Uber, taxi, tarief, Black, prijs, Amsterdam

Boetes voor taxi’s Uber wegens niet gebruiken taxameter en tarievenkaart

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft diverse voertuigen gecontroleerd van chauffeurs die reden voor de taxidienst Uber. Een tiental ondernemers heeft een boete gekregen omdat er geen taxameter in het voertuig aanwezig was, deze niet gebruikt werd of omdat de traceerbaarheid- en tarievenkaart niet gevoerd werd. Chauffeurs die rijden voor Uber moeten zich aan dezelfde regels houden als reguliere straattaxi’s. Dat meldt de ILT desgevraagd.

De tarieven van Uber liggen in veel gevallen hoger dan de geldende maximumtarieven voor taxivervoer in Nederland. Tijdens oudjaarsnacht zelfs diverse malen hoger dan normaal. Hoewel dat in sommige gevallen is toegestaan, bijvoorbeeld omdat de klant er uidrukkelijk toestemming voor geeft, moet de Uber-chauffeur nog altijd de taxameter zichtbaar aanzetten.

Vervoerder

“Iedere taxi moet zich houden aan de maximumtarieven, dus ook de uiteindelijke vervoerder van de beltaxi. De uiteindelijke vervoerder moet zich houden aan de wettelijke bepalingen omtrent de tarieven. Als de uiteindelijke vervoerder handelt in strijd met die wettelijke bepalingen dan treden wij bij constatering daar tegen op”, zegt ILT-woordvoerster Anne van der Vliet.

“Zo moeten de tarieven van binnen en buiten duidelijk leesbaar zijn aangebracht voor de passagiers door middel van een taxi informatiekaart. Verder dienen de ondernemers na afloop van een taxirit de passagier ongevraagd een geprinte bon te verstrekken waar naast de tarieven ook gegevens staan vermeld over een klachtenregeling.”

Extra toeslag

De vervoerder mag wel voor aanvullende zaken een toeslag rekenen (bijvoorbeeld koffergeld etc.). Maar dat moet vooraf bekend worden gemaakt en de klant moet daar mee akkoord gaan. Maar ook dan dienen de vervoerders over een taxameter te beschikken en moet deze worden gebruikt. Die kan ofwel de vaste prijs tonen, ofwel het metertarief.

In de ogen van de ILT is een dienst als Uber een digitale centrale waar vraag en aanbod inderdaad bij elkaar komen. Maar als er uiteindelijk vervoer wordt verricht heeft de vervoerder te maken met dezelfde wettelijke bepalingen als alle andere straattaxi’s. Er is dus geen sprake van ‘contractvervoer’, zo vindt de ILT.

Bart Pals

Lees ook: Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Boetes voor taxi’s Uber wegens niet gebruiken taxameter en tarievenkaart”

Dirk Nijhuis|07.01.14|18:05

Is er een maximum tarief of niet? En ik mag dus wel het dubbele tarief vragen, zolang ik het maar vooraf meld?

Uber moet zich aan dezelfde regels houden als alle andere straattaxi’s, maar mag wel meer rekenen dan het maximum tarief. Welke tarieven moeten zij dan op de tariefkaart zetten?

“in de ogen van de ILT…”
“er is dus geen sprake van contractvervoer, zo VINDT ILT”
Maar hoe is het echt??

Tjerk Vinckx|07.01.14|22:20

Pffff,op 26-8-2013 werd er door Mevr.Anne vd Vliet woordvoerster van de ILT toch een hele andere uitleg op TaxiPro over het Uber gebeuren gegeven.
We zijn het inmiddels gewend van het ILT,
wel / geen vergunning zichtbaar op het raam aanwezig.
wel / geen keuringsbewijs taxameter op het dashbord geplakt.
wel / geen snorders aanpak.
de soap van de boordcomputer.
Oja waar blijft het rapport over de KIWA aanbesteding, baasje Schultz van het ILT zit nog op het warme pluche met een paar miljoen extra.

Duco Douwstra|08.01.14|00:05

Mooi gezegd Tjerk, vooral door de geheimzinnigheid over de KIWA aanbesteding mogen we daarover gaan speculeren.De KIWA maakt als monopolist pl/min.
10 miljoen woekerwinst per jaar 20 jaar lang, ten koste van chauffeurs en ondernemers, uit verschillende bedrijfstakken.Het kan niet anders dan dat diegene die dit aan de KIWA heeft gegund daarvoor heel veel geld voor heeft gekregen of daar nog steeds heel veel steekpenningen voor krijgt.Zolang er geen opheldering komt is de hele politiek verdachte

Hudson Taxi|08.01.14|09:47

ILT, leg het taximeter gebruik en de verlpichte bon eens uit bij alle soorten van taxivervoer.(bv.leerlingen vervoer, zitpl./gecombineerd vervoer, contract vervoer, disco leegrijden. De taximeter en printbon is alleen geschikt bij vervoer met de meter van 1 betalende passagier van A naar B. Bij A.H. staan alle producten en prijzen op de aflever.bon. Dat kan niet bij de huidige verplichte taximeter en BCT . Erg dom een dergelijk fraudegevoelig verplicht systeem.
Dag €100 miljoen WAKKER WORDEN!

Rex Urban|08.01.14|13:55

De taximeter(verplicht)aan? Daardoor achteraf alle bedragen uit de taximeter en BCT handmatig aanpassen wanneer het geen straattaxi maar overig vervoer is geweest. Dit om je boekhouding in orde te krijgen.ILT maar volhouden dat de BCT je boekhouding vereenvoudigt. Dit is het rechtstreekse gevolg van het negeren door ILT van het ACTAL advies aan Eurlings in 2008. En nu bekeuringen geven omdat regelgeving van diezelfde ILT niet deugt. Over hypocrisie gesproken. Wie betaald aanpassingen? Mansveld?

Taxi Utrecht|09.01.14|15:13

Uber voldoet niet aan het ILT protocol, dit komt omdat je Uber limousine via de app. moeten worden besteld. dit heet innovatie ILT!!
Misschien beter om gelijk maar op geelkenteken te gaan rijden want op een nieuwe auto zit toch nauwelijks nog BPM, dan ook maar gelijk met een tesla S, geen wegenbelasting 3% bijtelling, en 21% btw schrijven ze toch af, en de klanten zijn de nieuwe rijken zijn, dus of je nu 200% of 300% meer betaald dan een smerige stinkende taxi.
ook geen BCT! lang Leven UBER!!

Taxi Utrecht|09.01.14|15:40

Vandaag ook op BNR radio, waarom bemoeit de overheid zich zoveel met taxibedrijven, laat de markwerking zijn ding doen en hun eigen strategie hanteren! concurrentie is geen strafbaar fijt!!!!!
ik wil mijn eigen prijzen bepalen!
Nee allemaal voor de zelfde prijs in de zelfde auto de zelfde kwaliteit leven! en dan liefst voor pinuts in een aanbesteding!
zo gaan we allemaal failliet!!
kijk maar naar alle faillissementen van de laatste 10 jaar!

Rex Urban|10.01.14|12:52

Taxiregelgeving van ILT voldoet in de praktijk niet. De BCT en Taximeter incluis. Dit merken de bedrijven reeds die niet alleen straattaxi doen waaronder Uber. Dit dient niet met bekeuringen bestraft te worden. De Taximeter en B.C.T.s zijn gecertificeerde apparaten die (alleen tegen hoge kosten) aangepast kunnen te worden waardoor ze in de praktijk wel kunnen voldoen. Dit vraagt om uitstel van de inbouwdatum en duidelijkheid wie dit gaat betalen. Verzoek aan KNV, maak dit bespreekbaar!

Frans Ritzerfeld|21.08.17|11:51

Ben benieuwd hoelang nog, voor het duurt dat de ILT de handdoek in de ring gooit, na publiekelijk uit gemaakt te zijn voor discriminatoir, corrupt, vervalsing van gegevens, machtsmisbruik, een heel boek vol, waarom wordt het verhaal hierboven omschreven als taxameter en niet als BCT, taxameter mag volgens de ILT niet meer, alleen BCT, er zijn taxibedrijven verplicht geworden bij een aanbieder van BCT’s te kopen, waarvan de ILT wist dat deze aanbieder in staat van faillissement verkeerde.

Boetes voor taxi’s Uber wegens niet gebruiken taxameter en tarievenkaart | TaxiPro
Uber, taxi, tarief, Black, prijs, Amsterdam

Boetes voor taxi’s Uber wegens niet gebruiken taxameter en tarievenkaart

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft diverse voertuigen gecontroleerd van chauffeurs die reden voor de taxidienst Uber. Een tiental ondernemers heeft een boete gekregen omdat er geen taxameter in het voertuig aanwezig was, deze niet gebruikt werd of omdat de traceerbaarheid- en tarievenkaart niet gevoerd werd. Chauffeurs die rijden voor Uber moeten zich aan dezelfde regels houden als reguliere straattaxi’s. Dat meldt de ILT desgevraagd.

De tarieven van Uber liggen in veel gevallen hoger dan de geldende maximumtarieven voor taxivervoer in Nederland. Tijdens oudjaarsnacht zelfs diverse malen hoger dan normaal. Hoewel dat in sommige gevallen is toegestaan, bijvoorbeeld omdat de klant er uidrukkelijk toestemming voor geeft, moet de Uber-chauffeur nog altijd de taxameter zichtbaar aanzetten.

Vervoerder

“Iedere taxi moet zich houden aan de maximumtarieven, dus ook de uiteindelijke vervoerder van de beltaxi. De uiteindelijke vervoerder moet zich houden aan de wettelijke bepalingen omtrent de tarieven. Als de uiteindelijke vervoerder handelt in strijd met die wettelijke bepalingen dan treden wij bij constatering daar tegen op”, zegt ILT-woordvoerster Anne van der Vliet.

“Zo moeten de tarieven van binnen en buiten duidelijk leesbaar zijn aangebracht voor de passagiers door middel van een taxi informatiekaart. Verder dienen de ondernemers na afloop van een taxirit de passagier ongevraagd een geprinte bon te verstrekken waar naast de tarieven ook gegevens staan vermeld over een klachtenregeling.”

Extra toeslag

De vervoerder mag wel voor aanvullende zaken een toeslag rekenen (bijvoorbeeld koffergeld etc.). Maar dat moet vooraf bekend worden gemaakt en de klant moet daar mee akkoord gaan. Maar ook dan dienen de vervoerders over een taxameter te beschikken en moet deze worden gebruikt. Die kan ofwel de vaste prijs tonen, ofwel het metertarief.

In de ogen van de ILT is een dienst als Uber een digitale centrale waar vraag en aanbod inderdaad bij elkaar komen. Maar als er uiteindelijk vervoer wordt verricht heeft de vervoerder te maken met dezelfde wettelijke bepalingen als alle andere straattaxi’s. Er is dus geen sprake van ‘contractvervoer’, zo vindt de ILT.

Bart Pals

Lees ook: Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Boetes voor taxi’s Uber wegens niet gebruiken taxameter en tarievenkaart”

Dirk Nijhuis|07.01.14|18:05

Is er een maximum tarief of niet? En ik mag dus wel het dubbele tarief vragen, zolang ik het maar vooraf meld?

Uber moet zich aan dezelfde regels houden als alle andere straattaxi’s, maar mag wel meer rekenen dan het maximum tarief. Welke tarieven moeten zij dan op de tariefkaart zetten?

“in de ogen van de ILT…”
“er is dus geen sprake van contractvervoer, zo VINDT ILT”
Maar hoe is het echt??

Tjerk Vinckx|07.01.14|22:20

Pffff,op 26-8-2013 werd er door Mevr.Anne vd Vliet woordvoerster van de ILT toch een hele andere uitleg op TaxiPro over het Uber gebeuren gegeven.
We zijn het inmiddels gewend van het ILT,
wel / geen vergunning zichtbaar op het raam aanwezig.
wel / geen keuringsbewijs taxameter op het dashbord geplakt.
wel / geen snorders aanpak.
de soap van de boordcomputer.
Oja waar blijft het rapport over de KIWA aanbesteding, baasje Schultz van het ILT zit nog op het warme pluche met een paar miljoen extra.

Duco Douwstra|08.01.14|00:05

Mooi gezegd Tjerk, vooral door de geheimzinnigheid over de KIWA aanbesteding mogen we daarover gaan speculeren.De KIWA maakt als monopolist pl/min.
10 miljoen woekerwinst per jaar 20 jaar lang, ten koste van chauffeurs en ondernemers, uit verschillende bedrijfstakken.Het kan niet anders dan dat diegene die dit aan de KIWA heeft gegund daarvoor heel veel geld voor heeft gekregen of daar nog steeds heel veel steekpenningen voor krijgt.Zolang er geen opheldering komt is de hele politiek verdachte

Hudson Taxi|08.01.14|09:47

ILT, leg het taximeter gebruik en de verlpichte bon eens uit bij alle soorten van taxivervoer.(bv.leerlingen vervoer, zitpl./gecombineerd vervoer, contract vervoer, disco leegrijden. De taximeter en printbon is alleen geschikt bij vervoer met de meter van 1 betalende passagier van A naar B. Bij A.H. staan alle producten en prijzen op de aflever.bon. Dat kan niet bij de huidige verplichte taximeter en BCT . Erg dom een dergelijk fraudegevoelig verplicht systeem.
Dag €100 miljoen WAKKER WORDEN!

Rex Urban|08.01.14|13:55

De taximeter(verplicht)aan? Daardoor achteraf alle bedragen uit de taximeter en BCT handmatig aanpassen wanneer het geen straattaxi maar overig vervoer is geweest. Dit om je boekhouding in orde te krijgen.ILT maar volhouden dat de BCT je boekhouding vereenvoudigt. Dit is het rechtstreekse gevolg van het negeren door ILT van het ACTAL advies aan Eurlings in 2008. En nu bekeuringen geven omdat regelgeving van diezelfde ILT niet deugt. Over hypocrisie gesproken. Wie betaald aanpassingen? Mansveld?

Taxi Utrecht|09.01.14|15:13

Uber voldoet niet aan het ILT protocol, dit komt omdat je Uber limousine via de app. moeten worden besteld. dit heet innovatie ILT!!
Misschien beter om gelijk maar op geelkenteken te gaan rijden want op een nieuwe auto zit toch nauwelijks nog BPM, dan ook maar gelijk met een tesla S, geen wegenbelasting 3% bijtelling, en 21% btw schrijven ze toch af, en de klanten zijn de nieuwe rijken zijn, dus of je nu 200% of 300% meer betaald dan een smerige stinkende taxi.
ook geen BCT! lang Leven UBER!!

Taxi Utrecht|09.01.14|15:40

Vandaag ook op BNR radio, waarom bemoeit de overheid zich zoveel met taxibedrijven, laat de markwerking zijn ding doen en hun eigen strategie hanteren! concurrentie is geen strafbaar fijt!!!!!
ik wil mijn eigen prijzen bepalen!
Nee allemaal voor de zelfde prijs in de zelfde auto de zelfde kwaliteit leven! en dan liefst voor pinuts in een aanbesteding!
zo gaan we allemaal failliet!!
kijk maar naar alle faillissementen van de laatste 10 jaar!

Rex Urban|10.01.14|12:52

Taxiregelgeving van ILT voldoet in de praktijk niet. De BCT en Taximeter incluis. Dit merken de bedrijven reeds die niet alleen straattaxi doen waaronder Uber. Dit dient niet met bekeuringen bestraft te worden. De Taximeter en B.C.T.s zijn gecertificeerde apparaten die (alleen tegen hoge kosten) aangepast kunnen te worden waardoor ze in de praktijk wel kunnen voldoen. Dit vraagt om uitstel van de inbouwdatum en duidelijkheid wie dit gaat betalen. Verzoek aan KNV, maak dit bespreekbaar!

Frans Ritzerfeld|21.08.17|11:51

Ben benieuwd hoelang nog, voor het duurt dat de ILT de handdoek in de ring gooit, na publiekelijk uit gemaakt te zijn voor discriminatoir, corrupt, vervalsing van gegevens, machtsmisbruik, een heel boek vol, waarom wordt het verhaal hierboven omschreven als taxameter en niet als BCT, taxameter mag volgens de ILT niet meer, alleen BCT, er zijn taxibedrijven verplicht geworden bij een aanbieder van BCT’s te kopen, waarvan de ILT wist dat deze aanbieder in staat van faillissement verkeerde.