Peter Altevogt

Twintigjarig Korton denkt continu na over mobiliteitsmarkt

Bron: Korton

Korton bestaat deze maand twintig jaar. In twee decennia heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een belangrijke softwareleverancier voor de vervoersbranche, met onder meer agendapakket WinTax en online platform WinTOP. Korton heeft zijn positie verworven door altijd een vinger aan de pols van marktontwikkelingen te houden en daar op in te spelen. En dat doet het bedrijf nog steeds, want de mobiliteitsmarkt verandert in rap tempo. Oprichter Peter Altevogt: “Eigenlijk staan we nog maar aan het begin van de mobiliteitsplatforms.”

Op 1 maart 1997 begon Peter Altevogt voor zichzelf met Korton. Zijn ambities waren overzichtelijk: vier dagen per week voor klanten werken als systeembeheerder en IT-adviseur. De vijfde dag zou hij besteden aan zijn persoonlijke ontwikkeling, onder meer door Microsoft-cursussen te volgen. In die tijd was Windows van Microsoft immers sterk in opkomst, na de introductie in 1995. “Maar al snel was er zo veel vraag naar mijn diensten dat ik zelf niet genoeg tijd had om alle klanten te bedienen. Niet lang na de start kwam mijn broer daarom als eerste medewerker in dienst.”

Het werk bleef zich aandienen. Een grote opdracht van een makelaarskantoor maakte het nodig om nog een medewerker aan te nemen. Op dat moment bestond het bedrijf nog geen jaar. Altevogt schreef een businessplan. Het was in de tijd dat internet gemeengoed begon te worden. “Steeds meer bedrijven wilden een eigen website. We besloten ons onder meer daar op te richten: het registreren van de domeinnaam, e-mail faciliteren, de website maken en bedrijven in al die en aanverwante zaken ondersteunen. Daarmee haakten we vroeg in op een booming business en het bedrijf groeide dan ook door.”

WinTax in 1999 op de markt

Maar anno 2017 staat Korton vooral bekend als softwareleverancier voor de vervoersbranche. Dat begon eind vorige eeuw met het faciliteren van de IT van Atax de Vries. Dat gebeurde naar aanleiding van een verhuizing van dit bedrijf. Tijdens de open dag die daar op volgde, kwam Altevogt in contact met Martijn Laan. Deze zoon van een taxi-ondernemer studeerde nog en werkte op zaterdagen als centralist bij het taxibedrijf. Voor een studieopdracht maakte Laan een agendapakket voor ritverwerking.

“Nadat we elkaar leerden kennen, concludeerden we al snel dat hij software kan ontwikkelen en dat ik verstand van IT heb. In die combinatie zagen we mogelijkheden. Daarom besloten we samen aan een standaard agendapakket voor de taxibranche te gaan werken. Dat werd dus WinTax, dat we in 1999 op de markt brachten. Onze beide bedrijfjes hebben we per 1 januari 2000 ondergebracht in de Korton Group, waarvan Martijn en ik de compagnons zijn.”

Suites in datacenters

De ontwikkelingen op het gebied van IT en online zijn sinds 2000 enorm geweest. Korton bleef echter goed de vinger aan de pols houden, waarbij de ene activiteit uit de ander voortvloeide. “In 1999 hebben we zelf een server in een datacenter op Schiphol neergezet om voor klanten websites en e-mail te kunnen hosten. In 2001 voldeed dat al niet meer en hebben we een eigen datacenter gebouwd. Met een internetverbinding van 34 MB, in een tijd dat internet met ISDN over 64 KB per seconde ging, vijftien jaar geleden was dat een heel zware verbinding. Tegenwoordig hebben we onze eigen suites in datacenters in Amsterdam en Utrecht, van waaruit we de IT-diensten voor al onze klanten faciliteren.”

Early adopter

Altevogt geeft aan dat Korton eigenlijk altijd een early adopter is geweest, een bedrijf dat goed aanvoelt welke kant de markt opgaat en daar ook op inspeelt. Om een voorbeeld uit de eerste jaren te geven: “In het begin werkten we veel voor makelaarskantoren. Toen de digitale camera op de markt kwam, zagen zij al snel de mogelijkheden om foto’s van huizen in de verkoop op hun site te zetten. Maar Funda bestond toen natuurlijk nog niet. Wij bedachten een oplossing waarmee ze eenvoudig foto’s konden uploaden die vervolgens in lage resolutie geplaatst werden. Daardoor groeiden we in die eerste jaren hard in de makelaardij.”

Een keerzijde van het early adopter zijn, is dat je ook wel eens te vroeg met iets op de markt komt. Dat gebeurde Korton in 2003, het jaar waarin het bedrijf een online werkplek lanceerde. “Maar veel bedrijven waren nog helemaal niet zo ver dat ze hun data bij ons in beheer wilden geven. Na een paar jaar hebben we het van de markt gehaald en nog een paar jaar later, toen de tijd er wel rijp voor was, hebben we het opnieuw gelanceerd. Tegenwoordig is er wel het besef dat een datacenter een veel veiligere oplossing is, en gaat het veel meer om de vraag of je daar een betrouwbare partij voor kunt vinden. Om dat te onderbouwen hebben we onder meer ISO-certificering behaald”, legt Peter Altevogt uit.

1 miljoen ritten per maand

WinTax is, van ritaanname tot financiële administratie, “het hart van ieder taxibedrijf”, stelt Altevogt. Maar Korton deed en doet veel meer. Het bedrijf had voor klanten als NS en Achmea complete online communicatieplatforms ontwikkeld. Met die kennis en expertise op het gebied van data-uitwisseling tussen bedrijven werd in 2006 het platform gemaakt dat nu WinTOP is. “Daar worden inmiddels meer dan 1 miljoen ritten per maand operationeel afgehandeld. Het is gekoppeld met alle agendapakketten en wordt door verschillende marktpartijen gebruikt.”

Tegenwoordig heeft Korton een kleine zeventig mensen in dienst. Daarbij zijn negen ontwikkelaars die zich fulltime met de producten voor de taximarkt bezighouden. Altevogt: “Ook aan WinTax wordt nog constant gewerkt. Een paar jaar geleden omdat toen steeds meer ritten via websites werden geboekt, nu omdat dit steeds meer via apps gebeurt. Dat is één van de vele ontwikkelingen die zo snel gaan dat er constant een team van ontwikkelaars mee bezig moet zijn. Dat is een blijvende investering, gebaseerd op strategische keuzes die je als bedrijf maakt.”

Mobility as a Service

Data-uitwisseling lijkt voor nu en de komende jaren het sleutelwoord te zijn, waarbij data en software steeds meer live met elkaar communiceren via platforms. Dat gaat steeds vaker over de grenzen van bedrijven en sectoren heen. En dat opent weer de deur naar Mobility as a Service (MaaS), het concept waarbij de reiziger verschillende vormen van vervoer combineert en zo de ideale reis van deur tot deur samenstelt. Korton is zeer nadrukkelijk met MaaS en de mogelijkheden die het biedt bezig.

“We sluiten steeds meer partijen op dat platform aan. In dat verband spreken we van Korton MaaS”, legt Altevogt uit. “De vervoersmarkt verandert. Eigenlijk staan we nog maar aan het begin van mobiliteitsplatforms, net als feitelijk de IT-industrie zelf. Het is nog onmogelijk om te zeggen welke kant het op zal gaan en hoe snel dat zal gebeuren. Wat zal bijvoorbeeld de impact van een zelfrijdende auto zijn? Maar één ding blijft, en dat is mobiliteit. Mensen zullen altijd van A naar B vervoerd willen worden. Over de toekomst denken wij continu na, en we vragen onze klanten om dat met ons en elkaar te doen. Die bereidheid is er steeds meer. Gelukkig maar, want ook taxi- en vervoersbedrijven moeten zich afvragen waar ze over vijf jaar staan, of willen staan. De mobiliteit groeit, dus er blijven volop kansen.”

Korton viert zijn twintigjarig bestaan met diverse jubileumacties. Kijk voor meer informatie op de speciale jubileumwebsite.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Twintigjarig Korton denkt continu na over mobiliteitsmarkt | TaxiPro
Peter Altevogt

Twintigjarig Korton denkt continu na over mobiliteitsmarkt

Bron: Korton

Korton bestaat deze maand twintig jaar. In twee decennia heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een belangrijke softwareleverancier voor de vervoersbranche, met onder meer agendapakket WinTax en online platform WinTOP. Korton heeft zijn positie verworven door altijd een vinger aan de pols van marktontwikkelingen te houden en daar op in te spelen. En dat doet het bedrijf nog steeds, want de mobiliteitsmarkt verandert in rap tempo. Oprichter Peter Altevogt: “Eigenlijk staan we nog maar aan het begin van de mobiliteitsplatforms.”

Op 1 maart 1997 begon Peter Altevogt voor zichzelf met Korton. Zijn ambities waren overzichtelijk: vier dagen per week voor klanten werken als systeembeheerder en IT-adviseur. De vijfde dag zou hij besteden aan zijn persoonlijke ontwikkeling, onder meer door Microsoft-cursussen te volgen. In die tijd was Windows van Microsoft immers sterk in opkomst, na de introductie in 1995. “Maar al snel was er zo veel vraag naar mijn diensten dat ik zelf niet genoeg tijd had om alle klanten te bedienen. Niet lang na de start kwam mijn broer daarom als eerste medewerker in dienst.”

Het werk bleef zich aandienen. Een grote opdracht van een makelaarskantoor maakte het nodig om nog een medewerker aan te nemen. Op dat moment bestond het bedrijf nog geen jaar. Altevogt schreef een businessplan. Het was in de tijd dat internet gemeengoed begon te worden. “Steeds meer bedrijven wilden een eigen website. We besloten ons onder meer daar op te richten: het registreren van de domeinnaam, e-mail faciliteren, de website maken en bedrijven in al die en aanverwante zaken ondersteunen. Daarmee haakten we vroeg in op een booming business en het bedrijf groeide dan ook door.”

WinTax in 1999 op de markt

Maar anno 2017 staat Korton vooral bekend als softwareleverancier voor de vervoersbranche. Dat begon eind vorige eeuw met het faciliteren van de IT van Atax de Vries. Dat gebeurde naar aanleiding van een verhuizing van dit bedrijf. Tijdens de open dag die daar op volgde, kwam Altevogt in contact met Martijn Laan. Deze zoon van een taxi-ondernemer studeerde nog en werkte op zaterdagen als centralist bij het taxibedrijf. Voor een studieopdracht maakte Laan een agendapakket voor ritverwerking.

“Nadat we elkaar leerden kennen, concludeerden we al snel dat hij software kan ontwikkelen en dat ik verstand van IT heb. In die combinatie zagen we mogelijkheden. Daarom besloten we samen aan een standaard agendapakket voor de taxibranche te gaan werken. Dat werd dus WinTax, dat we in 1999 op de markt brachten. Onze beide bedrijfjes hebben we per 1 januari 2000 ondergebracht in de Korton Group, waarvan Martijn en ik de compagnons zijn.”

Suites in datacenters

De ontwikkelingen op het gebied van IT en online zijn sinds 2000 enorm geweest. Korton bleef echter goed de vinger aan de pols houden, waarbij de ene activiteit uit de ander voortvloeide. “In 1999 hebben we zelf een server in een datacenter op Schiphol neergezet om voor klanten websites en e-mail te kunnen hosten. In 2001 voldeed dat al niet meer en hebben we een eigen datacenter gebouwd. Met een internetverbinding van 34 MB, in een tijd dat internet met ISDN over 64 KB per seconde ging, vijftien jaar geleden was dat een heel zware verbinding. Tegenwoordig hebben we onze eigen suites in datacenters in Amsterdam en Utrecht, van waaruit we de IT-diensten voor al onze klanten faciliteren.”

Early adopter

Altevogt geeft aan dat Korton eigenlijk altijd een early adopter is geweest, een bedrijf dat goed aanvoelt welke kant de markt opgaat en daar ook op inspeelt. Om een voorbeeld uit de eerste jaren te geven: “In het begin werkten we veel voor makelaarskantoren. Toen de digitale camera op de markt kwam, zagen zij al snel de mogelijkheden om foto’s van huizen in de verkoop op hun site te zetten. Maar Funda bestond toen natuurlijk nog niet. Wij bedachten een oplossing waarmee ze eenvoudig foto’s konden uploaden die vervolgens in lage resolutie geplaatst werden. Daardoor groeiden we in die eerste jaren hard in de makelaardij.”

Een keerzijde van het early adopter zijn, is dat je ook wel eens te vroeg met iets op de markt komt. Dat gebeurde Korton in 2003, het jaar waarin het bedrijf een online werkplek lanceerde. “Maar veel bedrijven waren nog helemaal niet zo ver dat ze hun data bij ons in beheer wilden geven. Na een paar jaar hebben we het van de markt gehaald en nog een paar jaar later, toen de tijd er wel rijp voor was, hebben we het opnieuw gelanceerd. Tegenwoordig is er wel het besef dat een datacenter een veel veiligere oplossing is, en gaat het veel meer om de vraag of je daar een betrouwbare partij voor kunt vinden. Om dat te onderbouwen hebben we onder meer ISO-certificering behaald”, legt Peter Altevogt uit.

1 miljoen ritten per maand

WinTax is, van ritaanname tot financiële administratie, “het hart van ieder taxibedrijf”, stelt Altevogt. Maar Korton deed en doet veel meer. Het bedrijf had voor klanten als NS en Achmea complete online communicatieplatforms ontwikkeld. Met die kennis en expertise op het gebied van data-uitwisseling tussen bedrijven werd in 2006 het platform gemaakt dat nu WinTOP is. “Daar worden inmiddels meer dan 1 miljoen ritten per maand operationeel afgehandeld. Het is gekoppeld met alle agendapakketten en wordt door verschillende marktpartijen gebruikt.”

Tegenwoordig heeft Korton een kleine zeventig mensen in dienst. Daarbij zijn negen ontwikkelaars die zich fulltime met de producten voor de taximarkt bezighouden. Altevogt: “Ook aan WinTax wordt nog constant gewerkt. Een paar jaar geleden omdat toen steeds meer ritten via websites werden geboekt, nu omdat dit steeds meer via apps gebeurt. Dat is één van de vele ontwikkelingen die zo snel gaan dat er constant een team van ontwikkelaars mee bezig moet zijn. Dat is een blijvende investering, gebaseerd op strategische keuzes die je als bedrijf maakt.”

Mobility as a Service

Data-uitwisseling lijkt voor nu en de komende jaren het sleutelwoord te zijn, waarbij data en software steeds meer live met elkaar communiceren via platforms. Dat gaat steeds vaker over de grenzen van bedrijven en sectoren heen. En dat opent weer de deur naar Mobility as a Service (MaaS), het concept waarbij de reiziger verschillende vormen van vervoer combineert en zo de ideale reis van deur tot deur samenstelt. Korton is zeer nadrukkelijk met MaaS en de mogelijkheden die het biedt bezig.

“We sluiten steeds meer partijen op dat platform aan. In dat verband spreken we van Korton MaaS”, legt Altevogt uit. “De vervoersmarkt verandert. Eigenlijk staan we nog maar aan het begin van mobiliteitsplatforms, net als feitelijk de IT-industrie zelf. Het is nog onmogelijk om te zeggen welke kant het op zal gaan en hoe snel dat zal gebeuren. Wat zal bijvoorbeeld de impact van een zelfrijdende auto zijn? Maar één ding blijft, en dat is mobiliteit. Mensen zullen altijd van A naar B vervoerd willen worden. Over de toekomst denken wij continu na, en we vragen onze klanten om dat met ons en elkaar te doen. Die bereidheid is er steeds meer. Gelukkig maar, want ook taxi- en vervoersbedrijven moeten zich afvragen waar ze over vijf jaar staan, of willen staan. De mobiliteit groeit, dus er blijven volop kansen.”

Korton viert zijn twintigjarig bestaan met diverse jubileumacties. Kijk voor meer informatie op de speciale jubileumwebsite.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.