zorgen dat alleen Chinese bedrijven de maat aangeven in welke markt dan ook. Dat besef lijkt nu ook bij Uber te zijn ingedaald, getuige de mail die Kalanick aan de medewerkers van UberChina stuurde.

Daarin benadrukt hij dat er veel is bereikt. Sinds februari 2014 heeft Uber zijn activiteiten aangeboden in zestig Chinese steden, waarbij 40 miljoen ritten per week worden uitgevoerd. Bij UberChina is een team van 800 mensen betrokken.  “Maar als ondernemer heb ik geleerd zowel naar mijn hoofd te luisteren als mijn hart te volgen. Succesvol de Chinese markt bedienen kan alleen door winstgevend te zijn”, waarmee Kalanick indirect aangeeft dat UberChina dat niet is.

Zelfrijdende technologie

Volgens hem maakt de fusie de weg vrij om samen met Didi Chuzing te werken aan “een enorme missie”. En het geld dat de bedrijven nu niet meer in hun concurrentiestrijd hoeven te steken, kan worden aangewend voor de ontwikkeling van zaken als zelfrijdende technologie. Volgens Kalanick komt Uber beter en sterker uit zijn Chinese avontuur voort.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

UberChina overgenomen door concurrent Didi Chuxing | TaxiPro
Uber China

UberChina overgenomen door concurrent Didi Chuxing 

De taxidienst Didi Chuxing voegt zijn activiteiten samen met die van UberChina. Daarmee lijkt er een einde te komen aan de heftige strijd die beide partijen de laatste tijd met elkaar voerden. Uber bestormde de Chinese markt, maar de manier waarop bleek uiteindelijk niet winstgevend, zo erkent CEO Travis Kalanick.

De aandeelhouders van UberChina krijgen door deze overeenkomst een belang van 20 procent in het nieuwe fusiebedrijf, dat een waarde zou krijgen van zo’n 35 miljard dollar. Uber is sinds een jaar of drie actief op de Chinese markt. Door miljarden te investeren werd een aanzienlijke positie veroverd, maar tegelijk ging Didi Chuxing vol de concurrentie aan met de nieuwkomer. Het kwam er feitelijk op neer dat beide ondernemingen alles deden om de aan klanten te komen. Door negatieve marges kostte ze dat miljarden. Met de fusie zal aan die negatieve spiraal een einde komen.

Markt veroveren

Analyses van diverse in economie gespecialiseerde media wijzen er op dat Uber niet de eerste westerse onderneming is die over zijn Chinese ambities struikelt. Bedrijven als Yahoo, Facebook en Mattel probeerden deze markt al te veroveren. China doet er echter veel aan om te zorgen dat alleen Chinese bedrijven de maat aangeven in welke markt dan ook. Dat besef lijkt nu ook bij Uber te zijn ingedaald, getuige de mail die Kalanick aan de medewerkers van UberChina stuurde.

Daarin benadrukt hij dat er veel is bereikt. Sinds februari 2014 heeft Uber zijn activiteiten aangeboden in zestig Chinese steden, waarbij 40 miljoen ritten per week worden uitgevoerd. Bij UberChina is een team van 800 mensen betrokken.  “Maar als ondernemer heb ik geleerd zowel naar mijn hoofd te luisteren als mijn hart te volgen. Succesvol de Chinese markt bedienen kan alleen door winstgevend te zijn”, waarmee Kalanick indirect aangeeft dat UberChina dat niet is.

Zelfrijdende technologie

Volgens hem maakt de fusie de weg vrij om samen met Didi Chuzing te werken aan “een enorme missie”. En het geld dat de bedrijven nu niet meer in hun concurrentiestrijd hoeven te steken, kan worden aangewend voor de ontwikkeling van zaken als zelfrijdende technologie. Volgens Kalanick komt Uber beter en sterker uit zijn Chinese avontuur voort.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.