taxi, taxistandplaats, station

Nieuwe taxiwet en regulering van taximarkt bij evenementen

ANALYSE – Lokale taxichauffeurs en klanten in Brabant en Limburg klaagden tijdens deze Carnaval steen en been over collega’s uit andere provincies die ritjes kwamen ‘pikken’ en in een aantal gevallen daarbij een zeer slechte dienst leverden. De Brabantse taxi-ondernemers roepen gemeenten op gebruik te maken van de mogelijkheden die de nieuwe taxiwet hen biedt sinds 1 oktober. Hierbij kan iedere gemeente in Nederland extra kwaliteitseisen stellen aan de plaatselijke opstapmarkt.

In Breda kwam zelfs het tot een protestblokkade. In Steden als Eindhoven, Maastricht en Den Bosch plakken lokale taxi-ondernemers herkenbare stickers op hun auto. Maar ook tijdens andere evenementen proberen lokale ondernemers ‘buitenstaanders’ buiten de deur te houden. Denk maar aan de Nijmeegse Vierdaagse.

Deregulering

Een taxivergunning is sinds de deregulering geldig in heel Nederland. Iedere taxi-ondernemer mag zelf bepalen in welke stad hij zijn dienst levert. Vrije markt heet dat. Dan is het best logisch dat je als Utrechtse ondernemer brood ziet in de Brabantse Carnavalsdrukte. Net zoals dat Brabantse ondernemers tijdens de Elfstedentocht naar Friesland zouden gaan om taxiritten uit te voeren.

Dat lokale ondernemers dit vaak als ‘broodroof’ zien is begrijpelijk. Maar er speelt ook een ander probleem. Klanten klagen helaas nog regelmatig dat deze ‘vreemde’ ondernemers de weg niet kennen of prijzen fors boven het meterbedrag bedingen. En dat een opgelichte klant uit Breda voortaan nooit meer in een taxi stapt, maakt voor een chauffeur uit de Randstad vaak niet uit.

Imago taxibranche

Deze instelling is echter dodelijk voor het imago van de plaatselijke taxibranche. Het publiek kent immers geen verschil en spreekt over taxichauffeurs in het algemeen. ‘En die laten je 20 euro betalen voor een ritje van 3 kilometer’, klinkt het dan. Want helaas kan een passagier er nog niet altijd op vertrouwen dat de taxichauffeur een dienst levert die voldoet aan de minimale (vaak zelfs wettelijke) eisen.

Gemeenten zouden er daarom verstandig aan doen om gebruik te maken van de mogelijkheden die de nieuwe taxiwet hen biedt. Zij kunnen in een verordening extra kwaliteitseisen stellen waaraan de plaatselijke opstapmarkt moet voldoen. Denk daarbij aan een verplicht lokaal stratenkennis-examen, het voldoende spreken van Nederlandse en Engelse taal of het beschikken over toeristische informatie over de stad. Zeven gemeenten kunnen als voorlopers zelfs TTO-groepsvorming verplicht stellen.

Kwaliteitseisen

Door het moeten voldoen aan toetsing van de plaatselijke kwaliteitseisen, wordt de drempel voor ‘buitenstaanders’ hoger. Zij moeten afwegen of de moeite en kosten opwegen tegen de opbrengsten. Want bij een gemeentelijke vergunning horen ook leges. Maar de vrije concurrentie blijft wel gegarandeerd. Iedere taxi-ondernemer kan immers aan de eisen voldoen. Ook zijn de lokale taxi-ondernemers erbij gebaat het imago van deze plaatselijke taxivergunning hoog te houden.

De gemeente kan op deze manier haar inwoners behoeden voor taxichauffeurs die tijdens grote evenementen alleen maar even gauw geld willen verdienen aan een klant en daarbij geen kwaliteit wensen te leveren. En ook voor lokale ondernemers die het soms niet zo nauw nemen met de regels. Bijkomend voordeel is dat er een gemeentelijke registratie komt van taxi’s die de opstapmarkt bedienen in een stad. Want daar hebben gemeentes nu vaak geen idee van.

Politiek

Een protestactie zoals de Bredase chauffeurs op touw hebben gezet, is een uitermate geschikt middel om de plaatselijke politiek wakker te schudden. Want gemeenten gebruiken de nieuwe taxiwet nog maar nauwelijks. In Breda heeft de lokale afdeling van CDA het college van B en W al opgeroepen de mogelijkheden tot extra lokale kwaliteitseisen te onderzoeken. Want het is de plaatselijke politiek die overtuigd moet worden van de noodzaak tot zo’n plaatselijke vergunning. Oftewel: een betere regulering van de plaatselijke taximarkt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “Nieuwe taxiwet en regulering van taximarkt bij evenementen”

Peter|23.02.12|10:15

En de zwartrijders dan ? hier in Venlo en Venray rijden met carnaval verscrikkelijk veel met eigen auto mensen weg, en niemand die iets doet, politie niet gemeente niet politiek niet, schandalig!!!
Peter

Duco Douwstra|23.02.12|10:18

Bovenstaande oplossingen, zijn allemaal het paard achter de wagen. Adequate oplossingen blijven we vermijden. In elke auto zou een herkenbaar wagennummer duidelijk zichtbaar aanwezig moeten zijn, het liefst nog met de basis standplaats. Zodat in Eindhoven de passagier kan zien dat hij in een taxi afkomstig uit Utrecht zit. En dan extra alert kan zijn op omrijden enz. Daarbij moeten alle voertuigen met een blauw kenteken een online registratiesysteem in de auto hebben. Klachten kunnen gratis …

Diamond|23.02.12|10:19

Begrijpen wij nou wat er allemaal gebeurt in taxi land, we worden allemaal tegen elkaar opgezet, we moeten in deze stille tijden samen werken,en geen regels er bij, we zien door de bomen het bos niet meer van al die regels. en wat komt er van terecht heeeelee maal niets alleen dat je dadelijk allleen maar met regels en wetten te maken krijgt,en je maar 8 uur kan rijden,en voor 5 euro per uur ondernemr bent.

Diamond|23.02.12|10:19

Taxi`s mogen overal rijden en natuurlijk komen ze naar drukke gedeeltes toe in het land, maar denk je dat het gaat lonen. alleen wij geven de verkeerde signalen af aan onze centrale`s en gemeente`s wij kunnen neit meer werken voor die prijzen, dat moeten wij ook niet doen, maar we doen het nog steeds wel. Dus iedereen denkt het is nog niet zo slecht in taxiland. LATEN WE DAAR EERST EENS IETS AAN DOEN.!!! DAN BLIJVEN ECHTE ONDERNEMERS OVER

geert meulenveld|23.02.12|10:22

de tto is goed en mooi maar als je dan een bedrg moet betalen (leges) dan kan de taxichauffeur dat toch bij op de prijs zetten om zijn leges terug te verdienen denk dat er afspraken moet worden dat voor de lokale gebeurtenissen een korting moet afgesproken met de gezamelijke taxibedrijven die dan rijden bij een evenement
succes iederen heeft hinder van

Hardy Brunink|23.02.12|10:41

Ik ben nu 16 jaar taxichauffeur, en heb de geheel mislukte deregulering meegemaakt. Het was toen een wildgroei van taxi`s en de consument zag door de bomen het bos niet meer. Vroeger was het zo, dat er in de taxi een vergunning lag waarop stond in welk gebied je mocht rijden. Dat is toen allemaal veranderd, en wat zien we nu ? We gaan weer terug naar een soortgelijk syteem, Aangezien het wachttarrief ook weer terug komt, zijn we bijna weer waar we in 2000 waren. Johoo Den Haag.

Duco Douwstra|23.02.12|10:41

gratis door de benadeelde klanten bij taxiklacht@….nl worden ingediend. De kosten worden dan ruimschoots verhaald op de taxichauffeur die de klant heeft oplicht of zich heeft misdragen. We blijven met z’n allen om de problemen heendraaien en willen de geit en de kool sparen. Laten we nou eens een echt onafhankelijke advies werkgroep. Nu is het meestal zo dat de 1 altijd rekening moet houden met de ander. Ga het verleden maar na en trek de juiste conclusie, het roer moet om.

Beerend Botje|23.02.12|11:02

Goedendag allen een leuk uitje zou zijn volgend jaar eens naar de TT in assen te gaan ,met name de nacht van Assen zie je hoeveel taxi,s uit linburg en Braband er zijn :-)

Groetjes Beeren Botje uit Zuidlaren

Jan Malipaard|23.02.12|11:03

Maak een instantie die totaal niets te maken heeft met de taxibranche
dus een instantie die niets te maken heeft met de branche en leg daar je klacht neer en kijk ook eens naar het salaris van de chauffeur je word door elke baas gewoon uitgebuit en onderbetaald kijk daar ook eens naar en oordeel dan eens voordat je klaagt dus denk eerst eens na voor je klaagt en voor de bazen betaal je mensen correct volgens de cao en buit je mensen niet uit zoals het nu gebeurt

Henk|23.02.12|11:47

Het is treurig dat de regering geen fatsoenlijke wetgeving voor de straattaxi in elkaar kunnen zetten .Er zijn naar mijn inziens te veel taxiondernemers die op de papieren van een vakbewaam iemand rijden in v.o.f waar simpel weg gewoon geen werk voor is .De drang om elders werk te zoeken dan in je eigen regio is dan helaas ook groot.Ik geloof ook niet in die vrije marktwerking .Het is ook maar een klein percentage van de markt maar het vormt wel het algehele beeld bij de burger en toerist.

Ruud|23.02.12|11:54

Niets nieuws onder zon met mbt die situatie in het zuiden tijdens carnaval.
In Amsterdam is het voor die “blije rijders” ieder weekend carnaval.
In grote getalen komen ze de ruif leegvreten. Hun schuld . Nee hoor. ….
Deen van de schuldige is al jaren burgermeester van Almere. Misschien heeft zij of haar partij nog een alternatief?

Syl|23.02.12|12:13

Wij uit het Noorden, in het zuiden woont familie, die vragen of wij niet willen komen rijden in die buurt.
Er is een tekort aan taxi”s bij b.v de carnaval, en dan mag je daar je beroep niet uitoefenen,omdat er een paar mannetjes hebben besloten om stickers uit te delen.
Als wij dan komen om een sticker aan te vragen ,krijg je een NEE! !Ze kunnen ook natrekken wie er om zo’n sticker vraagt.
Dus ga dan niet zoals in Den Bosch stickers uitdelen ,want ook daar, TAXI’s met sticker rijden je om.

Syl|23.02.12|12:20

Nu met de printers in de taxi’s kunnen ze precies nagaan of er goed gereden word.
Alles staat op een bonnetje dat elke klant meekrijgt.
Dus als je denkt dat je omgereden word ,ga je met dat bonnetje een klacht indienen.
Zo kunnen ze elke taxi chauffeur controleren.
En laat iedereen ze brood verdienen,waar het kan.
En ga niet met stickers werken ,want uit Den Bosch komen er ook taxi’s bij ons rijden als er evenementen zijn. BELACHELIJK !!!

Riek|23.02.12|12:30

Gewoon weer de vergunningen op regio zetten.Dan gaat het misschien iets beter met de gehele brance.Over het algemeen zijn dat de zogeheten nieuw komers ,die het flikken .

Erik|23.02.12|13:00

Gewoon de Carnaval niet meer vieren, dan komen die Taxi’s ook niet meer naar Oeteldonk.
Niks zal werken met de huidige wetgeving, of hebben de plaatselijke bestuurders in een keer een oplossing voor handen voor die paar feestdagen in het jaar? TTO kan niet werken.
Als je op een normale manier de kost kan verdienen is het ook niet nodig om met je taxi naar een andere stad of plaats te gaan om daar je brood te verdienen.
Reguleren naar een aanvaardbare opbrengst per uur heeft goede kans van slagen

john hermans|23.02.12|13:20

zolang een agent ooit eens zei ; vroeger als ik taxi,s ging controleren ging ik zonder pistool,als ik nu ga controleren,is het eerste wat ik pak, mijn pistool.
ik heb een idee………haal een paar oude rotten van de taxi af,en laat die controles uitvoeren,dat zal meer geld op brengen dat dat het kost……..en dan controles 24 uur per dag is het probleem zo opgelost…….ik ben er toe bereid,al die ideeen van stickers e.d. zal nooit lukken.
ook geen nieuwe wetten die zijn er al genoeg

ZZP|23.02.12|14:14

Kom zelf uit Flevoland, als hier Lowlands is, dan hebben de chauffeurs uit Budel, Den Bosch en waarvandaan nog meer de grootste bek… Tsja…. je gaat daar waar je geld kan verdienen lijkt me..

yil|23.02.12|15:25

wat een gezeur voor een paar dagen wat moeten wij dan in Amsterdam bij ons is het elke weekend raak met die taxi’s buiten de stad

Taxiinarnhem|23.02.12|16:09

Lijkt mij duidelijk dat een klant zelf mag beslissen waar hij/zij instapt. Bij misstanden moet er wel ingegrepen worden. Als in Arnhem een evenement in Gelredome is zien wij ook ‘vreemde’ taxi’s (zelfs met Amsterdamse taxilichten). Zolang zij zich netjes gedragen is er niets aan de hand. En natuurlijk wordt er dan teveel geld gevraagd of worden er ritten geweigerd, maar heel eerlijk; doen de plaatselijke taxichauffeurs dit niet?
Ondernemerschap… Vraag en aanbod….

Taxi Richard Sneek|23.02.12|17:41

Goedendag,
met deze (vreemde taxis rijders) hebben wij zomers ook, in de Sneek-week te maken!!!!
,zegt dan ook genoeg over de handel die ze bij hun in hun eigen omgeving hebben !!!!
Als iedereen zijn eigen gebied nu respecteerd ,dan is er ook niet veel ellende !
nogmaals :vlieg mekaar niet in de haren en blijf lekker in je eigen omgeving!

TH Vinckx|23.02.12|18:55

Avond,

Tjonge tjonge tjonge, wat een ophef.
Waar waren zeg maar 12 jaar geleden al de piepende ondernemers uit de regio.
Ondernemers uit Amsterdam, Rotterdam,Den Haag en een klein beetje uit Utrecht stonden toen vooraan om de kooltjes uit het vuur te halen.
Die taxichauffeurs uit de grootte steden waren toch maar een stel aso’s.
Dat was toch de algemene gedachte van de regio taxiboertjes en hun publiek !!!

Dus niet janken !!!

TH Vinckx
Ondernemer sinds 1984.
Vakbekwaam

Erik|23.02.12|19:11

Voor de nieuwkomers na de deregulering van 2000, is er lang niet voldoende werk, dat zal iedereen zo langzamerhand wel kunnen begrijpen. Iedere chauffeur moet nu in bezit zijn van een chauffeurspas enz, daarmee is ook geen verbetering gekomen. Je kan bedenken wat je wil,
wanneer er te weinig werk is voor een teveel aan taxi’s zullen er problemen blijven wat je ook niet met allerlei regels en nog meer onkosten kan verbeteren, in tegendeel zou ik zeggen.
Met jou eens, Taxi Richard.

Rob Vleugels|23.02.12|21:01

Goedenavond,
Tjonge, wat weer een ophef! De regering pleit toch altijd voor marktwerking? Dat dit volledig mislukt is weet iedereen nu wel. Waarom zeuren de lokale bedrijven toch altijd over het “inpikken” van ritten? Of er nu iets te doen is in het zuiden, westen, oosten of oorden van het land: bij (grote) festiviteiten zijn er altijd tax’s uit andere regio’s. Dit hoeft geen probleem te zijn, als iedereen zich aan de regels houd. Ook de lokale chauffs maken zich schuldig aan de misdragingen!

diplo eigenrijder|23.02.12|22:50

@Piet,
Juist, de heer Douwstra probeert in gewoon nederlands ( wat jij noemt j&j taal ) iets duidelijk te maken.
Hij is inderdaad niet alles wetend maar verzet zich wel tegen het huidige taxi beleid , want dat is zwaar onder de maat.

theo|23.02.12|23:09

luister gewoon aleen in de regio rijden maakt het gewoon makkelijker voor iedereen zo heeft iedere ondernemer genoeg werk voor zijn personeel en genoeg omzet

Cor van Tuil|23.02.12|23:40

Het is te hopen dat het IQ van piet omhoog gaat , misschien krijgt hij dan door wat er fout is in de taxiwereld. Er zit een kentekenplaat op een Taxi , om er nu nog een extra nummer bij te plakken lijkt me niet echt te werken, daar raakt hij toch wel een puntje.
Piet, denk na over verbeteringen, dat helpt de Taxiwereld.
Afzeiken moet je de bedenkers en handhavers van de ondeugdelijke Taxiwet doen, geen personen die over verbeteringen nadenken en daarvoor hun nek uitsteken.

taxi frans|24.02.12|09:21

Ik kan de Gemeente Maastricht alleen maar dankbaar zijn voor het niet verlengen van de busbaanvergunningen aangevraagd 5 januari, ik heb niet aan hoeven te sluiten in de ca. 800 meter taxifile naar de markt toe, de Boschstraat, Achter de Barakken,zelfs tot op de Maagdendries en het heeft weer klauwen vol met geld gekost, alleen bij de inrit Boschstraat stonden alleen al 4 toezichthouders om alles in goede banen te leiden

diplo eigenrijder|24.02.12|19:50

Wat zie ik nu, na de zeer negatieve uitlatingen van “Piet” over de heer Douwstra zijn de reacties daarop verwijderd.
Taxi pro kunt U mij vertellen waarom dat is?

Redactie|25.02.12|10:42

@Diplo eigenrijder: Omdat het niet de bedoeling is dat lezers elkaar negatief bejegenen. Dergelijke opmerkingen worden verwijderd. Geef je commentaar kort en bondig over het nieuwsfeit. Laat daarbij andere lezers in hun waarde.
Mvg, Bart Pals / TaxiPro.nl

niels|25.02.12|19:35

Als de overheid nou eens een rem zet op het uitgeven van vergunningen, dan behoudt iedereen die een taxi heeft wat kruimels over.De overheid heeft de leges al binnen en laat taxibedrijven elkaar afzeiken.

Oplossing:
– een rem op verstrekken van vergunningen totdat er bedrijven failliet gaan. Simpelweg limiet stellen aan aantal taxi’s per woonplaats,
– Bij evenementen mogen alleen taxi’s komen van de desbetreffende regio,
– Taxibedrijven met diplomahouder in dienst opheffen.

Probleem opgelost!

yil|27.02.12|13:50

niels@
Dat betekent terug naar voor de deregulering dat betekent dat de deregulering niet heeft gewerkt denk je nou echt dat ze dat willen accepteren?
Nee, dat doen ze nooit ze laten ons liever nog creperen dan dat ze dat zullen doen. Sterker nog de gemeente van Amsterdam die komt met elektrische taxi’s die voor de helft van de ritprijs gaan rijden daar kan je gewoon niet tegen op concurreren met die diesel prijzen van tegenwoordig en dan ook nog gesubsidieerd door de gemeente. Ik h mn hrt vst

vd kooi|27.02.12|23:19

Niet nog meer regels, gewoon veel meer controle’s en gelijk straffen, je zaken in orde hebben is niet zo moeilijk

Bas|28.02.12|12:06

Vandaag de dag moet je je aansluiten bij bijv keurmerk taxi Den Bosch.
je komt in aanmerking als je de weg weet iets over de stad kunt vertellen???

grote onzin chauffeurs rijden massaal om spreken slecht nederlands. en diezelfde lui die achter die organisatie staan rijden met de kermis in tilburg, vierdaagse in nijmegen en gaan ook naar de TT van assen.

heren ondernemers loop toch niet zo te zeiken als er taxi van buiten komen, daar jullie ook regelmatig elders rijden om geld te verdienen.

Peter|01.03.12|00:07

Ophef, is heel logisch, alleen waar ligt de kern van het verhaal.
Elke taxichauffeur, eigenrijder of werknemer zou zich kapot moeten schamen om meer te vragen waar hij wettelijk recht op heeft. Ik stel het volgende voor bij een taxichauffeur, hij weet de weg of maakt gebruik van een hulpmiddel en op een dusdanioge wijze dat hij de klant niet te kort doet in service of gelde.
Pas dan kan je zeggen ik versta mijn vak, je voorkomen is je halve fooi, doe het daar maar mee alles wat je krijg is +

een taxi uit den bosch|02.03.12|08:09

Hallo Bas

Tuurlijk rijden ze daar met keurmerk stickers alleen maar goed maar, er zijn chauffeurs bij die iets langer in de zon gezeten hebben dan jij en ik.
Dat zijn juist die gene die het verzieken voor de rest en bij deze wil ik zeker aangeven dat ze niet allemmal het zelfde zijn.
Want dan willen ze alleen maar ritten buiten de stad dus maar 1 oplossing is de beste regionaal maken die handel en een omzet gerelenteerd vergunningsbeleid invoeren.

faber|02.03.12|11:15

Terug naar de basis.
Deregulering publiekelijk erkennen als mislukt zou hartklachten schelen bij oudere ondernemers.
Laat iedereen een examen afnemen, ongeacht ras/kleur/leeftijd en dat examen moet gaan over de beheersing van de Nederlandse taal.
Wie dat niet haalt, wegwezen en intrekken vergunning.
Vroeger mocht je niet met schade rijden, acuut weer invoeren.
Het meest irritante is dat mensen de weg niet weten naar een straat dichtbij en wel de weg weten 200 km verderop………………..

taxi frans|06.03.12|23:42

Aan alle collega taxibedrijven, alle shit wat er de laatste deccenia in de taxibranche is veroorzaakt komt door de politiek, op het moment dat er vrije marktwerking geroepen wordt en er moet meer concurrentie komen zodat het goedkoper wordt voor de consument kom ik terug op het feit dat straattaxi maar 7 % van de markt betreft, dus de overheden palmen eerst voor 93 % alles in (kartelvorming) en gooien daarna alle vergunningen vrij en maakt wat betreft het aanbod in straattaxi wel 5 keer groter.

taxi frans|06.03.12|23:50

Een belangrijk ding wil ik voor iedereen meegeven, heb respect voor elkaar, wij zitten allemaal voor hetzelfde belang achter het stuur, je brood op een eerlijke manier verdienen.
In Den Haag worden de lijnen uitgezet als zich nu ook nog lokale overheden mee gaan bemoeien ziet men tussen de bomen het bos niet meer, een van de belangrijkste oorzaken is de burocratie, daar is iedereen het mee eens, dit moet terug en niet nog meer, met 5 man personeel ben je tegenwoordig gedoemd tenonder te gaan

A.Urban|08.03.12|13:47

Volkomen met je eens Frans.
Het is ook niet goed dat er veel te weinig ondernemers bij vergaderingen bij b.v. KNV aanwezig zijn waardoor de stemmen van kleinere bedrijven met 10 a 20 chauffeurs in dienst niet gehoord of serieus genomen worden en dat er te weinig visie aanwezig is.
Bij mij overheerst het gevoel dat er alleen naar grotere ondernemers en leveranciers geluisterd wordt. Dat zie je b.v. aan de BCT, TTO , daar is nooit enig com. van KNV op geweest, terwijl er veel mee mis is.

Cor van Tuil|08.03.12|17:57

@ vd kooi. Het is nou net de bedoeling van voorheen I.V.W. om minder wegcontroles te doen,
dat zou dan d.m.v. B.C.T. moeten gebeuren, echter die is manipuleerbaar, dat gaat niet werken,
en de snorders e.d. hebben dan helemaal vrij spel.
Ik ben het met je eens, betere controles zou moeten, maar dat lijkt met dit kabinet niet haalbaar.
Niet achter een verkeerd streepje in een nutteloos werkboekje aan jagen, zou voor I.L.veel tijd besparen, arbeidstijden is werk voor de vakbond .

s.o.|18.03.12|09:04

iedereen draait om het probleem. die mafketels die in 2000 de markt vrij hebben gegeven zonder ook maar een degelijk haalbaarheidsonderzoek te hebben uitgevoerd, zijn de veroorzakers van alle ellende in taxiland….. bij ons zijn er taxibestuurders ( bewust voor “bestuurders” gekozen i.p.v. taxichauffeurs) die geen eens normaal nederlands kunnen spreken!!!!!!!!

s.o.|18.03.12|09:05

hoe die een pas hebben kunnen halen is een WONDER! ze rijden met materieel rond die zo van de sloperij lijkt te komen, straten of kroegen kennis van lik mn naadje! woekerprijzen en prijzen die ZWAAR onder de markt liggen, ritten weigeren, onverzorgd achter het stuur en noem maar op welke ellende dan ook is gewoon standaard hier. taxi rijden wordt gewoon gebruikt als een wnk werkplek.

s.o.|18.03.12|09:08

kijk in landen om ons heen ( met name duitsland, frankrijk, spanje enz…) voordat men een vergunning krijgt is men minimaal een jaar of 10 bezig met ervaring op te doen. gemeenten hebben daar een quotum voor de taxi markt in de stad, zoveel en geen 1 meer. zo is de klant gewaarborgd voor een degelijke en betrouwbare dienstverlening en zijn de ondernemers verzekerd van een normaal inkomen…..

s.o.|18.03.12|09:10

maar hier? nee hoor, maakt niet uit: bent u werkloos? hier hebt een taxipas, koop een krot, ga in een v.o.f. en heel veel succes, en is uwv, het gak of wie dan ook weer happy……………….. TERING ZOOTJE IS HET!!! en dit komt vrees ik ook gewoon nooit meer goed, wat ze elke keer ook bedenken. tijd voor een andere job voordat ik eindig met een hartaanval.

taxi ramon|12.04.12|16:27

@diplo dhr douwstra is nu juist een van de menssen die de utrechtse taximarkt naar de klote helpen/cq geholpen hebben en aan alle regels en wetten schijt hebt chauffeurs onderbetalen premie s niet afdragen en chauffeurs zwart laten werken oplichting en uitbuiting is hem ook niet vreemd dus laat dat soort ondernemers hun mond houden

taxi ondernemer uit Heerhugowaard|19.05.12|15:07

Als ze nu eens die ondernemers aanpakken die hun vergunningen verhuren voor 1000,= euro in de maand of hun chauffeurs op 50/50 basis laten rijden aanpakken. Deze ondernemers ontduiken de loonbelasting, pensioenfonds en sociaalfonds. Ook werken deze chauffeurs dag en nacht om een redelijk salaris te verdienen. De auto, brandstof en onderhoud zelf betalen maar de bonnen inleveren. Ze krijgen daarvoor een loonstrookje en zgn per kas betaald. Zoveel mogelijk pauze schrijven ivm loonbel. en pensioen.

taxi frans|21.05.12|12:31

heel toevallig heb ik zo een raddraaier wat zich schuldig maakt aan concurrentievervalsing schuldig heeft gemaakt vastgenageld aan de rechtbank zitting 23-5 Maastricht, stelen je eerst het halve klantenbestand weg om daarna zonder zelf een vergunning te hebben zich te verrijken op mijn botten, ik hoop dat justitie hier ingrijpt en eens korte metten mee maakt door dit als voorbeeld te stellen voor de andere raddraaiers wat de markt verzieken, nu nog hopen dat er gerechtigheid plaats vind.

taxi frans|23.05.12|08:09

Nederland is een vervoersgebied, dit is wettelijk vastgelegd, als men dan ziet wat lokale overheden weer klaar krijgen om via gemeentelijke bepalingen weer aparte regels in te voeren en aparte vergunningen aan maken, dit is gewoon in strijd met de mededingingswet, pak het gebruik busbanen, omdat nl een vervoersgebied is, moet het mogelijk zijn om overal de busbanen te gebruiken, KNV Taxi stond er bij en keek er naar, te zwijgen over luchthavens daar moet je ook al een vergunning voor betalen

taxi frans|23.05.12|08:16

Een gemeente mag alleen de wet veranderen via een noodverordening, waar is hier de nood, maar ja voor de overheid is een wet niet van toepassing, iedereen doet maar en ongestraft, omdat nederland een vervoersgebied is mag er lokaal helemaal geen regelgeving toegepast worden en ieder taxibedrijf moet in elke stad zonder belemmering vrije toegang hebben zonder aparte lokale regelgeving, dit is vrije marktwerking, foei, van al dit gesteggel wordt men toch doodziek, en is een ontmoedigingsbeleid

Nieuwe taxiwet en regulering van taximarkt bij evenementen | TaxiPro
taxi, taxistandplaats, station

Nieuwe taxiwet en regulering van taximarkt bij evenementen

ANALYSE – Lokale taxichauffeurs en klanten in Brabant en Limburg klaagden tijdens deze Carnaval steen en been over collega’s uit andere provincies die ritjes kwamen ‘pikken’ en in een aantal gevallen daarbij een zeer slechte dienst leverden. De Brabantse taxi-ondernemers roepen gemeenten op gebruik te maken van de mogelijkheden die de nieuwe taxiwet hen biedt sinds 1 oktober. Hierbij kan iedere gemeente in Nederland extra kwaliteitseisen stellen aan de plaatselijke opstapmarkt.

In Breda kwam zelfs het tot een protestblokkade. In Steden als Eindhoven, Maastricht en Den Bosch plakken lokale taxi-ondernemers herkenbare stickers op hun auto. Maar ook tijdens andere evenementen proberen lokale ondernemers ‘buitenstaanders’ buiten de deur te houden. Denk maar aan de Nijmeegse Vierdaagse.

Deregulering

Een taxivergunning is sinds de deregulering geldig in heel Nederland. Iedere taxi-ondernemer mag zelf bepalen in welke stad hij zijn dienst levert. Vrije markt heet dat. Dan is het best logisch dat je als Utrechtse ondernemer brood ziet in de Brabantse Carnavalsdrukte. Net zoals dat Brabantse ondernemers tijdens de Elfstedentocht naar Friesland zouden gaan om taxiritten uit te voeren.

Dat lokale ondernemers dit vaak als ‘broodroof’ zien is begrijpelijk. Maar er speelt ook een ander probleem. Klanten klagen helaas nog regelmatig dat deze ‘vreemde’ ondernemers de weg niet kennen of prijzen fors boven het meterbedrag bedingen. En dat een opgelichte klant uit Breda voortaan nooit meer in een taxi stapt, maakt voor een chauffeur uit de Randstad vaak niet uit.

Imago taxibranche

Deze instelling is echter dodelijk voor het imago van de plaatselijke taxibranche. Het publiek kent immers geen verschil en spreekt over taxichauffeurs in het algemeen. ‘En die laten je 20 euro betalen voor een ritje van 3 kilometer’, klinkt het dan. Want helaas kan een passagier er nog niet altijd op vertrouwen dat de taxichauffeur een dienst levert die voldoet aan de minimale (vaak zelfs wettelijke) eisen.

Gemeenten zouden er daarom verstandig aan doen om gebruik te maken van de mogelijkheden die de nieuwe taxiwet hen biedt. Zij kunnen in een verordening extra kwaliteitseisen stellen waaraan de plaatselijke opstapmarkt moet voldoen. Denk daarbij aan een verplicht lokaal stratenkennis-examen, het voldoende spreken van Nederlandse en Engelse taal of het beschikken over toeristische informatie over de stad. Zeven gemeenten kunnen als voorlopers zelfs TTO-groepsvorming verplicht stellen.

Kwaliteitseisen

Door het moeten voldoen aan toetsing van de plaatselijke kwaliteitseisen, wordt de drempel voor ‘buitenstaanders’ hoger. Zij moeten afwegen of de moeite en kosten opwegen tegen de opbrengsten. Want bij een gemeentelijke vergunning horen ook leges. Maar de vrije concurrentie blijft wel gegarandeerd. Iedere taxi-ondernemer kan immers aan de eisen voldoen. Ook zijn de lokale taxi-ondernemers erbij gebaat het imago van deze plaatselijke taxivergunning hoog te houden.

De gemeente kan op deze manier haar inwoners behoeden voor taxichauffeurs die tijdens grote evenementen alleen maar even gauw geld willen verdienen aan een klant en daarbij geen kwaliteit wensen te leveren. En ook voor lokale ondernemers die het soms niet zo nauw nemen met de regels. Bijkomend voordeel is dat er een gemeentelijke registratie komt van taxi’s die de opstapmarkt bedienen in een stad. Want daar hebben gemeentes nu vaak geen idee van.

Politiek

Een protestactie zoals de Bredase chauffeurs op touw hebben gezet, is een uitermate geschikt middel om de plaatselijke politiek wakker te schudden. Want gemeenten gebruiken de nieuwe taxiwet nog maar nauwelijks. In Breda heeft de lokale afdeling van CDA het college van B en W al opgeroepen de mogelijkheden tot extra lokale kwaliteitseisen te onderzoeken. Want het is de plaatselijke politiek die overtuigd moet worden van de noodzaak tot zo’n plaatselijke vergunning. Oftewel: een betere regulering van de plaatselijke taximarkt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “Nieuwe taxiwet en regulering van taximarkt bij evenementen”

Peter|23.02.12|10:15

En de zwartrijders dan ? hier in Venlo en Venray rijden met carnaval verscrikkelijk veel met eigen auto mensen weg, en niemand die iets doet, politie niet gemeente niet politiek niet, schandalig!!!
Peter

Duco Douwstra|23.02.12|10:18

Bovenstaande oplossingen, zijn allemaal het paard achter de wagen. Adequate oplossingen blijven we vermijden. In elke auto zou een herkenbaar wagennummer duidelijk zichtbaar aanwezig moeten zijn, het liefst nog met de basis standplaats. Zodat in Eindhoven de passagier kan zien dat hij in een taxi afkomstig uit Utrecht zit. En dan extra alert kan zijn op omrijden enz. Daarbij moeten alle voertuigen met een blauw kenteken een online registratiesysteem in de auto hebben. Klachten kunnen gratis …

Diamond|23.02.12|10:19

Begrijpen wij nou wat er allemaal gebeurt in taxi land, we worden allemaal tegen elkaar opgezet, we moeten in deze stille tijden samen werken,en geen regels er bij, we zien door de bomen het bos niet meer van al die regels. en wat komt er van terecht heeeelee maal niets alleen dat je dadelijk allleen maar met regels en wetten te maken krijgt,en je maar 8 uur kan rijden,en voor 5 euro per uur ondernemr bent.

Diamond|23.02.12|10:19

Taxi`s mogen overal rijden en natuurlijk komen ze naar drukke gedeeltes toe in het land, maar denk je dat het gaat lonen. alleen wij geven de verkeerde signalen af aan onze centrale`s en gemeente`s wij kunnen neit meer werken voor die prijzen, dat moeten wij ook niet doen, maar we doen het nog steeds wel. Dus iedereen denkt het is nog niet zo slecht in taxiland. LATEN WE DAAR EERST EENS IETS AAN DOEN.!!! DAN BLIJVEN ECHTE ONDERNEMERS OVER

geert meulenveld|23.02.12|10:22

de tto is goed en mooi maar als je dan een bedrg moet betalen (leges) dan kan de taxichauffeur dat toch bij op de prijs zetten om zijn leges terug te verdienen denk dat er afspraken moet worden dat voor de lokale gebeurtenissen een korting moet afgesproken met de gezamelijke taxibedrijven die dan rijden bij een evenement
succes iederen heeft hinder van

Hardy Brunink|23.02.12|10:41

Ik ben nu 16 jaar taxichauffeur, en heb de geheel mislukte deregulering meegemaakt. Het was toen een wildgroei van taxi`s en de consument zag door de bomen het bos niet meer. Vroeger was het zo, dat er in de taxi een vergunning lag waarop stond in welk gebied je mocht rijden. Dat is toen allemaal veranderd, en wat zien we nu ? We gaan weer terug naar een soortgelijk syteem, Aangezien het wachttarrief ook weer terug komt, zijn we bijna weer waar we in 2000 waren. Johoo Den Haag.

Duco Douwstra|23.02.12|10:41

gratis door de benadeelde klanten bij taxiklacht@….nl worden ingediend. De kosten worden dan ruimschoots verhaald op de taxichauffeur die de klant heeft oplicht of zich heeft misdragen. We blijven met z’n allen om de problemen heendraaien en willen de geit en de kool sparen. Laten we nou eens een echt onafhankelijke advies werkgroep. Nu is het meestal zo dat de 1 altijd rekening moet houden met de ander. Ga het verleden maar na en trek de juiste conclusie, het roer moet om.

Beerend Botje|23.02.12|11:02

Goedendag allen een leuk uitje zou zijn volgend jaar eens naar de TT in assen te gaan ,met name de nacht van Assen zie je hoeveel taxi,s uit linburg en Braband er zijn :-)

Groetjes Beeren Botje uit Zuidlaren

Jan Malipaard|23.02.12|11:03

Maak een instantie die totaal niets te maken heeft met de taxibranche
dus een instantie die niets te maken heeft met de branche en leg daar je klacht neer en kijk ook eens naar het salaris van de chauffeur je word door elke baas gewoon uitgebuit en onderbetaald kijk daar ook eens naar en oordeel dan eens voordat je klaagt dus denk eerst eens na voor je klaagt en voor de bazen betaal je mensen correct volgens de cao en buit je mensen niet uit zoals het nu gebeurt

Henk|23.02.12|11:47

Het is treurig dat de regering geen fatsoenlijke wetgeving voor de straattaxi in elkaar kunnen zetten .Er zijn naar mijn inziens te veel taxiondernemers die op de papieren van een vakbewaam iemand rijden in v.o.f waar simpel weg gewoon geen werk voor is .De drang om elders werk te zoeken dan in je eigen regio is dan helaas ook groot.Ik geloof ook niet in die vrije marktwerking .Het is ook maar een klein percentage van de markt maar het vormt wel het algehele beeld bij de burger en toerist.

Ruud|23.02.12|11:54

Niets nieuws onder zon met mbt die situatie in het zuiden tijdens carnaval.
In Amsterdam is het voor die “blije rijders” ieder weekend carnaval.
In grote getalen komen ze de ruif leegvreten. Hun schuld . Nee hoor. ….
Deen van de schuldige is al jaren burgermeester van Almere. Misschien heeft zij of haar partij nog een alternatief?

Syl|23.02.12|12:13

Wij uit het Noorden, in het zuiden woont familie, die vragen of wij niet willen komen rijden in die buurt.
Er is een tekort aan taxi”s bij b.v de carnaval, en dan mag je daar je beroep niet uitoefenen,omdat er een paar mannetjes hebben besloten om stickers uit te delen.
Als wij dan komen om een sticker aan te vragen ,krijg je een NEE! !Ze kunnen ook natrekken wie er om zo’n sticker vraagt.
Dus ga dan niet zoals in Den Bosch stickers uitdelen ,want ook daar, TAXI’s met sticker rijden je om.

Syl|23.02.12|12:20

Nu met de printers in de taxi’s kunnen ze precies nagaan of er goed gereden word.
Alles staat op een bonnetje dat elke klant meekrijgt.
Dus als je denkt dat je omgereden word ,ga je met dat bonnetje een klacht indienen.
Zo kunnen ze elke taxi chauffeur controleren.
En laat iedereen ze brood verdienen,waar het kan.
En ga niet met stickers werken ,want uit Den Bosch komen er ook taxi’s bij ons rijden als er evenementen zijn. BELACHELIJK !!!

Riek|23.02.12|12:30

Gewoon weer de vergunningen op regio zetten.Dan gaat het misschien iets beter met de gehele brance.Over het algemeen zijn dat de zogeheten nieuw komers ,die het flikken .

Erik|23.02.12|13:00

Gewoon de Carnaval niet meer vieren, dan komen die Taxi’s ook niet meer naar Oeteldonk.
Niks zal werken met de huidige wetgeving, of hebben de plaatselijke bestuurders in een keer een oplossing voor handen voor die paar feestdagen in het jaar? TTO kan niet werken.
Als je op een normale manier de kost kan verdienen is het ook niet nodig om met je taxi naar een andere stad of plaats te gaan om daar je brood te verdienen.
Reguleren naar een aanvaardbare opbrengst per uur heeft goede kans van slagen

john hermans|23.02.12|13:20

zolang een agent ooit eens zei ; vroeger als ik taxi,s ging controleren ging ik zonder pistool,als ik nu ga controleren,is het eerste wat ik pak, mijn pistool.
ik heb een idee………haal een paar oude rotten van de taxi af,en laat die controles uitvoeren,dat zal meer geld op brengen dat dat het kost……..en dan controles 24 uur per dag is het probleem zo opgelost…….ik ben er toe bereid,al die ideeen van stickers e.d. zal nooit lukken.
ook geen nieuwe wetten die zijn er al genoeg

ZZP|23.02.12|14:14

Kom zelf uit Flevoland, als hier Lowlands is, dan hebben de chauffeurs uit Budel, Den Bosch en waarvandaan nog meer de grootste bek… Tsja…. je gaat daar waar je geld kan verdienen lijkt me..

yil|23.02.12|15:25

wat een gezeur voor een paar dagen wat moeten wij dan in Amsterdam bij ons is het elke weekend raak met die taxi’s buiten de stad

Taxiinarnhem|23.02.12|16:09

Lijkt mij duidelijk dat een klant zelf mag beslissen waar hij/zij instapt. Bij misstanden moet er wel ingegrepen worden. Als in Arnhem een evenement in Gelredome is zien wij ook ‘vreemde’ taxi’s (zelfs met Amsterdamse taxilichten). Zolang zij zich netjes gedragen is er niets aan de hand. En natuurlijk wordt er dan teveel geld gevraagd of worden er ritten geweigerd, maar heel eerlijk; doen de plaatselijke taxichauffeurs dit niet?
Ondernemerschap… Vraag en aanbod….

Taxi Richard Sneek|23.02.12|17:41

Goedendag,
met deze (vreemde taxis rijders) hebben wij zomers ook, in de Sneek-week te maken!!!!
,zegt dan ook genoeg over de handel die ze bij hun in hun eigen omgeving hebben !!!!
Als iedereen zijn eigen gebied nu respecteerd ,dan is er ook niet veel ellende !
nogmaals :vlieg mekaar niet in de haren en blijf lekker in je eigen omgeving!

TH Vinckx|23.02.12|18:55

Avond,

Tjonge tjonge tjonge, wat een ophef.
Waar waren zeg maar 12 jaar geleden al de piepende ondernemers uit de regio.
Ondernemers uit Amsterdam, Rotterdam,Den Haag en een klein beetje uit Utrecht stonden toen vooraan om de kooltjes uit het vuur te halen.
Die taxichauffeurs uit de grootte steden waren toch maar een stel aso’s.
Dat was toch de algemene gedachte van de regio taxiboertjes en hun publiek !!!

Dus niet janken !!!

TH Vinckx
Ondernemer sinds 1984.
Vakbekwaam

Erik|23.02.12|19:11

Voor de nieuwkomers na de deregulering van 2000, is er lang niet voldoende werk, dat zal iedereen zo langzamerhand wel kunnen begrijpen. Iedere chauffeur moet nu in bezit zijn van een chauffeurspas enz, daarmee is ook geen verbetering gekomen. Je kan bedenken wat je wil,
wanneer er te weinig werk is voor een teveel aan taxi’s zullen er problemen blijven wat je ook niet met allerlei regels en nog meer onkosten kan verbeteren, in tegendeel zou ik zeggen.
Met jou eens, Taxi Richard.

Rob Vleugels|23.02.12|21:01

Goedenavond,
Tjonge, wat weer een ophef! De regering pleit toch altijd voor marktwerking? Dat dit volledig mislukt is weet iedereen nu wel. Waarom zeuren de lokale bedrijven toch altijd over het “inpikken” van ritten? Of er nu iets te doen is in het zuiden, westen, oosten of oorden van het land: bij (grote) festiviteiten zijn er altijd tax’s uit andere regio’s. Dit hoeft geen probleem te zijn, als iedereen zich aan de regels houd. Ook de lokale chauffs maken zich schuldig aan de misdragingen!

diplo eigenrijder|23.02.12|22:50

@Piet,
Juist, de heer Douwstra probeert in gewoon nederlands ( wat jij noemt j&j taal ) iets duidelijk te maken.
Hij is inderdaad niet alles wetend maar verzet zich wel tegen het huidige taxi beleid , want dat is zwaar onder de maat.

theo|23.02.12|23:09

luister gewoon aleen in de regio rijden maakt het gewoon makkelijker voor iedereen zo heeft iedere ondernemer genoeg werk voor zijn personeel en genoeg omzet

Cor van Tuil|23.02.12|23:40

Het is te hopen dat het IQ van piet omhoog gaat , misschien krijgt hij dan door wat er fout is in de taxiwereld. Er zit een kentekenplaat op een Taxi , om er nu nog een extra nummer bij te plakken lijkt me niet echt te werken, daar raakt hij toch wel een puntje.
Piet, denk na over verbeteringen, dat helpt de Taxiwereld.
Afzeiken moet je de bedenkers en handhavers van de ondeugdelijke Taxiwet doen, geen personen die over verbeteringen nadenken en daarvoor hun nek uitsteken.

taxi frans|24.02.12|09:21

Ik kan de Gemeente Maastricht alleen maar dankbaar zijn voor het niet verlengen van de busbaanvergunningen aangevraagd 5 januari, ik heb niet aan hoeven te sluiten in de ca. 800 meter taxifile naar de markt toe, de Boschstraat, Achter de Barakken,zelfs tot op de Maagdendries en het heeft weer klauwen vol met geld gekost, alleen bij de inrit Boschstraat stonden alleen al 4 toezichthouders om alles in goede banen te leiden

diplo eigenrijder|24.02.12|19:50

Wat zie ik nu, na de zeer negatieve uitlatingen van “Piet” over de heer Douwstra zijn de reacties daarop verwijderd.
Taxi pro kunt U mij vertellen waarom dat is?

Redactie|25.02.12|10:42

@Diplo eigenrijder: Omdat het niet de bedoeling is dat lezers elkaar negatief bejegenen. Dergelijke opmerkingen worden verwijderd. Geef je commentaar kort en bondig over het nieuwsfeit. Laat daarbij andere lezers in hun waarde.
Mvg, Bart Pals / TaxiPro.nl

niels|25.02.12|19:35

Als de overheid nou eens een rem zet op het uitgeven van vergunningen, dan behoudt iedereen die een taxi heeft wat kruimels over.De overheid heeft de leges al binnen en laat taxibedrijven elkaar afzeiken.

Oplossing:
– een rem op verstrekken van vergunningen totdat er bedrijven failliet gaan. Simpelweg limiet stellen aan aantal taxi’s per woonplaats,
– Bij evenementen mogen alleen taxi’s komen van de desbetreffende regio,
– Taxibedrijven met diplomahouder in dienst opheffen.

Probleem opgelost!

yil|27.02.12|13:50

niels@
Dat betekent terug naar voor de deregulering dat betekent dat de deregulering niet heeft gewerkt denk je nou echt dat ze dat willen accepteren?
Nee, dat doen ze nooit ze laten ons liever nog creperen dan dat ze dat zullen doen. Sterker nog de gemeente van Amsterdam die komt met elektrische taxi’s die voor de helft van de ritprijs gaan rijden daar kan je gewoon niet tegen op concurreren met die diesel prijzen van tegenwoordig en dan ook nog gesubsidieerd door de gemeente. Ik h mn hrt vst

vd kooi|27.02.12|23:19

Niet nog meer regels, gewoon veel meer controle’s en gelijk straffen, je zaken in orde hebben is niet zo moeilijk

Bas|28.02.12|12:06

Vandaag de dag moet je je aansluiten bij bijv keurmerk taxi Den Bosch.
je komt in aanmerking als je de weg weet iets over de stad kunt vertellen???

grote onzin chauffeurs rijden massaal om spreken slecht nederlands. en diezelfde lui die achter die organisatie staan rijden met de kermis in tilburg, vierdaagse in nijmegen en gaan ook naar de TT van assen.

heren ondernemers loop toch niet zo te zeiken als er taxi van buiten komen, daar jullie ook regelmatig elders rijden om geld te verdienen.

Peter|01.03.12|00:07

Ophef, is heel logisch, alleen waar ligt de kern van het verhaal.
Elke taxichauffeur, eigenrijder of werknemer zou zich kapot moeten schamen om meer te vragen waar hij wettelijk recht op heeft. Ik stel het volgende voor bij een taxichauffeur, hij weet de weg of maakt gebruik van een hulpmiddel en op een dusdanioge wijze dat hij de klant niet te kort doet in service of gelde.
Pas dan kan je zeggen ik versta mijn vak, je voorkomen is je halve fooi, doe het daar maar mee alles wat je krijg is +

een taxi uit den bosch|02.03.12|08:09

Hallo Bas

Tuurlijk rijden ze daar met keurmerk stickers alleen maar goed maar, er zijn chauffeurs bij die iets langer in de zon gezeten hebben dan jij en ik.
Dat zijn juist die gene die het verzieken voor de rest en bij deze wil ik zeker aangeven dat ze niet allemmal het zelfde zijn.
Want dan willen ze alleen maar ritten buiten de stad dus maar 1 oplossing is de beste regionaal maken die handel en een omzet gerelenteerd vergunningsbeleid invoeren.

faber|02.03.12|11:15

Terug naar de basis.
Deregulering publiekelijk erkennen als mislukt zou hartklachten schelen bij oudere ondernemers.
Laat iedereen een examen afnemen, ongeacht ras/kleur/leeftijd en dat examen moet gaan over de beheersing van de Nederlandse taal.
Wie dat niet haalt, wegwezen en intrekken vergunning.
Vroeger mocht je niet met schade rijden, acuut weer invoeren.
Het meest irritante is dat mensen de weg niet weten naar een straat dichtbij en wel de weg weten 200 km verderop………………..

taxi frans|06.03.12|23:42

Aan alle collega taxibedrijven, alle shit wat er de laatste deccenia in de taxibranche is veroorzaakt komt door de politiek, op het moment dat er vrije marktwerking geroepen wordt en er moet meer concurrentie komen zodat het goedkoper wordt voor de consument kom ik terug op het feit dat straattaxi maar 7 % van de markt betreft, dus de overheden palmen eerst voor 93 % alles in (kartelvorming) en gooien daarna alle vergunningen vrij en maakt wat betreft het aanbod in straattaxi wel 5 keer groter.

taxi frans|06.03.12|23:50

Een belangrijk ding wil ik voor iedereen meegeven, heb respect voor elkaar, wij zitten allemaal voor hetzelfde belang achter het stuur, je brood op een eerlijke manier verdienen.
In Den Haag worden de lijnen uitgezet als zich nu ook nog lokale overheden mee gaan bemoeien ziet men tussen de bomen het bos niet meer, een van de belangrijkste oorzaken is de burocratie, daar is iedereen het mee eens, dit moet terug en niet nog meer, met 5 man personeel ben je tegenwoordig gedoemd tenonder te gaan

A.Urban|08.03.12|13:47

Volkomen met je eens Frans.
Het is ook niet goed dat er veel te weinig ondernemers bij vergaderingen bij b.v. KNV aanwezig zijn waardoor de stemmen van kleinere bedrijven met 10 a 20 chauffeurs in dienst niet gehoord of serieus genomen worden en dat er te weinig visie aanwezig is.
Bij mij overheerst het gevoel dat er alleen naar grotere ondernemers en leveranciers geluisterd wordt. Dat zie je b.v. aan de BCT, TTO , daar is nooit enig com. van KNV op geweest, terwijl er veel mee mis is.

Cor van Tuil|08.03.12|17:57

@ vd kooi. Het is nou net de bedoeling van voorheen I.V.W. om minder wegcontroles te doen,
dat zou dan d.m.v. B.C.T. moeten gebeuren, echter die is manipuleerbaar, dat gaat niet werken,
en de snorders e.d. hebben dan helemaal vrij spel.
Ik ben het met je eens, betere controles zou moeten, maar dat lijkt met dit kabinet niet haalbaar.
Niet achter een verkeerd streepje in een nutteloos werkboekje aan jagen, zou voor I.L.veel tijd besparen, arbeidstijden is werk voor de vakbond .

s.o.|18.03.12|09:04

iedereen draait om het probleem. die mafketels die in 2000 de markt vrij hebben gegeven zonder ook maar een degelijk haalbaarheidsonderzoek te hebben uitgevoerd, zijn de veroorzakers van alle ellende in taxiland….. bij ons zijn er taxibestuurders ( bewust voor “bestuurders” gekozen i.p.v. taxichauffeurs) die geen eens normaal nederlands kunnen spreken!!!!!!!!

s.o.|18.03.12|09:05

hoe die een pas hebben kunnen halen is een WONDER! ze rijden met materieel rond die zo van de sloperij lijkt te komen, straten of kroegen kennis van lik mn naadje! woekerprijzen en prijzen die ZWAAR onder de markt liggen, ritten weigeren, onverzorgd achter het stuur en noem maar op welke ellende dan ook is gewoon standaard hier. taxi rijden wordt gewoon gebruikt als een wnk werkplek.

s.o.|18.03.12|09:08

kijk in landen om ons heen ( met name duitsland, frankrijk, spanje enz…) voordat men een vergunning krijgt is men minimaal een jaar of 10 bezig met ervaring op te doen. gemeenten hebben daar een quotum voor de taxi markt in de stad, zoveel en geen 1 meer. zo is de klant gewaarborgd voor een degelijke en betrouwbare dienstverlening en zijn de ondernemers verzekerd van een normaal inkomen…..

s.o.|18.03.12|09:10

maar hier? nee hoor, maakt niet uit: bent u werkloos? hier hebt een taxipas, koop een krot, ga in een v.o.f. en heel veel succes, en is uwv, het gak of wie dan ook weer happy……………….. TERING ZOOTJE IS HET!!! en dit komt vrees ik ook gewoon nooit meer goed, wat ze elke keer ook bedenken. tijd voor een andere job voordat ik eindig met een hartaanval.

taxi ramon|12.04.12|16:27

@diplo dhr douwstra is nu juist een van de menssen die de utrechtse taximarkt naar de klote helpen/cq geholpen hebben en aan alle regels en wetten schijt hebt chauffeurs onderbetalen premie s niet afdragen en chauffeurs zwart laten werken oplichting en uitbuiting is hem ook niet vreemd dus laat dat soort ondernemers hun mond houden

taxi ondernemer uit Heerhugowaard|19.05.12|15:07

Als ze nu eens die ondernemers aanpakken die hun vergunningen verhuren voor 1000,= euro in de maand of hun chauffeurs op 50/50 basis laten rijden aanpakken. Deze ondernemers ontduiken de loonbelasting, pensioenfonds en sociaalfonds. Ook werken deze chauffeurs dag en nacht om een redelijk salaris te verdienen. De auto, brandstof en onderhoud zelf betalen maar de bonnen inleveren. Ze krijgen daarvoor een loonstrookje en zgn per kas betaald. Zoveel mogelijk pauze schrijven ivm loonbel. en pensioen.

taxi frans|21.05.12|12:31

heel toevallig heb ik zo een raddraaier wat zich schuldig maakt aan concurrentievervalsing schuldig heeft gemaakt vastgenageld aan de rechtbank zitting 23-5 Maastricht, stelen je eerst het halve klantenbestand weg om daarna zonder zelf een vergunning te hebben zich te verrijken op mijn botten, ik hoop dat justitie hier ingrijpt en eens korte metten mee maakt door dit als voorbeeld te stellen voor de andere raddraaiers wat de markt verzieken, nu nog hopen dat er gerechtigheid plaats vind.

taxi frans|23.05.12|08:09

Nederland is een vervoersgebied, dit is wettelijk vastgelegd, als men dan ziet wat lokale overheden weer klaar krijgen om via gemeentelijke bepalingen weer aparte regels in te voeren en aparte vergunningen aan maken, dit is gewoon in strijd met de mededingingswet, pak het gebruik busbanen, omdat nl een vervoersgebied is, moet het mogelijk zijn om overal de busbanen te gebruiken, KNV Taxi stond er bij en keek er naar, te zwijgen over luchthavens daar moet je ook al een vergunning voor betalen

taxi frans|23.05.12|08:16

Een gemeente mag alleen de wet veranderen via een noodverordening, waar is hier de nood, maar ja voor de overheid is een wet niet van toepassing, iedereen doet maar en ongestraft, omdat nederland een vervoersgebied is mag er lokaal helemaal geen regelgeving toegepast worden en ieder taxibedrijf moet in elke stad zonder belemmering vrije toegang hebben zonder aparte lokale regelgeving, dit is vrije marktwerking, foei, van al dit gesteggel wordt men toch doodziek, en is een ontmoedigingsbeleid