Eberhard van der Laan, burgemeester, Amsterdam

Taxibedrijven A’dam vanaf februari 2014 nog maar bij één TTO

De regel in de Amsterdamse taxiverordening dat één vervoerder (een taxibedrijf met een P-nummer) zich slechts bij één TTO kan aansluiten, wordt vanaf 1 februari 2014 gehandhaafd. Dit betekent dat chauffeurs met een Taxxxivergunning die bij één bedrijf werken, onder een P-nummer, vanaf die datum slechts voor één TTO kunnen werken. Dat heeft de gemeente Amsterdam bekend gemaakt.

Deze regel draagt bij aan de transparantie in de Amsterdamse taximarkt en maakt dat de vervoerder beter aanspreekbaar is op de kwaliteit van het taxivervoer, zowel door de TTO als door de handhavingspartners. 
De situatie komt met met name voor bij VOF constructies waar meerdere chauffeurs als vennoot op één P-nummer rijden.

Vervoerder

In maart van dit jaar is bepaald dat de regel dat één vervoerder bij één TTO moet zitten uit werd gesteld tot 1 januari 2014. Vanuit de taxibranche is aangegeven dat invoeren van deze regel vóór de ingangsdatum van de verordening (1 juni 2013) te veel administratie zou vragen. Bij het uitstel is aangegeven dat de regel alsnog zou worden ingevoerd op 1 januari 2014, tenzij er zwaarwegende redenen zouden zijn dat niet te doen. Die redenen zijn er volgens de gemeente niet.

Gebleken is dat 164 van de 2082 vervoerders nog niet aan deze regel van de verordening voldoen. De TTO’s worden geïnformeerd welke bedrijven dit betreft, zodat zij de vervoerders kunnen vragen actie te ondernemen. De datum van 1 februari 2014 is gekozen omdat veel TTO’s een opzegtermijn van 3 maanden hanteren.

TTO

Als een chauffeur bij een vervoerder zit, die niet ook bij andere TTO’s is aangesloten, dan wijzigt er niets. Heeft een chauffeur echter vennoten die wel bij een andere TTO zitten dan moeten zij snel actie ondernemen. Dan zullen vennoten van TTO moeten wisselen of zal de onderneming moeten worden aangepast.

Wisselen van TTO kan door een wijzigingsformulier van de Taxxxivergunning in te vullen. Voor het wijzigen van de onderneming kunnen ondernemers bij Kiwa register terecht. Als een vervoerder op 1 februari nog bij verschillende TTO’s is aangesloten heeft dat consequenties voor de Taxxxivergunningen van de chauffeurs en voor de betreffende TTO vergunningen.

Taxxxivergunning

De gemeente waarschuwt ervoor dat taxi-ondernemers er rekening mee moeten houden dat er termijnen gelden voor het wijzigen van een Amsterdamse Taxxxivergunning en het wijzigen van de onderneming. Onderneem dus zo snel mogelijk actie.

Zoals eerder aangekondigd bij de TTO’s, zal een slagboom voor de taxilus bij de Amsterdam ArenA ervoor zorgen dat vanaf nu alleen nog TTO-taxi’s met een Amsterdamse Taxxxipas (een keycard net als op CS en Leidseplein) de taxistandplaats op kunnen rijden. De slagboom zal 24u per dag de toegang tot de standplaats reguleren.

Taxistandplaats

Taxi’s die klanten komen brengen, en niet bij een TTO zijn aangesloten, kunnen hun klanten afzetten bij het Endemol gebouw. Nieuwe klanten inladen kan via de taxistandplaats, maar is alleen toegestaan als chauffeurs zijn aangesloten bij een TTO. Zowel de gemeentelijke handhaving als gezamenlijke serviceteams van TTO’s zullen -op drukke momenten- aanwezig zijn om op en rond de standplaats voor een goed verloop te zorgen.

Vanaf 2 oktober mogen taxi’s op de standplaats bij het Centraal Station op het kruis na de eerste slagboom staan. Dit levert twee extra plekken op voor de taxi’s.
 Het kruis moet wel vrij blijven tussen 6.00 uur en 8.00 uur ’s morgens in verband met de schoonmaakwagens van stadsdeel Centrum. Dit wordt met een bord aangegeven op de standplaats.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Taxibedrijven A’dam vanaf februari 2014 nog maar bij één TTO”

Tjerk Vinckx|06.11.13|02:49

Tjonge wat een geweldig verhaal van onze Burgervader v.d Laan.

Hij was werkzaam van 1975 – 1978 bij de Firma Kerkhof te Leiden als taxichauffeur om zijn studie te betalen. Het voertuig met het kenteken 21-55-JK / witte Opel Admiraal is mij zeer bekend.

De verdienste waren als volgt,

Daggeld: 18,05 daarnaast 25% van het opgereden bedrag, zwart.
Schoolroute: 10,- zwart.
Nachttarief: 50% boven op het taxameter bedrag, zwart.

Tja, tijden veranderen !!!!

Taxibedrijven A’dam vanaf februari 2014 nog maar bij één TTO | TaxiPro
Eberhard van der Laan, burgemeester, Amsterdam

Taxibedrijven A’dam vanaf februari 2014 nog maar bij één TTO

De regel in de Amsterdamse taxiverordening dat één vervoerder (een taxibedrijf met een P-nummer) zich slechts bij één TTO kan aansluiten, wordt vanaf 1 februari 2014 gehandhaafd. Dit betekent dat chauffeurs met een Taxxxivergunning die bij één bedrijf werken, onder een P-nummer, vanaf die datum slechts voor één TTO kunnen werken. Dat heeft de gemeente Amsterdam bekend gemaakt.

Deze regel draagt bij aan de transparantie in de Amsterdamse taximarkt en maakt dat de vervoerder beter aanspreekbaar is op de kwaliteit van het taxivervoer, zowel door de TTO als door de handhavingspartners. 
De situatie komt met met name voor bij VOF constructies waar meerdere chauffeurs als vennoot op één P-nummer rijden.

Vervoerder

In maart van dit jaar is bepaald dat de regel dat één vervoerder bij één TTO moet zitten uit werd gesteld tot 1 januari 2014. Vanuit de taxibranche is aangegeven dat invoeren van deze regel vóór de ingangsdatum van de verordening (1 juni 2013) te veel administratie zou vragen. Bij het uitstel is aangegeven dat de regel alsnog zou worden ingevoerd op 1 januari 2014, tenzij er zwaarwegende redenen zouden zijn dat niet te doen. Die redenen zijn er volgens de gemeente niet.

Gebleken is dat 164 van de 2082 vervoerders nog niet aan deze regel van de verordening voldoen. De TTO’s worden geïnformeerd welke bedrijven dit betreft, zodat zij de vervoerders kunnen vragen actie te ondernemen. De datum van 1 februari 2014 is gekozen omdat veel TTO’s een opzegtermijn van 3 maanden hanteren.

TTO

Als een chauffeur bij een vervoerder zit, die niet ook bij andere TTO’s is aangesloten, dan wijzigt er niets. Heeft een chauffeur echter vennoten die wel bij een andere TTO zitten dan moeten zij snel actie ondernemen. Dan zullen vennoten van TTO moeten wisselen of zal de onderneming moeten worden aangepast.

Wisselen van TTO kan door een wijzigingsformulier van de Taxxxivergunning in te vullen. Voor het wijzigen van de onderneming kunnen ondernemers bij Kiwa register terecht. Als een vervoerder op 1 februari nog bij verschillende TTO’s is aangesloten heeft dat consequenties voor de Taxxxivergunningen van de chauffeurs en voor de betreffende TTO vergunningen.

Taxxxivergunning

De gemeente waarschuwt ervoor dat taxi-ondernemers er rekening mee moeten houden dat er termijnen gelden voor het wijzigen van een Amsterdamse Taxxxivergunning en het wijzigen van de onderneming. Onderneem dus zo snel mogelijk actie.

Zoals eerder aangekondigd bij de TTO’s, zal een slagboom voor de taxilus bij de Amsterdam ArenA ervoor zorgen dat vanaf nu alleen nog TTO-taxi’s met een Amsterdamse Taxxxipas (een keycard net als op CS en Leidseplein) de taxistandplaats op kunnen rijden. De slagboom zal 24u per dag de toegang tot de standplaats reguleren.

Taxistandplaats

Taxi’s die klanten komen brengen, en niet bij een TTO zijn aangesloten, kunnen hun klanten afzetten bij het Endemol gebouw. Nieuwe klanten inladen kan via de taxistandplaats, maar is alleen toegestaan als chauffeurs zijn aangesloten bij een TTO. Zowel de gemeentelijke handhaving als gezamenlijke serviceteams van TTO’s zullen -op drukke momenten- aanwezig zijn om op en rond de standplaats voor een goed verloop te zorgen.

Vanaf 2 oktober mogen taxi’s op de standplaats bij het Centraal Station op het kruis na de eerste slagboom staan. Dit levert twee extra plekken op voor de taxi’s.
 Het kruis moet wel vrij blijven tussen 6.00 uur en 8.00 uur ’s morgens in verband met de schoonmaakwagens van stadsdeel Centrum. Dit wordt met een bord aangegeven op de standplaats.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Taxibedrijven A’dam vanaf februari 2014 nog maar bij één TTO”

Tjerk Vinckx|06.11.13|02:49

Tjonge wat een geweldig verhaal van onze Burgervader v.d Laan.

Hij was werkzaam van 1975 – 1978 bij de Firma Kerkhof te Leiden als taxichauffeur om zijn studie te betalen. Het voertuig met het kenteken 21-55-JK / witte Opel Admiraal is mij zeer bekend.

De verdienste waren als volgt,

Daggeld: 18,05 daarnaast 25% van het opgereden bedrag, zwart.
Schoolroute: 10,- zwart.
Nachttarief: 50% boven op het taxameter bedrag, zwart.

Tja, tijden veranderen !!!!