Daklicht

Zweedse taxibedrijven moeten data opslaan voor belastingcontrole

Bron: TaxiPro (Inge Jacobs)

Taxibedrijven in Zweden moeten per 1 mei van dit jaar alle data uit hun voertuigen bewaren en afdragen aan de belastingdienst, zodat deze betere controles kan uitvoeren. Op die manier moet aan de grootschalige belastingontduiking door de branche een einde komen. Daar zou nu jaarlijks zo’n 100 miljoen euro mee gemoeid zijn. Met deze maatregel zet Zweden een stap die te vergelijken is met de invoering van de BCT in Nederland.

De Zweedse taxibedrijven moeten binnenkort gedetailleerde gegevens gaan opslaan over onder meer de duur, afstand en prijs van de rit. Die informatie komt nu nog alleen via de taxameter tot stand. De opslag van die data vindt doorgaans niet centraal plaats, en vaak ook nog eens op papier. En dat biedt weer ruimte voor slordigheid en zelfs fraude. Vaak zijn administraties volledig, en dat maakt het lastig om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt. Het verzamelen van alle data in zogenaamde boekhoudcentra of accountingcentra moet daar verandering in brengen. Dat meldt dagblad Sydsvenskan.

Boordcomputer taxi

De maatregelen in Zweden vertonen parallellen met de komst van de boordcomputer taxi in Nederland. De BCT werd in 2011 immers ook ingevoerd om het de handhavende instanties makkelijker te maken om hun controles te doen, terwijl het voor de kwaadwillenden in de sector een stuk lastiger werd om een administratief loopje te nemen met gereden afstanden, arbeids- en rusttijden en geïnde geldbedragen. Dat werkte oneerlijke concurrentie in de hand. Het papieren systeem met rittenstaten en werkmappen was bovendien arbeidsintensief.

In Zweden bewandelt men nu dus een soortgelijke weg. Er is een overgangsperiode van 1 januari tot 1 mei. Bedrijven die nu al willen beginnen met een centraal boekhoudsysteem kunnen daar toestemming voor vragen, maar vanaf 1 mei moet de gehele branche er aan geloven. Het transportagenschap van de Zweedse overheid, Transportstyrelsen, gaat het toezicht op de naleving van de nieuwe regels verzorgen. Deze organisatie heeft ook de bevoegdheid om vergunningen in te trekken van taxibedrijven die zich niet aan de regels houden.

Hervorming taximarkt

Zweden heeft een gedereguleerde taximarkt. Aan de slag gaan als taxichauffeur heeft er in principe niet veel voeten in aarde, maar dat betekent ook dat velen voor dit werk kiezen en de concurrentie groot is. Om de inkomsten wat op te krikken, vervallen bedrijven niet zelden in frauduleus gedrag. Daarnaast komt het voor dat mensen die eigenlijk een uitkering hebben, tegelijk ook op de taxi rijden. Om aan al deze zaken een einde te maken, wordt de nieuwe wet ingevoerd.

Daar houden de veranderingen mogelijk niet op. De komende tijd zal de Zweedse taximarkt waarschijnlijk verder worden hervormd. Ruim een maand geleden kwam er een rapport met aanbevelingen aan de regering uit, geschreven door een onderzoekscommissie. Eén van de voorstellen was dat taxi’s onder voorwaarden mogen werken zonder meter, zodat ze beter kunnen concurreren met chauffeurs die voor Uber rijden. Rijden zonder meter zou dan mogen als de taxi van tevoren is geboekt en aangesloten op een centrale die de data verzamelt en beschikbaar stelt aan de belastingdienst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Zweedse taxibedrijven moeten data opslaan voor belastingcontrole”

Taxi Volendam|06.01.17|13:21

Zweden verplicht geen digitale handtekening in dit systeem.
Dat heeft het grote voordeel dat de Zweedse staat en taxibedrijven enorm veel onkosten besparen.
De keuze voor apparatuur zal hierdoor niet beperkt worden zoals in ons land waar nog slechts 2 bct merken te koop zijn.
Er wordt gesproken over kwaadwillende.
Ook in Zweden is de apparatuur afhankelijk van juiste invoergegevens.
Daardoor los je met dit systeem geen fraude of oneerlijke concurrentie op , ook in ons land helaas niet.

Duco Douwstra|07.01.17|00:52

Sorry hoor maar volslagen onzin was hier staat. Het systeem wat ze in Zweden in willen voeren, is het systeem waar ik al ruim 10 jaar in Nederland op aandring.De BCT is compleet een zooitje geworden, online en offline door elkaar heen met een onzin digitale handtekening en alle ellende tot gevolg.Vanaf 2005 pleit ik al voor een centrale online registratie van alle voertuigen met een blauw kenteken.De taxibranche en de ILT sluiten een convenant over waarop wel en waarop niet gesanctioneerd mag.

Duco Douwstra|07.01.17|01:01

Dus de plannen in Zweden hebben 0,0 iets te maken met het domme BCT systeem.Er zijn kant en klare online taxi registratie en automatiseringssystemen voor € 10,– compleet p.m. voor op de iPad.Van de meest bedrijven worden nu al alle ritgegevens door 5 servers betrouwbaar vastgelegd.Een landelijke centrale extra server kost dus voor de taxibranche niks extra.Maar wij zitten met het gedrocht,en superdomme ambtenaren die vervolgens een onwetende staatsecretaris in de zeik nemen.Fouten toegeven sja