Regie doelgroepenvervoer Tilburg naar Personenvervoer Zuid-Nederland

Personenvervoer Zuid-Nederland neemt vanaf 1 juni 2017 de regie van het regiotaxivervoer in de regio Tilburg voor zijn rekening. Twee maanden later wordt daar de regie van het leerlingenvervoer aan toegevoegd. De opdracht kan in de toekomst nog worden uitgebreid met andere vormen van vervoer.

De gemeente Tilburg besteedde de opdracht aan namens zichzelf en de gemeenten Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Waalwijk en de provincie Noord-Brabant. Als regio zetten zij in op “een efficiënt en innovatief organisatiemodel voor efficiënt en klantvriendelijk doelgroepenvervoer.” De regiecentrale is binnen dat geheel een belangrijke partij. De gemeenten verwachten dat de centrale per 1 mei volledig is ingericht, waarna deze uiterlijk per 1 juni 2017 volledig operationeel dient te zijn. En dan moet de centrale zonder onregelmatigheden de regie van het vraaggestuurde vervoer kunnen verzorgen, zo eisen de gemeenten.

Dalende trend

De opdracht heeft een maximale looptijd van acht jaar. Na vier jaar kunnen de partijen de overeenkomst opzeggen, waarbij ze zich wel moeten houden aan de opzegtermijn van een half jaar. In 2015 werden er in het kader van de regiotaxi ongeveer 435.000 ritten uitgevoerd. Dit is een uitgangspunt voor de aanbesteding van de regiecentrale, maar geen aantal waaraan rechten kunnen worden ontleend. De opdrachtgever meldt ook dat er in dit verband sprake is van een dalende trend. In het vorige schooljaar werden er 1.076 leerlingen met taxi’s van en naar onderwijsinstellingen vervoerd.

Gedurende de looptijd kan de opdracht worden uitgebreid met de regie op het routevervoer in Heusden en op het vraaggestuurde vervoer in een samenwerkingsverband van gemeenten in het noordoosten van Brabant. Ook kunnen er mogelijk andere vervoersvormen worden toegevoegd, te weten dat van cliënten in de wmo-dagbesteding, cliënten in het kader van de Jeugdwet of de Wet langdurige zorg, werknemers en UWV-cliënten. Verwacht wordt dat de regiecentrale deze eventuele aanvullingen kan opvangen zonder dat er een nieuwe aanbesteding voor uitgeschreven moet worden.

Fictieve korting

De aanbesteding voorzag onder meer in een regiecentrale die onafhankelijk van de vervoerders opereert. Het werk is gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige inschrijving op basis van de beste prijs/kwaliteitverhouding indiende. De inschrijver kon een fictieve korting verdienen op de inschrijfprijs. Deze fictieve korting bedroeg maximaal 1,2 miljoen euro. Van de zeven inschrijvers kwam Personenvervoer Zuid-Nederland uit de vergelijking als meest geschikte partij uit de bus.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Regie doelgroepenvervoer Tilburg naar Personenvervoer Zuid-Nederland”

Petrus PK Kerstens|18.03.17|11:50

En gelijk 130 chauffeurs hun baan kwijt, want het vervoer deed men al en dat mag nu niet meer.
OPOV regeling ? Dat moeten we eerst nog zien !

Regie doelgroepenvervoer Tilburg naar Personenvervoer Zuid-Nederland | TaxiPro

Regie doelgroepenvervoer Tilburg naar Personenvervoer Zuid-Nederland

Personenvervoer Zuid-Nederland neemt vanaf 1 juni 2017 de regie van het regiotaxivervoer in de regio Tilburg voor zijn rekening. Twee maanden later wordt daar de regie van het leerlingenvervoer aan toegevoegd. De opdracht kan in de toekomst nog worden uitgebreid met andere vormen van vervoer.

De gemeente Tilburg besteedde de opdracht aan namens zichzelf en de gemeenten Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Waalwijk en de provincie Noord-Brabant. Als regio zetten zij in op “een efficiënt en innovatief organisatiemodel voor efficiënt en klantvriendelijk doelgroepenvervoer.” De regiecentrale is binnen dat geheel een belangrijke partij. De gemeenten verwachten dat de centrale per 1 mei volledig is ingericht, waarna deze uiterlijk per 1 juni 2017 volledig operationeel dient te zijn. En dan moet de centrale zonder onregelmatigheden de regie van het vraaggestuurde vervoer kunnen verzorgen, zo eisen de gemeenten.

Dalende trend

De opdracht heeft een maximale looptijd van acht jaar. Na vier jaar kunnen de partijen de overeenkomst opzeggen, waarbij ze zich wel moeten houden aan de opzegtermijn van een half jaar. In 2015 werden er in het kader van de regiotaxi ongeveer 435.000 ritten uitgevoerd. Dit is een uitgangspunt voor de aanbesteding van de regiecentrale, maar geen aantal waaraan rechten kunnen worden ontleend. De opdrachtgever meldt ook dat er in dit verband sprake is van een dalende trend. In het vorige schooljaar werden er 1.076 leerlingen met taxi’s van en naar onderwijsinstellingen vervoerd.

Gedurende de looptijd kan de opdracht worden uitgebreid met de regie op het routevervoer in Heusden en op het vraaggestuurde vervoer in een samenwerkingsverband van gemeenten in het noordoosten van Brabant. Ook kunnen er mogelijk andere vervoersvormen worden toegevoegd, te weten dat van cliënten in de wmo-dagbesteding, cliënten in het kader van de Jeugdwet of de Wet langdurige zorg, werknemers en UWV-cliënten. Verwacht wordt dat de regiecentrale deze eventuele aanvullingen kan opvangen zonder dat er een nieuwe aanbesteding voor uitgeschreven moet worden.

Fictieve korting

De aanbesteding voorzag onder meer in een regiecentrale die onafhankelijk van de vervoerders opereert. Het werk is gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige inschrijving op basis van de beste prijs/kwaliteitverhouding indiende. De inschrijver kon een fictieve korting verdienen op de inschrijfprijs. Deze fictieve korting bedroeg maximaal 1,2 miljoen euro. Van de zeven inschrijvers kwam Personenvervoer Zuid-Nederland uit de vergelijking als meest geschikte partij uit de bus.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Regie doelgroepenvervoer Tilburg naar Personenvervoer Zuid-Nederland”

Petrus PK Kerstens|18.03.17|11:50

En gelijk 130 chauffeurs hun baan kwijt, want het vervoer deed men al en dat mag nu niet meer.
OPOV regeling ? Dat moeten we eerst nog zien !