AMS, taxichauffeur, uitreiking, Taxxxipas, Amsterdam, taxi

Chauffeurs AMS Taxi ontvangen Taxxxipas en nieuw daklicht

De Amsterdamse gemeenteverordening Toegelaten Taxi Organisaties treedt aankomende zaterdag 1 juni om zeven uur ’s ochtends in. AMS, de op een na grootste TTO, organiseerde woensdag een middag om aan hun chauffeurs de felbegeerde Taxxxipas en het nieuwe daklicht uit te delen. Dat deden ze aan de Bosbaan van Amstelveen, want in Mokum zelf kun je nergens zo maar even honderden taxi’s parkeren. 

De TTO’s moeten onder meer toezien dat alle aangesloten chauffeurs hun Nederlands goed beheersen. “Kan iedereen mij verstaan; Spreekt iedereen Nederlands? In de zaal wijzen vingers naar hun buitenlandse collega’s. “Nee, Ahmed hier niet!” Het bestuurslid zegt zijn toehoorders onmogelijk op d’s en t’s te kunnen controleren. Dan triomfantelijk: “OK. Allemaal geslaagd voor de taaltoets!”

Tariefkaarten

Na de voorlichting mogen de chauffeurs met hun stempelkaart, die aangeeft dat ze aan alle eisen voldoen, langs de tafeltjes.  “Het lijkt verdomme de avondvierdaagse wel”, schampert een corpulente chauffeur, die geen zin heeft om een uur voor de rij te staan waar de nieuwe tariefkaarten uit een kleine kantoorprinter te voorschijn komen. Die 220 euro voor de TTO-certificering en standplaatskaart heeft hij trouwens al afgetikt.  “Ik breng hem wel even naar je huis van de week” biedt het bestuurslid aan. “Voor vrijdag heb je hem!”

Als iedereen klaar is met stempelen, zijn oude lichtbak heeft omgewisseld voor de nieuwe en heeft getekend te zullen voldoen aan alle voorwaarden die de TTO in naam van de gemeente aan haar leden oplegt, praten chauffeurs in kleine groepjes nog wat na. Er ontstaan duidelijk Marokkaanse, Turkse en Surinaamse kliekjes die gezellig bijkletsen. Een blik maakt duidelijk dat ze al jaren samen zijn.

Nieuwe regels

“We vinden die nieuwe regels helemaal niet zo’n probleem hoor. Het is wel goed”, vertelt een chauffeur die aardig lijkt ingevoerd in de gemeentepolitiek. “Ergens op het stadhuis ligt gewoon een papiertje met daarop de namen van 31 taxichauffeurs. Dat zijn de probleemgevallen, maar die durft Amsterdam niet direct aan te spreken. Via justitie krijgt men er ook geen grip op. Vandaar dat die TTO een politiek prestigeproject is geworden. Met vignetten, convenanten en een halfjaarlijkse audit van zo’n PriceWaterhouseCoopers. Doordat de gemeente daarvan alleen de eerste twee uit eigen zak betaalt, zit de taxibranche vervolgen met een enorme extra regelgeving die meer gaat kosten dan er aan contributies van leden zal binnenkomen.”

Taxistandplaatsen

Vrijwel alle AMS-chauffeurs kwamen langs op de bijeenkomst. Een flinke stoet taxi’s. Alle TTO-regels ten spijt, blijkt tijdens de bijeenkomst dat de chauffeurs zich nog altijd het meest ergeren aan opstoppingen op de taxistandplaatsen.  “Ibissssssss”, sist het overal door de zaal. Het lijkt warempel wel of de vele chauffeurs een godin uit de oudheid aanroepen. Al klinkt het eerder als een vloek. De doorgang bij het Ibis Hotel is zo’n beetje het ergste wat een Amsterdamse taxichauffeur kan overkomen. Wat meer weg heeft van een sluipweggetje is een veelgebruikte route naar de taxistandplaats Centraal Station. De doorgang is nauwelijks breder dan een Mercedes-Benz E-Klasse. Er staat steevast een lange file.

Het bestuurslid van AMS Taxi verheft zijn stem. “Luister, ik heb het niet bedacht, het is de gemeente! Maar denk er nou om: is de standplaats vol dan mag niet meer worden aangesloten. U bent in overtreding! Een, twee waarschuwingen en u kunt uw daklicht weer inleveren.” Dat nieuwe daklicht hebben de chauffeurs woensdagmiddag net ontvangen. De oude liggen nu allemaal in bananendozen opgestapeld achterin de zaal. “Maar wat nu als je de derde bent in de rij?,” werpt een chauffeur op. “Of de tiende!” vult zijn collega aan. “Ja, dat is toch dezelfde verhaal!” zegt een derde. Het bestuurslid trek zijn stropdas recht: “Dan moet u de eerste man voor de slagboom aanspreken: standplaats vol is doorrijden!” Ibisssss sist het weer door de zaal. Iedereen weet dat je daar geen kant op kan.

Boete

De toezichthouders kennen geen genade beweren de chauffeurs. Het particuliere beveiligingsbedrijf dat de Gemeente Amsterdam heeft gecontracteerd collecteert klachten dat het een lieve lust is. “Laatst weer een boete van 120 euro bij het CS”, beklaagt zich buiten een Hindostaanse chauffeur zich naast zijn gloednieuwe zwarte E-klasse. “Een toerist vroeg mij waar of de Dam was. Nou, toen heb ik hem gewezen. En hij bedankte mij nog vriendelijk om er vervolgens heen te lopen. Zo’n man in een geel hesje noteerde meteen een overtreding. Wat denk je? Ritweigering!”

Goudhaantje

Aan een loket voor een weerwoord wil de Gemeente Amsterdam niet, wel had het visioenen van een ‘Gold Card’, vertelt de AMS-bestuurder. Die zouden moeten worden uitgedeeld aan 10% van de meest voorbeeldige taxichauffeurs. Daar wilden de TTO’s niet aan.”Hoe moeten die nou bepalen wie hem wel of niet krijgt? Krijg je toch alleen maar kinnesinne van. Is hij een goudhaantje en ik niet”, zegt een chauffeur die al dertig jaar in Amsterdam rijdt. “De bedoeling is juist dat we een eenheid vormen. Hoewel allemaal zelfstandig ondernemers, kent iedereen elkaar hier hoor. Die sociale controle die de gemeente ons nu met regels oplegt, is er al lang.” Afgelopen met de anonimiteit van taxichauffeurs, is de inzet van de gemeente. Ook wil B en W regulering van het aantal taxi’s, wat opstoppingen bij het Centraal Station en het Leidseplein moet voorkomen. Kwaliteitsstandplaatsen en nette chauffeurs is wat het publiek er voor terug zal krijgen.

Buiten rijden de laatste Mercedessen van AMS Taxi behoedzaam de parkeerplaats voor het Amsterdamse Bos uit. Aan het begin van de middag stonden er nog zeker honderd. Een bijna gepensioneerde taxichauffeur doet het licht uit. “Ik vind het allemaal best hoor al die afspraken. Volgens mij voldoe ik er al mijn hele carrière aan. Maar een ding heb ik wel geleerd in deze branche. Met keurmerken wordt grof geld verdiend.”

Arne Biesma

AMS, daklicht, taxi, Amsterdam, TTO

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Chauffeurs AMS Taxi ontvangen Taxxxipas en nieuw daklicht”

Jan Vermeulen|04.06.13|15:10

Dat zullen ze ook in Arnhem moet doen