station, Utrecht, taxi, taxikeurmerk, taxistandplaats, taxichauffeur

Nieuwe kwaliteitsregels voor keurmerk-chauffeurs in Utrecht

De nieuwe regels voor straattaxi in Utrecht treden dinsdag 16 juli in werking. Het college heeft een aantal nieuwe voorschriften bekendgemaakt waar een keurmerk-chauffeur in Utrecht aan dient te voldoen. Deze keurmerk-chauffeurs mogen als enige gebruik maken van de goede taxistandplaatsen, belooft het college. Bekijk alle hieronder alle kwaliteitsregels die de gemeente Utrecht heeft opgesteld.

Het zijn de voorschriften waaraan een chauffeur moet voldoen voor het TaxiKeur Utrecht. De lijst geeft een opsomming van de manieren waarop een taxichauffeur dient te handelen. Verder moet hij uiteraard voldoen aan de Wet Personenvervoer 2000.

Voorschriften Keurmerkchauffeur Utrecht

1.0 De chauffeur draagt zorg voor een goede eerste indruk

  • De chauffeur heeft een net, verzorgd voorkomen en heeft een professionele uitstraling
  • De chauffeur draagt representatieve kleding:
  • bij voorkeur een colbert met stropdas
  • op zijn minst een nette pantalon, donkere nette schoenen, passend overhemd
  • geen gympen/sneakers of open schoenen, alleen nette spijkerbroek zonder gaten vlekken en niet gebleekt
  • De chauffeurs van de eerste auto’s op de standplaats staan bij of zitten in de eigen auto en laten zien dat ze beschikbaar zijn.

2.0 De chauffeur draagt zorg voor een schone, veilige en klantvriendelijk ingerichte auto

  • De auto is van binnen en van buiten schoon
  • De auto ruikt fris

3.0 De chauffeur heeft goede kennis van Utrecht

  • De chauffeur kent in Utrecht:
  • de straten en wijken en de routes daar naar toe
  • de belangrijkste locaties en objecten (zoals bekende gebouwen, ziekenhuizen en politiebureau,
  • hotels, congrescentra, uitgaansgelegenheden, musea, e.d.)
  • de belangrijkste evenementen (zoals de piekenkermis e.d.)

4.0 De chauffeur is klantvriendelijk

  • de chauffeur gedraagt zich tegen zijn klanten correct zoals dit in het algemeen (maatschappelijk)
  • verkeer normaal is.
  • de chauffeur is aardig en beleefd
  • de chauffeur spreekt correct en verstaanbaar Nederlands.

5.0 De chauffeur is klantgericht

  • De chauffeur geeft hoge prioriteit aan presentatie en service en stelt het belang van de
  • klant(tevredenheid) boven het eigen belang.
  • De chauffeur draagt zorg voor een goede communicatie met de klant. De chauffeur zoekt actief het contact
  • onderzoekt actief in hoeverre de handelingen zoals beschreven in het primaire proces gewenst zijn
  • komt tegemoet aan redelijke verlangens van de passagiers ten aanzien van de te volgen routes, snelheid, verwarming, muziek e.d.
  • voert geen privételefoongesprekken tijdens een rit
  • houdt zakelijke telefoongesprekken kort en bondig

5.1 De chauffeur is klantgericht.

  • De chauffeur voorkomt onduidelijkheid over de prijs en de betalingswijze en maakt vooraf hierover
  • duidelijke afspraken. De chauffeur zet altijd de taxameter aan zorgt dat de taxameter en de gehanteerde tarieven – zowel van buitenaf als binnenin – voor de klant duidelijk zichtbaar en leesbaar zijn, op een dusdanige manier dat deze niet aan het oog onttrokken kan worden.
  • geeft vooraf een prijsindicatie
  • berekent geen kosten voor het in- en uitladen van bagage en bij slechte weersomstandigheden en dergelijke
  • informeert de passagier altijd bij afwijkingen van de afgesproken route, bijvoorbeeld bij wegomlegging of ongeval
  • biedt een volledig ingevulde bon aan, waarop tenminste en duidelijk leesbaar, datum van de rit,
  • kenteken van de auto, bestemming, ritprijs en naam van de chauffeur zijn vermeld.

6.0 Een Keurmerkchauffeur is servicegericht en accepteert elke rit.

Personen mogen geweigerd worden indien ze:

  • vergezeld van dieren anders dan blindengeleidehonden en hulphonden, braken of neiging tot braken hebben, zichtbaar of ruikbaar vuil zijn, in dronken toestand, of onder duidelijke invloed van verdovende middelen verkeren, zich agressief opstellen tegen de chauffeur.

6.1 De chauffeur is servicegericht.

  • De chauffeur voert de vereiste handelingen zoals beschreven in het primaire proces uit.
  • De chauffeur helpt de passagier met in- en uitstappen
  • De chauffeur helpt de passagier met bagage
  • De chauffeur behandelt de bagage zorgvuldig

7.0 Een Keurmerkchauffeur draagt zorg voor professioneel rijgedrag en professionele verkeersdeelname.

  • Een Keurmerkchauffeur rijdt geconcentreerd, claxonneert niet overbodig en enkel bij gevaar, stopt alleen op plaatsen die de doorstroom van het overige verkeer niet belemmeren, houdt zich aan de verkeersregels, is bekend met de regels voor het gebruik van de busbaan in regio Utrecht en de werking van het negenoog.

8.0 Een Keurmerkchauffeur draagt zorg voor de gordelplicht en het rookverbod in de auto.

  • Een Keurmerkchauffeur communiceert de gordelplicht aan de passagier en draagt zelf de gordel
  • indien hij geen passagier vervoert. Er wordt niet in de auto gerookt, ook niet wanneer er geen passagier wordt vervoerd of buiten werkuren.

9.0 Een Keurmerkchauffeur is collegiaal.

  • Een Keurmerkchauffeur gedraagt zich correct ten opzichte van andere chauffeurs, draagt bij aan een goede sfeer en helpt collega’s indien nodig, attendeert collega’s op een nette en respectvolle manier bij ongewenst gedrag, voorkomt dat er conflicten ontstaan of dat situaties uit de hand lopen, laat passagiers zelf bepalen met welke auto ze vervoerd willen worden en zoekt geen ritten uit.

10.0 Een Keurmerkchauffeur draagt zorg voor de STKU-klachtenprocedure

  • Een Keurmerkchauffeur heeft klantenkaarten van TaxiKeur Utrecht bij zich. Als de passagier niet tevreden is over de geleverde dienst of dienstverlening geeft een Keurmerkchauffeur tekst en
  • uitleg aan de passagier en probeert hij een oplossing te bieden. Een Keurmerkchauffeur draagt actief zorg voor het voorkomen van een conflictsituatie. Wanneer de passagier niet tevreden is met de geboden oplossing geeft een Keurmerkchauffeur tekst en uitleg over de klachtenprocedure en overhandigt indien de passagier dat wenst een klantenkaart.

B. Voorschriften Keurmerkauto

Hieronder wordt aangegeven aan welke voorschriften de auto moet voldoen voor het TaxiKeur Utrecht. De auto dient tevens te voldoen aan de “eisen taxivoertuig” zoals gesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en alle in de Wet Personenvervoer 2000 en aanverwante regelingen gestelde eisen.

1.0 De auto is maximaal 10 jaar oud mits in goede staat.

2.0 Auto is van binnen en buiten onbeschadigd.

2.1 Auto is van binnen en van buiten schoon

  • Geen vette ramen
  • Schonen vloer en schone bekleding
  • Geen afval op de bekleding of vloer
  • Geen afval in de asbak
  • Ruikt niet naar rook of andere lucht
  • De bekleding van de auto is intact en niet bevlekt
  • Het interieur is gaaf

 

3.0 De auto heeft tenminste 3 zitplaatsen en ten hoogste 8 zitplaatsen voor passagiers.

3.1 Op alle passagiersplaatsen zijn bruikbare gordels aanwezig.

4.0 In de auto zijn de volgende veiligheidszaken aanwezig:
Brandblusser, lifehammer, EHBO-trommel, deken

5.0 In de auto is een taxameter en/of boordcomputer aanwezig met een bewijs van goedkeuring van het Nederlandse Meetinstituut.

  • De taxameter en/of boordcomputer is voor de passagier duidelijk zichtbaar en leesbaar, op een dusdanige manier dat deze niet aan het oog onttrokken kan worden.
  • De tarieven zijn conform de wettelijk geldende tarieven.

6.0 In de auto is voorzien van een tariefkaart met daarop de gehanteerde tarieven.

  • De gehanteerde tarieven op de tariefkaart zijn voor de passagier– zowel van buitenaf als binnenin – duidelijk zichtbaar en leesbaar, op een dusdanige manier dat deze niet aan het oog onttrokken kan worden.
  • De tarieven zijn conform de wettelijk geldende tarieven.

Lees ook: Gemeenten gebruiken nieuwe Taxiwet nog nauwelijks wegens kosten handhaving

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe kwaliteitsregels voor keurmerk-chauffeurs in Utrecht | TaxiPro
station, Utrecht, taxi, taxikeurmerk, taxistandplaats, taxichauffeur

Nieuwe kwaliteitsregels voor keurmerk-chauffeurs in Utrecht

De nieuwe regels voor straattaxi in Utrecht treden dinsdag 16 juli in werking. Het college heeft een aantal nieuwe voorschriften bekendgemaakt waar een keurmerk-chauffeur in Utrecht aan dient te voldoen. Deze keurmerk-chauffeurs mogen als enige gebruik maken van de goede taxistandplaatsen, belooft het college. Bekijk alle hieronder alle kwaliteitsregels die de gemeente Utrecht heeft opgesteld.

Het zijn de voorschriften waaraan een chauffeur moet voldoen voor het TaxiKeur Utrecht. De lijst geeft een opsomming van de manieren waarop een taxichauffeur dient te handelen. Verder moet hij uiteraard voldoen aan de Wet Personenvervoer 2000.

Voorschriften Keurmerkchauffeur Utrecht

1.0 De chauffeur draagt zorg voor een goede eerste indruk

  • De chauffeur heeft een net, verzorgd voorkomen en heeft een professionele uitstraling
  • De chauffeur draagt representatieve kleding:
  • bij voorkeur een colbert met stropdas
  • op zijn minst een nette pantalon, donkere nette schoenen, passend overhemd
  • geen gympen/sneakers of open schoenen, alleen nette spijkerbroek zonder gaten vlekken en niet gebleekt
  • De chauffeurs van de eerste auto’s op de standplaats staan bij of zitten in de eigen auto en laten zien dat ze beschikbaar zijn.

2.0 De chauffeur draagt zorg voor een schone, veilige en klantvriendelijk ingerichte auto

  • De auto is van binnen en van buiten schoon
  • De auto ruikt fris

3.0 De chauffeur heeft goede kennis van Utrecht

  • De chauffeur kent in Utrecht:
  • de straten en wijken en de routes daar naar toe
  • de belangrijkste locaties en objecten (zoals bekende gebouwen, ziekenhuizen en politiebureau,
  • hotels, congrescentra, uitgaansgelegenheden, musea, e.d.)
  • de belangrijkste evenementen (zoals de piekenkermis e.d.)

4.0 De chauffeur is klantvriendelijk

  • de chauffeur gedraagt zich tegen zijn klanten correct zoals dit in het algemeen (maatschappelijk)
  • verkeer normaal is.
  • de chauffeur is aardig en beleefd
  • de chauffeur spreekt correct en verstaanbaar Nederlands.

5.0 De chauffeur is klantgericht

  • De chauffeur geeft hoge prioriteit aan presentatie en service en stelt het belang van de
  • klant(tevredenheid) boven het eigen belang.
  • De chauffeur draagt zorg voor een goede communicatie met de klant. De chauffeur zoekt actief het contact
  • onderzoekt actief in hoeverre de handelingen zoals beschreven in het primaire proces gewenst zijn
  • komt tegemoet aan redelijke verlangens van de passagiers ten aanzien van de te volgen routes, snelheid, verwarming, muziek e.d.
  • voert geen privételefoongesprekken tijdens een rit
  • houdt zakelijke telefoongesprekken kort en bondig

5.1 De chauffeur is klantgericht.

  • De chauffeur voorkomt onduidelijkheid over de prijs en de betalingswijze en maakt vooraf hierover
  • duidelijke afspraken. De chauffeur zet altijd de taxameter aan zorgt dat de taxameter en de gehanteerde tarieven – zowel van buitenaf als binnenin – voor de klant duidelijk zichtbaar en leesbaar zijn, op een dusdanige manier dat deze niet aan het oog onttrokken kan worden.
  • geeft vooraf een prijsindicatie
  • berekent geen kosten voor het in- en uitladen van bagage en bij slechte weersomstandigheden en dergelijke
  • informeert de passagier altijd bij afwijkingen van de afgesproken route, bijvoorbeeld bij wegomlegging of ongeval
  • biedt een volledig ingevulde bon aan, waarop tenminste en duidelijk leesbaar, datum van de rit,
  • kenteken van de auto, bestemming, ritprijs en naam van de chauffeur zijn vermeld.

6.0 Een Keurmerkchauffeur is servicegericht en accepteert elke rit.

Personen mogen geweigerd worden indien ze:

  • vergezeld van dieren anders dan blindengeleidehonden en hulphonden, braken of neiging tot braken hebben, zichtbaar of ruikbaar vuil zijn, in dronken toestand, of onder duidelijke invloed van verdovende middelen verkeren, zich agressief opstellen tegen de chauffeur.

6.1 De chauffeur is servicegericht.

  • De chauffeur voert de vereiste handelingen zoals beschreven in het primaire proces uit.
  • De chauffeur helpt de passagier met in- en uitstappen
  • De chauffeur helpt de passagier met bagage
  • De chauffeur behandelt de bagage zorgvuldig

7.0 Een Keurmerkchauffeur draagt zorg voor professioneel rijgedrag en professionele verkeersdeelname.

  • Een Keurmerkchauffeur rijdt geconcentreerd, claxonneert niet overbodig en enkel bij gevaar, stopt alleen op plaatsen die de doorstroom van het overige verkeer niet belemmeren, houdt zich aan de verkeersregels, is bekend met de regels voor het gebruik van de busbaan in regio Utrecht en de werking van het negenoog.

8.0 Een Keurmerkchauffeur draagt zorg voor de gordelplicht en het rookverbod in de auto.

  • Een Keurmerkchauffeur communiceert de gordelplicht aan de passagier en draagt zelf de gordel
  • indien hij geen passagier vervoert. Er wordt niet in de auto gerookt, ook niet wanneer er geen passagier wordt vervoerd of buiten werkuren.

9.0 Een Keurmerkchauffeur is collegiaal.

  • Een Keurmerkchauffeur gedraagt zich correct ten opzichte van andere chauffeurs, draagt bij aan een goede sfeer en helpt collega’s indien nodig, attendeert collega’s op een nette en respectvolle manier bij ongewenst gedrag, voorkomt dat er conflicten ontstaan of dat situaties uit de hand lopen, laat passagiers zelf bepalen met welke auto ze vervoerd willen worden en zoekt geen ritten uit.

10.0 Een Keurmerkchauffeur draagt zorg voor de STKU-klachtenprocedure

  • Een Keurmerkchauffeur heeft klantenkaarten van TaxiKeur Utrecht bij zich. Als de passagier niet tevreden is over de geleverde dienst of dienstverlening geeft een Keurmerkchauffeur tekst en
  • uitleg aan de passagier en probeert hij een oplossing te bieden. Een Keurmerkchauffeur draagt actief zorg voor het voorkomen van een conflictsituatie. Wanneer de passagier niet tevreden is met de geboden oplossing geeft een Keurmerkchauffeur tekst en uitleg over de klachtenprocedure en overhandigt indien de passagier dat wenst een klantenkaart.

B. Voorschriften Keurmerkauto

Hieronder wordt aangegeven aan welke voorschriften de auto moet voldoen voor het TaxiKeur Utrecht. De auto dient tevens te voldoen aan de “eisen taxivoertuig” zoals gesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en alle in de Wet Personenvervoer 2000 en aanverwante regelingen gestelde eisen.

1.0 De auto is maximaal 10 jaar oud mits in goede staat.

2.0 Auto is van binnen en buiten onbeschadigd.

2.1 Auto is van binnen en van buiten schoon

  • Geen vette ramen
  • Schonen vloer en schone bekleding
  • Geen afval op de bekleding of vloer
  • Geen afval in de asbak
  • Ruikt niet naar rook of andere lucht
  • De bekleding van de auto is intact en niet bevlekt
  • Het interieur is gaaf

 

3.0 De auto heeft tenminste 3 zitplaatsen en ten hoogste 8 zitplaatsen voor passagiers.

3.1 Op alle passagiersplaatsen zijn bruikbare gordels aanwezig.

4.0 In de auto zijn de volgende veiligheidszaken aanwezig:
Brandblusser, lifehammer, EHBO-trommel, deken

5.0 In de auto is een taxameter en/of boordcomputer aanwezig met een bewijs van goedkeuring van het Nederlandse Meetinstituut.

  • De taxameter en/of boordcomputer is voor de passagier duidelijk zichtbaar en leesbaar, op een dusdanige manier dat deze niet aan het oog onttrokken kan worden.
  • De tarieven zijn conform de wettelijk geldende tarieven.

6.0 In de auto is voorzien van een tariefkaart met daarop de gehanteerde tarieven.

  • De gehanteerde tarieven op de tariefkaart zijn voor de passagier– zowel van buitenaf als binnenin – duidelijk zichtbaar en leesbaar, op een dusdanige manier dat deze niet aan het oog onttrokken kan worden.
  • De tarieven zijn conform de wettelijk geldende tarieven.

Lees ook: Gemeenten gebruiken nieuwe Taxiwet nog nauwelijks wegens kosten handhaving

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.