Hubert Andela, secretaris, KNV Taxi

Interview met KNV Hubert Andela op BNR over Uber Taxi

De opkomst van Uber helpt de Nederlandse taxibranche in haar lobby voor afschaffing van diverse overbodige regels. Bijvoorbeeld als het gaat om verplicht gebruik taxameter, maximumtarieven en allerlei verplichte tariefkaarten in de auto. KNV Taxi ziet dan ook geen enkele reden om te protesteren tegen de komst van de taxi-app. Dat heeft secretaris Hubert Andela gezegd in een interview op BNR Radio. 

Onlangs werd er in diverse Europese steden gestaakt tegen de komst van Uber, zoals Londen, Madrid en Milaan. Nederlandse taxichauffeurs hielden zich rustig. “Dat komt vooral omdat wij al twaalf jaar lang gewend zijn aan concurrentie op de taximarkt”, vertelt Andela. “In het buitenland zijn de markten nog beschermd.”

Maximumtarief

Dat Uber zich niet aan alle geldende taxiregels houdt, zoals niet gebruiken van taxameter of maximumtarief, dat speelt volgens Andela slechts een kleine rol als het gaat om weerstand tegen de app. “Uber is een makelaar in vervoer met heel veel marketingdollars. En dat doen ze goed”, vindt hij.

“Ze trekken mensen naar zich toe en pakken 20% marge. Vervolgens zetten ze de ritten weg bij dezelfde mensen die ook gewoon voor de reguliere taxicentrales werken. Wij zijn ook niet tegen Uber.”

Klandizie

Het is een nieuwe manier van naar taxi kijken en kan extra klandizie opleveren voor de taxisector, verwacht Andela. “Mensen proberen een taxi en snappen vervolgens dat het om een taxi gaat die vervolgens voor de TCA of RTC rijdt. Vervolgens bellen ze die rechtstreeks, want dan hoeven ze minder te betalen.”

KNV zal binnenkort haar wensen kenbaar maken bij het ministerie als het gaat om de evaluatie van Uber. “Wij moeten altijd alles zichtbaar hebben, beschikken over een taxameter en ons houden aan de geldende maximumtarieven. Wij hebben ook leden die met dure auto’s rijden en liever een duurder product op de markt willen zetten. Zij kunnen dat nu niet.”

Liberalisering taximarkt

Wat Uber doet helpt met de verdere liberalisering van de taximarkt. Lees: afschaffing van diverse nutteloze taxiregels die taxi-ondernemers beperken in hun ondernemersvrijheid.

“We denken dat het in die zin de zaken een beetje losmaakt. Uber heeft veel investeringsgeld van moedermaatschappij Google gekregen. Ze kunnen daarmee heel veel lobbyen en PR bedrijven. Wij hopen daar nu ook op mee te liften”, aldus Andela.

Beluister het interview op BNR

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Interview met KNV Hubert Andela op BNR over Uber Taxi”

Rex Urban|17.06.14|21:46

Je hoeft het niet met alles eens te zijn wat KNV schrijft, maar het geeft ook ons inderdaad allemaal kansen om met dergelijke systemen te komen. Meeliften met Uber hoeft niet. Zelf met aantrtekkelijke initiatieven of aanbiedingen komen,anders wordt het voor je gedaan. Met regelgeving uit de 30ger jaren is dit onmogelijk. Geld in innovatie steken zoals Google doet, kan goed werken.
In achterhaalde techniek waar we mee bezig zijn is verloren geld en tijd , staat innovatie bovendien in de weg.

Ton van Dalfsen|18.06.14|13:56

Er zijn veel taxi bestel apps in nederland en Europa alleen worden ze niet goed gepromoot. Kijk maar eens naar bijv. http://www.taxi.eu of http://www.taxiplon.nl , Allemaal best geschikte tegenhangers van Uber alleen niet bekent genoeg. Bij vele van deze vragen ze abonnementsgelden wat de taxiondernemer natuurlijk tegenhoud omdat je niet weet wat de omzet tegenover staat.

Ton van Dalfsen|18.06.14|13:59

Heb bij toeval even gekeken naar taxiplon , maar dat initiatief is denk ik ook ter ziele gegaan.

Paul Dijkhuizen|26.06.14|15:06

Zolang de wet niet is aangepast dient een ieder zich hieraan te houden… De hoeveelheid marketingdollars maakt geen verschil… toch? Anders splits ik mijn bedrijf, in een ‘rit aanname’ en ‘rituitvoering’ gedeelte, dan hoef ik mij niet meer aan de wet te houden? Of een taxirit nu via een app of een telefoontje besteld wordt moet hierin geen verschil maken. De FNV zou zich nu niet achter Uber moeten verschuilen, ze hadden al veel eerder tegen die (nu ineens) nutteloze regels moeten ageren!

Duco Douwstra|21.07.14|15:22

Artikel over Uber in het Financieel Dagblad 21-07-2014 De heer Van Leeuwen liegt en verdraaid de zaken wel heel erg.Hoewel ik het concept van nette auto’s en nette chauffeurs geweldig vind.Maar om de zeggen dat Uber bijna 1000 chauffeurs in dienst heeft is een leugen,omdat ze uitsluitend een rittenfabriek zijn.En de chauffeurs doen de Uber ritjes er tussendoor,dus ook daarover leugens of mooie praatjes :-}} https://docs.google.com/document/d/1URqE10XxskI68vPUdPIY4kMJgXqyMaZRIN7gC0DgRRQ/edit

Interview met KNV Hubert Andela op BNR over Uber Taxi | TaxiPro
Hubert Andela, secretaris, KNV Taxi

Interview met KNV Hubert Andela op BNR over Uber Taxi

De opkomst van Uber helpt de Nederlandse taxibranche in haar lobby voor afschaffing van diverse overbodige regels. Bijvoorbeeld als het gaat om verplicht gebruik taxameter, maximumtarieven en allerlei verplichte tariefkaarten in de auto. KNV Taxi ziet dan ook geen enkele reden om te protesteren tegen de komst van de taxi-app. Dat heeft secretaris Hubert Andela gezegd in een interview op BNR Radio. 

Onlangs werd er in diverse Europese steden gestaakt tegen de komst van Uber, zoals Londen, Madrid en Milaan. Nederlandse taxichauffeurs hielden zich rustig. “Dat komt vooral omdat wij al twaalf jaar lang gewend zijn aan concurrentie op de taximarkt”, vertelt Andela. “In het buitenland zijn de markten nog beschermd.”

Maximumtarief

Dat Uber zich niet aan alle geldende taxiregels houdt, zoals niet gebruiken van taxameter of maximumtarief, dat speelt volgens Andela slechts een kleine rol als het gaat om weerstand tegen de app. “Uber is een makelaar in vervoer met heel veel marketingdollars. En dat doen ze goed”, vindt hij.

“Ze trekken mensen naar zich toe en pakken 20% marge. Vervolgens zetten ze de ritten weg bij dezelfde mensen die ook gewoon voor de reguliere taxicentrales werken. Wij zijn ook niet tegen Uber.”

Klandizie

Het is een nieuwe manier van naar taxi kijken en kan extra klandizie opleveren voor de taxisector, verwacht Andela. “Mensen proberen een taxi en snappen vervolgens dat het om een taxi gaat die vervolgens voor de TCA of RTC rijdt. Vervolgens bellen ze die rechtstreeks, want dan hoeven ze minder te betalen.”

KNV zal binnenkort haar wensen kenbaar maken bij het ministerie als het gaat om de evaluatie van Uber. “Wij moeten altijd alles zichtbaar hebben, beschikken over een taxameter en ons houden aan de geldende maximumtarieven. Wij hebben ook leden die met dure auto’s rijden en liever een duurder product op de markt willen zetten. Zij kunnen dat nu niet.”

Liberalisering taximarkt

Wat Uber doet helpt met de verdere liberalisering van de taximarkt. Lees: afschaffing van diverse nutteloze taxiregels die taxi-ondernemers beperken in hun ondernemersvrijheid.

“We denken dat het in die zin de zaken een beetje losmaakt. Uber heeft veel investeringsgeld van moedermaatschappij Google gekregen. Ze kunnen daarmee heel veel lobbyen en PR bedrijven. Wij hopen daar nu ook op mee te liften”, aldus Andela.

Beluister het interview op BNR

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Interview met KNV Hubert Andela op BNR over Uber Taxi”

Rex Urban|17.06.14|21:46

Je hoeft het niet met alles eens te zijn wat KNV schrijft, maar het geeft ook ons inderdaad allemaal kansen om met dergelijke systemen te komen. Meeliften met Uber hoeft niet. Zelf met aantrtekkelijke initiatieven of aanbiedingen komen,anders wordt het voor je gedaan. Met regelgeving uit de 30ger jaren is dit onmogelijk. Geld in innovatie steken zoals Google doet, kan goed werken.
In achterhaalde techniek waar we mee bezig zijn is verloren geld en tijd , staat innovatie bovendien in de weg.

Ton van Dalfsen|18.06.14|13:56

Er zijn veel taxi bestel apps in nederland en Europa alleen worden ze niet goed gepromoot. Kijk maar eens naar bijv. http://www.taxi.eu of http://www.taxiplon.nl , Allemaal best geschikte tegenhangers van Uber alleen niet bekent genoeg. Bij vele van deze vragen ze abonnementsgelden wat de taxiondernemer natuurlijk tegenhoud omdat je niet weet wat de omzet tegenover staat.

Ton van Dalfsen|18.06.14|13:59

Heb bij toeval even gekeken naar taxiplon , maar dat initiatief is denk ik ook ter ziele gegaan.

Paul Dijkhuizen|26.06.14|15:06

Zolang de wet niet is aangepast dient een ieder zich hieraan te houden… De hoeveelheid marketingdollars maakt geen verschil… toch? Anders splits ik mijn bedrijf, in een ‘rit aanname’ en ‘rituitvoering’ gedeelte, dan hoef ik mij niet meer aan de wet te houden? Of een taxirit nu via een app of een telefoontje besteld wordt moet hierin geen verschil maken. De FNV zou zich nu niet achter Uber moeten verschuilen, ze hadden al veel eerder tegen die (nu ineens) nutteloze regels moeten ageren!

Duco Douwstra|21.07.14|15:22

Artikel over Uber in het Financieel Dagblad 21-07-2014 De heer Van Leeuwen liegt en verdraaid de zaken wel heel erg.Hoewel ik het concept van nette auto’s en nette chauffeurs geweldig vind.Maar om de zeggen dat Uber bijna 1000 chauffeurs in dienst heeft is een leugen,omdat ze uitsluitend een rittenfabriek zijn.En de chauffeurs doen de Uber ritjes er tussendoor,dus ook daarover leugens of mooie praatjes :-}} https://docs.google.com/document/d/1URqE10XxskI68vPUdPIY4kMJgXqyMaZRIN7gC0DgRRQ/edit