UVO

‘Bewuster rijgedrag chauffeur vooral fijn voor de klant’

Gepubliceerd op 16-02-2017 om 10:37

UVO Vervoer heeft als uitgangspunt dat de dienstverlening aan klanten van een hoog niveau moet zijn. Daar wordt op verschillende manieren aan gewerkt. Nieuwe chauffeurs worden bijvoorbeeld uitgebreid ingewerkt en begeleid door meer ervaren collega’s. Maar ook bij die groep valt doorgaans nog winst te behalen inzake het rijgedrag.

UVO Vervoer is al sinds de oprichting, ruim negentig jaar geleden, een familiebedrijf. Wat begon als garage veranderde via de verhuur van auto’s in een taxibedrijf. Tegenwoordig wordt de onderneming geleid door Vincent en Anita Medendorp, die het stokje van haar vader overnamen. En hij volgde ooit weer zijn eigen vader op. Het bedrijf in Uithuizermeeden is actief met verschillende soorten personenvervoer, waaronder in het kader van wmo, Valys, leerlingen, luchthavens en dagbestedingsfaciliteiten. UVO heeft momenteel 150 medewerkers en ongeveer 100 voertuigen tot zijn beschikking, waaronder ook minibussen en touringcars.

“We willen onze klanten echt ontzorgen op het gebied van personenvervoer”, stelt Medendorp. “We leggen het serviceniveau zo hoog mogelijk. Niet alleen instappen, van A naar B vervoeren en uitstappen, maar ook iemand in zijn jas helpen of even meelopen naar de juiste balie in het ziekenhuis. Voor ons zijn dat soort zaken heel gewoon. Maar we merken vooral de laatste tijd dat de klanten onze werkwijze als positief ervaren. En zeker in de zakelijke markt kun je jezelf er mee onderscheiden van concurrenten.”

Degelijk inwerken

Perfectie is iets waar je naar kunt streven, al is het onmogelijk te bereiken. Stiptheid is daar een voorbeeld van. “Voor het wmo-vervoer zit onze stiptheid bijvoorbeeld op 99 procent, en we scoren daarmee voor alle vormen van vervoer hoog”, vertelt Medendorp. Voor UVO mogen deze en andere zaken dan normaal zijn, dat geldt niet automatisch ook voor iedereen die bij het bedrijf in dienst treedt. Tegelijk zijn dat wel de mensen die de service op een zo hoog mogelijk niveau moeten brengen. Daarom gaat UVO op dat gebied niet over één nacht ijs.”

“Voordat iemand bij ons aan de slag gaat als chauffeur, rijdt hij of zij eerst twee volle dagen mee met een chauffeur die het klappen van de zweep kent. Degene die de nieuwe medewerkers inwerkt, kan dan beoordelen of die persoon biedt wat wij vragen. Als dat zo is, kunnen ze alleen op pad, maar degene die hen heeft ingewerkt is altijd beschikbaar om vragen te beantwoorden over de uitvoering van het vervoer. Ze kunnen dus op iemand terugvallen, en vanuit de centrale zorgen we ook dat ze de eerste periode rustig hun werk kunnen doen en waar nodig extra begeleid worden.”

Te hard rijden of optrekken

In het kader van een contractverlenging in het wmo-vervoer schafte UVO enkele jaren geleden tien auto’s aan die op aardgas rijden. Daarnaast rijdt een aantal voertuigen op Dual Fuel, waarbij aardgas/biogas wordt bijgespoten in een dieselmotor. En de samenwerking die UVO sinds een jaar met GreenStar heeft, helpt zowel de duurzame prestaties als het rijgedrag van chauffeurs naar een hoger niveau te tillen. Want kennis en ervaring worden weliswaar overgedragen binnen UVO Personenvervoer, maar dat betekent niet dat er bij de meer ervaren medewerkers niets meer te verbeteren of winnen valt.

Het duurzaamheidsprogramma van GreenStar meet de afwijkingen in het rijgedrag van chauffeurs, zoals te hard rijden of optrekken, te snel door bochten rijden, hard afremmen en onnodig stationair draaien. “We hebben eerst een pilot van zes maanden gedaan met 25 procent van de voertuigen. Daaruit bleek al wel dat er bij iedereen nog wel wat te winnen valt. Elke chauffeur heeft ook een inlogcode, zodat hij of zij kan bekijken wat goed gaat en wat niet. Elke dag rond 10.00 uur tonen we bovendien de bedrijfsscore. Die zit doorgaans rond de 7 op een schaal van 10, en dat willen we graag naar een 8 en in de toekomst wellicht een nog hoger niveau brengen”, aldus Medendorp.

Besparing bijkomstigheid

“Wat ons vooral aansprak in GreenStar is de mogelijkheid om het rijgedrag van onze chauffeurs kunnen monitoren. Dat is ook een soort waarborg voor verantwoord rijgedrag en dat is in de eerste plaats fijn voor de klant”, legt Medendorp uit. “De brandstofbesparing die we realiseren, beschouwen we vooral als een mooie bijkomstigheid. Tijdens de pilot hebben we wel kenbaar gemaakt dat we met GreenStar werkten, maar niet in welke voertuigen. Door het idee dat iedereen gemonitord kon worden, zagen we over de hele linie al het rijgedrag bewuster worden. Alleen daardoor realiseerden we al een brandstofbesparing van 4 procent.”

“Het verbeterde rijgedrag heeft  bovendien geen invloed op het op tijd aankomen. Niet vol gas geven tot aan het stoplicht, of 120 rijden in plaats van 140, zie je snel terug in het verbruik en onderhoud, maar vrijwel tot helemaal niet in de aankomsttijd. Bovendien staat veiligheid bij UVO centraal, dus ook vanuit dat oogpunt helpt het Greenstar duurzaamheidsprogramma ons verder.”

Beter scoren

Op 1 januari jongstleden zijn alle voertuigen van UVO uitgerust met de EcoBox, het apparaat van GreenStar. Het is dus te vroeg om te zeggen hoe groot de brandstofbesparing uiteindelijk kan worden. Medendorp: “GreenStar heeft gezegd dat de 10 procent haalbaar is; wij zijn tevreden als we dat percentage benaderen. Voor ons ligt er ook een taak om de chauffeurs die het gewenste niveau nog niet bereiken, aan te sporen tot beter rijgedrag. Met de data en rapporten van GreenStar zie je niet alleen hoe er wordt gereden, maar ook hoe je die zaken kunt verbeteren. We merken nu al dat chauffeurs zelf vragen hoe ze tot een betere score kunnen komen, dus ze zijn daar goed mee bezig.”

Een stap verder dan deze samenwerking gaat die met een derde partij, de boordcomputer tax-fabrikant Neone. “Nu moeten we nog aan het eind van elke week een rapportje maken met de prestaties van die week. In de nabije toekomst komt er een koppeling tussen het planningspakket van Neone en het duurzaamheidsprogramma van GreenStar, waardoor die prestaties per chauffeur al meteen aan het einde van de dienst zichtbaar worden. Het zal dan dus allemaal wat sneller gaan”, legt Medendorp uit.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro, SDC360 en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.