Abel, franchisenemer

Eerste franchisenemer voor taxidienst Abel

Taxideelplatform Abel heeft voor het eerst een samenwerkingsovereenkomst getekend met een franchisenemer. Het is de ambitie om het aantal franchisenemers het komende jaar te laten groeien naar vijftig. Abel bestaat nu ruim een jaar en inmiddels rijden er vijftig elektrische deeltaxi’s via dit platform in Amsterdam en omstreken.

Transdev is financier en aandeelhouder van Abel, dat sinds januari 2016 zelfstandig opereert op de vrije taximarkt.  Bij Abel boeken passagiers via de app een stoel in een elektrische auto, en niet zoals gebruikelijk in de taximarkt het hele voertuig. De ritprijs wordt gebaseerd op afstand, gewenste aankomsttijd en het aantal passagiers. Het delen van de kosten leidt tot een lagere ritprijs dan bij een reguliere taxi. En hoe minder haast een passagier heeft, hoe lager de ritprijs kan uitvallen.

Abel rijdt sinds de lancering in Amsterdam en op Schiphol; een gebied dat halverwege 2016 werd uitgebreid tot groot Amsterdam. Er werd begonnen met twintig elektrische taxi’s; dat zijn er inmiddels dus vijftig. De volgende stap is het samenwerken met franchisenemers. De franchisenemer verdient zijn salaris op basis van de gerealiseerde omzet, waarover een commissie wordt afgedragen aan Abel.

Enthousiaste klanten

“In de pilotfase is er een minimumomzet per uur afgestemd. Indien deze niet wordt gerealiseerd, wordt deze aangevuld door Abel om een minimumvergoeding te garanderen aan de franchisenemer. Zo is de franchisenemer bij goed presteren zeker van een eerlijk en meer dan marktconform salaris”, aldus het platform.

Harold Rijker is de eerste chauffeur die franchisenemer van Abel is geworden. Hij heeft ruime ervaring als taxichauffeur en rijdt al een jaar voor Abel. De stap naar franchisenemer is voor hem dus ook weloverwogen. “Ik geloof echt in het concept van Abel. Het is een nieuwe vorm van vervoer en ik zie dat het werkt, want klanten reageren enorm enthousiast. Naast de enorme groei van afgelopen jaar zie ik nog veel groeimogelijkheden, dus ik ben ervan overtuigd dat dit een goede stap is”.

Instapkosten

Het is zoals gezegd de bedoeling om het netwerk van franchisnemers de komende tijd uit te breiden. Chauffeurs die daar oren naar hebben, moeten in elk geval rijden in een volledig elektrisch voertuig. In samenwerking met LeasePlan is een programma opgezet om zo’n voertuig voor een vaste prijs van 700 euro per maand te leasen. Achterliggend idee is dat de doorgaans relatief hoge instapkosten voor elektrische auto’s geen drempel meer vormen om er mee te gaan rijden.

“Abel streeft met de pilot naar een duurzaam concept voor alle partijen: in reiskosten en reiskwaliteit voor de reiziger, in voorwaarden voor chauffeurs, in inzet van arbeid, in beperking van uitstoot door inzet van elektrische voertuigen, in de bijdrage aan gemeenschapszin door het samen reizen en in winstgevendheid voor alle betrokkenen”, aldus het bedrijf.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Eerste franchisenemer voor taxidienst Abel”

Veronica Van Heeswijk|13.03.17|14:47

Klinkt bekend: de RTC constructie met ZZP-ers en verplichte autokeuze

Eerste franchisenemer voor taxidienst Abel | TaxiPro
Abel, franchisenemer

Eerste franchisenemer voor taxidienst Abel

Taxideelplatform Abel heeft voor het eerst een samenwerkingsovereenkomst getekend met een franchisenemer. Het is de ambitie om het aantal franchisenemers het komende jaar te laten groeien naar vijftig. Abel bestaat nu ruim een jaar en inmiddels rijden er vijftig elektrische deeltaxi’s via dit platform in Amsterdam en omstreken.

Transdev is financier en aandeelhouder van Abel, dat sinds januari 2016 zelfstandig opereert op de vrije taximarkt.  Bij Abel boeken passagiers via de app een stoel in een elektrische auto, en niet zoals gebruikelijk in de taximarkt het hele voertuig. De ritprijs wordt gebaseerd op afstand, gewenste aankomsttijd en het aantal passagiers. Het delen van de kosten leidt tot een lagere ritprijs dan bij een reguliere taxi. En hoe minder haast een passagier heeft, hoe lager de ritprijs kan uitvallen.

Abel rijdt sinds de lancering in Amsterdam en op Schiphol; een gebied dat halverwege 2016 werd uitgebreid tot groot Amsterdam. Er werd begonnen met twintig elektrische taxi’s; dat zijn er inmiddels dus vijftig. De volgende stap is het samenwerken met franchisenemers. De franchisenemer verdient zijn salaris op basis van de gerealiseerde omzet, waarover een commissie wordt afgedragen aan Abel.

Enthousiaste klanten

“In de pilotfase is er een minimumomzet per uur afgestemd. Indien deze niet wordt gerealiseerd, wordt deze aangevuld door Abel om een minimumvergoeding te garanderen aan de franchisenemer. Zo is de franchisenemer bij goed presteren zeker van een eerlijk en meer dan marktconform salaris”, aldus het platform.

Harold Rijker is de eerste chauffeur die franchisenemer van Abel is geworden. Hij heeft ruime ervaring als taxichauffeur en rijdt al een jaar voor Abel. De stap naar franchisenemer is voor hem dus ook weloverwogen. “Ik geloof echt in het concept van Abel. Het is een nieuwe vorm van vervoer en ik zie dat het werkt, want klanten reageren enorm enthousiast. Naast de enorme groei van afgelopen jaar zie ik nog veel groeimogelijkheden, dus ik ben ervan overtuigd dat dit een goede stap is”.

Instapkosten

Het is zoals gezegd de bedoeling om het netwerk van franchisnemers de komende tijd uit te breiden. Chauffeurs die daar oren naar hebben, moeten in elk geval rijden in een volledig elektrisch voertuig. In samenwerking met LeasePlan is een programma opgezet om zo’n voertuig voor een vaste prijs van 700 euro per maand te leasen. Achterliggend idee is dat de doorgaans relatief hoge instapkosten voor elektrische auto’s geen drempel meer vormen om er mee te gaan rijden.

“Abel streeft met de pilot naar een duurzaam concept voor alle partijen: in reiskosten en reiskwaliteit voor de reiziger, in voorwaarden voor chauffeurs, in inzet van arbeid, in beperking van uitstoot door inzet van elektrische voertuigen, in de bijdrage aan gemeenschapszin door het samen reizen en in winstgevendheid voor alle betrokkenen”, aldus het bedrijf.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Eerste franchisenemer voor taxidienst Abel”

Veronica Van Heeswijk|13.03.17|14:47

Klinkt bekend: de RTC constructie met ZZP-ers en verplichte autokeuze