Taxi Steen

Taxi Steen wil in beeld blijven

Bron: Taxi Steen

Taxi Steen uit Ommen is de laatste jaren flink gegroeid en heeft inmiddels ongeveer tachtig medewerkers. De groei is vooral een gevolg van hoe de markt zich heeft ontwikkeld en brengt dan ook de nodige veranderingen met zich mee. “Maar onze bedrijfsvoering is en blijft er op gericht dat we doen wat we zeggen”, stelt Diana Begeman.

Dat wat nu Taxi Steen in Ommen is, werd ooit door de grootouders van Diana Begeman opgericht als bromfietsspeciaalzaak. Na enige tijd schafte het echtpaar een auto aan, waarna het personenvervoer als verdienmodel werd omarmd. Hun vier dochters werkten allemaal in de zaak. “We hebben nog wel krantenartikelen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Toen werd het nog heel bijzonder gevonden dat een bedrijf door vier vrouwen werd gerund”, vertelt de huidige eigenaresse. Uiteindelijk was het haar moeder die als enige in het bedrijf bleef werken. Tot op de dag van vandaag springt zij af en toe bij met het rijden van taxiritjes.

Diana Begeman was aanvankelijk niet van plan Taxi Steen op zeker moment over te nemen. Maar ze groeide op in en met het bedrijf. Haar ouders lieten haar altijd de vrije keus, en dat resulteerde in een keuze voor het familiebedrijf. Ongeveer een jaar geleden nam ze het stokje van haar moeder over als eigenaresse. Ook broer Jan is werkzaam in de onderneming. Maar intussen geldt dat ook voor zo’n tachtig andere mensen. Toen Begeman echt in het bedrijf ging werken “was het allemaal een stuk rustiger. We deden vooral leerlingenvervoer en wat zittend ziekenvervoer.”

Prijs doorslaggevend

Met name de afgelopen jaren heeft Taxi Steen een stevige groei doorgemaakt. “Twee jaar geleden kregen we het Valys-vervoer er bij. Dat betekende voor ons een behoorlijke verandering. Voorheen deden we het taxivervoer op zaterdag en zondag overdag zelf, nu moesten opeens ook andere mensen op die dagen aan het werk hebben.” Het luchthavenvervoer is eveneens een belangrijke tak van sport voor Taxi Steen: vrijwel op dagelijkse basis gaan er ritten naar Schiphol. En recent werd het wmo-vervoer onder de naam Mijn Taxi Op Maat in zes Overijsselse gemeenten gegund aan branchegenoot VMNN. Een deel van dat vervoer wordt in de praktijk uitgevoerd door Taxi Steen.

“In de aanbestedingen die wij hebben gewonnen is prijs over het algemeen de doorslaggevende factor. Kwaliteit is wel een component in gunningen, maar uiteindelijk telt dat maar voor een klein deel mee. Al heb ik wel het gevoel dat er geleidelijk iets minder gegund wordt op de laagste prijs dan de afgelopen jaren het geval is geweest, waardoor kwaliteit dus wel wat belangrijker wordt. Anderzijds: je kunt de vinkjes op de juiste plaatsen zetten, maar van echte controle op naleving van de kwaliteitsafspraken door de opdrachtgever merken we doorgaans niet zo veel.”

Korte looptijden vervoerscontracten

Als familiebedrijf heeft Taxi Steen altijd de meeste zaken zelf gefinancierd. Ook het wagenpark is grotendeels eigendom van het bedrijf; slechts een klein deel wordt geleased. In die zin zijn de risico’s ook beperkt als er na het winnen van een aanbesteding moet worden geïnvesteerd. Maar, zo stelt Begeman: “De looptijd van de contracten wordt wel steeds korter. Als je voor drie jaar zekerheid hebt, is het verantwoord om een leasecontract af te sluiten. Maar met een looptijd van achttien maanden kun je eigenlijk niet zoveel.”

Van die achttien maanden is ook sprake met Mijn Taxi Op Maat, al kan bij tevredenheid van de opdrachtgever nog twee keer worden verlengd. “Voor dat werk hebben wij vier nieuwe auto’s gekocht”, vertelt Begeman. “Als het dan na achttien maanden stopt, houden we deze auto’s en doen we vier oudere weg. Op zo’n schaal is dat nog wel op te vangen, maar het is ook al niet ideaal. En ik ken een branchegenoot die voor een opdracht leerlingenvervoer negentig auto’s aanschafte, waarvan er dertig stilstaan omdat er veel minder leerlingen zijn dan verwacht. Het kan eigenlijk niet dat daar niks tegenover staat.”

Aanbestedingsinstituut Mobiliteit

Volgens Begeman maken de korte termijnen waarop steeds opdrachten worden aanbesteed en moeten worden uitgevoerd het werk er niet makkelijker op. Zij is daarom wel te spreken over een initiatief als het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit van brancheorganisatie KNV Taxi en de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Taxi. “Wanneer jij al individueel taxi-ondernemer aanklopt bij de gemeente, willen ze best wel even naar je luisteren. Maar daar blijft het doorgaans bij. Dus het is wel goed dat een instantie als het AIM daar straks iets over kan zeggen namens de sector als geheel.”

Groei van het bedrijf is geen doel op zich, geeft Diana Begeman aan. Het is meer een gevolg van de markt zoals die nu in elkaar steekt. “Dat we groeien wil ook niet zeggen dat er meer overblijft. We kunnen er ook voor kiezen niet mee te doen aan aanbestedingen, maar dan loop je in elk geval voor een paar jaar achter de feiten aan. We schrijven zeker niet overal blind op in, maar we doen wel op een normale manier mee. Ik ben blij dat we in Mijn Taxi Op Maat een speler zijn, zij het als onderaannemer. Want het is nu wmo-vervoer, maar de betrokken gemeenten willen daar op termijn ook het leerlingenvervoer en andere verkeersstromen in onderbrengen. Dan moet je als vervoerder wel zorgen dat je in beeld bent, en dat zijn we.”

Acht weer vertrokken

Een taxibedrijf met tachtig werknemers runnen, vereist ook een andere aanpak dan Taxi Steen in vroeger tijden gewend was. “Het scheelt natuurlijk dat die tachtig niet allemaal tegelijk zijn binnengekomen”, geeft Begeman aan. “Maar selectie is en blijft lastig. Iemand kan in de sollicitatie allerlei mooie verhalen ophangen. Maar voor het Valysvervoer hadden we twaalf mensen aangenomen, waarvan er binnen een week acht weer vertrokken. Omdat ze mij dingen hadden verteld die niet waar bleken te zijn, of omdat ze het gewoon niet bij konden benen. Dan kan het om begeleiding van mensen gaan, maar ook gewoon de beste en snelste routes in de omgeving niet kennen. Zulke dingen blijken pas in de praktijk, maar dan zijn we natuurlijk snel klaar met elkaar.

“Anderzijds merken we dat de mensen die wel geschikt zijn er echt voor gaan. Ook als ze hier nog maar kort werken.  Onze bedrijfsvoering is en blijft er op gericht dat we doen wat we zeggen: op tijd rijden, de rit voor elke klant zo comfortabel maken, en noem maar op. Daar zitten we bovenop”

De manier waarop Taxi Steen met mobiliteit omgaat, wordt sterk bepaald door de omgeving van het bedrijf. In Ommen en omstreken is relatief weinig openbaar vervoer. Qua concurrentie is de regio aardig onder de aanwezige bedrijven verdeeld. Een strijd om de taxiklant zoals die er in Amsterdam en sommige andere steden is, hoeft Taxi Steen niet te voeren. Taxi-apps spelen voor het bedrijf geen rol. Aan de zelfrijdende auto wordt door de auto-industrie weliswaar gewerkt, maar zoals voor velen in de branche ziet Begeman dat de eerste tientallen jaren niet het huidige vervoer vervangen.

Regie en vervoer

“Als het om aanbestedingen gaat, zouden ook wij die graag afgeschaft zien. Maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren”, stelt Begeman. “Maar het zou wel prettig zijn als er haalbare richtlijnen worden gesteld. Momenteel zijn we ook weer bezig met een aanbesteding voor verschillende vormen van doelgroepenvervoer binnen één systeem. Bereken daar maar eens een prijs voor.”

De loskoppeling van vervoer en regie waar steeds meer opdrachtgevers voor kiezen, is wat mij betreft een slechte gang van zaken. Dat gaat niet werken. Je bedrijf valt of staat met verschillende soorten contracten die elkaar aanvullen qua vervoer. En de centrale is in mijn ogen het hart van een taxibedrijf. Daar moet je het waarmaken en kun je geld verdienen. Als regie en vervoer worden losgekoppeld, lever je feitelijk alleen een auto met chauffeur die je op enig moment weer terugkrijgt. Daar kan je verder niets mee, en je kunt het ook niet plannen, wat zorgt voor gaten in je eigen planning., besluit Begeman.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi Steen wil in beeld blijven | TaxiPro
Taxi Steen

Taxi Steen wil in beeld blijven

Bron: Taxi Steen

Taxi Steen uit Ommen is de laatste jaren flink gegroeid en heeft inmiddels ongeveer tachtig medewerkers. De groei is vooral een gevolg van hoe de markt zich heeft ontwikkeld en brengt dan ook de nodige veranderingen met zich mee. “Maar onze bedrijfsvoering is en blijft er op gericht dat we doen wat we zeggen”, stelt Diana Begeman.

Dat wat nu Taxi Steen in Ommen is, werd ooit door de grootouders van Diana Begeman opgericht als bromfietsspeciaalzaak. Na enige tijd schafte het echtpaar een auto aan, waarna het personenvervoer als verdienmodel werd omarmd. Hun vier dochters werkten allemaal in de zaak. “We hebben nog wel krantenartikelen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Toen werd het nog heel bijzonder gevonden dat een bedrijf door vier vrouwen werd gerund”, vertelt de huidige eigenaresse. Uiteindelijk was het haar moeder die als enige in het bedrijf bleef werken. Tot op de dag van vandaag springt zij af en toe bij met het rijden van taxiritjes.

Diana Begeman was aanvankelijk niet van plan Taxi Steen op zeker moment over te nemen. Maar ze groeide op in en met het bedrijf. Haar ouders lieten haar altijd de vrije keus, en dat resulteerde in een keuze voor het familiebedrijf. Ongeveer een jaar geleden nam ze het stokje van haar moeder over als eigenaresse. Ook broer Jan is werkzaam in de onderneming. Maar intussen geldt dat ook voor zo’n tachtig andere mensen. Toen Begeman echt in het bedrijf ging werken “was het allemaal een stuk rustiger. We deden vooral leerlingenvervoer en wat zittend ziekenvervoer.”

Prijs doorslaggevend

Met name de afgelopen jaren heeft Taxi Steen een stevige groei doorgemaakt. “Twee jaar geleden kregen we het Valys-vervoer er bij. Dat betekende voor ons een behoorlijke verandering. Voorheen deden we het taxivervoer op zaterdag en zondag overdag zelf, nu moesten opeens ook andere mensen op die dagen aan het werk hebben.” Het luchthavenvervoer is eveneens een belangrijke tak van sport voor Taxi Steen: vrijwel op dagelijkse basis gaan er ritten naar Schiphol. En recent werd het wmo-vervoer onder de naam Mijn Taxi Op Maat in zes Overijsselse gemeenten gegund aan branchegenoot VMNN. Een deel van dat vervoer wordt in de praktijk uitgevoerd door Taxi Steen.

“In de aanbestedingen die wij hebben gewonnen is prijs over het algemeen de doorslaggevende factor. Kwaliteit is wel een component in gunningen, maar uiteindelijk telt dat maar voor een klein deel mee. Al heb ik wel het gevoel dat er geleidelijk iets minder gegund wordt op de laagste prijs dan de afgelopen jaren het geval is geweest, waardoor kwaliteit dus wel wat belangrijker wordt. Anderzijds: je kunt de vinkjes op de juiste plaatsen zetten, maar van echte controle op naleving van de kwaliteitsafspraken door de opdrachtgever merken we doorgaans niet zo veel.”

Korte looptijden vervoerscontracten

Als familiebedrijf heeft Taxi Steen altijd de meeste zaken zelf gefinancierd. Ook het wagenpark is grotendeels eigendom van het bedrijf; slechts een klein deel wordt geleased. In die zin zijn de risico’s ook beperkt als er na het winnen van een aanbesteding moet worden geïnvesteerd. Maar, zo stelt Begeman: “De looptijd van de contracten wordt wel steeds korter. Als je voor drie jaar zekerheid hebt, is het verantwoord om een leasecontract af te sluiten. Maar met een looptijd van achttien maanden kun je eigenlijk niet zoveel.”

Van die achttien maanden is ook sprake met Mijn Taxi Op Maat, al kan bij tevredenheid van de opdrachtgever nog twee keer worden verlengd. “Voor dat werk hebben wij vier nieuwe auto’s gekocht”, vertelt Begeman. “Als het dan na achttien maanden stopt, houden we deze auto’s en doen we vier oudere weg. Op zo’n schaal is dat nog wel op te vangen, maar het is ook al niet ideaal. En ik ken een branchegenoot die voor een opdracht leerlingenvervoer negentig auto’s aanschafte, waarvan er dertig stilstaan omdat er veel minder leerlingen zijn dan verwacht. Het kan eigenlijk niet dat daar niks tegenover staat.”

Aanbestedingsinstituut Mobiliteit

Volgens Begeman maken de korte termijnen waarop steeds opdrachten worden aanbesteed en moeten worden uitgevoerd het werk er niet makkelijker op. Zij is daarom wel te spreken over een initiatief als het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit van brancheorganisatie KNV Taxi en de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Taxi. “Wanneer jij al individueel taxi-ondernemer aanklopt bij de gemeente, willen ze best wel even naar je luisteren. Maar daar blijft het doorgaans bij. Dus het is wel goed dat een instantie als het AIM daar straks iets over kan zeggen namens de sector als geheel.”

Groei van het bedrijf is geen doel op zich, geeft Diana Begeman aan. Het is meer een gevolg van de markt zoals die nu in elkaar steekt. “Dat we groeien wil ook niet zeggen dat er meer overblijft. We kunnen er ook voor kiezen niet mee te doen aan aanbestedingen, maar dan loop je in elk geval voor een paar jaar achter de feiten aan. We schrijven zeker niet overal blind op in, maar we doen wel op een normale manier mee. Ik ben blij dat we in Mijn Taxi Op Maat een speler zijn, zij het als onderaannemer. Want het is nu wmo-vervoer, maar de betrokken gemeenten willen daar op termijn ook het leerlingenvervoer en andere verkeersstromen in onderbrengen. Dan moet je als vervoerder wel zorgen dat je in beeld bent, en dat zijn we.”

Acht weer vertrokken

Een taxibedrijf met tachtig werknemers runnen, vereist ook een andere aanpak dan Taxi Steen in vroeger tijden gewend was. “Het scheelt natuurlijk dat die tachtig niet allemaal tegelijk zijn binnengekomen”, geeft Begeman aan. “Maar selectie is en blijft lastig. Iemand kan in de sollicitatie allerlei mooie verhalen ophangen. Maar voor het Valysvervoer hadden we twaalf mensen aangenomen, waarvan er binnen een week acht weer vertrokken. Omdat ze mij dingen hadden verteld die niet waar bleken te zijn, of omdat ze het gewoon niet bij konden benen. Dan kan het om begeleiding van mensen gaan, maar ook gewoon de beste en snelste routes in de omgeving niet kennen. Zulke dingen blijken pas in de praktijk, maar dan zijn we natuurlijk snel klaar met elkaar.

“Anderzijds merken we dat de mensen die wel geschikt zijn er echt voor gaan. Ook als ze hier nog maar kort werken.  Onze bedrijfsvoering is en blijft er op gericht dat we doen wat we zeggen: op tijd rijden, de rit voor elke klant zo comfortabel maken, en noem maar op. Daar zitten we bovenop”

De manier waarop Taxi Steen met mobiliteit omgaat, wordt sterk bepaald door de omgeving van het bedrijf. In Ommen en omstreken is relatief weinig openbaar vervoer. Qua concurrentie is de regio aardig onder de aanwezige bedrijven verdeeld. Een strijd om de taxiklant zoals die er in Amsterdam en sommige andere steden is, hoeft Taxi Steen niet te voeren. Taxi-apps spelen voor het bedrijf geen rol. Aan de zelfrijdende auto wordt door de auto-industrie weliswaar gewerkt, maar zoals voor velen in de branche ziet Begeman dat de eerste tientallen jaren niet het huidige vervoer vervangen.

Regie en vervoer

“Als het om aanbestedingen gaat, zouden ook wij die graag afgeschaft zien. Maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren”, stelt Begeman. “Maar het zou wel prettig zijn als er haalbare richtlijnen worden gesteld. Momenteel zijn we ook weer bezig met een aanbesteding voor verschillende vormen van doelgroepenvervoer binnen één systeem. Bereken daar maar eens een prijs voor.”

De loskoppeling van vervoer en regie waar steeds meer opdrachtgevers voor kiezen, is wat mij betreft een slechte gang van zaken. Dat gaat niet werken. Je bedrijf valt of staat met verschillende soorten contracten die elkaar aanvullen qua vervoer. En de centrale is in mijn ogen het hart van een taxibedrijf. Daar moet je het waarmaken en kun je geld verdienen. Als regie en vervoer worden losgekoppeld, lever je feitelijk alleen een auto met chauffeur die je op enig moment weer terugkrijgt. Daar kan je verder niets mee, en je kunt het ook niet plannen, wat zorgt voor gaten in je eigen planning., besluit Begeman.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.