Wethouder, Eric Wiebes, TTO-vergunning, Staxi, Amsterdam, taxi

Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen

Het is wethouder Eric Wiebes van Amsterdam menens met de nieuwe taxiwet. Hij en burgemeester Van der Laan beloven strenge handhaving om ervoor te zorgen dat iedere taxichauffeur die de Amsterdamse opstapmarkt bedient bij een TTO is aangesloten. Zo niet, kan een chauffeur vanaf 8 mei forse boetes verwachten. Het OM kan boetes eisen tot maximaal € 19.500. De gemeente kan nog eens dwangsommen opleggen tot € 28.500.

Het hele systeem staat of valt ermee om niet-TTO’s te weren van de opstapmarkt. Het is voor de gemeente echter onmogelijk om alle taxistandplaatsen in de hele gemeente permanent in de gaten te houden. Daarom zal de gemeente ook gebruik maken van slagbomen op de belangrijkste standplaats en camera’s. En daar waar problemen zich voordoen, worden extra toezichthouders ingezet om de klant en TTO-chauffeurs te beschermen.

Taxihandhaving

“Er werken in Amsterdam 950 handhavers, onder andere bij Stadstoezicht, stadsdelen en andere diensten”, vertelt Wiebes. “Van hen kan de burgemeester 20 procent flexibel inzetten, zo’n tweehonderd ambtenaren. Zij worden ingezet voor prioriteiten, zoals prostitutie en ook de nieuwe taxiverordening. We hebben naast ons vaste taxihandhavingsteam van 20 man dus nog zo’n 200 mensen achter de hand voor prioriteiten als de taxihandhaving vanaf 8 mei.”

De wethouder beseft dat het om forse boetebedragen gaat. “Het gaat om maximumbedragen”, vertelt hij. “Het is aan de Officier van Justitie om een bepaalde boete te eisen op basis van de WP2000. Het OM zal ook de omstandigheden en het verweer van de taxichauffeur daarin meenemen. Uiteindelijk zal de rechter daartoe een uitspraak doen. Hetzelfde geldt voor de dwangsommen die wij als gemeente kunnen opleggen. Die zijn preventief bedoeld en innen we bij de tweede constatering. Dat bedrag is ook een maximum.”

TTO-verordening

Wiebes heeft een groot vertrouwen in de effectiviteit van de nieuwe TTO-verordening. “We hebben de taxibranche actief betrokken bij het nieuwe beleid en ook in de uitvoering gaan we fors samenwerken met de TTO’s, met name op de standplaatsen. Het is algemeen bekend dat een klein groepje chauffeurs de kwaliteit enorm onderuit heeft gehaald. Die groep kennen we nu niet als gemeente. Straks hebben we een relatie met alle TTO’s die hun chauffeurs weer kennen. Slechte chauffeurs moeten inzien dat er voor hen niets meer te verdienen valt.”

Het is nu aan de TTO’s om verantwoordelijkheid te nemen, zegt Wiebes. “Als we al deze chauffeurs straks weer in onze stad terugzien en zij dezelfde fouten maken, is het aan de TTO’s om in te grijpen. Wij als gemeente houden er toezicht op, dat dit daadwerkelijk gebeurt.”

Taxxxipas

In het uiterste geval kan ook de gemeente een Taxxxipas intrekken, zodat een chauffeur bij geen enkele TTO meer aan de bak komt. Maar dat is een uiterste maatregel. Mocht een chauffeur zich straks niet aan de regels houden, bijvoorbeeld door ritten te weigeren, dan moet de TTO als eerste optreden. Bijvoorbeeld door een paar weken schorsing op te leggen. De gemeente controleert achteraf via een audit of dat ook het geval is.

“Als het bij ons terecht komt, heeft de TTO zijn werk niet goed gedaan”, zegt Wiebes. “Dat kan uiteindelijk gevolgen hebben voor de hele TTO. Nu zijn we vaak een kinderoppas zonder bevoegdheden. De nieuwe taxiwet geeft ons eindelijk mogelijkheden om echt in te grijpen.”

Overcapaciteit

Een van de oorzaken van de Amsterdamse taxiproblemen is de structurele overcapaciteit, weet ook Wiebes. Op pieken zijn er soms 4.000 chauffeurs in de stad. Hij verwacht dat dit aantal zal teruglopen. “Als we iedereen, dus ook de kwaadwillende chauffeurs, straks ook terug zien in een TTO, is er iets mis gegaan. De nieuwe taxiwet moet goed zijn voor iedereen. De klant krijgt betere service en de goedwillende taxichauffeurs kunnen meer verdienen.”

Vooralsnog zijn er 10 aanvragen ingediend bij de gemeente, onder wie TCA. Dat betekent dat er straks minimaal 1500 TCA + 8 overige TTO’s van minimaal 100 chauffeurs = 2300 chauffeurs beschikbaar zijn. Met een paar andere partijen is de gemeente nog in gesprek. Staxi heeft inmiddels de vergunning al in ontvangst mogen nemen.

BCT

Alle TTO’s zullen vanaf 8 mei over een track-en-trace oplossing moeten beschikken, ook al zijn er dan waarschijnlijk nog geen BCT’s ingebouwd. “Wij vinden het als gemeente zeer belangrijk dat we bij klachten achteraf precies kunnen kijken welke chauffeur het geweest is. Een BCT is daar een mooie oplossing voor”, vindt Wiebes. “Maar als dat apparaat er op 8 mei nog niet is, zullen de TTO’s met een andere, wellicht tijdelijke, oplossing moeten komen.”

Dat kan bijvoorbeeld door een nu nog ongecertificeerde BCT in te bouwen en de gegevens vast te leggen via een agendapakket. Voor de duidelijkheid: de opstapmarkt omvat het posten op standplaatsen en het oppikken van klanten op straat die niet besteld hebben. Dat betekent dat niet-TTO-chauffeurs nog altijd bestelde ritten via telefoon of een app kunnen accepteren en mogen uitvoeren in Amsterdam. Wiebes: “Mensen kiezen daarbij al bewust voor een aanbieder en weten hem ook te vinden als de rit niet naar tevredenheid is verlopen. Op die manier zit er al een mate van feedback in.”

Taximarkt

De problemen in de Amsterdamse taximarkt zullen niet op 8 mei meteen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn, beseft ook Wiebes. “Het systeem zal niet meteen als een zonnetje werken, daar is tijd voor nodig. Het eerste jaar zal best een leerjaar zijn. Maar wij geloven hierin en zullen er alles aan doen om het te laten slagen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen”

Het klinkt allemaal erg ingewikkeld. Maar als Amsterdam nog niet eens kan regelen dat een blinde met een geleide hond nooit meer geweigerd kunnen worden, dan heb ik er niet veel vertrouwen in. Een rijbewijs kan betrekkelijk makkelijk ingenomen worden. Maar een hele slechte taxichauffeur mag blijven rijden, oké niet meer op standplaatsen. Dan krijgt hij een boete die hij toch nooit kan betalen, dus uitroken is leuker dan een pas innemen. O ja, eerst nog de verantwoording bij een TTO neerleggen

Dan gaan we de TTO controleren of de TTO wel goed controleert, als de TTO niet goed controleert, dan sanctioneren we de TTO. En na een jaar of wat, elkaar de bal toespelen en 20 miljoen over de balk, verzinnen we weer alternatieven. En weet u waarom? Als de overheid echt en doeltreffend gaat handhaven dan lossen ze de problemen op. En weet u wel hoeveel ambtenaren dan hun baan kwijtraken, omdat er minder problemen zijn? Dus het enige wat ze handhaven is hun eigen werkgelegenheid.

Peter Driessen|07.03.13|11:33

Bla Bla bla .en die mijnheer Wiebes heeft ook het wiel weer uitgevonden zeker.

Dreigen deiegen en dreigen en na de tto komt er weer een ander regeltje.
En na de heer Wiebes komt er weer een andere mijnheer Wiebes .
Laat alles nu maar samen gaan met het openbaar vervoer ,want daar gaat het uitsluitend toch naar toe.
Een diploma via de overheid alle taxi,s via de overheid want we hebben allang niet meer het gevoel dat we ondernemer zijn, waarom niet in heel Europa de zelfde regeltjes.

Taxi Volendam|09.03.13|09:46

Waarom € 28.500 boete maar geen € 1.000000? Beide bedragen heeft een taxiondernemer niet, onzin, dit is dreigen. Heer Wiebes, maak een sociaal plan voor hen die vrijwillig willen stoppen, dat hoort in een beschaafd land.
Net als U wanneer de TTO niet gaat lukken wordt U er uit geknikkerd MET een wachtgeld regeling. Oorzaak van het slechte taxi imago is wanbeleid van de overheid. Iedereen kan begrijpen dat er niet genoeg werk is voor 10 tto’s
Wat nu gebeurt is op een achterbakse manier saneren.

Peter Driessen|11.03.13|13:35

En zo is het mijnheer Kwiebes.

Jo Coumans|11.03.13|15:49

Met de taxi-assistant van Tomtom en andere telefoon-apps is dat hele tto-gedoe snel overbodig.
De taximarkt wordt “ophalen en brengen” in plaats van “wachten en brengen”.
Beleidsmakers zien dat weer niet aankomen ( zij kijken alleen maar in de achteruitkijkspiegel). Overigens iemand geinteresseerd in procuratie?

Peter Driessen|11.03.13|16:36

heeft u aandelen bij tom tom misschien.

Hans Dekker|14.03.13|12:56

Laat eerst de chauffeurs diploma’s eens goed geregeld worden, en het betreffende examen. Vorige week bedrijf gesproken, examen wordt door een persoon gedaan met valse naam. Gebeurt nu dagelijks, dus er zijn chauffeurs die nooit het examen gedaan hebben, maar het laten oplossen door iemand die het even snapt. Apart???
Het draait allemaal om de centen die ze kunnen pakken uit taxiland, wie er met het diploma gaat lopen interesseert ze niet.
Wordt vervolgd……

allemaal leuk en wel wie kan en gaat die bekeuring betalen de chauffeur de klant de tto niemand. dit is dreigen naar de chauffeur die zijn geld wild verdienen en een klant van a naar b wild brengen op een zo veilig en zo snel mogelijk en de klant maakt niet uit waar hij vandaan komt zolang hij maar netjes en veilig woord vervoert hij heefd geen prive chauffeur die alle tijd heefd om meneer tebrengen

Renke Schoutsen|06.06.13|17:55

het is een BREVET van ONVERMOGEN!! amsterdam blijft het stomste kind van de klas.
in mijn, door de overheid verleende vergunningen, staan geen beperkingen t.a.v. waar ik kan gaan werken??
pak het procuratie gebeuren aan, dat lost al een groot deel van alle ellende op.
wat amsterdam doet?, is een regelgeving, en GEEN wetgeving…
en de Hr Wiebes,?? tijd om te wieberen….

Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen | TaxiPro
Wethouder, Eric Wiebes, TTO-vergunning, Staxi, Amsterdam, taxi

Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen

Het is wethouder Eric Wiebes van Amsterdam menens met de nieuwe taxiwet. Hij en burgemeester Van der Laan beloven strenge handhaving om ervoor te zorgen dat iedere taxichauffeur die de Amsterdamse opstapmarkt bedient bij een TTO is aangesloten. Zo niet, kan een chauffeur vanaf 8 mei forse boetes verwachten. Het OM kan boetes eisen tot maximaal € 19.500. De gemeente kan nog eens dwangsommen opleggen tot € 28.500.

Het hele systeem staat of valt ermee om niet-TTO’s te weren van de opstapmarkt. Het is voor de gemeente echter onmogelijk om alle taxistandplaatsen in de hele gemeente permanent in de gaten te houden. Daarom zal de gemeente ook gebruik maken van slagbomen op de belangrijkste standplaats en camera’s. En daar waar problemen zich voordoen, worden extra toezichthouders ingezet om de klant en TTO-chauffeurs te beschermen.

Taxihandhaving

“Er werken in Amsterdam 950 handhavers, onder andere bij Stadstoezicht, stadsdelen en andere diensten”, vertelt Wiebes. “Van hen kan de burgemeester 20 procent flexibel inzetten, zo’n tweehonderd ambtenaren. Zij worden ingezet voor prioriteiten, zoals prostitutie en ook de nieuwe taxiverordening. We hebben naast ons vaste taxihandhavingsteam van 20 man dus nog zo’n 200 mensen achter de hand voor prioriteiten als de taxihandhaving vanaf 8 mei.”

De wethouder beseft dat het om forse boetebedragen gaat. “Het gaat om maximumbedragen”, vertelt hij. “Het is aan de Officier van Justitie om een bepaalde boete te eisen op basis van de WP2000. Het OM zal ook de omstandigheden en het verweer van de taxichauffeur daarin meenemen. Uiteindelijk zal de rechter daartoe een uitspraak doen. Hetzelfde geldt voor de dwangsommen die wij als gemeente kunnen opleggen. Die zijn preventief bedoeld en innen we bij de tweede constatering. Dat bedrag is ook een maximum.”

TTO-verordening

Wiebes heeft een groot vertrouwen in de effectiviteit van de nieuwe TTO-verordening. “We hebben de taxibranche actief betrokken bij het nieuwe beleid en ook in de uitvoering gaan we fors samenwerken met de TTO’s, met name op de standplaatsen. Het is algemeen bekend dat een klein groepje chauffeurs de kwaliteit enorm onderuit heeft gehaald. Die groep kennen we nu niet als gemeente. Straks hebben we een relatie met alle TTO’s die hun chauffeurs weer kennen. Slechte chauffeurs moeten inzien dat er voor hen niets meer te verdienen valt.”

Het is nu aan de TTO’s om verantwoordelijkheid te nemen, zegt Wiebes. “Als we al deze chauffeurs straks weer in onze stad terugzien en zij dezelfde fouten maken, is het aan de TTO’s om in te grijpen. Wij als gemeente houden er toezicht op, dat dit daadwerkelijk gebeurt.”

Taxxxipas

In het uiterste geval kan ook de gemeente een Taxxxipas intrekken, zodat een chauffeur bij geen enkele TTO meer aan de bak komt. Maar dat is een uiterste maatregel. Mocht een chauffeur zich straks niet aan de regels houden, bijvoorbeeld door ritten te weigeren, dan moet de TTO als eerste optreden. Bijvoorbeeld door een paar weken schorsing op te leggen. De gemeente controleert achteraf via een audit of dat ook het geval is.

“Als het bij ons terecht komt, heeft de TTO zijn werk niet goed gedaan”, zegt Wiebes. “Dat kan uiteindelijk gevolgen hebben voor de hele TTO. Nu zijn we vaak een kinderoppas zonder bevoegdheden. De nieuwe taxiwet geeft ons eindelijk mogelijkheden om echt in te grijpen.”

Overcapaciteit

Een van de oorzaken van de Amsterdamse taxiproblemen is de structurele overcapaciteit, weet ook Wiebes. Op pieken zijn er soms 4.000 chauffeurs in de stad. Hij verwacht dat dit aantal zal teruglopen. “Als we iedereen, dus ook de kwaadwillende chauffeurs, straks ook terug zien in een TTO, is er iets mis gegaan. De nieuwe taxiwet moet goed zijn voor iedereen. De klant krijgt betere service en de goedwillende taxichauffeurs kunnen meer verdienen.”

Vooralsnog zijn er 10 aanvragen ingediend bij de gemeente, onder wie TCA. Dat betekent dat er straks minimaal 1500 TCA + 8 overige TTO’s van minimaal 100 chauffeurs = 2300 chauffeurs beschikbaar zijn. Met een paar andere partijen is de gemeente nog in gesprek. Staxi heeft inmiddels de vergunning al in ontvangst mogen nemen.

BCT

Alle TTO’s zullen vanaf 8 mei over een track-en-trace oplossing moeten beschikken, ook al zijn er dan waarschijnlijk nog geen BCT’s ingebouwd. “Wij vinden het als gemeente zeer belangrijk dat we bij klachten achteraf precies kunnen kijken welke chauffeur het geweest is. Een BCT is daar een mooie oplossing voor”, vindt Wiebes. “Maar als dat apparaat er op 8 mei nog niet is, zullen de TTO’s met een andere, wellicht tijdelijke, oplossing moeten komen.”

Dat kan bijvoorbeeld door een nu nog ongecertificeerde BCT in te bouwen en de gegevens vast te leggen via een agendapakket. Voor de duidelijkheid: de opstapmarkt omvat het posten op standplaatsen en het oppikken van klanten op straat die niet besteld hebben. Dat betekent dat niet-TTO-chauffeurs nog altijd bestelde ritten via telefoon of een app kunnen accepteren en mogen uitvoeren in Amsterdam. Wiebes: “Mensen kiezen daarbij al bewust voor een aanbieder en weten hem ook te vinden als de rit niet naar tevredenheid is verlopen. Op die manier zit er al een mate van feedback in.”

Taximarkt

De problemen in de Amsterdamse taximarkt zullen niet op 8 mei meteen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn, beseft ook Wiebes. “Het systeem zal niet meteen als een zonnetje werken, daar is tijd voor nodig. Het eerste jaar zal best een leerjaar zijn. Maar wij geloven hierin en zullen er alles aan doen om het te laten slagen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Amsterdam belooft strenge handhaving om TTO-chauffeurs te beschermen”

Het klinkt allemaal erg ingewikkeld. Maar als Amsterdam nog niet eens kan regelen dat een blinde met een geleide hond nooit meer geweigerd kunnen worden, dan heb ik er niet veel vertrouwen in. Een rijbewijs kan betrekkelijk makkelijk ingenomen worden. Maar een hele slechte taxichauffeur mag blijven rijden, oké niet meer op standplaatsen. Dan krijgt hij een boete die hij toch nooit kan betalen, dus uitroken is leuker dan een pas innemen. O ja, eerst nog de verantwoording bij een TTO neerleggen

Dan gaan we de TTO controleren of de TTO wel goed controleert, als de TTO niet goed controleert, dan sanctioneren we de TTO. En na een jaar of wat, elkaar de bal toespelen en 20 miljoen over de balk, verzinnen we weer alternatieven. En weet u waarom? Als de overheid echt en doeltreffend gaat handhaven dan lossen ze de problemen op. En weet u wel hoeveel ambtenaren dan hun baan kwijtraken, omdat er minder problemen zijn? Dus het enige wat ze handhaven is hun eigen werkgelegenheid.

Peter Driessen|07.03.13|11:33

Bla Bla bla .en die mijnheer Wiebes heeft ook het wiel weer uitgevonden zeker.

Dreigen deiegen en dreigen en na de tto komt er weer een ander regeltje.
En na de heer Wiebes komt er weer een andere mijnheer Wiebes .
Laat alles nu maar samen gaan met het openbaar vervoer ,want daar gaat het uitsluitend toch naar toe.
Een diploma via de overheid alle taxi,s via de overheid want we hebben allang niet meer het gevoel dat we ondernemer zijn, waarom niet in heel Europa de zelfde regeltjes.

Taxi Volendam|09.03.13|09:46

Waarom € 28.500 boete maar geen € 1.000000? Beide bedragen heeft een taxiondernemer niet, onzin, dit is dreigen. Heer Wiebes, maak een sociaal plan voor hen die vrijwillig willen stoppen, dat hoort in een beschaafd land.
Net als U wanneer de TTO niet gaat lukken wordt U er uit geknikkerd MET een wachtgeld regeling. Oorzaak van het slechte taxi imago is wanbeleid van de overheid. Iedereen kan begrijpen dat er niet genoeg werk is voor 10 tto’s
Wat nu gebeurt is op een achterbakse manier saneren.

Peter Driessen|11.03.13|13:35

En zo is het mijnheer Kwiebes.

Jo Coumans|11.03.13|15:49

Met de taxi-assistant van Tomtom en andere telefoon-apps is dat hele tto-gedoe snel overbodig.
De taximarkt wordt “ophalen en brengen” in plaats van “wachten en brengen”.
Beleidsmakers zien dat weer niet aankomen ( zij kijken alleen maar in de achteruitkijkspiegel). Overigens iemand geinteresseerd in procuratie?

Peter Driessen|11.03.13|16:36

heeft u aandelen bij tom tom misschien.

Hans Dekker|14.03.13|12:56

Laat eerst de chauffeurs diploma’s eens goed geregeld worden, en het betreffende examen. Vorige week bedrijf gesproken, examen wordt door een persoon gedaan met valse naam. Gebeurt nu dagelijks, dus er zijn chauffeurs die nooit het examen gedaan hebben, maar het laten oplossen door iemand die het even snapt. Apart???
Het draait allemaal om de centen die ze kunnen pakken uit taxiland, wie er met het diploma gaat lopen interesseert ze niet.
Wordt vervolgd……

allemaal leuk en wel wie kan en gaat die bekeuring betalen de chauffeur de klant de tto niemand. dit is dreigen naar de chauffeur die zijn geld wild verdienen en een klant van a naar b wild brengen op een zo veilig en zo snel mogelijk en de klant maakt niet uit waar hij vandaan komt zolang hij maar netjes en veilig woord vervoert hij heefd geen prive chauffeur die alle tijd heefd om meneer tebrengen

Renke Schoutsen|06.06.13|17:55

het is een BREVET van ONVERMOGEN!! amsterdam blijft het stomste kind van de klas.
in mijn, door de overheid verleende vergunningen, staan geen beperkingen t.a.v. waar ik kan gaan werken??
pak het procuratie gebeuren aan, dat lost al een groot deel van alle ellende op.
wat amsterdam doet?, is een regelgeving, en GEEN wetgeving…
en de Hr Wiebes,?? tijd om te wieberen….