Smartcab, taxi, taxiproject, werkloze jongeren

Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: Smartcab

Taxi Brookhuis, Taxi Baan en 11 Twentse gemeenten starten per 1 juni gezamenlijk een taxiproject: Smartcab. Dat is een nieuw vervoersproduct waarbij de focus ligt op een betaalbare taxi voor consumenten. Klanten betalen slechts 2,80 euro starttarief en daarna 1 euro per kilometer, 60% goedkoper dan een gewone taxi die op de meter rijdt. Het project wordt opgestart met tientallen werkloze jongeren die met behoud van hun bijstands-uitkering werkervaring gaan opdoen als taxichauffeur. “Maar het is de bedoeling dat we binnen een paar jaar met reguliere betaalde arbeidskrachten werken”, vertelt initiatiefnemer Hans Landman, operationeel directeur van Taxi Brookhuis.

De SmartCab bestaat uit diverse Volkswagen Up’s. Het project start op 1 juni starten met 7 SmartCabs. Er worden 5 voertuigen achter de hand gehouden mocht dit nodig zijn.

Werkgebied

Het werkgebied voor SmartCab is heel Twente. Ritten kunnen zowel telefonisch als via een mobiele website besteld worden. Omdat nu niet exact helder is hoeveel er gebruik van gemaakt zal worden zal in de eerste twee weken alleen via de telefoon besteld kunnen worden. Als dat goed loopt komt ook de mobiele website er bij.

De jongeren krijgen eerst een opleiding tot chauffeur (ongeveer 6 weken) die door SmartCab betaald wordt. Daarna gaan deze jongeren 4,5 maand met behoud van uitkering werkervaring doen onder begeleiding van een werkcoach.

Loonkosten

Omdat de jongeren hun uitkering behouden, heeft SmartCab geen loonkosten voor de chauffeurs. Dat maakt dat het project zonder al teveel risico kan worden opgestart. Landman: “We hebben afspraken met gemeenten om drie jaar lang proefplaatsingen te bieden aan dit soort jongeren. Maar het moet zeker betaalde banen gaan opleveren. Als het project succesvol is, zal het aandeel loondienstchauffeurs steeds meer toenemen.”

“Als tegenprestatie voor de kosten van opleiding, begeleiding en het opdoen van werkervaring kunnen deze jongeren met behoud van uitkering bij SmartCab werkervaring opdoen. Dit project wordt verder met 0 euro subsidie aan de taxibedrijven opgestart. Het is de bedoeling om 6 keer een half jaar een groep jeugdwerklozen werkervaring te laten op doen.”

Zakelijke markt

Smartcab richt zich op zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Vanwege de lage prijs zullen meer mensen een taxi nemen, verwacht Landman. “Op vervoersvoorzieningen zoals het openbaar vervoer, WMO-vervoer, AWBZ-vervoer of zittend ziekenvervoer wordt flink bezuinigd. Mobiliteit is hierdoor niet langer meer vanzelfsprekend voor diverse groepen, terwijl de vraag ernaar juist groter wordt door de vergrijzing.”

Ook de zakelijke markt is een doelgroep van Smartcab. Zo heeft autodealer Huiskes Kokkeler Autogroep aangegeven haar distributie van kleine goederen en het vervoer van medewerkers en klanten door SmartCab te willen laten uitvoeren. Daarnaast heeft SmartCab de eerste opdracht binnen voor het vervoer van gasten voor een evenement.

Slang

Vanaf een week voor de introductie op 1 juni zal er flink uitgepakt worden om zoveel mogelijk publiciteit te behalen. “De media zal worden geinformeerd, er start een Facebook actie. En er wordt een tour van twee dagen door Twente georganiseerd waarbij 7 SmartCabs als een slang door Twente rijden en elke gemeente zal aandoen”, licht Landman toe.

“Naast onze eigen campagne helpt Huiskes-Kokkeler ons door op hun website en Facebook pagina SmartCab te promoten. Verder gaat de digitale boarding bij FC Twente worden gebruikt. Zo zal bij de afscheidswedstrijd van Sander Bosker, waar toch al snel 35.000 man bij aanwezig zijn, SmartCab 12 x op de boarding rond het veld langs komen.”

Chauffeurskaart

Er zijn nu ongeveer 25 jongeren in opleiding. De eerste jongeren zijn al geslaagd voor de opleiding voor Taxichauffeur en zullen snel hun Chauffeurskaart ontvangen. “Bij het opdoen van werkervaring hoort goede begeleiding”, vindt Landman.

“SmartCab is op dit moment in gesprek met een bedrijf waarmee Brookhuis nu al samenwerkt om een aantal uur per dag, 7 dagen per week begeleiding en coaching te organiseren. Het doel hierbij is dat iedere jongere binnen de groep chauffeurs op elk moment van de dag begeleiding kan krijgen op het moment dat hij of zij ergens tegen aan loopt.”

Ziekmeldingen

Daarnaast onderhoudt deze begeleiding contact met de betrokken gemeenten over de voortgang van de kandidaten en gaat het gesprek aan met gemeenten op het moment dat het traject met de jongere niet loopt conform afspraak (zoals te veel ziekmeldingen, te laat aanwezig etc). Deze begeleiding is tevens van belang voor de vervolgstap na het opdoen van de werkervaring, vertelt Landman.

“Een deel van de jongeren kan in dienst komen bij Brookhuis, Taxi Baan of andere partners. Een deel zal doorstromen naar de arbeidsmarkt. Hierbij is het van belang dat de werkervaring binnen SmartCab goed gedocumenteerd is. Zodat goed duidelijk is waar de kracht ligt van de individuele jongere. Verder is er als afsluiting van het traject een goede CV van de jongere gemaakt. Dat is om de kans op werk na dit traject zo groot mogelijk te laten zijn.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: Smartcab”

Pierre van Aert|30.05.14|15:57

Distributie van goederen met een auto met blauwe taxiplaten ?

Laat het ILT en de belastingdienst dat maar niet horen !

Bart Pals|30.05.14|16:15

@Pierre: vervoer van goederen is toegestaan met een taxi. Alleen heb je dan geen recht op BPM-teruggave. Maar dat is op zo’n kleine auto toch een minimaal bedrag.

t_x04|30.05.14|17:03

En wederom oneerlijke concurrentie.

Met behoud van uitkering rijden en dan zeggen zonder subsidie. Wat is werken met een uitkering dan. De lage prijzen zijn door lagere kosten.

Jan|30.05.14|18:34

Het voorleggen bij het Europese Hof Oneerlijke concurrentie! Asociaal!

Pierre van Aert|30.05.14|19:46

@ Bart Pal
Eerst BPM teruggave vragen en krijgen, dan blauwe platen en dan goederen vervoeren, dat ziet de belastingdienst en het ILT als fraude, dus 100 % boete over de terug te betalen BPM en van het ILT intrekking van de taxivergunning wegens fraude.
Je mag van het ILT nooit geen goederen vervoeren, dat is strijdig met de taxi vergunning.

Marco Korhorn|31.05.14|00:03

Vroeger had je de melker banen kom op laten we zorgen dat er werk is ANDERS KAN JE IN DE TOEKOMST MEER BELASTING BETALEN ALS WERKENDE MAN OF VROUW

Rex Urban|31.05.14|09:56

Bij vervoer van goederen zoals koeriersdiensten is geen rijtijdenwet van toepassing. Dit geeft de onzinnigheid van deze wet voor alleen Nederlandse taxichauffeurs nogmaals aan. Maar hoe moeten we een bct gaan bedienen en controleren bij dit z.g. Smartcab vervoer. Gaan we een pakketje in de taxi leggen en bij controle aangeven dat je pakketvervoer doet? Ziet de bct dat pakketje in je taxi? Welk nut heeft de BCT voor Taxibedrijven. Wie het weet mag het zeggen.
(Vrijstelling wegenbelasting???)

Ed Gladon|31.05.14|10:33

Dus kort samengevat, studenten gaan gesubsidieerd ons werk doen, die kunnen dat dan veel goedkoper. En kunnen de gevestigde chauffeurs met hun jaren lange ervaring, opleidingen gewoon de WW in. Het probleem van werkeloosheid verschuiven dus. Ja erg handig. Het is dat we hier zo nuchter zijn, in het westen hadden we allang weer een taxi oorlog.

Jan|31.05.14|10:37

Je hebt van die (taxi) boerenkinkels die het ondernemen vinden. Een bedrijf moet zich zelf kunnen bedruipen en in dit geval kan het niet. Commercieel vervoer betaald door de overheid. Fout! Wie het een goed initiatief vindt zal wel weer belangen bij hebben. (Kontenkussers)

Jurry Weijmer|31.05.14|15:13

Dit is toch een mooie manier om de lonen weer naar beneden te krijgen, vaste (dure)chauffeurs er uit gooien om werkelozen aan te nemen voor minder, en later stromen de (oude ) chauffeurs ook weer op deze manier in tegen de laagste schaal die er is.

Pierre van Aert|31.05.14|15:19

Een taxi met chauffeur is helemaal niet duur, bel s’-nachts om 3 uur maar eens een glaszetter of een loodgieter.
Mensen die een taxi bellen vergeten vaak hun eigen uurloon.

Alexander Rink|02.06.14|19:57

Omdat “Jongeren uitkering behouden”.. jah dan kan je de prijs erg goedkoop maken, dit is gewoon de nieuwe vorm van dwangarbeid in Nederland, want de mensen die het gewone dure loon verdienen kosten te veel, dus dan gooit men de boel maar eens om.
Nog even werkt iedereen nog voor de 70% van zijn salaris, jah dan kunnen de kosten wel gereduceerd worden en voor deze prijzen naar buiten gaan…
Maar daar hoor ik niemand over. Ongelijke concurrentie neigt hier wel, loonkosten is de grootste invloed.

Jan Knotter|04.06.14|08:00

Brookhuis en Baan hadden geen nieuwe onderneming hoeven te beginnen, ze hadden de mensen ook normaal in dienst kunnen nemen en dan een VAST contract aanbieden maar dat doen ze niet.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze mensen uiteindelijk als taxichauffeur in dienst worden genomen.
En wat gebeurt er als baan of Brookhuis een mannetje/vrouwtje tekort komt voor een vaste of verre rit, worden deze aankomend chauffeurs dan oogluikend ingezet?
De regiotaxi Twente kan nu wel worden opgedoekt.

Taxibelangen Nederland|04.06.14|09:35

Werkelozen verdringen de werkenden van de arbeidsmarkt.Bestaande bedrijven die toch al moeilijk het hoofd boven water konden houden,krijgen in Twente vakkundig een nekslag,dat kan je wel aan de ambtenaren overlaten.En hoezo nul € subsidie?Ik lees dat bijna alles door de gemeentes wordt betaald.En als iemand € 2,– per km.te duur vind,dan gaan ze niet ineens massaal voor € 1,– wel een taxi nemen.Een mooi project,maar misdadige concurrentie naar bestaande taxibedrijven die wel loon betalen.

Hardy Brunink|05.06.14|21:48

De volgende stap is dat werkelozen ook ander vervoer gaan doen,zoals schoolkinderen en WMO. Dan hoeft de gemeente deze arbeid niet meer in te kopen,maar zorgt er zelf voor. Aan de andere kanr van de markt komen chauffeurs in de WW,die na verloop van tijd met behoud van hun uitkering hetzelfde werk kunnen gaan doen. Op deze manier wordt de CAO buitenspel gezet,en hebben wij niks meer te vertellen. Het is werken voor minder geld,of helemaal geen geld meer! Er wordt een vuil spelletje gespeeld!

Bernard Wiegman|19.06.14|11:44

jaja in Nederland kan alles :)

Ben Romarck|23.01.15|12:26

ja Hardy,dat is zo ,de cao,s worden kapot gemaakt,,dat het goedkoper voor ons is ,dat is mooi.maar dat de gemeente en overheid hieraan meewerkt is gewoon acociaal,,,Als diegeen waarvoor je werkt geld verdiend,dan diend hij zij ook normaal te betalen .in ieder geval ,diend een bedrag worden betaald .bovenop de uitkering .en?? waar zijn de CAO,s voor deze werkende uitkeringgerechtigden??? Dat is een taak voor onze bonden… en voor onze arbeiderspartijen ,de P.V.D.A.en de SP..

Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: Smartcab | TaxiPro
Smartcab, taxi, taxiproject, werkloze jongeren

Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: Smartcab

Taxi Brookhuis, Taxi Baan en 11 Twentse gemeenten starten per 1 juni gezamenlijk een taxiproject: Smartcab. Dat is een nieuw vervoersproduct waarbij de focus ligt op een betaalbare taxi voor consumenten. Klanten betalen slechts 2,80 euro starttarief en daarna 1 euro per kilometer, 60% goedkoper dan een gewone taxi die op de meter rijdt. Het project wordt opgestart met tientallen werkloze jongeren die met behoud van hun bijstands-uitkering werkervaring gaan opdoen als taxichauffeur. “Maar het is de bedoeling dat we binnen een paar jaar met reguliere betaalde arbeidskrachten werken”, vertelt initiatiefnemer Hans Landman, operationeel directeur van Taxi Brookhuis.

De SmartCab bestaat uit diverse Volkswagen Up’s. Het project start op 1 juni starten met 7 SmartCabs. Er worden 5 voertuigen achter de hand gehouden mocht dit nodig zijn.

Werkgebied

Het werkgebied voor SmartCab is heel Twente. Ritten kunnen zowel telefonisch als via een mobiele website besteld worden. Omdat nu niet exact helder is hoeveel er gebruik van gemaakt zal worden zal in de eerste twee weken alleen via de telefoon besteld kunnen worden. Als dat goed loopt komt ook de mobiele website er bij.

De jongeren krijgen eerst een opleiding tot chauffeur (ongeveer 6 weken) die door SmartCab betaald wordt. Daarna gaan deze jongeren 4,5 maand met behoud van uitkering werkervaring doen onder begeleiding van een werkcoach.

Loonkosten

Omdat de jongeren hun uitkering behouden, heeft SmartCab geen loonkosten voor de chauffeurs. Dat maakt dat het project zonder al teveel risico kan worden opgestart. Landman: “We hebben afspraken met gemeenten om drie jaar lang proefplaatsingen te bieden aan dit soort jongeren. Maar het moet zeker betaalde banen gaan opleveren. Als het project succesvol is, zal het aandeel loondienstchauffeurs steeds meer toenemen.”

“Als tegenprestatie voor de kosten van opleiding, begeleiding en het opdoen van werkervaring kunnen deze jongeren met behoud van uitkering bij SmartCab werkervaring opdoen. Dit project wordt verder met 0 euro subsidie aan de taxibedrijven opgestart. Het is de bedoeling om 6 keer een half jaar een groep jeugdwerklozen werkervaring te laten op doen.”

Zakelijke markt

Smartcab richt zich op zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Vanwege de lage prijs zullen meer mensen een taxi nemen, verwacht Landman. “Op vervoersvoorzieningen zoals het openbaar vervoer, WMO-vervoer, AWBZ-vervoer of zittend ziekenvervoer wordt flink bezuinigd. Mobiliteit is hierdoor niet langer meer vanzelfsprekend voor diverse groepen, terwijl de vraag ernaar juist groter wordt door de vergrijzing.”

Ook de zakelijke markt is een doelgroep van Smartcab. Zo heeft autodealer Huiskes Kokkeler Autogroep aangegeven haar distributie van kleine goederen en het vervoer van medewerkers en klanten door SmartCab te willen laten uitvoeren. Daarnaast heeft SmartCab de eerste opdracht binnen voor het vervoer van gasten voor een evenement.

Slang

Vanaf een week voor de introductie op 1 juni zal er flink uitgepakt worden om zoveel mogelijk publiciteit te behalen. “De media zal worden geinformeerd, er start een Facebook actie. En er wordt een tour van twee dagen door Twente georganiseerd waarbij 7 SmartCabs als een slang door Twente rijden en elke gemeente zal aandoen”, licht Landman toe.

“Naast onze eigen campagne helpt Huiskes-Kokkeler ons door op hun website en Facebook pagina SmartCab te promoten. Verder gaat de digitale boarding bij FC Twente worden gebruikt. Zo zal bij de afscheidswedstrijd van Sander Bosker, waar toch al snel 35.000 man bij aanwezig zijn, SmartCab 12 x op de boarding rond het veld langs komen.”

Chauffeurskaart

Er zijn nu ongeveer 25 jongeren in opleiding. De eerste jongeren zijn al geslaagd voor de opleiding voor Taxichauffeur en zullen snel hun Chauffeurskaart ontvangen. “Bij het opdoen van werkervaring hoort goede begeleiding”, vindt Landman.

“SmartCab is op dit moment in gesprek met een bedrijf waarmee Brookhuis nu al samenwerkt om een aantal uur per dag, 7 dagen per week begeleiding en coaching te organiseren. Het doel hierbij is dat iedere jongere binnen de groep chauffeurs op elk moment van de dag begeleiding kan krijgen op het moment dat hij of zij ergens tegen aan loopt.”

Ziekmeldingen

Daarnaast onderhoudt deze begeleiding contact met de betrokken gemeenten over de voortgang van de kandidaten en gaat het gesprek aan met gemeenten op het moment dat het traject met de jongere niet loopt conform afspraak (zoals te veel ziekmeldingen, te laat aanwezig etc). Deze begeleiding is tevens van belang voor de vervolgstap na het opdoen van de werkervaring, vertelt Landman.

“Een deel van de jongeren kan in dienst komen bij Brookhuis, Taxi Baan of andere partners. Een deel zal doorstromen naar de arbeidsmarkt. Hierbij is het van belang dat de werkervaring binnen SmartCab goed gedocumenteerd is. Zodat goed duidelijk is waar de kracht ligt van de individuele jongere. Verder is er als afsluiting van het traject een goede CV van de jongere gemaakt. Dat is om de kans op werk na dit traject zo groot mogelijk te laten zijn.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: Smartcab”

Pierre van Aert|30.05.14|15:57

Distributie van goederen met een auto met blauwe taxiplaten ?

Laat het ILT en de belastingdienst dat maar niet horen !

Bart Pals|30.05.14|16:15

@Pierre: vervoer van goederen is toegestaan met een taxi. Alleen heb je dan geen recht op BPM-teruggave. Maar dat is op zo’n kleine auto toch een minimaal bedrag.

t_x04|30.05.14|17:03

En wederom oneerlijke concurrentie.

Met behoud van uitkering rijden en dan zeggen zonder subsidie. Wat is werken met een uitkering dan. De lage prijzen zijn door lagere kosten.

Jan|30.05.14|18:34

Het voorleggen bij het Europese Hof Oneerlijke concurrentie! Asociaal!

Pierre van Aert|30.05.14|19:46

@ Bart Pal
Eerst BPM teruggave vragen en krijgen, dan blauwe platen en dan goederen vervoeren, dat ziet de belastingdienst en het ILT als fraude, dus 100 % boete over de terug te betalen BPM en van het ILT intrekking van de taxivergunning wegens fraude.
Je mag van het ILT nooit geen goederen vervoeren, dat is strijdig met de taxi vergunning.

Marco Korhorn|31.05.14|00:03

Vroeger had je de melker banen kom op laten we zorgen dat er werk is ANDERS KAN JE IN DE TOEKOMST MEER BELASTING BETALEN ALS WERKENDE MAN OF VROUW

Rex Urban|31.05.14|09:56

Bij vervoer van goederen zoals koeriersdiensten is geen rijtijdenwet van toepassing. Dit geeft de onzinnigheid van deze wet voor alleen Nederlandse taxichauffeurs nogmaals aan. Maar hoe moeten we een bct gaan bedienen en controleren bij dit z.g. Smartcab vervoer. Gaan we een pakketje in de taxi leggen en bij controle aangeven dat je pakketvervoer doet? Ziet de bct dat pakketje in je taxi? Welk nut heeft de BCT voor Taxibedrijven. Wie het weet mag het zeggen.
(Vrijstelling wegenbelasting???)

Ed Gladon|31.05.14|10:33

Dus kort samengevat, studenten gaan gesubsidieerd ons werk doen, die kunnen dat dan veel goedkoper. En kunnen de gevestigde chauffeurs met hun jaren lange ervaring, opleidingen gewoon de WW in. Het probleem van werkeloosheid verschuiven dus. Ja erg handig. Het is dat we hier zo nuchter zijn, in het westen hadden we allang weer een taxi oorlog.

Jan|31.05.14|10:37

Je hebt van die (taxi) boerenkinkels die het ondernemen vinden. Een bedrijf moet zich zelf kunnen bedruipen en in dit geval kan het niet. Commercieel vervoer betaald door de overheid. Fout! Wie het een goed initiatief vindt zal wel weer belangen bij hebben. (Kontenkussers)

Jurry Weijmer|31.05.14|15:13

Dit is toch een mooie manier om de lonen weer naar beneden te krijgen, vaste (dure)chauffeurs er uit gooien om werkelozen aan te nemen voor minder, en later stromen de (oude ) chauffeurs ook weer op deze manier in tegen de laagste schaal die er is.

Pierre van Aert|31.05.14|15:19

Een taxi met chauffeur is helemaal niet duur, bel s’-nachts om 3 uur maar eens een glaszetter of een loodgieter.
Mensen die een taxi bellen vergeten vaak hun eigen uurloon.

Alexander Rink|02.06.14|19:57

Omdat “Jongeren uitkering behouden”.. jah dan kan je de prijs erg goedkoop maken, dit is gewoon de nieuwe vorm van dwangarbeid in Nederland, want de mensen die het gewone dure loon verdienen kosten te veel, dus dan gooit men de boel maar eens om.
Nog even werkt iedereen nog voor de 70% van zijn salaris, jah dan kunnen de kosten wel gereduceerd worden en voor deze prijzen naar buiten gaan…
Maar daar hoor ik niemand over. Ongelijke concurrentie neigt hier wel, loonkosten is de grootste invloed.

Jan Knotter|04.06.14|08:00

Brookhuis en Baan hadden geen nieuwe onderneming hoeven te beginnen, ze hadden de mensen ook normaal in dienst kunnen nemen en dan een VAST contract aanbieden maar dat doen ze niet.
Ik ben benieuwd hoeveel van deze mensen uiteindelijk als taxichauffeur in dienst worden genomen.
En wat gebeurt er als baan of Brookhuis een mannetje/vrouwtje tekort komt voor een vaste of verre rit, worden deze aankomend chauffeurs dan oogluikend ingezet?
De regiotaxi Twente kan nu wel worden opgedoekt.

Taxibelangen Nederland|04.06.14|09:35

Werkelozen verdringen de werkenden van de arbeidsmarkt.Bestaande bedrijven die toch al moeilijk het hoofd boven water konden houden,krijgen in Twente vakkundig een nekslag,dat kan je wel aan de ambtenaren overlaten.En hoezo nul € subsidie?Ik lees dat bijna alles door de gemeentes wordt betaald.En als iemand € 2,– per km.te duur vind,dan gaan ze niet ineens massaal voor € 1,– wel een taxi nemen.Een mooi project,maar misdadige concurrentie naar bestaande taxibedrijven die wel loon betalen.

Hardy Brunink|05.06.14|21:48

De volgende stap is dat werkelozen ook ander vervoer gaan doen,zoals schoolkinderen en WMO. Dan hoeft de gemeente deze arbeid niet meer in te kopen,maar zorgt er zelf voor. Aan de andere kanr van de markt komen chauffeurs in de WW,die na verloop van tijd met behoud van hun uitkering hetzelfde werk kunnen gaan doen. Op deze manier wordt de CAO buitenspel gezet,en hebben wij niks meer te vertellen. Het is werken voor minder geld,of helemaal geen geld meer! Er wordt een vuil spelletje gespeeld!

Bernard Wiegman|19.06.14|11:44

jaja in Nederland kan alles :)

Ben Romarck|23.01.15|12:26

ja Hardy,dat is zo ,de cao,s worden kapot gemaakt,,dat het goedkoper voor ons is ,dat is mooi.maar dat de gemeente en overheid hieraan meewerkt is gewoon acociaal,,,Als diegeen waarvoor je werkt geld verdiend,dan diend hij zij ook normaal te betalen .in ieder geval ,diend een bedrag worden betaald .bovenop de uitkering .en?? waar zijn de CAO,s voor deze werkende uitkeringgerechtigden??? Dat is een taak voor onze bonden… en voor onze arbeiderspartijen ,de P.V.D.A.en de SP..