Valys, reisassistent, begeleid, trein reizien. Foto: Marcel van Manen

Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl

Het aanbieden van een ketenreis met openbaar vervoer was een belangrijk onderdeel van de aanbesteding Valys. Alleen hoe krijg je Valys-pashouders met een veilig en tevreden gevoel in de trein? Transvision kwam daarom met de nieuwe dienst Valys Begeleid, waarbij de reis van A tot Z begeleid wordt. En met succes. Het aantal treinreizigers via Valys lag vorige maand al boven de duizend, waarvan ruim 130 met Valys Begeleid. Van hen had maar liefst 35% nog nooit met de trein gereisd.

De meeste Valys-pashouders hebben een kilometerbudget van 600 kilometer op jaarbasis. Daarmee kunnen ze buiten de regio van het wmo-vervoer (regiotaxi) reizen. Maar wat als je kinderen nu aan de andere kant van het land wonen? Dan is dat budget razendsnel op.

Doelgroep

Met de trein reizen was vaak geen alternatief. Want dat is niet iets dat de doelgroep in de praktijk zomaar toe in staat was. „Maar bij Valys-begeleid nemen we een hoop drempels weg”, legt Marlies Meesters van Transvision uit. Valys Begeleid is er voor mensen die ook met de trein willen en kunnen reizen, indien gewenst onder begeleiding.

Reizigers hebben tegenwoordig de keuze uit drie opties. Hierbij geldt dat de eigen bijdrage van de opties met de trein nooit duurder is dan de kosten van 20 cent per kilometer die voor de taxi gelden. Bovendien mag altijd een gratis begeleider meegenomen worden. Optie 1 is Valys Basis, hierbij brengt de taxi de reiziger van deur tot deur. Net als het ouderwetse Valys.

Valys Begeleid

Optie 2 is Valys Begeleid. Hierbij wordt de klant thuis opgehaald door de taxi. De chauffeur draagt de klant op het treinstation over aan de Valys Reisassistent. Die brengt de klant naar het perron, legt uit hoe inchecken werkt en zorgt ervoor dat de passagier in de juiste trein instapt.

Reizigers met Valys Begeleid krijgen van de reis-assistent een soort noodknop. Hiermee kan de regiecentrale op afstand altijd zien waar de reiziger is. En als de reiziger hulp nodig heeft, drukt hij op de knop waarna er telefonisch verbinding wordt gemaakt met de centrale. Er zijn in totaal 30 stations waar Valys Begeleid mogelijk is, omdat op die locaties Reisassistent beschikbaar zijn.

Reisassistent

Zodra de passagier aankomt op het treinstation, wordt hij weer op het perron opgewacht door een nieuwe Reisassistent. Die brengt hem naar de gereedstaande taxi om vervolgens naar het geboekte adres vervoerd te worden.

„Groot voordeel van dit systeem is dat Valys-reizigers dus veel meer reiskilometers kunnen maken, zonder hun kilometerbudget te overschrijden. Want de kilometers per trein komen niet uit hun persoonlijke kilometerbudget, dat mogen ze onbeperkt doen”, vertelt Meesters. „Ze betalen alleen een eigen bijdrage voor de kilometerkosten voor het gedeelte per taxi en het reguliere tarief voor de trein.”

Plannen

De derde optie is Valys Vrij. Hierbij is reizen van en naar alle treinstations mogelijk. Wel wordt de reis volledig gepland door Transvision. Voordeel ten opzichte van vroeger, toen de reiziger twee losse ritten van en naar het station moest plannen, is dat er nu gewoon één reis wordt gepland. En dat Valys zorgt voor een OV-chipkaart; een soort NS Businesskaart waarbij de klant achteraf via automatische incasso betaalt. Net als bij de reguliere eigen bijdrage van Valys.

„Zodra een klant van A naar B wil boeken berekent het regiesysteem, dat door Korton is ontwikkeld, welke mogelijkheden er zijn. Ritten via Basis, Begeleid en Vrij worden weergegeven inclusief de prijs, tijdsduur en hoeveel er van het kilometerbudget af gaat”, legt Meesters uit.

Calamiteiten

„De klant kan zelf beslissen welke reismogelijkheid hij wil gebruiken. Bovendien kunnen wij met dit systeem pro-actief reageren bij calamiteiten. Want alle schakels moeten op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld als een trein vertraging heeft of een Reisassistent te laat komt, worden onze medewerkers automatisch gewaarschuwd. Er kan dus al een oplossing gezocht worden en gecommuniceerd met de klant, nog voordat hij belt dat er iets mis is.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ervaren Valys Begeleid-reizigers gaan reizen met Valys Vrij. „Want als ze dat eenmaal een paar keer hebben gedaan, zullen sommigen de hulp van Reisassistenten niet meer nodig hebben”, verwacht Meesters. „Maar als ze willen, mogen ze natuurlijk wel die vorm blijven gebruiken.”

Hulpmiddelen

Als mensen hulpmiddelen mee willen nemen, is dat ook mogelijk in de trein. Zoals bijvoorbeeld een rolstoel of rollator. NS-medewerkers en Reisassistenten zorgen ervoor dat de passagier geholpen wordt bij het instappen. En steeds meer NS-treinen zijn rolstoelvriendelijk. Al zal dat in de praktijk vaak tegenvallen zonder begeleider.

“Indien mensen op het perron Assistentie Verlening Gehandicapten nodig hebben om in- en uit de trein te komen, dan kunnen zij dat bij hun boeking aangeven”, legt Meesters uit. “Die service heeft de NS al van zichzelf, maar nu kunnen mensen dat via ons boeken.”

Trein

„Het reizen met de trein zal inderdaad niet voor iedereen geschikt zijn”, beseft ook Meesters. „Maar als een gedeelte van de Valys-pashouders op deze manier vaker kan reizen dan voorheen, dan hebben zij meer mobiliteit en is ons doel geslaagd.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl”

Lianne Lambregtse|17.04.14|12:59

De doelgroep die met valys reist kunnen die nog zelf een reis boeken,kiezen uit 3 0ptie,s lijkt me moeilijk voor ouderen.

taxichauffeusse

André van Overhagen|23.04.14|09:59

Ik zou graag mensen willen begeleiden ! Zoek een nieuwe uitdaging ! Ik ben jaren taxichauffeur geweest maar dreig mijn baan kwijt te raken door nieuwe aanbestedingen die dan weer naar Willemsen de Koning gaan! Ze mogen me altijd bellen op 06-55102773

Vriendelijke groet, André van Overhagen

Richard te Brinke|01.05.14|12:48

@ André van Overhagen.
Misschien kun je gewoon zelf eens contact opnemen met Valys!

Corrie Postma|10.05.14|15:02

Hoe kom je vanaf texel naar enschede met een rolstoel?

Corrie Postma|10.05.14|15:02

hoe kom je vanaf texel naar enschede met een rolstoel en koffer?

Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl | TaxiPro
Valys, reisassistent, begeleid, trein reizien. Foto: Marcel van Manen

Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl

Het aanbieden van een ketenreis met openbaar vervoer was een belangrijk onderdeel van de aanbesteding Valys. Alleen hoe krijg je Valys-pashouders met een veilig en tevreden gevoel in de trein? Transvision kwam daarom met de nieuwe dienst Valys Begeleid, waarbij de reis van A tot Z begeleid wordt. En met succes. Het aantal treinreizigers via Valys lag vorige maand al boven de duizend, waarvan ruim 130 met Valys Begeleid. Van hen had maar liefst 35% nog nooit met de trein gereisd.

De meeste Valys-pashouders hebben een kilometerbudget van 600 kilometer op jaarbasis. Daarmee kunnen ze buiten de regio van het wmo-vervoer (regiotaxi) reizen. Maar wat als je kinderen nu aan de andere kant van het land wonen? Dan is dat budget razendsnel op.

Doelgroep

Met de trein reizen was vaak geen alternatief. Want dat is niet iets dat de doelgroep in de praktijk zomaar toe in staat was. „Maar bij Valys-begeleid nemen we een hoop drempels weg”, legt Marlies Meesters van Transvision uit. Valys Begeleid is er voor mensen die ook met de trein willen en kunnen reizen, indien gewenst onder begeleiding.

Reizigers hebben tegenwoordig de keuze uit drie opties. Hierbij geldt dat de eigen bijdrage van de opties met de trein nooit duurder is dan de kosten van 20 cent per kilometer die voor de taxi gelden. Bovendien mag altijd een gratis begeleider meegenomen worden. Optie 1 is Valys Basis, hierbij brengt de taxi de reiziger van deur tot deur. Net als het ouderwetse Valys.

Valys Begeleid

Optie 2 is Valys Begeleid. Hierbij wordt de klant thuis opgehaald door de taxi. De chauffeur draagt de klant op het treinstation over aan de Valys Reisassistent. Die brengt de klant naar het perron, legt uit hoe inchecken werkt en zorgt ervoor dat de passagier in de juiste trein instapt.

Reizigers met Valys Begeleid krijgen van de reis-assistent een soort noodknop. Hiermee kan de regiecentrale op afstand altijd zien waar de reiziger is. En als de reiziger hulp nodig heeft, drukt hij op de knop waarna er telefonisch verbinding wordt gemaakt met de centrale. Er zijn in totaal 30 stations waar Valys Begeleid mogelijk is, omdat op die locaties Reisassistent beschikbaar zijn.

Reisassistent

Zodra de passagier aankomt op het treinstation, wordt hij weer op het perron opgewacht door een nieuwe Reisassistent. Die brengt hem naar de gereedstaande taxi om vervolgens naar het geboekte adres vervoerd te worden.

„Groot voordeel van dit systeem is dat Valys-reizigers dus veel meer reiskilometers kunnen maken, zonder hun kilometerbudget te overschrijden. Want de kilometers per trein komen niet uit hun persoonlijke kilometerbudget, dat mogen ze onbeperkt doen”, vertelt Meesters. „Ze betalen alleen een eigen bijdrage voor de kilometerkosten voor het gedeelte per taxi en het reguliere tarief voor de trein.”

Plannen

De derde optie is Valys Vrij. Hierbij is reizen van en naar alle treinstations mogelijk. Wel wordt de reis volledig gepland door Transvision. Voordeel ten opzichte van vroeger, toen de reiziger twee losse ritten van en naar het station moest plannen, is dat er nu gewoon één reis wordt gepland. En dat Valys zorgt voor een OV-chipkaart; een soort NS Businesskaart waarbij de klant achteraf via automatische incasso betaalt. Net als bij de reguliere eigen bijdrage van Valys.

„Zodra een klant van A naar B wil boeken berekent het regiesysteem, dat door Korton is ontwikkeld, welke mogelijkheden er zijn. Ritten via Basis, Begeleid en Vrij worden weergegeven inclusief de prijs, tijdsduur en hoeveel er van het kilometerbudget af gaat”, legt Meesters uit.

Calamiteiten

„De klant kan zelf beslissen welke reismogelijkheid hij wil gebruiken. Bovendien kunnen wij met dit systeem pro-actief reageren bij calamiteiten. Want alle schakels moeten op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld als een trein vertraging heeft of een Reisassistent te laat komt, worden onze medewerkers automatisch gewaarschuwd. Er kan dus al een oplossing gezocht worden en gecommuniceerd met de klant, nog voordat hij belt dat er iets mis is.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ervaren Valys Begeleid-reizigers gaan reizen met Valys Vrij. „Want als ze dat eenmaal een paar keer hebben gedaan, zullen sommigen de hulp van Reisassistenten niet meer nodig hebben”, verwacht Meesters. „Maar als ze willen, mogen ze natuurlijk wel die vorm blijven gebruiken.”

Hulpmiddelen

Als mensen hulpmiddelen mee willen nemen, is dat ook mogelijk in de trein. Zoals bijvoorbeeld een rolstoel of rollator. NS-medewerkers en Reisassistenten zorgen ervoor dat de passagier geholpen wordt bij het instappen. En steeds meer NS-treinen zijn rolstoelvriendelijk. Al zal dat in de praktijk vaak tegenvallen zonder begeleider.

“Indien mensen op het perron Assistentie Verlening Gehandicapten nodig hebben om in- en uit de trein te komen, dan kunnen zij dat bij hun boeking aangeven”, legt Meesters uit. “Die service heeft de NS al van zichzelf, maar nu kunnen mensen dat via ons boeken.”

Trein

„Het reizen met de trein zal inderdaad niet voor iedereen geschikt zijn”, beseft ook Meesters. „Maar als een gedeelte van de Valys-pashouders op deze manier vaker kan reizen dan voorheen, dan hebben zij meer mobiliteit en is ons doel geslaagd.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl”

Lianne Lambregtse|17.04.14|12:59

De doelgroep die met valys reist kunnen die nog zelf een reis boeken,kiezen uit 3 0ptie,s lijkt me moeilijk voor ouderen.

taxichauffeusse

André van Overhagen|23.04.14|09:59

Ik zou graag mensen willen begeleiden ! Zoek een nieuwe uitdaging ! Ik ben jaren taxichauffeur geweest maar dreig mijn baan kwijt te raken door nieuwe aanbestedingen die dan weer naar Willemsen de Koning gaan! Ze mogen me altijd bellen op 06-55102773

Vriendelijke groet, André van Overhagen

Richard te Brinke|01.05.14|12:48

@ André van Overhagen.
Misschien kun je gewoon zelf eens contact opnemen met Valys!

Corrie Postma|10.05.14|15:02

Hoe kom je vanaf texel naar enschede met een rolstoel?

Corrie Postma|10.05.14|15:02

hoe kom je vanaf texel naar enschede met een rolstoel en koffer?