ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

VVD: pas handhaven als BCT goed werkt

De problemen rond de BCT zouden nog altijd niet zijn opgelost, en dus zou de handhaving door ILT pas moeten plaatsvinden als de BCT in alle opzichten goed functioneert. Ook moet er een commissie komen waarin de problematiek rond de boordcomputer taxi regelmatig wordt besproken. Dat vindt  VVD-Kamerlid Betty de Boer, zo blijkt uit vragen die zij stelde aan staatssecretaris Sharon Dijksma.

De vragen van De Boer zijn gebaseerd op uitgebreide gesprekken met Stichting Taxibelangen Nederland, dat hiermee problemen rond de verplichte BCT-update aan de orde stelt. Het Kamerlid vraagt de staatssecretaris wat zij vindt van het traject van BCT-invoering, dat in 2000 van start ging en al met al nog steeds loopt. Ook wil De Boer weten of Dijksma van mening is dat de doelen voor de invoering van de BCT inmiddels zijn gerealiseerd.

Vanuit de branche zijn er veel geluiden te horen dat de recente, verplichte update van de boordcomputer taxi ervoor zorgt dat de apparaten niet naar behoren werken. Die signalen neemt De Boer serieus, getuige haar volgende vraag: “Acht u het nog steeds redelijk om de update van de BCT van een ondernemer te vragen in het geval dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf de BCT niet kan uitlezen en er vervolgens een update ontwikkeld dient te worden ten behoeve van de ILT? Acht u het ook redelijk om de prijzen van de update van de BCT door de fabrikantenbranche zelf te laten vaststellen?”

Update werkt niet goed

Sinds 1 juli controleert ILT op de aanwezigheid van BCT’s in taxivoertuigen; vanaf 1 oktober wordt ook gehandhaafd op het juiste gebruik ervan door chauffeurs. De Boer vraagt zich op basis van haar gesprekken met Stichting Taxibelangen Nederland af of het redelijk is om te handhaven “nu de update niet goed werkt en ondernemers beboet worden die geen update van de BCT hebben? Vindt u ook dat er pas kan worden gehandhaafd als de BCT in alle opzichten goed functioneert? Zo nee, waarom niet?”

De Boer wil ook het één en ander weten over de boetes die ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert. De ILT zal op donderdag 13 oktober tijdens Taxi Expo 2016 dieper ingaan op de BCT-controles: waar zoal naar wordt gekeken, waar de chauffeur rekening mee moet houden, welke zaken er vaak misgaan in het gebruik van de BCT en meer. Bij deze gelegenheid zullen deskundigen van ILT ook vragen uit het publiek beantwoorden.

Rusttijden onder de loep

Het VVD-Kamerlid is verder benieuwd of Dijksma bereid is een commissie in het leven te roepen waarin alle betrokken partijen de BCT-problematiek regelmatig bespreken en werken aan verbetering. Verder zou zijn graag zien dat de staatssecretaris kijkt naar de arbeids- en rusttijden van zelfstandig chauffeurs, die na 5,5 uur pauze moeten nemen, ook als zij (een groot deel van) die tijd stil hebben gestaan op bijvoorbeeld een standplaats bij een station. De Boer stelt voor dat deze tijd ook als rusttijd word geregistreerd.

Op donderdag 13 oktober vinden tijdens Taxi Expo 2016 aansluitend twee presentaties over de BCT plaats. Eerst vertelt ILT over controles op aanwezigheid en gebruik van de BCT; daarna legt Sociaal Fonds Taxi uit hoe de apparaten worden gebruikt voor cao-controles. Meld je nu aan voor deelname aan Taxi Expo, op 12 en 13 oktober 2016 in Expo Houten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

32 reacties op “VVD: pas handhaven als BCT goed werkt”

Raoul Renique|05.10.16|14:51

rust is onderbreking van de arbeid, arbeid is werkzaamheden onder gezag van werkgever, geen werkgever, geen arbeid dus geen rustverplichting. houd eens op met zandstrooien

Rodney Barten|05.10.16|15:43

Haha Raoul, zoals u het omschrijft ben ik dus werkloos…ik ren gelijk door naar de SVB!

Paul van den Beuken|05.10.16|16:46

Eindelijk een positief geluid / tegengas in Den Haag.
Ik hoop dat het ook daadwerkelijk wordt opgepakt door mevrouw Dijksma !

Raoul Renique|05.10.16|19:01

Lach maar, of zoek ook maar 1 ondernemer die rijtijden overschreed op rechtspraak.nl. Die is er niet, rara

Hasan Bicklar|05.10.16|21:56

@Raoul eigenlijk klopt wel wat jij zegt…geen werkgever=geen arbeitstijd….Alleen in de taxibranche geldt dat niet…Het wordt gezien als arbeidstijd op grond verkeerveiligheid…Daarom moeten ook zelfstandige chauffeurs naar 5,5 uur pause nemen en op standplaats Mogen ze niet op pauseknop drukken anders boete van 1800 euro..
Maar de vraag is of urenlang stilstaan op standplaats de verkeersveiligheid in gevaar brengt…eigenlijk niet dus goeie initiatief dus van mevrouw De Boer..

Taxi Volendam|05.10.16|22:45

De BCT Is een boekhoudkundig drama die extra administratie lasten geeft î.p.v minder. Hij is voorzien van sjoemel software. De opgeslagen data kan onbetrouwbaar zijn. Deze Bct kan eenvoudig weg niet in alle opzichten goed werken. Dat weet iedereen inmiddels wel.
I&M en ILT zitten op een doodlopende weg met deze BCT. Werelweid zijn er goed werkende Data Terminals e.d. op de markt die bovendien goedkoper zijn.
En pauze ? Je mag in je pauze rijden, alleen geen klanten tegen betaling.

Raoul Renique|05.10.16|22:57

Beste Hasan, waar staat dat?

Taxi Volendam|05.10.16|23:00

Wanneer je b.v.een rit van Amsterdam naar Alkmaar maakt waarna je weer leeg retour A.dam wil, kan een eigen rijder of loonchauffeur dat op de Bct pauze stand doen. Er is niemand die je dat verbieden kan. Iedereen mag zelf weten wat je in je pauze doet.
Of dat nou sporten , autorijden of koffie drinken is, maakt niet uit.

Taxi Volendam|05.10.16|23:20

Chauffeurs die bij chauffeurs dienstbedrijven werken of overheids instantie’s, belbussen enz hebben geen enkel last van controle op rij en rusttijden.
Gekke wereld .
Een ideetje om je bedrijf geen Taxibedrijf te noemen .
Ben je van al die sores af.

Hasan Bicklar|06.10.16|00:07

@Raoul hier kun je het lezen..
http://www.evo.nl/site/arbeidstijdenwet-arbeidswet-arbeidstijdenbesluit
Zelfstandigen
In principe geldt de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit alleen voor werknemers. Maar om de eigen veiligheid en die van anderen te beschermen, kunnen de regels ook deels of geheel gelden voor zelfstandigen

Turgut Cihanoğlu|06.10.16|06:03

Nederland is de enige land in de wereld die rijtijdenwet heeft ingevoerd op taxi’s.
Belachelijk !!!
Ze hadden beter rijtijdenwet af kunnen schaffen dan de vakbekwaamheids diploma.
Het is allemaal geld klopperij.
Meer niets.
Niemand komt hiervoor in actie.
Ook niet voor andere dingen alleen maar klagen dit dat.
Doe ook dan gewoon iets kom vooruit sla je vuist op tafel.
Wat er alleen maar gebeurt,

TOEMAAR! TOEMAAR! TOEMAAR!

Duco Douwstra|06.10.16|11:10

Taxi Volendam snapt het helemaal.We hebben goede systemen met grote kleurenschermen moeten vervangen door een ondeugdelijke extreem klein kleurloos schermpje met softwarespecificaties uit 2008,dus voor de SMART revolutie.Als je van mening bent dat je met de ILT onkunde uit 2008 de automatiseringsrevolutie kan bijhouden dan kom je uit een ei.Het enige voordeel van de BCT miskleun is dat er al 2 jaar geen heksenjachten zijn geweest op een vergeten kruisje in de werkmap,met boetes van € 1320,00

Duco Douwstra|06.10.16|11:20

Dat er nog mensen blij zijn met een BCT,komt omdat deze voorheen nog helemaal niks hadden en dan is elke vorm van automatisering een revolutie.Als Mark Rutte zou overstappen van zijn oude Nokia,naar goedkoopste Smartphone,dan gaat er ook een wereld voor hem open.De BCT was niks,is niks en zal ook nooit wat worden.De BCT heeft alleen maar veel ellende en geld gekost wie blijven trekken aan een dood paard is dommer dan dom,roep ik al vanaf 2006.Ik daag iedereen uit,”KOM OP BEWIJS MIJN ONGELIJK!”

Duco Douwstra|06.10.16|11:32

En hebben de terroristen van de ILT als gevolg gegeven aan hun bedreigingen?U moet uw ondeugdelijk geleverde software van de BCT per 01-10-2016 op eigen kosten laten updaten,in veel gevallen voor € 250,00.U krijgt daarvoor dan nog slechtere software geïnstalleerd,dus meegaan met deze waanzin,als dat geen goede deal is weet ik het niet meer.Dreigingen van € 1800,00 als je update niet hebt laten uitvoeren,na de nieuwe update werken nog minder functie’s.Elke rechter zal de ILT in de hoek zetten.

Ton van Dalfsen|06.10.16|18:18

Precies Duco. Ik laat geen updates installeren. Ik ga met vertrouwen naar de rechtzaal als ik een PV krijg. Hoe dan ook al die prijsverschillen in leveranciers voor een update. € 250 is toch geld klopperij als je bij de concurrent voor een schamele € 100 kwijt bent. En pauzes: Ik mag pauze houden waar ik wil. AL rij ik naar Zwolle heen en weer om een prive boodschap te doen. En BTW zij hoeven niet te weten waar ik mijn pauze houd. Beroep mij op mijn privacy zoals

Ton van Dalfsen|06.10.16|18:18

het in de grondwet staat. Is ieder zijn RECHT.

Ton van Dalfsen|06.10.16|18:25

En oh ja. Voor degene die naar de TaxiExpo gaan en gaat luisteren naar de meneertje van ILT: Boe roepen.

Duco Douwstra|07.10.16|00:10

Nee Ton geen Boe roepen,dat doe je als je geen discussie aandurft te gaan.Sla ze om de oren met feiten,zoals dat ze door eigen onkunde en stommiteiten al ruim 2 jaar niet kunnen controleren op de rijtijden,terwijl de BCT daar juist voor is bedacht.En dat het ontbreken van deze controle alleen maar een positie uitwerking heeft.En wat het nut is van de digitale handtekening,de enige oorzaak van alle ellende.Ze zullen alleen maar domme en ontwijkende antwoorden geven.

Max Willemsma|07.10.16|11:34

@Taxi Volendam, ik heb begrepen dat (zeker na de update) km’s gereden in de pauze-stand als prive-km’s gerekend worden, dat betekent dan na 500 km zo gereden te hebben een behoorlijke bijtelling afhankelijk van de auto waar je in rijdt…

Taxi Volendam|07.10.16|12:07

Max, Wanneer het om omrijden zou gaan zou dat misschien kunnen, maar ik geef aan dat je van Alkmaar rechtstreeks retour Amsterdam kan gaan.
De belastingdienst heeft hier nooit moeilijk over gedaan.
Je kan het op je ritenstaat precies aangeven , dan heb je geen problemen.
De belastingdienst eist bovendien geen BCT.
Je moet voor deugdelijke administratie zorgen.
De BCT is bij lange na niet geschikt voor deugdelijke administratie waaronder in je pauze rijden, bij de belastingdienst bekend.

Rodney Barten|07.10.16|12:34

Pauze neem je altijd tijdens werktijd, anders heet het geen pauze maar vrije tijd. In je pauze mag je rijden wat je wilt, dus geen enkele ambtenaar kan hier bezwaar opmaken, wellicht een suggestie om de BCT leverancier over te informeren zodat we straks weer kunnen updaten!

Rodney Barten|07.10.16|12:39

@ TV: Ik denk dat er maar weinig chauffeurs nog een rittenlijst invullen. De belastingdienst moet dan wel een uitdraai van de BCT accepteren als deugelijke ritten administratie, de rittenlijst is namelijk niet meer verplicht.

Taxi Volendam|07.10.16|13:20

@ Rodney
In de boordcomputer komen bijvoorbeeld taximeter bedragen die niet naar de klant berekend worden.
Deze eenmaal opgeslagen bedragen kun je niet in meer in de boordcomputer aanpassen.
Deze bedragen kun je dus niet gebruiken voor je belastingaangifte.
Dit is maar 1 voorbeeld maar zo zit de BCT vol met mankementen vooral voor bedrijven met loonchauffeurs.
Je zal wel een dubbele MOETEN voeren.
Dat weet de belastingdienst ook, daarom verplichten zij de BCT niet.

Ton van Dalfsen|07.10.16|14:24

Pauze is EIGEN TIJD. geen werktijd. Er is geen werkgever die jou pauze door betaald. Dan heb je nog iets anders: Je hebt een klein bedrijfje en toevallig gaan al je BCT’s op een dag stuk. ILT zegt dat je dan niet mag rijden. Wie gaat die inkomsten derving betalen? Is maar een voorbeeld uit tientallen die je nog op kan noemen waarom dit niet deugt.

Duco Douwstra|07.10.16|16:17

Als de BCT uitvalt dan moet je de rittenstaat en werkmap invullen,dat is indertijd overeengekomen.Uitval van BCT’s was het enige wat ze wel hadden voorzien :-}}.En wat Volendam zegt is weer de spijker op zijn kop.De BCT heeft eigenlijk maar 1 doel,”het controleren van de rij-en rusttijden,”en dat is nou net wat de ILT al 2 jaar niet meer kan controleren.Zijn het dan super sukkels?of overdrijf ik.Vanaf de 1e dag hebben Rex Urban en ik deze sukkels gewaarschuwd en we hebben nog steeds gelijk.

Rodney Barten|07.10.16|17:52

@ TV: De discussie gaat niet om de bedragen die de BCT opslaat, het gaat om de kilometerregistratie. Als er iets is wat de BCT wel goed doet is het die registratie. Verder sluit ik me helemaal aan bij uw pleidooi. Uiteraard doe ik voor de belasting en btw aangifte een dubbele registratie, maar voor de kilometerregistratie niet. Dit zal ik alleen doen wanneer de BCT uitvalt.

Taxi Volendam|07.10.16|19:57

Rodney,
Het gaat om alle gegevens die in de BCT opgeslagen worden, ook kilometers.
Kilometerregistratie werkt NIET goed in de BCT wanneer je b.v. per zitplaats
(2-8 personen) verhuurd,
bijvoorbeeld bij contract vervoer, luchthaven vervoer noem maar op.
ILT eist dat de meter aan staat. Dat werkt niet bij zitpl. verhuur waardoor de K.M.registratie een oncontroleerbare warboel wordt.
Dubbele administratie ????? Is zonder BCT niet nodig.

Bij verhuur per zitplaats wordt omgereden.

Taxi Volendam|07.10.16|20:39

Iedere Taxiondernemer en I&M taxi medewerker zou op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheden en werking van de reeds 20 jaar in gebruik zijnde Taxi of Dataterminals.
Dat had en kan alsnog nog rechtszaken, oeverloze discussies en geldverspilling aan de BCT voorkomen.
Het zou beter zijn dat ILT de branche op de hoogte brengt van innovatieve producten I.P.V. uitleg hoe een ondeugdelijke ver achterhaalde sjoemel BCT te bedienen.
De BCT zal nooit een cent opbrengen, integendeel.

Duco Douwstra|07.10.16|22:44

Betty de Boer wil ook weten wat de boetes zijn die ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert.De ILT kan iedereen een boete opleggen die een BCT heeft,omdat er geen BCT bestaat die naar behoren functioneert,anders zouden er geen niet gecertificeerde update’s nodig zijn.ILT kan de BCT vanaf het begin niet betrouwbaar uitlezen.De RDW heeft de kas gevuld,de Kiwa heeft een megawinst gemaakt met alle kaartuitgiftes,3 BCT leveranciers failliet maar maken nu een inhaalslag met de update’s

Peter Vriens|10.10.16|10:00

ILT en I&M maken misbruik van de Taxibranche door er vanuit te gaan dat taxi ondernemer’s onwetend zijn van automatisering.
ILT weet best dat de BCT een fiasco is.
De bct hoort op de schroothoop.
Aangezien I&M bang is voor een claim van fabrikanten, verplichten ze de bct.
Dat is de enige reden het apparaat er door te drukken.
I&M scheept de branche op met onnodige onkosten die ze zelf veroorzaakt hebben.
Daar moet de branche niet instinken.
Gebruik je gezonde verstand.

Rex Urban|17.10.16|11:50

In 2004/2005 zijn in Lelystad op het proefterrein van de RDW 3 problemen vastgesteld door het NMI.
1, Rijpulsen uit het can-bus systeem van een aantal geteste taxi’s zijn bij lage snelheid te zwak.
2 ,Taxi’s met een “actief” ABS systeem geven ook bij stilstand pulsen af.
3, pulsen zijn daardoor ongeschikt.
Hierdoor is achteraf niet onomstotelijk vast te stellen of de taxi daadwerkelijk heeft stil gestaan of gereden.
Gps is te onnauwkeurig.
BCT data is daardoor onbruikbaar voor controle,s.

Peter Vriens|26.10.16|23:06

ILT heeft kennelijk maling aan de taxibranche inklusief de VVD.
Op de site van Taxibelangen staat te lezen bekeuring voor het niet hebben van de ondeugdelijke Update 2.0 .
Slechts € 1800 bekeuring .
ILT gaat hiermee echt te ver.
Het wordt tijd voor aktie.

VVD: pas handhaven als BCT goed werkt | TaxiPro
ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

VVD: pas handhaven als BCT goed werkt

De problemen rond de BCT zouden nog altijd niet zijn opgelost, en dus zou de handhaving door ILT pas moeten plaatsvinden als de BCT in alle opzichten goed functioneert. Ook moet er een commissie komen waarin de problematiek rond de boordcomputer taxi regelmatig wordt besproken. Dat vindt  VVD-Kamerlid Betty de Boer, zo blijkt uit vragen die zij stelde aan staatssecretaris Sharon Dijksma.

De vragen van De Boer zijn gebaseerd op uitgebreide gesprekken met Stichting Taxibelangen Nederland, dat hiermee problemen rond de verplichte BCT-update aan de orde stelt. Het Kamerlid vraagt de staatssecretaris wat zij vindt van het traject van BCT-invoering, dat in 2000 van start ging en al met al nog steeds loopt. Ook wil De Boer weten of Dijksma van mening is dat de doelen voor de invoering van de BCT inmiddels zijn gerealiseerd.

Vanuit de branche zijn er veel geluiden te horen dat de recente, verplichte update van de boordcomputer taxi ervoor zorgt dat de apparaten niet naar behoren werken. Die signalen neemt De Boer serieus, getuige haar volgende vraag: “Acht u het nog steeds redelijk om de update van de BCT van een ondernemer te vragen in het geval dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf de BCT niet kan uitlezen en er vervolgens een update ontwikkeld dient te worden ten behoeve van de ILT? Acht u het ook redelijk om de prijzen van de update van de BCT door de fabrikantenbranche zelf te laten vaststellen?”

Update werkt niet goed

Sinds 1 juli controleert ILT op de aanwezigheid van BCT’s in taxivoertuigen; vanaf 1 oktober wordt ook gehandhaafd op het juiste gebruik ervan door chauffeurs. De Boer vraagt zich op basis van haar gesprekken met Stichting Taxibelangen Nederland af of het redelijk is om te handhaven “nu de update niet goed werkt en ondernemers beboet worden die geen update van de BCT hebben? Vindt u ook dat er pas kan worden gehandhaafd als de BCT in alle opzichten goed functioneert? Zo nee, waarom niet?”

De Boer wil ook het één en ander weten over de boetes die ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert. De ILT zal op donderdag 13 oktober tijdens Taxi Expo 2016 dieper ingaan op de BCT-controles: waar zoal naar wordt gekeken, waar de chauffeur rekening mee moet houden, welke zaken er vaak misgaan in het gebruik van de BCT en meer. Bij deze gelegenheid zullen deskundigen van ILT ook vragen uit het publiek beantwoorden.

Rusttijden onder de loep

Het VVD-Kamerlid is verder benieuwd of Dijksma bereid is een commissie in het leven te roepen waarin alle betrokken partijen de BCT-problematiek regelmatig bespreken en werken aan verbetering. Verder zou zijn graag zien dat de staatssecretaris kijkt naar de arbeids- en rusttijden van zelfstandig chauffeurs, die na 5,5 uur pauze moeten nemen, ook als zij (een groot deel van) die tijd stil hebben gestaan op bijvoorbeeld een standplaats bij een station. De Boer stelt voor dat deze tijd ook als rusttijd word geregistreerd.

Op donderdag 13 oktober vinden tijdens Taxi Expo 2016 aansluitend twee presentaties over de BCT plaats. Eerst vertelt ILT over controles op aanwezigheid en gebruik van de BCT; daarna legt Sociaal Fonds Taxi uit hoe de apparaten worden gebruikt voor cao-controles. Meld je nu aan voor deelname aan Taxi Expo, op 12 en 13 oktober 2016 in Expo Houten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

32 reacties op “VVD: pas handhaven als BCT goed werkt”

Raoul Renique|05.10.16|14:51

rust is onderbreking van de arbeid, arbeid is werkzaamheden onder gezag van werkgever, geen werkgever, geen arbeid dus geen rustverplichting. houd eens op met zandstrooien

Rodney Barten|05.10.16|15:43

Haha Raoul, zoals u het omschrijft ben ik dus werkloos…ik ren gelijk door naar de SVB!

Paul van den Beuken|05.10.16|16:46

Eindelijk een positief geluid / tegengas in Den Haag.
Ik hoop dat het ook daadwerkelijk wordt opgepakt door mevrouw Dijksma !

Raoul Renique|05.10.16|19:01

Lach maar, of zoek ook maar 1 ondernemer die rijtijden overschreed op rechtspraak.nl. Die is er niet, rara

Hasan Bicklar|05.10.16|21:56

@Raoul eigenlijk klopt wel wat jij zegt…geen werkgever=geen arbeitstijd….Alleen in de taxibranche geldt dat niet…Het wordt gezien als arbeidstijd op grond verkeerveiligheid…Daarom moeten ook zelfstandige chauffeurs naar 5,5 uur pause nemen en op standplaats Mogen ze niet op pauseknop drukken anders boete van 1800 euro..
Maar de vraag is of urenlang stilstaan op standplaats de verkeersveiligheid in gevaar brengt…eigenlijk niet dus goeie initiatief dus van mevrouw De Boer..

Taxi Volendam|05.10.16|22:45

De BCT Is een boekhoudkundig drama die extra administratie lasten geeft î.p.v minder. Hij is voorzien van sjoemel software. De opgeslagen data kan onbetrouwbaar zijn. Deze Bct kan eenvoudig weg niet in alle opzichten goed werken. Dat weet iedereen inmiddels wel.
I&M en ILT zitten op een doodlopende weg met deze BCT. Werelweid zijn er goed werkende Data Terminals e.d. op de markt die bovendien goedkoper zijn.
En pauze ? Je mag in je pauze rijden, alleen geen klanten tegen betaling.

Raoul Renique|05.10.16|22:57

Beste Hasan, waar staat dat?

Taxi Volendam|05.10.16|23:00

Wanneer je b.v.een rit van Amsterdam naar Alkmaar maakt waarna je weer leeg retour A.dam wil, kan een eigen rijder of loonchauffeur dat op de Bct pauze stand doen. Er is niemand die je dat verbieden kan. Iedereen mag zelf weten wat je in je pauze doet.
Of dat nou sporten , autorijden of koffie drinken is, maakt niet uit.

Taxi Volendam|05.10.16|23:20

Chauffeurs die bij chauffeurs dienstbedrijven werken of overheids instantie’s, belbussen enz hebben geen enkel last van controle op rij en rusttijden.
Gekke wereld .
Een ideetje om je bedrijf geen Taxibedrijf te noemen .
Ben je van al die sores af.

Hasan Bicklar|06.10.16|00:07

@Raoul hier kun je het lezen..
http://www.evo.nl/site/arbeidstijdenwet-arbeidswet-arbeidstijdenbesluit
Zelfstandigen
In principe geldt de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit alleen voor werknemers. Maar om de eigen veiligheid en die van anderen te beschermen, kunnen de regels ook deels of geheel gelden voor zelfstandigen

Turgut Cihanoğlu|06.10.16|06:03

Nederland is de enige land in de wereld die rijtijdenwet heeft ingevoerd op taxi’s.
Belachelijk !!!
Ze hadden beter rijtijdenwet af kunnen schaffen dan de vakbekwaamheids diploma.
Het is allemaal geld klopperij.
Meer niets.
Niemand komt hiervoor in actie.
Ook niet voor andere dingen alleen maar klagen dit dat.
Doe ook dan gewoon iets kom vooruit sla je vuist op tafel.
Wat er alleen maar gebeurt,

TOEMAAR! TOEMAAR! TOEMAAR!

Duco Douwstra|06.10.16|11:10

Taxi Volendam snapt het helemaal.We hebben goede systemen met grote kleurenschermen moeten vervangen door een ondeugdelijke extreem klein kleurloos schermpje met softwarespecificaties uit 2008,dus voor de SMART revolutie.Als je van mening bent dat je met de ILT onkunde uit 2008 de automatiseringsrevolutie kan bijhouden dan kom je uit een ei.Het enige voordeel van de BCT miskleun is dat er al 2 jaar geen heksenjachten zijn geweest op een vergeten kruisje in de werkmap,met boetes van € 1320,00

Duco Douwstra|06.10.16|11:20

Dat er nog mensen blij zijn met een BCT,komt omdat deze voorheen nog helemaal niks hadden en dan is elke vorm van automatisering een revolutie.Als Mark Rutte zou overstappen van zijn oude Nokia,naar goedkoopste Smartphone,dan gaat er ook een wereld voor hem open.De BCT was niks,is niks en zal ook nooit wat worden.De BCT heeft alleen maar veel ellende en geld gekost wie blijven trekken aan een dood paard is dommer dan dom,roep ik al vanaf 2006.Ik daag iedereen uit,”KOM OP BEWIJS MIJN ONGELIJK!”

Duco Douwstra|06.10.16|11:32

En hebben de terroristen van de ILT als gevolg gegeven aan hun bedreigingen?U moet uw ondeugdelijk geleverde software van de BCT per 01-10-2016 op eigen kosten laten updaten,in veel gevallen voor € 250,00.U krijgt daarvoor dan nog slechtere software geïnstalleerd,dus meegaan met deze waanzin,als dat geen goede deal is weet ik het niet meer.Dreigingen van € 1800,00 als je update niet hebt laten uitvoeren,na de nieuwe update werken nog minder functie’s.Elke rechter zal de ILT in de hoek zetten.

Ton van Dalfsen|06.10.16|18:18

Precies Duco. Ik laat geen updates installeren. Ik ga met vertrouwen naar de rechtzaal als ik een PV krijg. Hoe dan ook al die prijsverschillen in leveranciers voor een update. € 250 is toch geld klopperij als je bij de concurrent voor een schamele € 100 kwijt bent. En pauzes: Ik mag pauze houden waar ik wil. AL rij ik naar Zwolle heen en weer om een prive boodschap te doen. En BTW zij hoeven niet te weten waar ik mijn pauze houd. Beroep mij op mijn privacy zoals

Ton van Dalfsen|06.10.16|18:18

het in de grondwet staat. Is ieder zijn RECHT.

Ton van Dalfsen|06.10.16|18:25

En oh ja. Voor degene die naar de TaxiExpo gaan en gaat luisteren naar de meneertje van ILT: Boe roepen.

Duco Douwstra|07.10.16|00:10

Nee Ton geen Boe roepen,dat doe je als je geen discussie aandurft te gaan.Sla ze om de oren met feiten,zoals dat ze door eigen onkunde en stommiteiten al ruim 2 jaar niet kunnen controleren op de rijtijden,terwijl de BCT daar juist voor is bedacht.En dat het ontbreken van deze controle alleen maar een positie uitwerking heeft.En wat het nut is van de digitale handtekening,de enige oorzaak van alle ellende.Ze zullen alleen maar domme en ontwijkende antwoorden geven.

Max Willemsma|07.10.16|11:34

@Taxi Volendam, ik heb begrepen dat (zeker na de update) km’s gereden in de pauze-stand als prive-km’s gerekend worden, dat betekent dan na 500 km zo gereden te hebben een behoorlijke bijtelling afhankelijk van de auto waar je in rijdt…

Taxi Volendam|07.10.16|12:07

Max, Wanneer het om omrijden zou gaan zou dat misschien kunnen, maar ik geef aan dat je van Alkmaar rechtstreeks retour Amsterdam kan gaan.
De belastingdienst heeft hier nooit moeilijk over gedaan.
Je kan het op je ritenstaat precies aangeven , dan heb je geen problemen.
De belastingdienst eist bovendien geen BCT.
Je moet voor deugdelijke administratie zorgen.
De BCT is bij lange na niet geschikt voor deugdelijke administratie waaronder in je pauze rijden, bij de belastingdienst bekend.

Rodney Barten|07.10.16|12:34

Pauze neem je altijd tijdens werktijd, anders heet het geen pauze maar vrije tijd. In je pauze mag je rijden wat je wilt, dus geen enkele ambtenaar kan hier bezwaar opmaken, wellicht een suggestie om de BCT leverancier over te informeren zodat we straks weer kunnen updaten!

Rodney Barten|07.10.16|12:39

@ TV: Ik denk dat er maar weinig chauffeurs nog een rittenlijst invullen. De belastingdienst moet dan wel een uitdraai van de BCT accepteren als deugelijke ritten administratie, de rittenlijst is namelijk niet meer verplicht.

Taxi Volendam|07.10.16|13:20

@ Rodney
In de boordcomputer komen bijvoorbeeld taximeter bedragen die niet naar de klant berekend worden.
Deze eenmaal opgeslagen bedragen kun je niet in meer in de boordcomputer aanpassen.
Deze bedragen kun je dus niet gebruiken voor je belastingaangifte.
Dit is maar 1 voorbeeld maar zo zit de BCT vol met mankementen vooral voor bedrijven met loonchauffeurs.
Je zal wel een dubbele MOETEN voeren.
Dat weet de belastingdienst ook, daarom verplichten zij de BCT niet.

Ton van Dalfsen|07.10.16|14:24

Pauze is EIGEN TIJD. geen werktijd. Er is geen werkgever die jou pauze door betaald. Dan heb je nog iets anders: Je hebt een klein bedrijfje en toevallig gaan al je BCT’s op een dag stuk. ILT zegt dat je dan niet mag rijden. Wie gaat die inkomsten derving betalen? Is maar een voorbeeld uit tientallen die je nog op kan noemen waarom dit niet deugt.

Duco Douwstra|07.10.16|16:17

Als de BCT uitvalt dan moet je de rittenstaat en werkmap invullen,dat is indertijd overeengekomen.Uitval van BCT’s was het enige wat ze wel hadden voorzien :-}}.En wat Volendam zegt is weer de spijker op zijn kop.De BCT heeft eigenlijk maar 1 doel,”het controleren van de rij-en rusttijden,”en dat is nou net wat de ILT al 2 jaar niet meer kan controleren.Zijn het dan super sukkels?of overdrijf ik.Vanaf de 1e dag hebben Rex Urban en ik deze sukkels gewaarschuwd en we hebben nog steeds gelijk.

Rodney Barten|07.10.16|17:52

@ TV: De discussie gaat niet om de bedragen die de BCT opslaat, het gaat om de kilometerregistratie. Als er iets is wat de BCT wel goed doet is het die registratie. Verder sluit ik me helemaal aan bij uw pleidooi. Uiteraard doe ik voor de belasting en btw aangifte een dubbele registratie, maar voor de kilometerregistratie niet. Dit zal ik alleen doen wanneer de BCT uitvalt.

Taxi Volendam|07.10.16|19:57

Rodney,
Het gaat om alle gegevens die in de BCT opgeslagen worden, ook kilometers.
Kilometerregistratie werkt NIET goed in de BCT wanneer je b.v. per zitplaats
(2-8 personen) verhuurd,
bijvoorbeeld bij contract vervoer, luchthaven vervoer noem maar op.
ILT eist dat de meter aan staat. Dat werkt niet bij zitpl. verhuur waardoor de K.M.registratie een oncontroleerbare warboel wordt.
Dubbele administratie ????? Is zonder BCT niet nodig.

Bij verhuur per zitplaats wordt omgereden.

Taxi Volendam|07.10.16|20:39

Iedere Taxiondernemer en I&M taxi medewerker zou op de hoogte moeten zijn van de mogelijkheden en werking van de reeds 20 jaar in gebruik zijnde Taxi of Dataterminals.
Dat had en kan alsnog nog rechtszaken, oeverloze discussies en geldverspilling aan de BCT voorkomen.
Het zou beter zijn dat ILT de branche op de hoogte brengt van innovatieve producten I.P.V. uitleg hoe een ondeugdelijke ver achterhaalde sjoemel BCT te bedienen.
De BCT zal nooit een cent opbrengen, integendeel.

Duco Douwstra|07.10.16|22:44

Betty de Boer wil ook weten wat de boetes zijn die ILT oplegt als de BCT niet naar behoren functioneert.De ILT kan iedereen een boete opleggen die een BCT heeft,omdat er geen BCT bestaat die naar behoren functioneert,anders zouden er geen niet gecertificeerde update’s nodig zijn.ILT kan de BCT vanaf het begin niet betrouwbaar uitlezen.De RDW heeft de kas gevuld,de Kiwa heeft een megawinst gemaakt met alle kaartuitgiftes,3 BCT leveranciers failliet maar maken nu een inhaalslag met de update’s

Peter Vriens|10.10.16|10:00

ILT en I&M maken misbruik van de Taxibranche door er vanuit te gaan dat taxi ondernemer’s onwetend zijn van automatisering.
ILT weet best dat de BCT een fiasco is.
De bct hoort op de schroothoop.
Aangezien I&M bang is voor een claim van fabrikanten, verplichten ze de bct.
Dat is de enige reden het apparaat er door te drukken.
I&M scheept de branche op met onnodige onkosten die ze zelf veroorzaakt hebben.
Daar moet de branche niet instinken.
Gebruik je gezonde verstand.

Rex Urban|17.10.16|11:50

In 2004/2005 zijn in Lelystad op het proefterrein van de RDW 3 problemen vastgesteld door het NMI.
1, Rijpulsen uit het can-bus systeem van een aantal geteste taxi’s zijn bij lage snelheid te zwak.
2 ,Taxi’s met een “actief” ABS systeem geven ook bij stilstand pulsen af.
3, pulsen zijn daardoor ongeschikt.
Hierdoor is achteraf niet onomstotelijk vast te stellen of de taxi daadwerkelijk heeft stil gestaan of gereden.
Gps is te onnauwkeurig.
BCT data is daardoor onbruikbaar voor controle,s.

Peter Vriens|26.10.16|23:06

ILT heeft kennelijk maling aan de taxibranche inklusief de VVD.
Op de site van Taxibelangen staat te lezen bekeuring voor het niet hebben van de ondeugdelijke Update 2.0 .
Slechts € 1800 bekeuring .
ILT gaat hiermee echt te ver.
Het wordt tijd voor aktie.