Munckhof, taxichauffeur, passagier, wmo

‘Splitsing vervoersstromen achterhaald’

Het combineren van diverse vervoersstromen levert in Nederland vaak tegenstrijdige reacties op. Toch liggen hier volop kansen, maar dan moet het wel goed georganiseerd worden. Dat schrijft Chantal Strous, Business Development Manager bij Munckhof in haar blog

Vanuit de traditionele benadering worden kinderen afzonderlijk vervoerd van ouderen en mensen met een beperking. In een aantal gevallen is dit een logische keuze, het combineren van ZMOK kinderen met senioren met Alzheimer in dezelfde route is niet verstandig. Niet alle combinaties kunnen dus gemaakt worden.

Maar hebben we niet te vaak last van koudwatervrees? Tegelijkertijd wordt er wel continu bezuinigd op het totale vervoer en worden taxibedrijven uitgedaagd om een hoge kwaliteit te bieden tegen de laagst mogelijke kosten. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de huidige splitsing van vervoersstromen wat mij betreft volledig achterhaald is.

Meergeneratiewoningen

Om ook in de toekomst kwalitatief vervoer te kunnen bieden aan de diverse doelgroepen, is het belangrijk dat er ruimte gecreëerd wordt voor het ontwikkelen van nieuwe vervoersvormen. Het plannen van vervoersstromen na elkaar (met dus een flexibele ophaal- en afzettijd) is daar een voorbeeld van.

Maar ook het combineren van vervoer is een interessante mogelijkheid. Het is zelfs een logisch gevolg van ontwikkelingen die op andere vlakken doorlopen worden. Denk bijvoorbeeld aan de meergeneratiewoningen. Op deze locaties wordt kinderopvang gecombineerd met ouderenzorg.

Waarom vervoer niet combineren?

In Duitsland zijn de meergeneratiewoningen een groot succes en in Nederland worden ook al lokaal initiatieven genomen. Het succes van de meergeneratiewoningen zit hem enerzijds in het realiseren van substantiële kostenbesparingen voor de instellingen. Anderzijds levert het gecombineerde verblijf een positieve interactie op tussen de generaties.

Het werkt dus, maar waarom worden de kinderen op het einde van de dag met een ander busje opgehaald dan de ouderen? Combineren van vervoersstromen hoeft geen allergische reactie op te roepen. Het is zelfs een gewenste ontwikkeling, mits het uiteraard goed georganiseerd wordt.

Chantal Strous

Chantal Strous
Business Development Manager
www.munckhof.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Splitsing vervoersstromen achterhaald’”

Taxi Volendam|28.02.16|11:00

Het combineren van vervoersstromen heeft in het verleden goed gewerkt.
Aanbesteden is de oorzaak dat combineren onmogelijk is doordat verschillende partijen in een regio ieder hun eigen perceel gaan uitvoeren waarmee combineren niet meer kan en uiteindelijk ook alle faillissementen.
Lokale bedrijven kenden hun klanten en wensen heel goed maar door de doorgeslagen innovatie zijn we nu waar we zijn.
Lokale Taxi bedrijven zijn net zo belangrijk als een bakker en slager in je dorp!

Taxi Volendam|28.02.16|11:27

Dat hebben alle gemeentes en steden in de gaten waardoor er Z.G. Belbussen een allerlei vrijwillige vervoersdiensten voor ouderen en gehandicapten gekomen zijn die de gemeenschap miljoenen € subsidie kosten.
Overweeg om zij die daar voor in aanmerking komen een pas app of wat dan ook te verstrekken die te gebruiken is in elke taxi.
Dan kan er weer gezond vervoersaanbod, dus keuze komen.
Combineren roept allergische reacties op bij hen die belang hebben bij aanbestedingen misschien Chantal?

‘Splitsing vervoersstromen achterhaald’ | TaxiPro
Munckhof, taxichauffeur, passagier, wmo

‘Splitsing vervoersstromen achterhaald’

Het combineren van diverse vervoersstromen levert in Nederland vaak tegenstrijdige reacties op. Toch liggen hier volop kansen, maar dan moet het wel goed georganiseerd worden. Dat schrijft Chantal Strous, Business Development Manager bij Munckhof in haar blog

Vanuit de traditionele benadering worden kinderen afzonderlijk vervoerd van ouderen en mensen met een beperking. In een aantal gevallen is dit een logische keuze, het combineren van ZMOK kinderen met senioren met Alzheimer in dezelfde route is niet verstandig. Niet alle combinaties kunnen dus gemaakt worden.

Maar hebben we niet te vaak last van koudwatervrees? Tegelijkertijd wordt er wel continu bezuinigd op het totale vervoer en worden taxibedrijven uitgedaagd om een hoge kwaliteit te bieden tegen de laagst mogelijke kosten. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de huidige splitsing van vervoersstromen wat mij betreft volledig achterhaald is.

Meergeneratiewoningen

Om ook in de toekomst kwalitatief vervoer te kunnen bieden aan de diverse doelgroepen, is het belangrijk dat er ruimte gecreëerd wordt voor het ontwikkelen van nieuwe vervoersvormen. Het plannen van vervoersstromen na elkaar (met dus een flexibele ophaal- en afzettijd) is daar een voorbeeld van.

Maar ook het combineren van vervoer is een interessante mogelijkheid. Het is zelfs een logisch gevolg van ontwikkelingen die op andere vlakken doorlopen worden. Denk bijvoorbeeld aan de meergeneratiewoningen. Op deze locaties wordt kinderopvang gecombineerd met ouderenzorg.

Waarom vervoer niet combineren?

In Duitsland zijn de meergeneratiewoningen een groot succes en in Nederland worden ook al lokaal initiatieven genomen. Het succes van de meergeneratiewoningen zit hem enerzijds in het realiseren van substantiële kostenbesparingen voor de instellingen. Anderzijds levert het gecombineerde verblijf een positieve interactie op tussen de generaties.

Het werkt dus, maar waarom worden de kinderen op het einde van de dag met een ander busje opgehaald dan de ouderen? Combineren van vervoersstromen hoeft geen allergische reactie op te roepen. Het is zelfs een gewenste ontwikkeling, mits het uiteraard goed georganiseerd wordt.

Chantal Strous

Chantal Strous
Business Development Manager
www.munckhof.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Splitsing vervoersstromen achterhaald’”

Taxi Volendam|28.02.16|11:00

Het combineren van vervoersstromen heeft in het verleden goed gewerkt.
Aanbesteden is de oorzaak dat combineren onmogelijk is doordat verschillende partijen in een regio ieder hun eigen perceel gaan uitvoeren waarmee combineren niet meer kan en uiteindelijk ook alle faillissementen.
Lokale bedrijven kenden hun klanten en wensen heel goed maar door de doorgeslagen innovatie zijn we nu waar we zijn.
Lokale Taxi bedrijven zijn net zo belangrijk als een bakker en slager in je dorp!

Taxi Volendam|28.02.16|11:27

Dat hebben alle gemeentes en steden in de gaten waardoor er Z.G. Belbussen een allerlei vrijwillige vervoersdiensten voor ouderen en gehandicapten gekomen zijn die de gemeenschap miljoenen € subsidie kosten.
Overweeg om zij die daar voor in aanmerking komen een pas app of wat dan ook te verstrekken die te gebruiken is in elke taxi.
Dan kan er weer gezond vervoersaanbod, dus keuze komen.
Combineren roept allergische reacties op bij hen die belang hebben bij aanbestedingen misschien Chantal?