Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant

Een taxichauffeur is veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf omdat hij een niet-betalende klant heeft geslagen in Utrecht. Ook moet de chauffeur 8.850 euro schadevergoeding betalen. Dat heeft de rechter beslist. Tegen de in Amsterdam wonende man was een jaar celstraf geëist door het Openbaar Ministerie.

De vrouwelijke passagier wilde vorig jaar november een taxi van Amersfoort naar Utrecht nemen na een avondje stappen. Ze sprak met de chauffeur een ritprijs van 45 euro af. Eenmaal aangekomen bleek dat de vrouw te weinig geld bij zich had.

Chauffeur

Ze beloofde te gaan pinnen op de Rijnlaan. Maar in plaats daarvan liep ze weg zonder de chauffeur te betalen. Die liet het daar niet bij zitten en kwam achter haar aan. Daarbij vielen enkele klappen.

Het slachtoffer had onder meer een bloedende hoofdwond, gebroken neus en snijwonden in het gezicht. Zij kon lange tijd niet werken en heeft een jaar later nog last van evenwichtsklachten, meldt RTV Utrecht. Of de vrouw alsnog heeft betaald voor de afgelegde taxirit, is niet bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant”

Jim van der Linden|11.12.13|15:47

Als dit maar geen vrijbrief wordt om onbetaald de taxi te nemen , Niet betalende klanten krijgen bij mij gewoon dezelfde zoniet ergere behandeling.En dat geld voor een groot aantal van mijn collega s.
Gewoon betalen voor de rit .
Het moet niet gekker worden .

Ada van Empel|11.12.13|16:44

Helemaal mee eens Jim!
Een verhaal heeft altijd twee kanten.
En die boete van 8850,00 euro staat toch niet tegenover wat een taxichauffeur verdient????
Bespottelijk!!

Hasan Bicklar|11.12.13|20:42

Belachelijk gewoon, als je de politie belt omdat een klant niet betaald zegt de politie standaard: Meneer het is een zaak tussen u en uw klant, u moet dat zelf oplossen. En deze taxichauffeur heeft het dus op eigen manier opgelost. Ik begrijp de woede van deze chauffeur, wie gaat nou de financiële schade die deze chauffeur heeft opgelopen terugbetalen? En wat krijgt deze klant als straf vanwegens wanbetaling, wangedrag en diefstal?

Michaël Vermeer|12.12.13|10:03

Als je zo’n bericht plaatst doe het dan goed, het was geen Utrechtse taxichauffeur, het incident vond plaats in Utrecht, chauffeur vervoerde een klant van Amersfoort naar Utrecht en kwam uit Almere.
Ze hadden hem overigens wat mij betreft nog wel wat harder mogen aanpakken!

Bart Pals|12.12.13|10:32

@Michaël: Je hebt gelijk. Het is gewijzigd.

Erhan Bas|12.12.13|11:19

Dan Ga ik bij de Super ook niet meer betalen voor mijn boodschappen toch?

Gerrit J. Weerdesteyn|12.12.13|12:23

Zou een pinautomaat een oplossing zijn?
dan heb je volgens mij geen probleem met een niet betalende klant.

Hardy Brunink|12.12.13|14:40

Ik ben ook al bijna 20 jaar taxichauffeur, en begonnen met straattaxi. Bekende klanten neem ik altijd gewoon mee, maar als ik vreemden heb, en ik moet een eind weg, laat ik ze gewoon van tevoren betalen, kunnen ze dat niet, neem ik ze gewoon niet mee !

Remco Ruijgers|12.12.13|16:21

Tjongejonge, wat een asociale reacties lees ik bij dit bericht. Schaam
me gewoon om wat ik hier lees! Iemand betaald niet en je mept er maar gelijk op los.
Ik snap dat de klant fout zit, maar er wordt weer te snel met de handjes gepraat en niet gewoon normaal gecommuniceerd. Tenzij de vrouw 2.10m was en miss Body Building 2013, kan ik me niet voorstellen dat je dit anders oplost dan gelijk geweld te gebruiken. En jullie vragen je af waarom we zo’n slechte naam blijven houden?

John van der Horst|12.12.13|18:36

niemand weet echt dat de taxirit betalen hetzelfde is als bv de kapper. Als die je haar verprutst, betaal je niet. Ben je je geld vergeten, moet je je gegevens achterlaten en later alsnog betalen. Anders volgt er de deurwaarder en later beslag op inkomen. Dit is een puur civiele kwestie, geen misdrijf. Iemand slaan, ongeacht de reden, is wel een misdaad. De deur afsluiten zodat de klant niet uit de auto kan: ontvoering, gijzeling, in elk geval een ernstig misdrijf. De rechter heeft gelijk.

John van der Horst|12.12.13|18:45

Onenigheid over de ritprijs mag nooit een aanleiding zijn tot fysiek geweld. Al te vaak zie ik van die cowboys rijden die de regels aanpassen en misbruik maken van een klant die onder invloed of alleen is, en natuurlijk de taxiwet niet uit het hoofd kent. Elke goede ondernemer weet gewoon dat hij enkele ritten per jaar niet betaald zal krijgen, en moet dat gewoon incalculeren. Niets anders als bij retail.

Pierre van Aert|13.12.13|00:35

Blijft het punt, dat bij een nietbetalende klant in een supermarkt het risico bij de supermarkt eigenaar blijft, maar bij een taxichauffeur in loondienst het gewoon zijn eigen risico is.

Bert Swinkels|13.12.13|13:07

hallo allemaal
ik ben al 18 jaar taxichauffeur
maar hoe vaak ik al niet betalende klanten heb gehad
dat is gewoon schandalig
kon ik me nu nog leuke auto van kopen
en de niet betalende klanten weten dat wij als chauffeur niks mogen doen
en dan betalen ze maar gewoon niet
DAT WORDT MEN VAN ZELF BOOS

Hasan Bicklar|13.12.13|22:16

mensen die achter de computer zitten en deze taxichauffeur veroordelen weten niet waar ze het over hebben. Jij staat soms urenlang te wachten op een rit, dan krijg je een rit en de klant betaald niet. De chauffeur kan niet op politie rekenen omdat ze gewoon niks doen, en het ergste is dat de chauffeur het bedrag moet afgeven bij de baas. In dit geval 45,00 Euro en dat is meer dan de helft van zijn dagloon. Immers de chauffeur blijft wettelijk verantwoordelijk. Een keer houdt dat dus op..

Hasan Bicklar|13.12.13|22:25

De wetgeving geeft deze wanbetalers gewoon groenlicht. Daardoor kan op elk moment iets fout gaan. Het mag tog niet zo zijn dat de wet geen straf bepaalt voor mensen die de brood van andere mensen stelen. Op een gegeven moment gaat de chauffeur het dan in eigen handen nemen. Bijdeze waarschuw ik alle oplichters en wanbetalers die het risico nemen om een taxichauffeur te bezeiken: Het is jouw eigen risico en als je het bij mij doet, zorg ik ervoor dat je die dag nooit meer vergeet.

John van der Horst|14.12.13|10:24

Goedzo Hasan!
Jij geeft de Taxi zijn goede naam…
Behalve dat je niet Nederlands kunt schrijven (tog) zal je dat ook wel niet spreken. En met zo`n houding hoor je hoogstens in een fabriek te staan, zeker niet op de taxi te zitten. Het is Dienst-verlening, vandaar ook het lage btw- tarief. Wist je dat 95% van de klanten Nederlanders zijn….. Hoe kan het dan dat 95% van de chauffeurs geen Nederlander is?
Alle chauffeurs die zich geen Butler voelen tijdens hun werk, moeten ander werk gaan zoeken.

John van der Horst|14.12.13|10:29

De werknemer kan niet aansprakelijk worden gesteld, zijn loon is beschermd. Daar mag je niet eens een bekeuring van inhouden zonder op de juiste manier te hebben gehandeld. (bv. eerst de kans geven in beroep te gaan aan de werknemer.) Het blijft dus gewoon risico van de baas. Maar natuurlijk, als je niet echt Nederlands kunt lezen en de baas is een crimineel, die zal het gewoon inhouden. LEES je CAO toch eens door!!

Pierre van Aert|14.12.13|13:01

Mijn baas zegt hierover : eigen schuld, dikke bult, dan had je maar een voorschot moeten vragen. Alles wat je te weinig afstort, gaat gewoon van je salaris af.
En mijn werkgever is één van de grootste taxiondernemingen in Nederland, compleet met TX keurmerk en alles.

Hasan Bicklar|14.12.13|15:45

Hallo John van der Horst,
dat ik de Nederlandse taal niet zo machtig ben als iemand in Nederland geboren of getogen persoon is wel logisch. Ik spreek 6 talen en Nederlands taal is pas mijn vierde taal. Als je een buitenlander-Nederlander kwestie hiervan wilt maken laat zien hoe hoog je niveau is. Ik ben een vakbekwaam taxiondernemer. Mijn vakbekwaamheidsdiploma heb ik binnen 3 maanden gehaald. Sommige Nederlanders zijn meer dan twee jaar bezig met het halen van het diploma.

Hasan Bicklar|14.12.13|15:50

99% van alle klanten die ik vervoer inclusief Nederlandse klanten zijn hoog tevreden met mijn rijgedrag, mijn klantenvriendelijkheid, mijn prijzen en de dienst die ik verleen. Jij bent niet diegene die dat kan beoordelen. Maar dat even ter zijde. Van je tweede reactie zie ik dat je ook absoluut geen verstand hebt van wat je zegt. De werkgever kan het geld gewoon opeisen van de chauffeur en alle bekeuringen inhouden op zijn loon.

Hasan Bicklar|14.12.13|15:56

Bekeuringen zijn natuurlijk de schuld van de chauffeur, daarom denk ik dat de werkgever niet moet opdraaien voor slecht rijgedrag van een chauffeur, maar als een klant niet betaald moet de chauffeur daar niet de dupe van worden. Maar sommige werkgevers zeggen gewoon eigen schuld hier met het geld. En maak je ogen gewoon open ik zeg dat als WERKGEVER en niet als een chauffeur in dienst, van mij mag alles zo blijven hoe het is als je dat leuk vindt.

Hasan Bicklar|14.12.13|16:05

En ja wat in de CAO staat werkt in de praktijk heel anders, want de Chauffeur moet het kunnen bewijzen (anders gaan chauffeurs de baas bezeiken), en het moet de chauffeur niet verwijtbaar zijn. Maar ik geef je gewoon een advies: maak je mond nooit open als je iets niet weet.

John van der Horst|15.12.13|03:57

Hoi Pierre,
Ik zou toch eens met iemand van de vakbond gaan praten in plaats van met je baas…. Die is natuurlijk niet onpartijdig, het is nl. ZIJN geld waar het om draait. Of het jouwe, als je hem het laat inhouden op je beschermde salaris. Maar het ligt helemaal aan jou of je tegen je baas in wil gaan om dit detail. Als je te weinig hebt afgestort kunnen daar redenen voor zijn, anders is het diefstal en reden om iemand te ontslaan, NIET om het van zijn loon in te houden…

Hasan Bicklar|15.12.13|07:43

Meneer van der Horst,

Nederlands is toch uw moedertaal ?, u moet dat toch beter begrijpen dan mij? Tegenover een beschermd salaris staan ook verplichtingen, en een van deze verplichtingen is het afdragen van het geld wat op de taxameter staat. Wat denkt u waarom sommige bedrijven stoel-sensoren gebruiken? Heeft u ooit taxi gereden? Ik dacht het niet,….:P

Hudson Taxi|18.12.13|13:31

Taxivervoer tegen BETALING is vergunning plichtig met de daarbij horende regelgeving. Een vriend meenemen kan gewoon wanneer die niet betaald. Dat is het kromme van de taxiwet. Je dient wel rekening te houden met regelgeving i.v.m. bpm en vrijstellng van wegenbelasting. Dit alles is onduidelijk in het hele verhaal. Bij b.v. schoolvervoer zit er geen meter in de taxi, dan krijg je toch ook geen bekeuring van € 857 ?

Duco Douwstra|19.12.13|20:09

Met een online registratiesysteem, waar ik al 13 jaar voor pleit i.p.v de waardeloze uitgeklede offline BCT zou dit niet zijn voorgekomen, dan was de chauffeur binnen 10 minuten bekend i.p.v. 3 a 4 maanden speurwerk door XXX rechercheurs. Een chauffeur moet linksom of rechtsom zorgen dat hij de betaling goed regelt en anders is het eigen risico en lesgeld. En de chauffeur die zegt een auto kunnen kopen zo vaak is hij opgelicht,moet wel een erge sukkel zijn :-}}

broertje82|22.12.13|22:16

En wat heeft onze vriend de taxichauffeur het slachtoffer aangedaan: Verdachte heeft in zijn functie als taxichauffeur een passagier dusdanig mishandeld dat dit bij haar zwaar lichamelijk letsel tot gevolg had. Uit de schriftelijke slachtofferverklaring van de aangeefster blijkt dat zij van 4 november 2012 tot 7 november 2012 in het ziekenhuis heeft verbleven. De snee in haar wang is gehecht en na drie dagen heeft de KNO-arts haar neus rechtgezet.

broertje82|22.12.13|22:18

Vervolgens heeft zij vier weken bij haar ouders gewoond, die voor haar hebben gezorgd omdat ze zelf tot niets in staat was. De eerste drie weken heeft ze, met pijnstillers en een tromboseprikje, vooral geslapen. Na het fysieke herstel kwam de psychische klap, ze was heel erg bang en kreeg paniekaanvallen. Na een maand is ze voor het eerst alleen naar buiten gegaan. Ze heeft er ook veel moeite mee dat ze door verdachte is achtergelaten in de toestand waarin zij verkeerde.

broertje82|22.12.13|22:24

Na een maand is ze voor het eerst alleen naar buiten gegaan. Ze heeft er ook veel moeite mee dat ze door verdachte is achtergelaten in de toestand waarin zij verkeerde. Vanaf januari 2013 is zij weer voorzichtig begonnen met werken en vanaf 11 maart 2013 is zij weer beter gemeld. Bijna een jaar na het gebeuren heeft ze last van evenwichtsklachten. Het gebeuren houdt haar nog dagelijks bezig en hoewel zij ervan overtuigd is dat zij eroverheen zal komen, heeft het haar leven blijvend veranderd.

broertje82|22.12.13|22:48

Feiten: het ging om een restbedrag van 7 euro. De taxichauffeur is al eens eerder veroordeeld voor een soortgelijke daad. De tas van het slachtoffer is gestolen door meneer. Meneer komt uit Afghanistan maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Meneer heeft gokproblemen gehad. En ik kan nog wel even door gaan. Jammer dat je deze feiten alleen kan weten als je bij de rechtszaak ben geweest. Raar om te zien dat mensen dit buitensporige geweld goedkeuren tegen een zeer zorgzame dame.

Taxi Arnhem Easytax|25.12.13|15:49

@ http://www.easytaxarnhem.nl Het moet niet gekker worden… maar ik vraag af hoe komt de heer broertje82 zoveel weet over verdachte…

Remco Ruijgers|02.01.14|11:07

@easytaxiarnhem: Dat schrijft broertje82 toch? Dat kan je alleen weten als je bij de rechtzaak bent geweest, dus trek uw conclusie. Waar het om draait is dat dit soort chauffeurs onze branche compleet verkeerd op de kaart zet Door berichtgeving in de media trekken mensen snel hun conclusies en zullen mensen wantrouwend de taxi instappen. Slechte zaak lijkt me. Blijft een feit dat er rotte appels tussen klanten blijven zitten en de vraag is hoe je daar het beste mee omgaat.

Taxidiensten Utrecht|08.01.14|15:29

Een zorgzame dame betaald gewoon netjes ,een zorgzame dame stapt ook in bij een nette auto & chauffeur ! oh wacht even met Afghanen en andere pluimage kan men voor een bodemprijs van a naar b en dan ter plaatse nog de vermoorde onschuld spelen met nog € 7 minder dan de afgesproken prijs.
Uiteraard is de reactie & het gedrag van de chauffeur niet acceptabel en zeer kwalijk.
Ik vind de straf ook prima ten alle tijden handjes thuis en je professioneel op stellen naar een klant toe!

John van der Horst|09.01.14|11:13

Lachen, je merkt hier precies wie de vakman is, en wie er alleen maar op de taxi zit om geld te verdienen.. Iedereen met een rijbewijs kan chauffeur worden, maar niet iedereen is een butler op de weg. En dat is precies wat een vakman als taxichauffeur is: een BUTLER, een DIENST-verlener, een HELPER, voor de minder begrijpenden onder ons. Wij genieten niet voor niets het 6% BTW tarief. Tip: Kijk eerst de chauffeur in zijn ogen voor je instapt. Ik schaam mij er soms voor hoe sommigen er uit zien.

Hans de Koning|10.01.14|05:45

Tsja, als je als vrouw zonder mannelijk familielid alleen gaat reizen ben je in sommige culturen nu eenmaal vogelvrij… maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Als je toch al een prijs van tevoren afspreekt, is het dan niet wijs om meteen af te laten rekenen? Een pinautomaat (al te koop voor €79 + €10/maand) in de auto te leggen? Onderpand te vragen (telefoon, linkerschoen, rijbewijs, id)? Dan hoef je niemand ongelukkig te slaan voor €7…

Branco Bonn|21.05.17|14:09

Gisteren had ik ook een Somalieer in de taxi, gebroken nederlands spreekt.ik vertrouwde het al niet echt. op bestemming gekomen heb ik de taxi naast een straatlantaarn paal gezet met de passagierskant voor de lantaarn. (Dan kan de klant de deur niet open doen omdat de lantaarnpaal voor de deur staat, dit voorkomt dat die klant weg rent) moest die 42,65 betalen en gaf 20 euro. Ineens kent die geen engels weder nederlands. heb ik ook gezegd. dokken of komende 5 weken uit een rietje willen vreten.

Branco Bonn|21.05.17|14:12

Ik vind dat terecht dat die chauffeur klappen uitgedeeld heeft! als een klant niet betaald wordt dit van je eigen salaris ingehouden. De chauffeur moet 8000 betalen, maar als een klant een taxi chauffeur neer steekt krijgt die 3 uur taak straf en ken die gaan terwijl de chauffeur in het ZH ligt. dat is zo onrechtvaardig! als ons wat overkomt krijg je niks. maar als wij een klant verbouwen moeten wij wel dokken. belachelijk! de gedupeerde wordt nog eens genaaid door de overheid. bah!

Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant | TaxiPro

Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant

Een taxichauffeur is veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf omdat hij een niet-betalende klant heeft geslagen in Utrecht. Ook moet de chauffeur 8.850 euro schadevergoeding betalen. Dat heeft de rechter beslist. Tegen de in Amsterdam wonende man was een jaar celstraf geëist door het Openbaar Ministerie.

De vrouwelijke passagier wilde vorig jaar november een taxi van Amersfoort naar Utrecht nemen na een avondje stappen. Ze sprak met de chauffeur een ritprijs van 45 euro af. Eenmaal aangekomen bleek dat de vrouw te weinig geld bij zich had.

Chauffeur

Ze beloofde te gaan pinnen op de Rijnlaan. Maar in plaats daarvan liep ze weg zonder de chauffeur te betalen. Die liet het daar niet bij zitten en kwam achter haar aan. Daarbij vielen enkele klappen.

Het slachtoffer had onder meer een bloedende hoofdwond, gebroken neus en snijwonden in het gezicht. Zij kon lange tijd niet werken en heeft een jaar later nog last van evenwichtsklachten, meldt RTV Utrecht. Of de vrouw alsnog heeft betaald voor de afgelegde taxirit, is niet bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “Taxichauffeur cel in wegens slaan van niet-betalende klant”

Jim van der Linden|11.12.13|15:47

Als dit maar geen vrijbrief wordt om onbetaald de taxi te nemen , Niet betalende klanten krijgen bij mij gewoon dezelfde zoniet ergere behandeling.En dat geld voor een groot aantal van mijn collega s.
Gewoon betalen voor de rit .
Het moet niet gekker worden .

Ada van Empel|11.12.13|16:44

Helemaal mee eens Jim!
Een verhaal heeft altijd twee kanten.
En die boete van 8850,00 euro staat toch niet tegenover wat een taxichauffeur verdient????
Bespottelijk!!

Hasan Bicklar|11.12.13|20:42

Belachelijk gewoon, als je de politie belt omdat een klant niet betaald zegt de politie standaard: Meneer het is een zaak tussen u en uw klant, u moet dat zelf oplossen. En deze taxichauffeur heeft het dus op eigen manier opgelost. Ik begrijp de woede van deze chauffeur, wie gaat nou de financiële schade die deze chauffeur heeft opgelopen terugbetalen? En wat krijgt deze klant als straf vanwegens wanbetaling, wangedrag en diefstal?

Michaël Vermeer|12.12.13|10:03

Als je zo’n bericht plaatst doe het dan goed, het was geen Utrechtse taxichauffeur, het incident vond plaats in Utrecht, chauffeur vervoerde een klant van Amersfoort naar Utrecht en kwam uit Almere.
Ze hadden hem overigens wat mij betreft nog wel wat harder mogen aanpakken!

Bart Pals|12.12.13|10:32

@Michaël: Je hebt gelijk. Het is gewijzigd.

Erhan Bas|12.12.13|11:19

Dan Ga ik bij de Super ook niet meer betalen voor mijn boodschappen toch?

Gerrit J. Weerdesteyn|12.12.13|12:23

Zou een pinautomaat een oplossing zijn?
dan heb je volgens mij geen probleem met een niet betalende klant.

Hardy Brunink|12.12.13|14:40

Ik ben ook al bijna 20 jaar taxichauffeur, en begonnen met straattaxi. Bekende klanten neem ik altijd gewoon mee, maar als ik vreemden heb, en ik moet een eind weg, laat ik ze gewoon van tevoren betalen, kunnen ze dat niet, neem ik ze gewoon niet mee !

Remco Ruijgers|12.12.13|16:21

Tjongejonge, wat een asociale reacties lees ik bij dit bericht. Schaam
me gewoon om wat ik hier lees! Iemand betaald niet en je mept er maar gelijk op los.
Ik snap dat de klant fout zit, maar er wordt weer te snel met de handjes gepraat en niet gewoon normaal gecommuniceerd. Tenzij de vrouw 2.10m was en miss Body Building 2013, kan ik me niet voorstellen dat je dit anders oplost dan gelijk geweld te gebruiken. En jullie vragen je af waarom we zo’n slechte naam blijven houden?

John van der Horst|12.12.13|18:36

niemand weet echt dat de taxirit betalen hetzelfde is als bv de kapper. Als die je haar verprutst, betaal je niet. Ben je je geld vergeten, moet je je gegevens achterlaten en later alsnog betalen. Anders volgt er de deurwaarder en later beslag op inkomen. Dit is een puur civiele kwestie, geen misdrijf. Iemand slaan, ongeacht de reden, is wel een misdaad. De deur afsluiten zodat de klant niet uit de auto kan: ontvoering, gijzeling, in elk geval een ernstig misdrijf. De rechter heeft gelijk.

John van der Horst|12.12.13|18:45

Onenigheid over de ritprijs mag nooit een aanleiding zijn tot fysiek geweld. Al te vaak zie ik van die cowboys rijden die de regels aanpassen en misbruik maken van een klant die onder invloed of alleen is, en natuurlijk de taxiwet niet uit het hoofd kent. Elke goede ondernemer weet gewoon dat hij enkele ritten per jaar niet betaald zal krijgen, en moet dat gewoon incalculeren. Niets anders als bij retail.

Pierre van Aert|13.12.13|00:35

Blijft het punt, dat bij een nietbetalende klant in een supermarkt het risico bij de supermarkt eigenaar blijft, maar bij een taxichauffeur in loondienst het gewoon zijn eigen risico is.

Bert Swinkels|13.12.13|13:07

hallo allemaal
ik ben al 18 jaar taxichauffeur
maar hoe vaak ik al niet betalende klanten heb gehad
dat is gewoon schandalig
kon ik me nu nog leuke auto van kopen
en de niet betalende klanten weten dat wij als chauffeur niks mogen doen
en dan betalen ze maar gewoon niet
DAT WORDT MEN VAN ZELF BOOS

Hasan Bicklar|13.12.13|22:16

mensen die achter de computer zitten en deze taxichauffeur veroordelen weten niet waar ze het over hebben. Jij staat soms urenlang te wachten op een rit, dan krijg je een rit en de klant betaald niet. De chauffeur kan niet op politie rekenen omdat ze gewoon niks doen, en het ergste is dat de chauffeur het bedrag moet afgeven bij de baas. In dit geval 45,00 Euro en dat is meer dan de helft van zijn dagloon. Immers de chauffeur blijft wettelijk verantwoordelijk. Een keer houdt dat dus op..

Hasan Bicklar|13.12.13|22:25

De wetgeving geeft deze wanbetalers gewoon groenlicht. Daardoor kan op elk moment iets fout gaan. Het mag tog niet zo zijn dat de wet geen straf bepaalt voor mensen die de brood van andere mensen stelen. Op een gegeven moment gaat de chauffeur het dan in eigen handen nemen. Bijdeze waarschuw ik alle oplichters en wanbetalers die het risico nemen om een taxichauffeur te bezeiken: Het is jouw eigen risico en als je het bij mij doet, zorg ik ervoor dat je die dag nooit meer vergeet.

John van der Horst|14.12.13|10:24

Goedzo Hasan!
Jij geeft de Taxi zijn goede naam…
Behalve dat je niet Nederlands kunt schrijven (tog) zal je dat ook wel niet spreken. En met zo`n houding hoor je hoogstens in een fabriek te staan, zeker niet op de taxi te zitten. Het is Dienst-verlening, vandaar ook het lage btw- tarief. Wist je dat 95% van de klanten Nederlanders zijn….. Hoe kan het dan dat 95% van de chauffeurs geen Nederlander is?
Alle chauffeurs die zich geen Butler voelen tijdens hun werk, moeten ander werk gaan zoeken.

John van der Horst|14.12.13|10:29

De werknemer kan niet aansprakelijk worden gesteld, zijn loon is beschermd. Daar mag je niet eens een bekeuring van inhouden zonder op de juiste manier te hebben gehandeld. (bv. eerst de kans geven in beroep te gaan aan de werknemer.) Het blijft dus gewoon risico van de baas. Maar natuurlijk, als je niet echt Nederlands kunt lezen en de baas is een crimineel, die zal het gewoon inhouden. LEES je CAO toch eens door!!

Pierre van Aert|14.12.13|13:01

Mijn baas zegt hierover : eigen schuld, dikke bult, dan had je maar een voorschot moeten vragen. Alles wat je te weinig afstort, gaat gewoon van je salaris af.
En mijn werkgever is één van de grootste taxiondernemingen in Nederland, compleet met TX keurmerk en alles.

Hasan Bicklar|14.12.13|15:45

Hallo John van der Horst,
dat ik de Nederlandse taal niet zo machtig ben als iemand in Nederland geboren of getogen persoon is wel logisch. Ik spreek 6 talen en Nederlands taal is pas mijn vierde taal. Als je een buitenlander-Nederlander kwestie hiervan wilt maken laat zien hoe hoog je niveau is. Ik ben een vakbekwaam taxiondernemer. Mijn vakbekwaamheidsdiploma heb ik binnen 3 maanden gehaald. Sommige Nederlanders zijn meer dan twee jaar bezig met het halen van het diploma.

Hasan Bicklar|14.12.13|15:50

99% van alle klanten die ik vervoer inclusief Nederlandse klanten zijn hoog tevreden met mijn rijgedrag, mijn klantenvriendelijkheid, mijn prijzen en de dienst die ik verleen. Jij bent niet diegene die dat kan beoordelen. Maar dat even ter zijde. Van je tweede reactie zie ik dat je ook absoluut geen verstand hebt van wat je zegt. De werkgever kan het geld gewoon opeisen van de chauffeur en alle bekeuringen inhouden op zijn loon.

Hasan Bicklar|14.12.13|15:56

Bekeuringen zijn natuurlijk de schuld van de chauffeur, daarom denk ik dat de werkgever niet moet opdraaien voor slecht rijgedrag van een chauffeur, maar als een klant niet betaald moet de chauffeur daar niet de dupe van worden. Maar sommige werkgevers zeggen gewoon eigen schuld hier met het geld. En maak je ogen gewoon open ik zeg dat als WERKGEVER en niet als een chauffeur in dienst, van mij mag alles zo blijven hoe het is als je dat leuk vindt.

Hasan Bicklar|14.12.13|16:05

En ja wat in de CAO staat werkt in de praktijk heel anders, want de Chauffeur moet het kunnen bewijzen (anders gaan chauffeurs de baas bezeiken), en het moet de chauffeur niet verwijtbaar zijn. Maar ik geef je gewoon een advies: maak je mond nooit open als je iets niet weet.

John van der Horst|15.12.13|03:57

Hoi Pierre,
Ik zou toch eens met iemand van de vakbond gaan praten in plaats van met je baas…. Die is natuurlijk niet onpartijdig, het is nl. ZIJN geld waar het om draait. Of het jouwe, als je hem het laat inhouden op je beschermde salaris. Maar het ligt helemaal aan jou of je tegen je baas in wil gaan om dit detail. Als je te weinig hebt afgestort kunnen daar redenen voor zijn, anders is het diefstal en reden om iemand te ontslaan, NIET om het van zijn loon in te houden…

Hasan Bicklar|15.12.13|07:43

Meneer van der Horst,

Nederlands is toch uw moedertaal ?, u moet dat toch beter begrijpen dan mij? Tegenover een beschermd salaris staan ook verplichtingen, en een van deze verplichtingen is het afdragen van het geld wat op de taxameter staat. Wat denkt u waarom sommige bedrijven stoel-sensoren gebruiken? Heeft u ooit taxi gereden? Ik dacht het niet,….:P

Hudson Taxi|18.12.13|13:31

Taxivervoer tegen BETALING is vergunning plichtig met de daarbij horende regelgeving. Een vriend meenemen kan gewoon wanneer die niet betaald. Dat is het kromme van de taxiwet. Je dient wel rekening te houden met regelgeving i.v.m. bpm en vrijstellng van wegenbelasting. Dit alles is onduidelijk in het hele verhaal. Bij b.v. schoolvervoer zit er geen meter in de taxi, dan krijg je toch ook geen bekeuring van € 857 ?

Duco Douwstra|19.12.13|20:09

Met een online registratiesysteem, waar ik al 13 jaar voor pleit i.p.v de waardeloze uitgeklede offline BCT zou dit niet zijn voorgekomen, dan was de chauffeur binnen 10 minuten bekend i.p.v. 3 a 4 maanden speurwerk door XXX rechercheurs. Een chauffeur moet linksom of rechtsom zorgen dat hij de betaling goed regelt en anders is het eigen risico en lesgeld. En de chauffeur die zegt een auto kunnen kopen zo vaak is hij opgelicht,moet wel een erge sukkel zijn :-}}

broertje82|22.12.13|22:16

En wat heeft onze vriend de taxichauffeur het slachtoffer aangedaan: Verdachte heeft in zijn functie als taxichauffeur een passagier dusdanig mishandeld dat dit bij haar zwaar lichamelijk letsel tot gevolg had. Uit de schriftelijke slachtofferverklaring van de aangeefster blijkt dat zij van 4 november 2012 tot 7 november 2012 in het ziekenhuis heeft verbleven. De snee in haar wang is gehecht en na drie dagen heeft de KNO-arts haar neus rechtgezet.

broertje82|22.12.13|22:18

Vervolgens heeft zij vier weken bij haar ouders gewoond, die voor haar hebben gezorgd omdat ze zelf tot niets in staat was. De eerste drie weken heeft ze, met pijnstillers en een tromboseprikje, vooral geslapen. Na het fysieke herstel kwam de psychische klap, ze was heel erg bang en kreeg paniekaanvallen. Na een maand is ze voor het eerst alleen naar buiten gegaan. Ze heeft er ook veel moeite mee dat ze door verdachte is achtergelaten in de toestand waarin zij verkeerde.

broertje82|22.12.13|22:24

Na een maand is ze voor het eerst alleen naar buiten gegaan. Ze heeft er ook veel moeite mee dat ze door verdachte is achtergelaten in de toestand waarin zij verkeerde. Vanaf januari 2013 is zij weer voorzichtig begonnen met werken en vanaf 11 maart 2013 is zij weer beter gemeld. Bijna een jaar na het gebeuren heeft ze last van evenwichtsklachten. Het gebeuren houdt haar nog dagelijks bezig en hoewel zij ervan overtuigd is dat zij eroverheen zal komen, heeft het haar leven blijvend veranderd.

broertje82|22.12.13|22:48

Feiten: het ging om een restbedrag van 7 euro. De taxichauffeur is al eens eerder veroordeeld voor een soortgelijke daad. De tas van het slachtoffer is gestolen door meneer. Meneer komt uit Afghanistan maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Meneer heeft gokproblemen gehad. En ik kan nog wel even door gaan. Jammer dat je deze feiten alleen kan weten als je bij de rechtszaak ben geweest. Raar om te zien dat mensen dit buitensporige geweld goedkeuren tegen een zeer zorgzame dame.

Taxi Arnhem Easytax|25.12.13|15:49

@ http://www.easytaxarnhem.nl Het moet niet gekker worden… maar ik vraag af hoe komt de heer broertje82 zoveel weet over verdachte…

Remco Ruijgers|02.01.14|11:07

@easytaxiarnhem: Dat schrijft broertje82 toch? Dat kan je alleen weten als je bij de rechtzaak bent geweest, dus trek uw conclusie. Waar het om draait is dat dit soort chauffeurs onze branche compleet verkeerd op de kaart zet Door berichtgeving in de media trekken mensen snel hun conclusies en zullen mensen wantrouwend de taxi instappen. Slechte zaak lijkt me. Blijft een feit dat er rotte appels tussen klanten blijven zitten en de vraag is hoe je daar het beste mee omgaat.

Taxidiensten Utrecht|08.01.14|15:29

Een zorgzame dame betaald gewoon netjes ,een zorgzame dame stapt ook in bij een nette auto & chauffeur ! oh wacht even met Afghanen en andere pluimage kan men voor een bodemprijs van a naar b en dan ter plaatse nog de vermoorde onschuld spelen met nog € 7 minder dan de afgesproken prijs.
Uiteraard is de reactie & het gedrag van de chauffeur niet acceptabel en zeer kwalijk.
Ik vind de straf ook prima ten alle tijden handjes thuis en je professioneel op stellen naar een klant toe!

John van der Horst|09.01.14|11:13

Lachen, je merkt hier precies wie de vakman is, en wie er alleen maar op de taxi zit om geld te verdienen.. Iedereen met een rijbewijs kan chauffeur worden, maar niet iedereen is een butler op de weg. En dat is precies wat een vakman als taxichauffeur is: een BUTLER, een DIENST-verlener, een HELPER, voor de minder begrijpenden onder ons. Wij genieten niet voor niets het 6% BTW tarief. Tip: Kijk eerst de chauffeur in zijn ogen voor je instapt. Ik schaam mij er soms voor hoe sommigen er uit zien.

Hans de Koning|10.01.14|05:45

Tsja, als je als vrouw zonder mannelijk familielid alleen gaat reizen ben je in sommige culturen nu eenmaal vogelvrij… maar dat heeft er natuurlijk niets mee te maken. Als je toch al een prijs van tevoren afspreekt, is het dan niet wijs om meteen af te laten rekenen? Een pinautomaat (al te koop voor €79 + €10/maand) in de auto te leggen? Onderpand te vragen (telefoon, linkerschoen, rijbewijs, id)? Dan hoef je niemand ongelukkig te slaan voor €7…

Branco Bonn|21.05.17|14:09

Gisteren had ik ook een Somalieer in de taxi, gebroken nederlands spreekt.ik vertrouwde het al niet echt. op bestemming gekomen heb ik de taxi naast een straatlantaarn paal gezet met de passagierskant voor de lantaarn. (Dan kan de klant de deur niet open doen omdat de lantaarnpaal voor de deur staat, dit voorkomt dat die klant weg rent) moest die 42,65 betalen en gaf 20 euro. Ineens kent die geen engels weder nederlands. heb ik ook gezegd. dokken of komende 5 weken uit een rietje willen vreten.

Branco Bonn|21.05.17|14:12

Ik vind dat terecht dat die chauffeur klappen uitgedeeld heeft! als een klant niet betaald wordt dit van je eigen salaris ingehouden. De chauffeur moet 8000 betalen, maar als een klant een taxi chauffeur neer steekt krijgt die 3 uur taak straf en ken die gaan terwijl de chauffeur in het ZH ligt. dat is zo onrechtvaardig! als ons wat overkomt krijg je niks. maar als wij een klant verbouwen moeten wij wel dokken. belachelijk! de gedupeerde wordt nog eens genaaid door de overheid. bah!