Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum

Aantal ernstige ongevallen met taxi’s sinds 2015 gestegen

Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum (onbeperkt gebruik)

Het aantal ernstige verkeersongevallen met taxi’s in Nederland is in de periode 2015 tot en met 2018 licht gestegen. Ook het aantal slachtoffers als gevolg van die ongelukken nam toe. Er zijn geen aanwijzingen dat jonge taxichauffeurs vaker bij ongevallen betrokken zijn dan chauffeurs uit andere leeftijdsgroepen. Sterker nog: vanaf 2001 zijn juist steeds vaker oudere chauffeurs betrokken. Dat zijn enkele conclusies uit een onderzoek door SWOV naar aanleiding van Kamervragen over dit onderwerp.

Met name rond de meest recente jaarwisseling was er veel aandacht voor een aantal ernstige ongelukken met taxi’s. Bovendien speelt al enkele jaren het probleem dat taxi’s steeds lastiger te verzekeren zijn omdat de sector als geheel meer schades rijdt. Dat leidde via Kamervragen tot onderzoek naar de ontwikkeling van taxi-ongevallen in Nederland. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft het rapport daarover nu gepubliceerd.

De onderzoekers hebben alle ongevallen in Nederland van 2001 tot en met 2018 bekeken waarbij tenminste een personenauto of bestelauto betrokken was. Alle soorten taxivervoer zijn daarin meegenomen, maar in de analyse kon geen onderscheid worden gemaakt tussen bijvoorbeeld Uber-chauffeurs en ‘traditionele’ taxichauffeurs.

Tussen 2001 en 2009 daalde het aantal geregistreerde ongevallen met zowel taxi’s als niet-taxi’s, en daarmee ook het aantal slachtoffers. Maar, zo zeggen de onderzoekers: dat komt vooral omdat de kwaliteit van de registratie afnam. Tussen 2009 en 2014 was het zelfs zo erg dat de gegevens uit die tijd te onbetrouwbaar zijn om in dit onderzoek mee te nemen.

Meer taxi-ongevallen en slachtoffers

Het rapport stelt vast dat er tussen 2015 en 2018 een toename was “in het aantal taxi-ongevallen en in het aantal slachtoffers als gevolg van een ongeval met een taxi.” Dat geldt zowel in absolute aantallen als ten opzichte van alle ongevallen met personen- en bestelauto’s en de slachtoffers die daarbij vielen. “Het aantal ongevallen met taxi’s was in 2018 nog wel lager dan in de jaren voor 2010, maar het aandeel taxi-ongevallen in het totaal aantal ongevallen lag in 2018 wel weer op het niveau van vóór 2010.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Oudere taxichauffeurs

Het beeld bestaat dat relatief vaak jonge taxichauffeurs bij ongevallen betrokken zijn. Maar daar zijn volgens de onderzoekers geen aanwijzingen voor. Bij 23 procent van de ongevallen met taxi’s tussen 2009 en 2018 was de chauffeur tussen de 50 en 60 jaar en bij 20 procent tussen de 18 en 19 jaar. Dan volgt de groep van 40-49 jaar met een aandeel van 19 procent; de chauffeurs van 30 tot 39 jaar nemen 15 procent voor hun rekening. Bij 11 procent van de taxi-ongevallen is de chauffeur tussen de 60 en 69 betrokken, bij 3 procent was deze ouder dan 70 en in 9 procent van de gevallen is de leeftijd onbekend.

“Vanaf 2001 zijn in ongevallen met een taxi steeds vaker oudere taxichauffeurs (vooral tussen de 50 en 60 jaar) betrokken”, noteren de onderzoekers. “Het aandeel jongere chauffeurs in taxi-ongevallen is over de jaren wat afgenomen. In de jaren 2015 tot en met 2018 was 9 tot 10 procent van de bij een letselongeval betrokken taxichauffeurs tussen de 18 en 23 jaar. Hierin is geen stijging te zien. Bovendien ligt dit aandeel lager dan dat bij ongevallen met niet taxi’s, waar dat 13 tot 14 procent is.”

Stijging in Amsterdam

De SWOV-onderzoekers hebben verder bekeken of in bepaalde steden meer taxi-ongelukken plaatsvinden. Niet geheel verrassend blijkt dat inderdaad zo te zijn. Met name in Amsterdam, maar ook in diverse andere grote steden, vallen de laatste jaren meer doden en gewonden bij taxi-ongevallen. Er zijn zeven steden waarin de meeste slachtoffers bij taxi-ongelukken vallen. Van alle slachtoffers van een ongeval met een personenauto valt daar tussen de 2 en 2,6 procent bij een taxi-ongeval. In de rest van Nederland is dat 1,7 procent, maar in Amsterdam 8,1 procent.

De aantallen slachtoffers fluctueren sterk, dus het is niet te zeggen of er in heel Nederland een stijging of daling heeft plaatsgevonden. “Wel valt op dat in Amsterdam vanaf 2015 een stijging van het aandeel slachtoffers in taxi-ongevallen zichtbaar is. Dit blijkt te komen doordat het aantal slachtoffers in taxi- ongevallen is gestegen, terwijl het aantal slachtoffers in niet-taxi-ongevallen is teruggelopen. Hiermee is het aandeel slachtoffers in taxi-ongevallen in Amsterdam ruim boven het niveau van vóór 2010 komen te liggen. Een soortgelijke ontwikkeling treedt de laatste jaren op in Utrecht.”

Onderscheid tussen aanbieders taxivervoer

De onderzoekers komen dus tot enkele conclusies, maar vinden ook dat er nog vervolgonderzoek nodig is naar verkeersongevallen met taxi’s in Nederland. Zo komen veel signalen over deze ongelukken van verzekeraars, dus ligt een vergelijkende analyse van hun gegevens voor de hand. Ook zou het goed zijn om een soortgelijke analyse te doen, maar dan een waarbij wel onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende aanbieders van taxivervoer. Dan kan bijvoorbeeld ook bekeken worden of zaken als bedrijfsvoering een rol spelen in het aantal ongevallen met taxi’s.

Lees hier het hele onderzoeksrapport: ‘Ernstige verkeersongevallen met taxi’s’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Aantal ernstige ongevallen met taxi’s sinds 2015 gestegen”

Taxi Amsterdam|20.09.19|18:23

Precies ja sinds 2015 is het gestegen! En hoe kwam dat? Uberpop was illegaal en controversieel. We weten allemaal hoe het was gegaan met de komst van Uber(pop). Laten we dat allemaal aub nooit vergeten! wat ze ons ook wijs maken!!! Uberpop wat nu dus Uberx is zou het nooit overleven als de vakbekwaamheid eis was blijven bestaan! Uber(pop) is door onze overheid gelegaliseerd door de vakbekwaamheid diploma te laten vervallen speciaal voor uber zodat elke malloot een taxi vergunning kon aanvragen!

Taxi Amsterdam|20.09.19|18:37

Wat een onzin weer allemaal door een onderzoek uitgevoerd door 1 of andere SWOV! Wie zijn deze pannenkoeken daar heeft nog nooit iemand van gehoord? Ik ben zelf 15 jaar beroepschauffeur en heb zelf de meest bizarre ongelukken gezien sinds 2015 met vooral toyota tjes en andere goedkope troep zonder daklicht! Eenzijdig bijv frontaal tegen een paal, of de sloot in of tegen het verkeer in frontaal tegen een andere auto en natuurlijk een aantal dodelijke ongevallen jammer genoeg. Ook mijn collega’s

Taxi Amsterdam|20.09.19|18:42

In Amsterdam en omgeving hebben dit allemaal vooral sinds 2015 steeds vaker gezien. Echt te gek en te bizar van wat me allemaal tegenkwamen wat voor ongelukken. Wij hebben dit allemaal ook uitgelegd aan de gemeente Amsterdam maar zullen ze ooit luisteren naar vakmensen? Vakmensen met ervaring variërend van minimaal 15 jaar tot wel 40 jaar! NEE helaas gaat het weer 1 oor in en ander oor uit. Zij doen liever zo een dure onderzoek met pannenkoeken die helemaal niks weten van wat er gaande is.

Taxi Amsterdam|20.09.19|19:11

Het zal me niet verbazen als de SWOV goed contact had gehad met Uber voordat zij het “zogenaamde” onderzoek gingen starten. Net zoals in het verleden kan Uber helaas veel bereiken met macht en heel veel geld! Dus wat is nog werkelijk waar en wat klopt nog allemaal van al die bs onderzoeken enz?

L B|20.09.19|19:57

3000 taxi in amsterdam..wat verwacht je dan..

Holland Taxi Peter Walgreen|20.09.19|20:36

3000?
Ik denk dat in de vrijdag en zaterdagnachten ongeveer het dubbele van dit aantal rond rijdt.

Taxi Volendam|21.09.19|11:21

Het aantal vergunningen is vanaf 2000 ook enorm toegenomen.
Dan kan je ook meer ongelukken verwachtten.
Een zuiverder beeld zou je kunnen bereiken door het aantal verreden km per taxi in een onderzoek mee te nemen.
Oudere chauffeurs zie je ook vaak in het schoolvervoer door het hele land, minder in de straattaxi.
Wat is de waarde van de bct in dit onderzoek geweest?

Joeri Visser|20.10.19|14:39

Die TTO tjes rijden ook als dwazen. En dan met name die zwarte bussies. Die rijden overal hard door de stad. Hebben geen begrip voor de regels. En dan met name de regels op lijnbusbanen. De TTO tjes rijden ook allemaal deels voor Uber. Komt omdat er nou eenmaal geld te verdienen valt met die app. En weetje wat het mooie is van straat taxi zijn. Als het je niet bevalt ga je toch wat anders doen. Waarom zou je jaren lopen zeuren als het je niet bevalt…

Natalie Oosterom|10.08.20|10:34

Bij de vermelding van Amsterdam in dit artikel over stijging van het aantal ongevallen met taxi’s drukte je bij mij op een knop. Ik neem geen taxi meer in die stad sinds ik een paar keer een roekeloos rijdende avonturier die totaal afhankelijk was van zijn navigatie te pakken kreeg, nota bene bij de taxistand aan Centraal! Daar verwacht ik toch echt een chauffeur die zijn stad kent en bij wie ik me veilig voel.

https://www.ottenschot.nl/letselschade-in-amersfoort/

Aantal ernstige ongevallen met taxi’s sinds 2015 gestegen | TaxiPro
Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum

Aantal ernstige ongevallen met taxi’s sinds 2015 gestegen

Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum (onbeperkt gebruik)

Het aantal ernstige verkeersongevallen met taxi’s in Nederland is in de periode 2015 tot en met 2018 licht gestegen. Ook het aantal slachtoffers als gevolg van die ongelukken nam toe. Er zijn geen aanwijzingen dat jonge taxichauffeurs vaker bij ongevallen betrokken zijn dan chauffeurs uit andere leeftijdsgroepen. Sterker nog: vanaf 2001 zijn juist steeds vaker oudere chauffeurs betrokken. Dat zijn enkele conclusies uit een onderzoek door SWOV naar aanleiding van Kamervragen over dit onderwerp.

Met name rond de meest recente jaarwisseling was er veel aandacht voor een aantal ernstige ongelukken met taxi’s. Bovendien speelt al enkele jaren het probleem dat taxi’s steeds lastiger te verzekeren zijn omdat de sector als geheel meer schades rijdt. Dat leidde via Kamervragen tot onderzoek naar de ontwikkeling van taxi-ongevallen in Nederland. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft het rapport daarover nu gepubliceerd.

De onderzoekers hebben alle ongevallen in Nederland van 2001 tot en met 2018 bekeken waarbij tenminste een personenauto of bestelauto betrokken was. Alle soorten taxivervoer zijn daarin meegenomen, maar in de analyse kon geen onderscheid worden gemaakt tussen bijvoorbeeld Uber-chauffeurs en ‘traditionele’ taxichauffeurs.

Tussen 2001 en 2009 daalde het aantal geregistreerde ongevallen met zowel taxi’s als niet-taxi’s, en daarmee ook het aantal slachtoffers. Maar, zo zeggen de onderzoekers: dat komt vooral omdat de kwaliteit van de registratie afnam. Tussen 2009 en 2014 was het zelfs zo erg dat de gegevens uit die tijd te onbetrouwbaar zijn om in dit onderzoek mee te nemen.

Meer taxi-ongevallen en slachtoffers

Het rapport stelt vast dat er tussen 2015 en 2018 een toename was “in het aantal taxi-ongevallen en in het aantal slachtoffers als gevolg van een ongeval met een taxi.” Dat geldt zowel in absolute aantallen als ten opzichte van alle ongevallen met personen- en bestelauto’s en de slachtoffers die daarbij vielen. “Het aantal ongevallen met taxi’s was in 2018 nog wel lager dan in de jaren voor 2010, maar het aandeel taxi-ongevallen in het totaal aantal ongevallen lag in 2018 wel weer op het niveau van vóór 2010.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Oudere taxichauffeurs

Het beeld bestaat dat relatief vaak jonge taxichauffeurs bij ongevallen betrokken zijn. Maar daar zijn volgens de onderzoekers geen aanwijzingen voor. Bij 23 procent van de ongevallen met taxi’s tussen 2009 en 2018 was de chauffeur tussen de 50 en 60 jaar en bij 20 procent tussen de 18 en 19 jaar. Dan volgt de groep van 40-49 jaar met een aandeel van 19 procent; de chauffeurs van 30 tot 39 jaar nemen 15 procent voor hun rekening. Bij 11 procent van de taxi-ongevallen is de chauffeur tussen de 60 en 69 betrokken, bij 3 procent was deze ouder dan 70 en in 9 procent van de gevallen is de leeftijd onbekend.

“Vanaf 2001 zijn in ongevallen met een taxi steeds vaker oudere taxichauffeurs (vooral tussen de 50 en 60 jaar) betrokken”, noteren de onderzoekers. “Het aandeel jongere chauffeurs in taxi-ongevallen is over de jaren wat afgenomen. In de jaren 2015 tot en met 2018 was 9 tot 10 procent van de bij een letselongeval betrokken taxichauffeurs tussen de 18 en 23 jaar. Hierin is geen stijging te zien. Bovendien ligt dit aandeel lager dan dat bij ongevallen met niet taxi’s, waar dat 13 tot 14 procent is.”

Stijging in Amsterdam

De SWOV-onderzoekers hebben verder bekeken of in bepaalde steden meer taxi-ongelukken plaatsvinden. Niet geheel verrassend blijkt dat inderdaad zo te zijn. Met name in Amsterdam, maar ook in diverse andere grote steden, vallen de laatste jaren meer doden en gewonden bij taxi-ongevallen. Er zijn zeven steden waarin de meeste slachtoffers bij taxi-ongelukken vallen. Van alle slachtoffers van een ongeval met een personenauto valt daar tussen de 2 en 2,6 procent bij een taxi-ongeval. In de rest van Nederland is dat 1,7 procent, maar in Amsterdam 8,1 procent.

De aantallen slachtoffers fluctueren sterk, dus het is niet te zeggen of er in heel Nederland een stijging of daling heeft plaatsgevonden. “Wel valt op dat in Amsterdam vanaf 2015 een stijging van het aandeel slachtoffers in taxi-ongevallen zichtbaar is. Dit blijkt te komen doordat het aantal slachtoffers in taxi- ongevallen is gestegen, terwijl het aantal slachtoffers in niet-taxi-ongevallen is teruggelopen. Hiermee is het aandeel slachtoffers in taxi-ongevallen in Amsterdam ruim boven het niveau van vóór 2010 komen te liggen. Een soortgelijke ontwikkeling treedt de laatste jaren op in Utrecht.”

Onderscheid tussen aanbieders taxivervoer

De onderzoekers komen dus tot enkele conclusies, maar vinden ook dat er nog vervolgonderzoek nodig is naar verkeersongevallen met taxi’s in Nederland. Zo komen veel signalen over deze ongelukken van verzekeraars, dus ligt een vergelijkende analyse van hun gegevens voor de hand. Ook zou het goed zijn om een soortgelijke analyse te doen, maar dan een waarbij wel onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende aanbieders van taxivervoer. Dan kan bijvoorbeeld ook bekeken worden of zaken als bedrijfsvoering een rol spelen in het aantal ongevallen met taxi’s.

Lees hier het hele onderzoeksrapport: ‘Ernstige verkeersongevallen met taxi’s’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Aantal ernstige ongevallen met taxi’s sinds 2015 gestegen”

Taxi Amsterdam|20.09.19|18:23

Precies ja sinds 2015 is het gestegen! En hoe kwam dat? Uberpop was illegaal en controversieel. We weten allemaal hoe het was gegaan met de komst van Uber(pop). Laten we dat allemaal aub nooit vergeten! wat ze ons ook wijs maken!!! Uberpop wat nu dus Uberx is zou het nooit overleven als de vakbekwaamheid eis was blijven bestaan! Uber(pop) is door onze overheid gelegaliseerd door de vakbekwaamheid diploma te laten vervallen speciaal voor uber zodat elke malloot een taxi vergunning kon aanvragen!

Taxi Amsterdam|20.09.19|18:37

Wat een onzin weer allemaal door een onderzoek uitgevoerd door 1 of andere SWOV! Wie zijn deze pannenkoeken daar heeft nog nooit iemand van gehoord? Ik ben zelf 15 jaar beroepschauffeur en heb zelf de meest bizarre ongelukken gezien sinds 2015 met vooral toyota tjes en andere goedkope troep zonder daklicht! Eenzijdig bijv frontaal tegen een paal, of de sloot in of tegen het verkeer in frontaal tegen een andere auto en natuurlijk een aantal dodelijke ongevallen jammer genoeg. Ook mijn collega’s

Taxi Amsterdam|20.09.19|18:42

In Amsterdam en omgeving hebben dit allemaal vooral sinds 2015 steeds vaker gezien. Echt te gek en te bizar van wat me allemaal tegenkwamen wat voor ongelukken. Wij hebben dit allemaal ook uitgelegd aan de gemeente Amsterdam maar zullen ze ooit luisteren naar vakmensen? Vakmensen met ervaring variërend van minimaal 15 jaar tot wel 40 jaar! NEE helaas gaat het weer 1 oor in en ander oor uit. Zij doen liever zo een dure onderzoek met pannenkoeken die helemaal niks weten van wat er gaande is.

Taxi Amsterdam|20.09.19|19:11

Het zal me niet verbazen als de SWOV goed contact had gehad met Uber voordat zij het “zogenaamde” onderzoek gingen starten. Net zoals in het verleden kan Uber helaas veel bereiken met macht en heel veel geld! Dus wat is nog werkelijk waar en wat klopt nog allemaal van al die bs onderzoeken enz?

L B|20.09.19|19:57

3000 taxi in amsterdam..wat verwacht je dan..

Holland Taxi Peter Walgreen|20.09.19|20:36

3000?
Ik denk dat in de vrijdag en zaterdagnachten ongeveer het dubbele van dit aantal rond rijdt.

Taxi Volendam|21.09.19|11:21

Het aantal vergunningen is vanaf 2000 ook enorm toegenomen.
Dan kan je ook meer ongelukken verwachtten.
Een zuiverder beeld zou je kunnen bereiken door het aantal verreden km per taxi in een onderzoek mee te nemen.
Oudere chauffeurs zie je ook vaak in het schoolvervoer door het hele land, minder in de straattaxi.
Wat is de waarde van de bct in dit onderzoek geweest?

Joeri Visser|20.10.19|14:39

Die TTO tjes rijden ook als dwazen. En dan met name die zwarte bussies. Die rijden overal hard door de stad. Hebben geen begrip voor de regels. En dan met name de regels op lijnbusbanen. De TTO tjes rijden ook allemaal deels voor Uber. Komt omdat er nou eenmaal geld te verdienen valt met die app. En weetje wat het mooie is van straat taxi zijn. Als het je niet bevalt ga je toch wat anders doen. Waarom zou je jaren lopen zeuren als het je niet bevalt…

Natalie Oosterom|10.08.20|10:34

Bij de vermelding van Amsterdam in dit artikel over stijging van het aantal ongevallen met taxi’s drukte je bij mij op een knop. Ik neem geen taxi meer in die stad sinds ik een paar keer een roekeloos rijdende avonturier die totaal afhankelijk was van zijn navigatie te pakken kreeg, nota bene bij de taxistand aan Centraal! Daar verwacht ik toch echt een chauffeur die zijn stad kent en bij wie ik me veilig voel.

https://www.ottenschot.nl/letselschade-in-amersfoort/