Juijn

Besparen en milieubewustzijn gaan hand in hand

Bron: GreenStar / Juijn

Vervoersbedrijf Juijn uit Rossum merkt dat het duurzaamheidsprogramma van GreenStar werkt. De eerste bezuinigingen op brandstofverbruik zijn een feit, qua onderhoud aan het wagenpark wordt hetzelfde verwacht en de chauffeurs pakken de veranderingen op zoals het hoort: door hun rijgedrag in positieve zin aan te passen.

Juijn, een bedrijf met ongeveer 50 taxivoertuigen en zo’n 160 medewerkers, koos ervoor om eerst wat ervaring met GreenStar op te doen door middel van een pilot. Cyriel Mazzola, hoofd planning en personeelszaken bij Juijn, gaf aan waarom daarvoor werd gekozen. “We zijn een heel milieubewust bedrijf. Naast de ISO 14001-certificering voor milieumanagement hebben we bijvoorbeeld een wasstraat waarin de voertuigen met regenwater worden gereinigd. Besparen op brandstofverbruik past in die milieuvriendelijke benadering. Het idee van GreenStar is mooi, maar we wilden eerst bekijken of en hoe het in de praktijk werkt. Bovendien hadden we het idee dat we met een pilot ook al een signaal naar onze chauffeurs af konden geven.”

Dat bleek zo te zijn, maar de manier waarop was voor Mazzola een positieve verrassing. Bij een pilot worden immers niet alle auto’s in de vloot met het programma uitgerust. “Sommige chauffeurs vroegen waarom zij nooit op het bord met scores stonden, want dat wilden zij ook. Als je met zoiets begint, hou je rekening met wat scepsis. Daar hebben we echter helemaal niets van gemerkt.” Dat enthousiasme onder het personeel, gekoppeld aan de waargenomen verbeteringen in het rijgedrag en daarmee de eerste besparingen op brandstof en materieel, maakten dat Juijn ervoor koos om alle wagens te voorzien van het duurzaamheidsprogramma van GreenStar.

Bereikte niveau vasthouden

“De gedragsverandering, het bewuster en beter rijden, leidt direct tot besparingen op brandstof. Voor het onderhoud zijn de intervallen natuurlijk wat langer, dus op de besparingen op dat gebied hebben we nu nog niet echt zicht. Maar het programma houdt het aantal events in het rijgedrag bij, zoals te hard rijden, onnodig stationair draaien, te veel toeren maken of hard remmen. Hoe netter er wordt gereden, hoe minder events, en die aantallen zijn beduidend afgenomen. Dus het lijkt me evident dat we op het gebied van onderhoud ook flinke besparingen gaan realiseren.”

Na een half jaar gaat Juijn steeds meer richting het punt waar het rijgedrag van de chauffeurs niet meer hoeft te worden veranderd. Het bedrijf verwerkt het gebruik van GreenStar in aanbestedingen waarop wordt ingeschreven en in de maandelijkse rapportage houdt de directie bij wat de exacte besparingen op brandstofgebied zijn. Nu is het vooral een kwestie van het bereikte niveau vasthouden, vertelt Mazzola. “Excessen zijn er uit gefilterd. Hoewel je niet in de taxi aanwezig bent, kun je chauffeurs wel op die uitschieters aanspreken. In een functioneringsgesprek kun je met behulp van Dashboard de hele rijhistorie doornemen en puntsgewijs bespreken wat goed gaat en wat beter kan. En dat werkt heel goed.”

Bewust rijgedrag aangetoond

Het scheelt ook dat de reacties van de chauffeurs positief zijn, legt Mazzola uit. “Met name de jongere chauffeurs willen wel eens last hebben van een zware voet”, constateert hij. “Van één chauffeur kon ik zien dat hij op weg van zijn laatste adres naar de zaak even flink het gaspedaal had ingedrukt. Ik maakte me op voor een stevig gesprek, maar hij erkende meteen zijn fout en sindsdien is het nooit meer gebeurd. Het helpt ook dat je al het vertoonde rijgedrag kunt aantonen, daar is geen discussie over.”

Het leukste voorbeeld is echter Cor van de Bogert, een zeer ervaren chauffeur die sinds het gebruik van GreenStar niets aan zijn rijgedrag veranderde. Dat was namelijk al zeer bewust, iets dat nu met de gegevens die het programma wordt aangetoond. Mazzola: “Hij is enorm met zijn vak bezig en rijdt heel zuinig. Voor hem maakt zo’n kastje in de auto niets uit, maar het is wel extra leuk dat zijn goede rijgedrag nu wordt bevestigd en dat iedereen dat kan zien. Daarmee is hij ook het bewijs dat je voorzichtig kunt rijden én altijd op tijd kunt zijn, want als er snel iets ingevuld of opgelost moet worden staat Cor er altijd als eerste.”

Taxi Expo 2016

GreenStar is exposant tijdens Taxi Expo 2016, op 12 en 13 oktober in Expo Houten. Het bedrijf verzorgt tevens een workshop over mobiliteit. Dat laatste gebeurt op woensdag 12 oktober van 12.00 tot 12.45 uur in zaal 2. Bekijk voor het volledige beursprogramma de website van Taxi Expo 2016 en meld je aan voor deelname aan dit evenement.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Besparen en milieubewustzijn gaan hand in hand | TaxiPro
Juijn

Besparen en milieubewustzijn gaan hand in hand

Bron: GreenStar / Juijn

Vervoersbedrijf Juijn uit Rossum merkt dat het duurzaamheidsprogramma van GreenStar werkt. De eerste bezuinigingen op brandstofverbruik zijn een feit, qua onderhoud aan het wagenpark wordt hetzelfde verwacht en de chauffeurs pakken de veranderingen op zoals het hoort: door hun rijgedrag in positieve zin aan te passen.

Juijn, een bedrijf met ongeveer 50 taxivoertuigen en zo’n 160 medewerkers, koos ervoor om eerst wat ervaring met GreenStar op te doen door middel van een pilot. Cyriel Mazzola, hoofd planning en personeelszaken bij Juijn, gaf aan waarom daarvoor werd gekozen. “We zijn een heel milieubewust bedrijf. Naast de ISO 14001-certificering voor milieumanagement hebben we bijvoorbeeld een wasstraat waarin de voertuigen met regenwater worden gereinigd. Besparen op brandstofverbruik past in die milieuvriendelijke benadering. Het idee van GreenStar is mooi, maar we wilden eerst bekijken of en hoe het in de praktijk werkt. Bovendien hadden we het idee dat we met een pilot ook al een signaal naar onze chauffeurs af konden geven.”

Dat bleek zo te zijn, maar de manier waarop was voor Mazzola een positieve verrassing. Bij een pilot worden immers niet alle auto’s in de vloot met het programma uitgerust. “Sommige chauffeurs vroegen waarom zij nooit op het bord met scores stonden, want dat wilden zij ook. Als je met zoiets begint, hou je rekening met wat scepsis. Daar hebben we echter helemaal niets van gemerkt.” Dat enthousiasme onder het personeel, gekoppeld aan de waargenomen verbeteringen in het rijgedrag en daarmee de eerste besparingen op brandstof en materieel, maakten dat Juijn ervoor koos om alle wagens te voorzien van het duurzaamheidsprogramma van GreenStar.

Bereikte niveau vasthouden

“De gedragsverandering, het bewuster en beter rijden, leidt direct tot besparingen op brandstof. Voor het onderhoud zijn de intervallen natuurlijk wat langer, dus op de besparingen op dat gebied hebben we nu nog niet echt zicht. Maar het programma houdt het aantal events in het rijgedrag bij, zoals te hard rijden, onnodig stationair draaien, te veel toeren maken of hard remmen. Hoe netter er wordt gereden, hoe minder events, en die aantallen zijn beduidend afgenomen. Dus het lijkt me evident dat we op het gebied van onderhoud ook flinke besparingen gaan realiseren.”

Na een half jaar gaat Juijn steeds meer richting het punt waar het rijgedrag van de chauffeurs niet meer hoeft te worden veranderd. Het bedrijf verwerkt het gebruik van GreenStar in aanbestedingen waarop wordt ingeschreven en in de maandelijkse rapportage houdt de directie bij wat de exacte besparingen op brandstofgebied zijn. Nu is het vooral een kwestie van het bereikte niveau vasthouden, vertelt Mazzola. “Excessen zijn er uit gefilterd. Hoewel je niet in de taxi aanwezig bent, kun je chauffeurs wel op die uitschieters aanspreken. In een functioneringsgesprek kun je met behulp van Dashboard de hele rijhistorie doornemen en puntsgewijs bespreken wat goed gaat en wat beter kan. En dat werkt heel goed.”

Bewust rijgedrag aangetoond

Het scheelt ook dat de reacties van de chauffeurs positief zijn, legt Mazzola uit. “Met name de jongere chauffeurs willen wel eens last hebben van een zware voet”, constateert hij. “Van één chauffeur kon ik zien dat hij op weg van zijn laatste adres naar de zaak even flink het gaspedaal had ingedrukt. Ik maakte me op voor een stevig gesprek, maar hij erkende meteen zijn fout en sindsdien is het nooit meer gebeurd. Het helpt ook dat je al het vertoonde rijgedrag kunt aantonen, daar is geen discussie over.”

Het leukste voorbeeld is echter Cor van de Bogert, een zeer ervaren chauffeur die sinds het gebruik van GreenStar niets aan zijn rijgedrag veranderde. Dat was namelijk al zeer bewust, iets dat nu met de gegevens die het programma wordt aangetoond. Mazzola: “Hij is enorm met zijn vak bezig en rijdt heel zuinig. Voor hem maakt zo’n kastje in de auto niets uit, maar het is wel extra leuk dat zijn goede rijgedrag nu wordt bevestigd en dat iedereen dat kan zien. Daarmee is hij ook het bewijs dat je voorzichtig kunt rijden én altijd op tijd kunt zijn, want als er snel iets ingevuld of opgelost moet worden staat Cor er altijd als eerste.”

Taxi Expo 2016

GreenStar is exposant tijdens Taxi Expo 2016, op 12 en 13 oktober in Expo Houten. Het bedrijf verzorgt tevens een workshop over mobiliteit. Dat laatste gebeurt op woensdag 12 oktober van 12.00 tot 12.45 uur in zaal 2. Bekijk voor het volledige beursprogramma de website van Taxi Expo 2016 en meld je aan voor deelname aan dit evenement.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.