smartcab

‘SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor taximarkt’

Het SmartCab-project, waarbij jongeren met behoud van uitkering als taxichauffeur fungeren, is geen oneerlijke concurrentie. Dat schrijft het gemeentebestuur van Rijssen-Holten op vragen van lokale partij Lokaal Liberaal (LL). Het college van B en W juicht het project zelfs toe. LL heeft grote vraagtekens bij het project, omdat de reguliere taximarkt last zou hebben van ‘oneerlijke concurrentie’.

Taxi Brookhuis, Taxi Baan en 11 Twentse gemeenten zijn onlangs SmartCab gestart. Klanten betalen slechts 2,80 euro starttarief en daarna 1 euro per kilometer, 60% goedkoper dan een gewone taxi die op de meter rijdt. Het project wordt gedraaid met tientallen werkloze jongeren die met behoud van hun bijstands-uitkering werkervaring gaan opdoen als taxichauffeur.

Ritprijzen

Een dergelijke ritprijs is vrijwel onmogelijk met reguliere arbeidskrachten. Daarom is er volgens LL sprake van oneerlijke concurrentie. Reguliere taxibedrijven maken immers meer kosten en moeten daarom hogere ritprijzen hanteren.

Het gemeentebestuur stelt echter dat hiervan geen sprake is omdat SmartCab een commercieel initiatief dat op basis van ‘de vraag in de markt’ is gestart. Hierdoor is er sprake van ‘reguliere marktwerking’ en is er ‘geen sprake van concurrentievervalsing’, meldt Tubantie.

Lees ook: Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: SmartCab

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “‘SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor taximarkt’”

André van der Laan|18.07.14|09:08

Reguliere marktwerking, jaja. Politici en ambtenaren praten recht wat krom is.
De desbetreffende bedrijven zijn er blij mee want die kost het, in ieder geval een aantal maanden, geen cent salaris. Het zou een prima project kunnen zijn als de desbetreffende chauffeurs meteen een contract zou worden aangeboden i.p.v. met behoud van uitkering aan het werk worden gezet.

richard hoevers|18.07.14|09:09

Snap jij het? Laten we het taxi verhaal even weghalen en over gaan op Jip en Janneke taal. Supermarkt A krijgt van de gemeenten 20 werkloze werknemers om ervaring op te doen. Enorme besparing dus kost een pak melk nu nog maar 50 ct. ipv 1,= Alle supermarkten in de regio komen niet mee en moeten nog gewoon 1,= vragen en zien dus de klanten weglopen naar A Geen oneerlijke concurrentie? ps: min. 60% van de huidige kostprijs zijn loonkosten.

Gijs Schinkel|18.07.14|13:16

Werkervaring ? Voor wat ? Een kapotte taximarkt die er alleen nog maar mensen uit gooit . In de komende 2 jaar 8000 werkloze taxichauffeurs. Waarom opleiden ?

Gert-Jan van Loon|18.07.14|13:51

Werken onder het minimum loon. De Gemeentekas vaart hier wel bij…of niet. Want deze chauffeurs zitten nog steeds aan het infuus van de sociale dienst.

Hans Landman|18.07.14|14:27

Onderzoek wijst uit dat 89% van de particuliere gebruikers van SmartCab het afgelopen half jaar geen gebruik heeft gemaakt van particulier taxivervoer. De prijs/kwaliteit verhouding en transparantie in ritkosten is voor gebruikers de belangrijkste reden om gebruik te maken van SmartCab. De 11 procent van de gebruikers die het afgelopen half jaar wel gebruik hebben gemaakt van een taxi en nu (ook) SmartCab gebruikt hebben als voornaamste reden om SmartCab te gebruiken;

Hans Landman|18.07.14|14:28

de prijs/kwaliteit verhouding, de herkenbaarheid van de voertuigen, dat er in de SmartCab niet gerookt is/gerookt wordt en de transparantie van de tarieven. SmartCab rijdt op zondag t/m donderdag tot 00:00 uur en op vrijdag en zaterdag kan de laatste rit om 01:30 geboekt worden. Een duidelijke keuze om niet de concurrentie aan te gaan met de reguliere taximarkt op momenten dat er het meeste behoefte is aan taxivervoer door o.a. uitgaanspubliek.

Hans Landman|18.07.14|14:30

Van de 89% van de gebruikers die het afgelopen half jaar geen taxivervoer hebben gebruikt geeft meer dan de helft aan in de toekomst vaker (ook op tijdstippen dat SmartCab niet rijdt) een taxi te zullen gebruiken omdat door SmartCab het gemak van taxivervoer wordt ervaren. Conclusie kan alleen maar zijn dat SmartCab zou goed als niet concurreert met ander taxivervoer , SmartCab een geheel nieuwe doelgroep bediend de bekendheid met en het gebruik van taxivervoer in de toekomst groter maakt.

Paul Dijkhuizen|18.07.14|17:05

Mooi verhaal Hans, roept gelijk herinneringen op aan de ’treintaxi’, die zou ook alleen maar van en naar stations rijden… daarna werd het de OV-taxi, van deur tot deur, maar tót 0.00 uur, daarna werd dat de regiotaxi… Oh, roken in een taxi is al jaren niet meer toegestaan hoor, onze taxi’s zijn ook heel herkenbaar, onze tarieven zijn transparant en de prijs/kwaliteit is prima in orde (waarschijnlijk zelfs beter…mercedes benz, gediplomeerde chauffeur in loondienst)

Ton van Dalfsen|18.07.14|17:42

Als uit onderzoek blijkt dat 89% van de particuliere gebruikers van SmartCab het afgelopen jaar geen gebruik heeft gemaakt van het normale taxivervoer KUN je nu al verwachten dat deze gebruikers de SmartCab blijven gebruiken voor die lage concurrerende prijs. Elke initiatief is nog altijd concurrentie. Deze gebruikers krijg je nooit meer in een particuliere taxi. En, Roken mag al jaren niet. Argument van niks. En uitgaans publiek neemt hoe dan ook al een taxi om thuis te komen Smartcab of niet

Ton van Dalfsen|18.07.14|17:47

EN. die 11% die voorheen de particuliere taxi gebruikten en nu door het zogenaamde prijs/kwaliteit deze vorm zijn gaan gebruiken is dus een verlies voor de particuliere taxi. Deze klanten zijn de particuliere taxi nu dus grotendeels kwijt , en die 11% groep zal alleen maar groter worden. Hoe bedoel je GEEN CONCURRENTIE ?

Renate Wijermars|19.07.14|08:02

Er wordt gesproken dat de smartcab geen oneerlijke concurentie is. Weten de gemeenten ook dat met diezelfde smartcab ook zitten ziekenvervoer wordt gereden????? Dit zijn ritten op rekening van de zorgverzekering en worden volledig vergoed dus dan is dit weldegelijk oneerlijke concurentie !!!!!!!!

Duco Douwstra|21.07.14|00:39

Waarom morgen dan ook niet een supermarkt met dezelfde formule naast A.H. of Dirk, met alles voor 25% van de prijs?Daar zal uit de markt ook wel vraag naar zijn.Maar dan krijgen ze dure advocaten op hun dak en geen schijn van kans.De taximarkt is nog steeds niet voldoende georganiseerd en financieel zwak,dus een speelbal van de overheid.Weer een reden en oproep het is echt in iedereen zijn belang organiseer je,ik heb het initiatief genomen meld je nu aan bij Stichting Taxibelangen Nederland

Markus Klein|21.07.14|20:57

het is te gek voor worden dat ,dat kan als ze zo doorgaan is er zo geen taxi bedrijf meer over en rijden er alleen nog snorders en werklozen

Ufuk Deniz|23.07.14|22:59

Je hebt een taxi nodig en je ziet er twee staan. Een Smartcab en een normale taxi.

De keus is snel gemaakt denk ik.

Ik schaam me gewoon om in deze branche werkzaam te zijn..
We zijn gewoon een stel schapen die door honden de weg wordt gewezen,
maar onderweg sneuvelen er veel te veel..
Wat een pad om te kiezen; Smartcab
Wat een achterlijke schapenhoeders zijn dit

Iwan Kreijkes|24.07.14|13:24

Waar blijven ze nu met hun vaste opmerking dat een uitkeringsgerechtigde geen arbeid mag verrichten dat gedaan had kunnen worden door een betaalde kracht? Zeker mag dat alleen als de gemeente er geld aan verdient of denkt te verdienen. Die opmerking heeft mij al diverse problemen opgeleverd doordat ik iemand voorthielp. Niet echt Smart… en is trouwens nog verkapte reclame voor het type auto ook…..

Joke Van de Laar|24.07.14|14:30

en waar gaan de echte chauffeurs heen als ze geen werk hebben naar het uwv
al je opgebouwde jaren weg uitkering mag je ook voor ze gaan rijden met al je ervaring balletje rond WAKKER WORDEN DEN HAAG

Hardy Brunink|24.07.14|17:27

Ik heb het al eerder gezegd,straks worden taxichauffeurs zoals ik de markt uitgedrukt,door dit soort praktijken. Als ik dan langdurig werkeloos ben kan ik hetzelfde werk gaan doen voor minder geld (behoud van uitkering) Als ik dit weiger,wordt mijn uitkering gewoon gekort,dus ik moet wel. Het is gewoon een hele gemene en slinkse manier van de overheden om de CAO uit te schakelen. Ik heb ook nog een vrachtwagen rijbewijs,ik denk dat ik dat maar weer ga doen,want de taximarkt wordt nier beter!

Jan Knotter|06.08.14|08:50

Smartcab zal straks wel aanbesteden op het zittend ziekenvervoer en regiotaxi.
Maar voor mij als taxichauffeur is en blijft het ONEERLIJKE concurrentie waar de gemeentes uit de regio aan meewerken.

‘SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor taximarkt’ | TaxiPro
smartcab

‘SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor taximarkt’

Het SmartCab-project, waarbij jongeren met behoud van uitkering als taxichauffeur fungeren, is geen oneerlijke concurrentie. Dat schrijft het gemeentebestuur van Rijssen-Holten op vragen van lokale partij Lokaal Liberaal (LL). Het college van B en W juicht het project zelfs toe. LL heeft grote vraagtekens bij het project, omdat de reguliere taximarkt last zou hebben van ‘oneerlijke concurrentie’.

Taxi Brookhuis, Taxi Baan en 11 Twentse gemeenten zijn onlangs SmartCab gestart. Klanten betalen slechts 2,80 euro starttarief en daarna 1 euro per kilometer, 60% goedkoper dan een gewone taxi die op de meter rijdt. Het project wordt gedraaid met tientallen werkloze jongeren die met behoud van hun bijstands-uitkering werkervaring gaan opdoen als taxichauffeur.

Ritprijzen

Een dergelijke ritprijs is vrijwel onmogelijk met reguliere arbeidskrachten. Daarom is er volgens LL sprake van oneerlijke concurrentie. Reguliere taxibedrijven maken immers meer kosten en moeten daarom hogere ritprijzen hanteren.

Het gemeentebestuur stelt echter dat hiervan geen sprake is omdat SmartCab een commercieel initiatief dat op basis van ‘de vraag in de markt’ is gestart. Hierdoor is er sprake van ‘reguliere marktwerking’ en is er ‘geen sprake van concurrentievervalsing’, meldt Tubantie.

Lees ook: Nieuwe taxidienst in Twente rijdt voor 1 euro per kilometer: SmartCab

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “‘SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor taximarkt’”

André van der Laan|18.07.14|09:08

Reguliere marktwerking, jaja. Politici en ambtenaren praten recht wat krom is.
De desbetreffende bedrijven zijn er blij mee want die kost het, in ieder geval een aantal maanden, geen cent salaris. Het zou een prima project kunnen zijn als de desbetreffende chauffeurs meteen een contract zou worden aangeboden i.p.v. met behoud van uitkering aan het werk worden gezet.

richard hoevers|18.07.14|09:09

Snap jij het? Laten we het taxi verhaal even weghalen en over gaan op Jip en Janneke taal. Supermarkt A krijgt van de gemeenten 20 werkloze werknemers om ervaring op te doen. Enorme besparing dus kost een pak melk nu nog maar 50 ct. ipv 1,= Alle supermarkten in de regio komen niet mee en moeten nog gewoon 1,= vragen en zien dus de klanten weglopen naar A Geen oneerlijke concurrentie? ps: min. 60% van de huidige kostprijs zijn loonkosten.

Gijs Schinkel|18.07.14|13:16

Werkervaring ? Voor wat ? Een kapotte taximarkt die er alleen nog maar mensen uit gooit . In de komende 2 jaar 8000 werkloze taxichauffeurs. Waarom opleiden ?

Gert-Jan van Loon|18.07.14|13:51

Werken onder het minimum loon. De Gemeentekas vaart hier wel bij…of niet. Want deze chauffeurs zitten nog steeds aan het infuus van de sociale dienst.

Hans Landman|18.07.14|14:27

Onderzoek wijst uit dat 89% van de particuliere gebruikers van SmartCab het afgelopen half jaar geen gebruik heeft gemaakt van particulier taxivervoer. De prijs/kwaliteit verhouding en transparantie in ritkosten is voor gebruikers de belangrijkste reden om gebruik te maken van SmartCab. De 11 procent van de gebruikers die het afgelopen half jaar wel gebruik hebben gemaakt van een taxi en nu (ook) SmartCab gebruikt hebben als voornaamste reden om SmartCab te gebruiken;

Hans Landman|18.07.14|14:28

de prijs/kwaliteit verhouding, de herkenbaarheid van de voertuigen, dat er in de SmartCab niet gerookt is/gerookt wordt en de transparantie van de tarieven. SmartCab rijdt op zondag t/m donderdag tot 00:00 uur en op vrijdag en zaterdag kan de laatste rit om 01:30 geboekt worden. Een duidelijke keuze om niet de concurrentie aan te gaan met de reguliere taximarkt op momenten dat er het meeste behoefte is aan taxivervoer door o.a. uitgaanspubliek.

Hans Landman|18.07.14|14:30

Van de 89% van de gebruikers die het afgelopen half jaar geen taxivervoer hebben gebruikt geeft meer dan de helft aan in de toekomst vaker (ook op tijdstippen dat SmartCab niet rijdt) een taxi te zullen gebruiken omdat door SmartCab het gemak van taxivervoer wordt ervaren. Conclusie kan alleen maar zijn dat SmartCab zou goed als niet concurreert met ander taxivervoer , SmartCab een geheel nieuwe doelgroep bediend de bekendheid met en het gebruik van taxivervoer in de toekomst groter maakt.

Paul Dijkhuizen|18.07.14|17:05

Mooi verhaal Hans, roept gelijk herinneringen op aan de ’treintaxi’, die zou ook alleen maar van en naar stations rijden… daarna werd het de OV-taxi, van deur tot deur, maar tót 0.00 uur, daarna werd dat de regiotaxi… Oh, roken in een taxi is al jaren niet meer toegestaan hoor, onze taxi’s zijn ook heel herkenbaar, onze tarieven zijn transparant en de prijs/kwaliteit is prima in orde (waarschijnlijk zelfs beter…mercedes benz, gediplomeerde chauffeur in loondienst)

Ton van Dalfsen|18.07.14|17:42

Als uit onderzoek blijkt dat 89% van de particuliere gebruikers van SmartCab het afgelopen jaar geen gebruik heeft gemaakt van het normale taxivervoer KUN je nu al verwachten dat deze gebruikers de SmartCab blijven gebruiken voor die lage concurrerende prijs. Elke initiatief is nog altijd concurrentie. Deze gebruikers krijg je nooit meer in een particuliere taxi. En, Roken mag al jaren niet. Argument van niks. En uitgaans publiek neemt hoe dan ook al een taxi om thuis te komen Smartcab of niet

Ton van Dalfsen|18.07.14|17:47

EN. die 11% die voorheen de particuliere taxi gebruikten en nu door het zogenaamde prijs/kwaliteit deze vorm zijn gaan gebruiken is dus een verlies voor de particuliere taxi. Deze klanten zijn de particuliere taxi nu dus grotendeels kwijt , en die 11% groep zal alleen maar groter worden. Hoe bedoel je GEEN CONCURRENTIE ?

Renate Wijermars|19.07.14|08:02

Er wordt gesproken dat de smartcab geen oneerlijke concurentie is. Weten de gemeenten ook dat met diezelfde smartcab ook zitten ziekenvervoer wordt gereden????? Dit zijn ritten op rekening van de zorgverzekering en worden volledig vergoed dus dan is dit weldegelijk oneerlijke concurentie !!!!!!!!

Duco Douwstra|21.07.14|00:39

Waarom morgen dan ook niet een supermarkt met dezelfde formule naast A.H. of Dirk, met alles voor 25% van de prijs?Daar zal uit de markt ook wel vraag naar zijn.Maar dan krijgen ze dure advocaten op hun dak en geen schijn van kans.De taximarkt is nog steeds niet voldoende georganiseerd en financieel zwak,dus een speelbal van de overheid.Weer een reden en oproep het is echt in iedereen zijn belang organiseer je,ik heb het initiatief genomen meld je nu aan bij Stichting Taxibelangen Nederland

Markus Klein|21.07.14|20:57

het is te gek voor worden dat ,dat kan als ze zo doorgaan is er zo geen taxi bedrijf meer over en rijden er alleen nog snorders en werklozen

Ufuk Deniz|23.07.14|22:59

Je hebt een taxi nodig en je ziet er twee staan. Een Smartcab en een normale taxi.

De keus is snel gemaakt denk ik.

Ik schaam me gewoon om in deze branche werkzaam te zijn..
We zijn gewoon een stel schapen die door honden de weg wordt gewezen,
maar onderweg sneuvelen er veel te veel..
Wat een pad om te kiezen; Smartcab
Wat een achterlijke schapenhoeders zijn dit

Iwan Kreijkes|24.07.14|13:24

Waar blijven ze nu met hun vaste opmerking dat een uitkeringsgerechtigde geen arbeid mag verrichten dat gedaan had kunnen worden door een betaalde kracht? Zeker mag dat alleen als de gemeente er geld aan verdient of denkt te verdienen. Die opmerking heeft mij al diverse problemen opgeleverd doordat ik iemand voorthielp. Niet echt Smart… en is trouwens nog verkapte reclame voor het type auto ook…..

Joke Van de Laar|24.07.14|14:30

en waar gaan de echte chauffeurs heen als ze geen werk hebben naar het uwv
al je opgebouwde jaren weg uitkering mag je ook voor ze gaan rijden met al je ervaring balletje rond WAKKER WORDEN DEN HAAG

Hardy Brunink|24.07.14|17:27

Ik heb het al eerder gezegd,straks worden taxichauffeurs zoals ik de markt uitgedrukt,door dit soort praktijken. Als ik dan langdurig werkeloos ben kan ik hetzelfde werk gaan doen voor minder geld (behoud van uitkering) Als ik dit weiger,wordt mijn uitkering gewoon gekort,dus ik moet wel. Het is gewoon een hele gemene en slinkse manier van de overheden om de CAO uit te schakelen. Ik heb ook nog een vrachtwagen rijbewijs,ik denk dat ik dat maar weer ga doen,want de taximarkt wordt nier beter!

Jan Knotter|06.08.14|08:50

Smartcab zal straks wel aanbesteden op het zittend ziekenvervoer en regiotaxi.
Maar voor mij als taxichauffeur is en blijft het ONEERLIJKE concurrentie waar de gemeentes uit de regio aan meewerken.