Uber, UberPop, app, taxi, snorder, chauffeur

Wat kan de taxibranche leren van UberPop? TaxiPop!

ANALYSE – De introductie van UberPop afgelopen week heeft ervoor gezorgd dat de taxibranche meteen op haar achterste benen ging staan. Een begrijpelijke en terechte reactie, want het gaat gewoon om het aanbieden van snorders. En zolang de huidige WP2000 van kracht is, moet de overheid hier streng tegen optreden. Want regels gelden voor iedereen. Maar de taxibranche doet er wel verstandig aan te leren van het product. Want vooruitbewegen is beter dan stilstaan of meebewegen.

De consument wil graag een goedkope taxi, op een makkelijke manier bestellen, een betrouwbare chauffeur en transparantie over de geleverde dienst. Allemaal zaken die de overheid met talloze kostbare regels heeft proberen te regelen. Maar UberPop doet het met de app eigenlijk beter dan de gemiddelde straattaxichauffeur. Door het verplichte review-systeem beschermen consumenten elkaar tegen slechte chauffeurs. En zij zijn met een 100%-controle daartoe veel beter toe in staat dan de ILT. En voor omrijden hoeft de consument ook niet bang te zijn, want de afgelegde route wordt netjes achteraf gemaild.

Politici

Het is niet voor niets dat Uber al met een proef van start gaat voordat de Taxiwet wordt geëvalueerd. En daarbij bewust de wet overtreedt. Want wat gaat er gebeuren als de Amsterdamse UberPop-gebruiker straks heel enthousiast is over de dienst? De gemeente Amsterdam heeft zich opvallend genoeg zeer terughoudend opgesteld. En als de dienst wordt uitgebreid naar andere steden, dan is het maar de vraag wat Den Haag dan gaat doen. Want politici hebben vooral één belang: stemmen winnen. En de stem van de consument weegt daarbij zwaarder dan die van een paar duizend taxi-ondernemers.

Uber is een factor om rekening mee te houden. Zeker met de steun die de app geniet onder EU-commissaris Neelie Kroes (VVD). Bovendien heeft de straattaxibranche nooit veel credits opgebouwd onder politici en de consument. Het imago is ondanks alle nieuwe regels van gemeenten en landelijke overheid nog altijd niet goed. Terwijl de taxibranche er wel zeer veel geld aan kwijt is om zich aan de wet te houden. Ook is de overheid wellicht een beetje moe van het gereguleer van de taxibranche met allerlei belangen over en weer.

Taxibranche

Dus wat kan de taxibranche leren van UberPop, om ervoor te zorgen dat het niet wordt ondergesneeuwd? Het tarief van UberPop ligt niet veel lager dan het meeste contractvervoer in Nederland. Dat biedt kansen. Want waarom kunnen systemen als UberPop, maar dan van de taxibranche zelf, niet samengevoegd worden met de contractvervoer-systemen?

Als bijvoorbeeld taxibedrijven als TCA, RTC, UTC, DVG, Bios en Connexxion, noem maar op, hun handen ineen zouden slaan en samenwerken, liggen er wellicht mooie kansen. De taxibranche kan binnen no-time de dienst ‘TaxiPop’ lanceren. Hierbij kunnen consumenten een taxi bestellen voor zeer laag tarief tijdens daluren in het contractvervoer. Is het druk, dan gaat de prijs wat omhoog. Net als bij Uber. De Nederlandse taxibranche kan meteen bieden wat de consument wil; goedkope taxi, op een makkelijke manier bestellen, een betrouwbare chauffeur en transparantie over de geleverde dienst. En dan ook nog eens met landelijke dekking.

TaxiPop

TaxiPop betekent meteen het einde van de echte snorder. Waar straattaxi’s nu nog vaak veel te duur zijn voor consumenten, kiezen zij soms voor een snorder. Kijk maar naar het snorder-systeem in de Bijlmer. Als taxibedrijven de consument voor contractvervoerprijzen kunnen laten rijden, zal de markt naar verwachting fors toenemen. En dat verbetert de bezettingsgraad, en dus de kwalitatieve omzet.

De reden dat straattaxichauffeurs te weinig verdienen en hoge kilometerprijzen moeten rekenen, is immers het vele stilstaan. En dat is nou net iets dat met een goed en consumentenvriendelijk systeem verbeterd kan worden. Maar dan zonder de wet te overtreden. En daar kan Uber dan weer een voorbeeld aan nemen. Hoe dan ook, voorlopig moet de ILT laten zien dat ze streng optreedt tegen UberPop. Of wil de overheid dat ook de taxibranche voortaan maling heeft aan regels?

Bart Pals

Lees ook: Onderzoek ILT naar UberPop gestart, Amsterdam beraadt zich

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “Wat kan de taxibranche leren van UberPop? TaxiPop!”

Ocean Drivers|01.08.14|14:45

Volgens mij gaat er iets mis met jullie reactie systeem

Ton van Dalfsen|01.08.14|15:18

De taxibranche en politiek hadden meteen toen UberLux en UberBlack gelanceerd werden hierop in moeten spelen. Politiek Den Haag had in 2011 al de WP2000 overhoop moeten gooien. Markt vrijgeven , en geen Max. prijzen meer. en ook meteen de BCT voorlopig in de ijskast zetten. Wat wij er nu van geleerd hebben:Dat we niet wakker zijn geweest en hebben zitten slapen. Vele taxi ondernemers willen nog steeds het onderste uit de kan hebben terwijl je eigenlijk moet handelen naar wat de consument wil.

Ton van Dalfsen|01.08.14|15:19

En Uber luistert dus naar de consument en zet een product neer. En nu lopen wij allemaal moord en brand te schreeuwen.

Ton van Dalfsen|01.08.14|15:24

Vannacht stond ik op schiphol en werd aangesproken door een schipholtaxi chauffeur. Hij begreep er niets van dat bijv. een Tinker en noem maar op voor die lage prijzen rijden. Natuurlijk, hij maakt zich zorgen omdat de mensen vanuit schiphol niet naar de taxistandplaats lopen maar naar de door hun aangegrepen kans om gebruik te maken van dit soort producten. Ook dit soort bedrijven spelen in op de wensen van de consument. Of het nou winstgevend is hou ik in het midden , maar het gebeurt wel.

Jan|01.08.14|16:07

Dan heb je nog van die taxi bedrijven die denken het te weten dat de prijs naar beneden moet maar de regels moeten blijven gehandhaafd. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Subsidie. Uw geld!
Uber ga door! Zet de mes erin ! Consument bepaald.

Ton van Dalfsen|01.08.14|16:25

Precies, consument bepaald. Kijk eens naar autofabrikanten, Die luisteren ook naar de consument en zetten ook modellen neer naar wat de consument wil. Ook de concurrentie is daar moordend. Ook bij supermarkten: Die luisteren ook naar de consument. Het zelfde artikel in prijs van laag naar hoog A en B merken. Het zijn maar voorbeelden

Een taxi|01.08.14|17:01

@Jan Het gaat net zolang goed totdat het jou je baan gaat kosten……. Het enige wat er in branches als supermarkten en autofabrikanten gebeurt is het uitzuigen van onderaannemers en personeel. Nee dat is een leuke situatie. De enige die daar beter van worden zijn de directies, verder uiteindelijk helemaal niemand.

t_x04|01.08.14|17:13

Dat de taxi duur is ben ik het wel mee eens. Maar de markt verder vrijgeven is grote onzin.
Jan rijdt voor uber of is helemaal geen chauffeur. Verkondigd alleen maar onzin.

Jan|01.08.14|19:30

@txo4 te moeilijke materie voor je. FNV lid? Markt vrij! Zoals het hoort! Of ga je me vertellen dat alle andere branches ook door de overheid bepaald moet gaan worden? Ik weet misschien een beter land voor je! Bemoeizucht vd overheid en anderen gaat een einde aan komen in de taxibranche of je het wilt of niet, consument bepaald.

@eentaxi wie wordt er nu beter van ? Overheid en paar grote bedrijven.

Een taxi|01.08.14|20:06

@Jan Met Überpop enz. dan niet ? Niet voor niets dat er zoveel geld ingestoken wordt. Een paar hele grote jongens alle geld en de rest mag krom liggen voor een paar centen. Ik snap werkelijk waar niet dat je niet inziet hoe gevaarlijk dit allemaal begint te worden. Bij of voor Jumbo of AH werken is geen lolletje meer omdat je word uitgeknepen als een rijpe citroen, terwijl de directeur (Jumbo) lekker de Dakarrally gaat rijden.

t_x04|01.08.14|20:52

Klets niet Jan. We maken de zegeningen van de “vrije markt” sinds 2000 dagelijks mee. Wil je het nog slechter laten maken? Wat is jouw belang?

En dan kun je wel uber in de hemel prijzen, maar zodra zij aan de macht zijn begint het uitknijpen van de chauffeur.
Moeten in deze branche ook de Hollandse chauffeurs thuis gaan zitten zodat de Oostblokkers het over kunnen nemen. Lekker goedkope krachten.

Hudson Taxi|01.08.14|21:31

Wat is de rol van de vervoersmakelaars die nu in ons land actief zijn dan? Die doen volgens mij hetzelfde als Uber wil doen. Ons uitknijpen. Daar helpt de overheid aan mee door verplichtte aanbestedingen.
Is dat tegen te houden? en hoe ?
Het is niet tegen te houden helaas. Of de passagier er beter van wordt is nog maar de vraag. In dun bevolkte gebieden zal het zeker niet lukken.

Een taxi|01.08.14|21:45

Precies @Hudson Taxi In de landelijke gebieden rijdt straks geen fatsoenlijke taxi meer. Als al het vervoer van de overheid nou bij ene lokale terecht zou komen dan is die ook best bereid om op zaterdagnacht te rijden.

Rex Urban|01.08.14|22:07

Stoppen we ook met aanbestedingen in het openbaar vervoer ? Geven we dat ook vrij ?
Waarom was de taxibranche ook gereguleerd tot 2000 en is het vrijgeven een succes geweest? Niet elke markt is geschikt om vrij te geven. Voor mensen die “bij de hand zijn” is vrijgeven wel goed. Maar niet voor alle groepen of buitenlanders die een vrij systeem niet kunnen handelen.

Jan|02.08.14|00:16

@txo4 wat ik al had gedacht,. Je moet eens meer kennis hebben van privatisering. Taximarkt is niet werkelijk geprivatiseerd. Wanneer de overheid nig heelveel regels oplegd dan is er sprake van halve privatisering. ( beeldvorming) halve privatisering werkt namelijk nooit. Zie het bewijs .
Een nog duidelijke beeld zie je bij de NS.

t_x04|02.08.14|01:44

Ik begrijp het precies, maar wat jij voorstelt is zeer onwenselijk. Dus ik vraag me af wat jouw belang is.

Regels zijn nou eenmaal nodig, en ja soms zijn er teveel en zelfs onnodig.
Je moet eens in de grote steden gaan kijken wat een tuig op de taxi zit sinds 2000, en dan wil je het helemaal vrij gaan geven?

Jan|02.08.14|03:47

Heel goed @txo4 met allerlei regels, vergunningen zit er nog tuig op de taxi, maar de consument blijft hierdoor beperkt in zijn keuze omdat de overheid de taxibranche beperkt. Meer vrijheid meer keuzes , meer concurrentie, andere prijzen en kwaliteiten . Wordt jij de beste in uberpop of van een andere vertegenwoordiger win je zelf de klanten .nogmaals het is niet helemaal geprivatiseerd .er komt nu iets anders om de hoek kijken,digitale wereld maakt het nu mogelijk wat in 2000 er nog niet was

Ton van Dalfsen|02.08.14|09:30

Ik ben het helemaal met Jan eens. Sinds 2000 is er ook veel tuig bij gekomen , die zitten doordat in 2000 de WP2000 van kracht is in een VOF constructie waarvan de echte eigenaar er wel tig tal van dit soort lieden in heeft zitten. ze hoeven alleen maar hun administratie in te leveren en verder zal het hem een biet zijn wat ze uitvoeren. Als het vrijgegeven zou worden en iedereen ( alle ZZP-ers in zo’n constructie zitten ) verplicht worden gesteld om een eigen vergunning op naam te zetten

Ton van Dalfsen|02.08.14|09:33

komen de slechte onder hun vanzelf bovendrijven bij controles. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten. Ik ben voorstander van het vrijgeven maar wel met regels aan verbonden.

Hans de Koning|02.08.14|12:21

Als morgen elke chauffeur zich aansluit bij Uber staan we met z’n allen net zo lang stil, en zal hooguit het percentage lege km’s afnemen. Alleen wordt er dan 20% van de omzet afgesnoept (terwijl de nettowinst in de branche 10% is als auto, arbeid en overhead betaald zijn). Wanneer er genoeg afhankelijkheid is gecreerd gaat de provisie daarna natuurlijk omhoog, je kunt dan toch niet zonder. Als de branche Uber zou boycotten zijn ze morgen weg…

Hans de Koning|02.08.14|12:24

Zeg ILT, lees je mee? Waar blijven de chocoladeletters in de krant met ‘UberPop auto verbeurd verklaard, 14.200 euro boete aan chauffeur opgelegd’? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn om er een paar voor te laten rijden?

t_x04|02.08.14|12:49

@Hans de Koning begrijpt het. Een ieder die weet hoe Amerikanen werken zullen het ook snappen. Uber is een parasiet die zich nestelt tussen klant en chauffeur en hoeft daar weinig voor te doen. Zodra de afhankelijkheid gereed is, begint het uitpersen. Amerikanen geven niet om mensen, maar geven alleen om geld. We kunnen het zelf, apps zat. Bovendien zou ik liever die 20% aan klanten geven dan aan parasieten.

t_x04|02.08.14|12:52

@jan

Je hebt me nog steeds niet verteld wat jouw belang is. Ik heb zo’n vermoeden dat je helemaal geen chauffeur bent of met uber te maken hebt.

Paul Dijkhuizen|02.08.14|14:45

Een taxi duur? Probeer bijvoorbeeld eens een loodgieter te bestellen ’s nachts of in het weekend? En kijk eens naar de voorrijkosten die zij rekenen… Een taxi is een privé chauffeur, mét een voertuig die jou in het holst van de nacht, in het weekend, op feestdagen etc. van A naar B vervoerd. Verzekeringen, brandstofkosten, vergunningen, taxameters, BCT’s, personeelslasten, autokosten, keuringen enzovoort, zijn die gratis???

Paul Dijkhuizen|02.08.14|14:52

Door al die APP’s, vervoersmakelaars, vervoerscentrales, aanbestedingstussenpersonen enz. zal de prijs echt niet omlaag gaan voor de consument, alleen de taxichauffeurs zullen nog minder overhouden, de kwaliteit zal hierdoor echt niet verbeteren eerder juist verslechteren. Wij hebben niet zo zeer liggen te slapen, de beleidsmakers, die liggen heerlijk te slapen, wijzen naar ‘europa’ en gaan naar het volgende feestje… met hun door de maatschappij betaalde dienstwagen…

Een taxi|02.08.14|17:04

@Hans de Koning Je slaat de spijker op de kop. Over een paar jaar is er in geen enkele branche meer keuze, of slechts heel beperkt. De rest mag voor hele grote partijen iets doen tegen uitgeknepen prijzen. De mogelijkheid bestaat ook dat de tarieven dan juist weer omhoog gaan + de provisie die je af moet staan. Booking.com is een goed voorbeeld, daar zijn heel veel hotels ook niet erg blij mee. Eerst 20% provisie nu loopt het al tot 30% op.

Mike van Wanum|03.08.14|09:50

De grote bedragen die hier geïnvesteerd worden zijn echt niet om een goed taxi product neer te zetten of om de klanten ter wille te zijn. Het gaat Google gewoon om de data , die zijn kapitalen waard. De branche word gewoon gebruikt en de overheid speelt hierin mee als de taxiwet opnieuw word beoordeeld en er mogelijkheden voor Uber worden gezocht. Dan gaan er meerderen volgen!

Taxi TOP|03.08.14|17:16

En wat denken jullie dan van de blabla car
Ook een luis in de pels lijkt mij.

Gerard Peter|03.08.14|17:29

En die klanten moeten ook eens na gaan denken wat denk ze wel niet ey de kosten zijn ook dusdanig hoog, wij taxivervoerders zijn ook een substantieel bedrag aan kosten kwijt en we moeten er ook nog van leven…wel in de kroeg secu hoerensloeren euro’s over de balk smijten, te laks om te fietsen.

Taxibelangen Nederland|03.08.14|19:32

Moeilijk om op de warboel aan reacties te reageren.Ton je hebt gelijk er zit teveel tuig op,dus in overleg met de branche het tuig van de taxi afhalen,dat is echt niet moeilijk.En taxi’s duur? de gemiddelde omzet ligt tussen de € 8,00 en de € 30,00 per uur,is dat duur?Het openbaar vervoer dat is duur 70% gesubsidieerd,of denkt iemand dat die 65% nagenoeg lege bussen zonder subsidie konden rijden.Waarom mogen taxi’s geen buslijnpassagiers oppikken,op de terugweg naar het CS of zo?Particulieren

Taxibelangen Nederland|03.08.14|19:39

taxidiensten uit laten voeren,kan natuurlijk al helemaal niet,dan moeten ze alle taxiverplichtingen ook gelijk afschaffen.En over 3 jaar rijd Google met onbemande taxi’s wat ze nu aan het doen zijn met bemande voertuigen,is alleen maar landje pik,zodat ze alle taxigebruikers in hun databestand hebben staan en klaar zijn om de voertuigen zonder chauffeur al het werk over te laten nemen van de huidige taxichauffeurs.Maar de ILT moet eerst nog even de leveranciers redden met de BCT plicht.

Hans Landman|03.08.14|21:55

@Taxibelangen, de uur omzetten die met taxivervoer gerealiseerd worden zijn niet maatgevend voor de bepaling of taxivervoer in Nederland duur is. Ik denk niet dat de consument de Albert Heijn qua prijs stelling zal beoordelen op de omzet die de Albert Heijn per uur haalt. De prijs en de beoordeling hiervan door consumenten zit heel simpel in elkaar. Wat kost het, is dat realistisch en hoe verhoud het zich tot alternatieven. 40-45 euro voor 15 km taxivervoer is links of rechtsom duur.

Hans Landman|03.08.14|22:11

Cost of a 3-kilometer ride in April, 2011 prices converted to US dollars

$0.90 – $1.58 Delhi, India
$0.97 – $1.29 Mumbai, India
$1.01 – $1.68 Cairo, Egypt
$1.15 – $1.73 La Paz, Bolivia
$1.16 – $1.85 Manila, Philippines
$1.25 – $3.00 Panama City, Panama
$1.27 – $1.73 Kuta, Bali,Indonesia
$1.28 – $1.91 Fez, Morocco
$1.29 – $2.14 Mexico City, Mexico
$1.32 – $1.98 Kuala Lumpur, Malaysia
$1.43 – $1.91 Ho Chi Minh City, Vietnam
$1.53 – $3.06 Beijing, China
$1.53 – $1.91 Hanoi, Vietnam

Hans Landman|03.08.14|22:12

$1.66 – $2.32 Bangkok, Thailand
$1.69 – $3.38 Kathmandu, Nepal
$1.84 – $2.76 Shanghai, China
$1.91 – $3.19 Marrakech, Morocco
$2.00 – $4.00 Quito, Ecuador
$2.06 – $2.94 Sofia, Bulgaria
$2.11 – $3.69 Montevideo, Uruguay
$2.13 – $3.19 Lima, Peru
$2.46 – $2.95 Buenos Aires, Argentina
$2.72 – $3.27 Dubai, UAE
$2.82 – $4.23 Amman, Jordan
$2.84 – $4.27 St. Petersburg, Russia
$2.94 – $5.51 Seoul, South Korea
$3.23 – $6.45 Singapore, Singapore
$3.35 – $5.16 Hong Kong, China

Hans Landman|03.08.14|22:13

$3.80 – $6.33 Rio de Janeiro, Brazil
$3.84 – $6.52 Athens, Greece
$4.09 – $6.04 Moscow, Russia
$4.24 – $5.93 Santiago, Chile
$4.39 – $8.77 Tel Aviv, Israel
$4.64 – $6.22 Istanbul, Turkey
$5.47 – $9.12 Krakow, Poland
$5.33 – $7.99 Beirut, Lebanon
$5.73 – $8.33 Vancouver, Canada
$5.80 – $8.70 Lisbon, Portugal
$5.80 – $9.42 Tallinn, Estonia
$5.70 – $8.29 Budapest, Hungary
$5.75 – $7.90 Cape Town, South Africa

Hans Landman|03.08.14|22:15

$5.95 – $8.33 Prague, Czech Republic
$6.52 – $10.14 Barcelona, Spain
$6.56 – $9.84 Edinburgh, Scotland
$7.00 – $12.00 New York City, USA
$7.25 – $10.14 Madrid, Spain
$7.95 – $13.26 Reykjavik, Iceland
$8.41 – $14.49 Rome, Italy
$8.70 – $14.49 Brussels, Belgium
$8.70 – $14.49 Paris, France
$9.38 – $12.50 Toronto, Canada
$9.38 – $12.50 Montreal, Canada
$9.47 – $12.63 Melbourne, Australia
$9.80 – $15.69 Zagreb, Croatia
$10.14 – $14.49 Vienna, Austria

Hans Landman|03.08.14|22:16

$10.53 – $13.68 Sydney, Australia
$11.22 – $14.12 Copenhagen, Denmark
$11.48 – $14.75 London, England
$11.59 – $15.94 Berlin, Germany
$11.59 – $17.39 Munich, Germany
$11.59 – $17.39 Dublin, Ireland
$12.64 – $15.66 Tokyo, Japan
$12.92 – $16.16 Stockholm, Sweden
$13.04 – $17.39 Nice, France
$14.06 – $20.29 Helsinki, Finland
$14.49 – $14.49 Amsterdam, Netherlands
$15.94 – $20.29 Monaco, Monaco
$18.62 – $24.21 Oslo, Norway
$20.22 – $26.97 Zurich, Switzerland

Taxibelangen Nederland|03.08.14|23:02

Beste Hans, Dit is appels met peren vergelijken,in India is een maandsalaris € 100,– per maand,dus niet te vergelijken.Wat moet een taxichauffeur of ondernemer allemaal voor kosten maken voordat hij kan en mag werken.Wat zijn de brandstofprijzen,verzekering,auto aanschaf.Als een taxi iemand heeft weggebracht staat er niet op de volgende hoek een klant op hem te wachten.Maar het overzicht is leuk en duidelijk, maar in India kost een Rolex € 25,00 dus de voorgespiegelde prijzen zijn niet reëel

Ton van Dalfsen|03.08.14|23:25

Helemaal met Taxibelangen eens. De prijzen met verschillende landen zijn niet te vergelijken. Dat weet toch iedereen.

Een taxi|04.08.14|15:48
Ton van Dalfsen|04.08.14|17:44

Wat mij net is overkomen: Ik moest net voor een goede grote klant van mij in Aalsmeer een gast naar schiphol brengen. Hij vroeg mij of ik een betere route rij dan de schipholtaxi chauffeur van vanmorgen. Want hij was € 38.00 kwijt. En dat voor een afstand van 11 km. Volgende keer mailt hij mij rechtstreeks en neemt nooit meer een schipholtaxi. Dit soort chauffeurs horen niet in deze branche thuis. Dat is pure diefstal of oplichting.

t_x04|04.08.14|23:31

Er rijden niet alleen Schipholtaxi’s maar ook aanvullers wat volledig bestaat uit het vuilnis van Amsterdam.

Paul Dijkhuizen|05.08.14|10:26

Bedankt voor het overzicht Hans, goed te zien dat de prijzen in Amsterdam zich verhouden tot de prijzen in o.a. de grote steden in de landen om ons heen, zó duur is Nederland dus toch niet… Overigens heb ik de indruk dat de kosten voor de taxi in Nederland (met uitzondering van misschien Londen) toch wél een stukje hoger liggen dan in desbetreffende landen. Misschien zou het aardig zijn als daar eens onderzoek naar wordt gedaan? winst per 3 kilometerrit afgezet tegen gemiddelde levensstandaard

Taxi Lichtstad|06.08.14|23:49

Wat wij kunnen leren van Uber? Nou heel simpel, dat we niet zo stom moeten zijn om naar de overheid te luisteren om aan al hun bullshit regels te voldoen en het gewoon kei hard illegaal aanpakken en daar niet eens geheimzinnig over doen! Waarom kan Uber goedkoper zijn dan taxi’s? Heel simpel, omdat ze niet aan al die onzinnige onzin te hoeven voldoen. Als Uber legaal word, gaan al onze taxi’s op gele platen!

Tom van der Tuijn|07.08.14|17:12

Huh? ALs Uber legaal wordt ga je voor al je auto’s BPM betalen?

Frans Schutte|07.08.14|19:07

Zogenaamde ‘luxe segment’ rijders, de mannen met de BMW-7 en de dikke S-klasse? (werken minimaal 12 uur per dag om die dikke auto te betalen) En leveren dan Limo-diensten tegen een lagere prijs dan de gemiddelde straattaxi? (en dan nog kapsones ook) Ik lach erom, deze snuiters hebben niet eens door dat de diensten geleverd via Uber met 21% BTW belast worden, tel daar de Uber-commissie 20% bij op en zo’n 10% brandstof, “Uber Alles” is op sterven na dood, lijkt mij…

t_x04|07.08.14|22:20

Het is uber niet te doen om het welzijn van chauffeurs maar om data te vergaren. Hun toekomstbeeld is samen met google om onbemande wagens als taxi in te zetten. Dan krijgen de chauffeurs een dikke schop.

Jan Geluk|08.08.14|07:38

DIE JAN ZIET HET NIET SLECHT MOET IK ZEGGEN.

Hudson Taxi|12.08.14|10:18

Een taxi is duur omdat stilstand, leegstand, op de standplaats betaald wordt door de passagier. Duur wordt in de hand gewerkt door het ongewenste vrij geven van de Taximarkt met alle negatieve bijwerkingen er bij. Door nu juist de negatieve bijwerkingen te voorkomen is destijds de taxibranche, net als nu nog in andere landen, gereguleerd. Zolang er meer Taxibedrijven in een stad zijn als b.v. supermarkten, kan dit reguleren ook best. Voldoende keuze voor de klant zou een uitganspunt kunnen zijn.

Wat kan de taxibranche leren van UberPop? TaxiPop! | TaxiPro
Uber, UberPop, app, taxi, snorder, chauffeur

Wat kan de taxibranche leren van UberPop? TaxiPop!

ANALYSE – De introductie van UberPop afgelopen week heeft ervoor gezorgd dat de taxibranche meteen op haar achterste benen ging staan. Een begrijpelijke en terechte reactie, want het gaat gewoon om het aanbieden van snorders. En zolang de huidige WP2000 van kracht is, moet de overheid hier streng tegen optreden. Want regels gelden voor iedereen. Maar de taxibranche doet er wel verstandig aan te leren van het product. Want vooruitbewegen is beter dan stilstaan of meebewegen.

De consument wil graag een goedkope taxi, op een makkelijke manier bestellen, een betrouwbare chauffeur en transparantie over de geleverde dienst. Allemaal zaken die de overheid met talloze kostbare regels heeft proberen te regelen. Maar UberPop doet het met de app eigenlijk beter dan de gemiddelde straattaxichauffeur. Door het verplichte review-systeem beschermen consumenten elkaar tegen slechte chauffeurs. En zij zijn met een 100%-controle daartoe veel beter toe in staat dan de ILT. En voor omrijden hoeft de consument ook niet bang te zijn, want de afgelegde route wordt netjes achteraf gemaild.

Politici

Het is niet voor niets dat Uber al met een proef van start gaat voordat de Taxiwet wordt geëvalueerd. En daarbij bewust de wet overtreedt. Want wat gaat er gebeuren als de Amsterdamse UberPop-gebruiker straks heel enthousiast is over de dienst? De gemeente Amsterdam heeft zich opvallend genoeg zeer terughoudend opgesteld. En als de dienst wordt uitgebreid naar andere steden, dan is het maar de vraag wat Den Haag dan gaat doen. Want politici hebben vooral één belang: stemmen winnen. En de stem van de consument weegt daarbij zwaarder dan die van een paar duizend taxi-ondernemers.

Uber is een factor om rekening mee te houden. Zeker met de steun die de app geniet onder EU-commissaris Neelie Kroes (VVD). Bovendien heeft de straattaxibranche nooit veel credits opgebouwd onder politici en de consument. Het imago is ondanks alle nieuwe regels van gemeenten en landelijke overheid nog altijd niet goed. Terwijl de taxibranche er wel zeer veel geld aan kwijt is om zich aan de wet te houden. Ook is de overheid wellicht een beetje moe van het gereguleer van de taxibranche met allerlei belangen over en weer.

Taxibranche

Dus wat kan de taxibranche leren van UberPop, om ervoor te zorgen dat het niet wordt ondergesneeuwd? Het tarief van UberPop ligt niet veel lager dan het meeste contractvervoer in Nederland. Dat biedt kansen. Want waarom kunnen systemen als UberPop, maar dan van de taxibranche zelf, niet samengevoegd worden met de contractvervoer-systemen?

Als bijvoorbeeld taxibedrijven als TCA, RTC, UTC, DVG, Bios en Connexxion, noem maar op, hun handen ineen zouden slaan en samenwerken, liggen er wellicht mooie kansen. De taxibranche kan binnen no-time de dienst ‘TaxiPop’ lanceren. Hierbij kunnen consumenten een taxi bestellen voor zeer laag tarief tijdens daluren in het contractvervoer. Is het druk, dan gaat de prijs wat omhoog. Net als bij Uber. De Nederlandse taxibranche kan meteen bieden wat de consument wil; goedkope taxi, op een makkelijke manier bestellen, een betrouwbare chauffeur en transparantie over de geleverde dienst. En dan ook nog eens met landelijke dekking.

TaxiPop

TaxiPop betekent meteen het einde van de echte snorder. Waar straattaxi’s nu nog vaak veel te duur zijn voor consumenten, kiezen zij soms voor een snorder. Kijk maar naar het snorder-systeem in de Bijlmer. Als taxibedrijven de consument voor contractvervoerprijzen kunnen laten rijden, zal de markt naar verwachting fors toenemen. En dat verbetert de bezettingsgraad, en dus de kwalitatieve omzet.

De reden dat straattaxichauffeurs te weinig verdienen en hoge kilometerprijzen moeten rekenen, is immers het vele stilstaan. En dat is nou net iets dat met een goed en consumentenvriendelijk systeem verbeterd kan worden. Maar dan zonder de wet te overtreden. En daar kan Uber dan weer een voorbeeld aan nemen. Hoe dan ook, voorlopig moet de ILT laten zien dat ze streng optreedt tegen UberPop. Of wil de overheid dat ook de taxibranche voortaan maling heeft aan regels?

Bart Pals

Lees ook: Onderzoek ILT naar UberPop gestart, Amsterdam beraadt zich

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “Wat kan de taxibranche leren van UberPop? TaxiPop!”

Ocean Drivers|01.08.14|14:45

Volgens mij gaat er iets mis met jullie reactie systeem

Ton van Dalfsen|01.08.14|15:18

De taxibranche en politiek hadden meteen toen UberLux en UberBlack gelanceerd werden hierop in moeten spelen. Politiek Den Haag had in 2011 al de WP2000 overhoop moeten gooien. Markt vrijgeven , en geen Max. prijzen meer. en ook meteen de BCT voorlopig in de ijskast zetten. Wat wij er nu van geleerd hebben:Dat we niet wakker zijn geweest en hebben zitten slapen. Vele taxi ondernemers willen nog steeds het onderste uit de kan hebben terwijl je eigenlijk moet handelen naar wat de consument wil.

Ton van Dalfsen|01.08.14|15:19

En Uber luistert dus naar de consument en zet een product neer. En nu lopen wij allemaal moord en brand te schreeuwen.

Ton van Dalfsen|01.08.14|15:24

Vannacht stond ik op schiphol en werd aangesproken door een schipholtaxi chauffeur. Hij begreep er niets van dat bijv. een Tinker en noem maar op voor die lage prijzen rijden. Natuurlijk, hij maakt zich zorgen omdat de mensen vanuit schiphol niet naar de taxistandplaats lopen maar naar de door hun aangegrepen kans om gebruik te maken van dit soort producten. Ook dit soort bedrijven spelen in op de wensen van de consument. Of het nou winstgevend is hou ik in het midden , maar het gebeurt wel.

Jan|01.08.14|16:07

Dan heb je nog van die taxi bedrijven die denken het te weten dat de prijs naar beneden moet maar de regels moeten blijven gehandhaafd. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Subsidie. Uw geld!
Uber ga door! Zet de mes erin ! Consument bepaald.

Ton van Dalfsen|01.08.14|16:25

Precies, consument bepaald. Kijk eens naar autofabrikanten, Die luisteren ook naar de consument en zetten ook modellen neer naar wat de consument wil. Ook de concurrentie is daar moordend. Ook bij supermarkten: Die luisteren ook naar de consument. Het zelfde artikel in prijs van laag naar hoog A en B merken. Het zijn maar voorbeelden

Een taxi|01.08.14|17:01

@Jan Het gaat net zolang goed totdat het jou je baan gaat kosten……. Het enige wat er in branches als supermarkten en autofabrikanten gebeurt is het uitzuigen van onderaannemers en personeel. Nee dat is een leuke situatie. De enige die daar beter van worden zijn de directies, verder uiteindelijk helemaal niemand.

t_x04|01.08.14|17:13

Dat de taxi duur is ben ik het wel mee eens. Maar de markt verder vrijgeven is grote onzin.
Jan rijdt voor uber of is helemaal geen chauffeur. Verkondigd alleen maar onzin.

Jan|01.08.14|19:30

@txo4 te moeilijke materie voor je. FNV lid? Markt vrij! Zoals het hoort! Of ga je me vertellen dat alle andere branches ook door de overheid bepaald moet gaan worden? Ik weet misschien een beter land voor je! Bemoeizucht vd overheid en anderen gaat een einde aan komen in de taxibranche of je het wilt of niet, consument bepaald.

@eentaxi wie wordt er nu beter van ? Overheid en paar grote bedrijven.

Een taxi|01.08.14|20:06

@Jan Met Überpop enz. dan niet ? Niet voor niets dat er zoveel geld ingestoken wordt. Een paar hele grote jongens alle geld en de rest mag krom liggen voor een paar centen. Ik snap werkelijk waar niet dat je niet inziet hoe gevaarlijk dit allemaal begint te worden. Bij of voor Jumbo of AH werken is geen lolletje meer omdat je word uitgeknepen als een rijpe citroen, terwijl de directeur (Jumbo) lekker de Dakarrally gaat rijden.

t_x04|01.08.14|20:52

Klets niet Jan. We maken de zegeningen van de “vrije markt” sinds 2000 dagelijks mee. Wil je het nog slechter laten maken? Wat is jouw belang?

En dan kun je wel uber in de hemel prijzen, maar zodra zij aan de macht zijn begint het uitknijpen van de chauffeur.
Moeten in deze branche ook de Hollandse chauffeurs thuis gaan zitten zodat de Oostblokkers het over kunnen nemen. Lekker goedkope krachten.

Hudson Taxi|01.08.14|21:31

Wat is de rol van de vervoersmakelaars die nu in ons land actief zijn dan? Die doen volgens mij hetzelfde als Uber wil doen. Ons uitknijpen. Daar helpt de overheid aan mee door verplichtte aanbestedingen.
Is dat tegen te houden? en hoe ?
Het is niet tegen te houden helaas. Of de passagier er beter van wordt is nog maar de vraag. In dun bevolkte gebieden zal het zeker niet lukken.

Een taxi|01.08.14|21:45

Precies @Hudson Taxi In de landelijke gebieden rijdt straks geen fatsoenlijke taxi meer. Als al het vervoer van de overheid nou bij ene lokale terecht zou komen dan is die ook best bereid om op zaterdagnacht te rijden.

Rex Urban|01.08.14|22:07

Stoppen we ook met aanbestedingen in het openbaar vervoer ? Geven we dat ook vrij ?
Waarom was de taxibranche ook gereguleerd tot 2000 en is het vrijgeven een succes geweest? Niet elke markt is geschikt om vrij te geven. Voor mensen die “bij de hand zijn” is vrijgeven wel goed. Maar niet voor alle groepen of buitenlanders die een vrij systeem niet kunnen handelen.

Jan|02.08.14|00:16

@txo4 wat ik al had gedacht,. Je moet eens meer kennis hebben van privatisering. Taximarkt is niet werkelijk geprivatiseerd. Wanneer de overheid nig heelveel regels oplegd dan is er sprake van halve privatisering. ( beeldvorming) halve privatisering werkt namelijk nooit. Zie het bewijs .
Een nog duidelijke beeld zie je bij de NS.

t_x04|02.08.14|01:44

Ik begrijp het precies, maar wat jij voorstelt is zeer onwenselijk. Dus ik vraag me af wat jouw belang is.

Regels zijn nou eenmaal nodig, en ja soms zijn er teveel en zelfs onnodig.
Je moet eens in de grote steden gaan kijken wat een tuig op de taxi zit sinds 2000, en dan wil je het helemaal vrij gaan geven?

Jan|02.08.14|03:47

Heel goed @txo4 met allerlei regels, vergunningen zit er nog tuig op de taxi, maar de consument blijft hierdoor beperkt in zijn keuze omdat de overheid de taxibranche beperkt. Meer vrijheid meer keuzes , meer concurrentie, andere prijzen en kwaliteiten . Wordt jij de beste in uberpop of van een andere vertegenwoordiger win je zelf de klanten .nogmaals het is niet helemaal geprivatiseerd .er komt nu iets anders om de hoek kijken,digitale wereld maakt het nu mogelijk wat in 2000 er nog niet was

Ton van Dalfsen|02.08.14|09:30

Ik ben het helemaal met Jan eens. Sinds 2000 is er ook veel tuig bij gekomen , die zitten doordat in 2000 de WP2000 van kracht is in een VOF constructie waarvan de echte eigenaar er wel tig tal van dit soort lieden in heeft zitten. ze hoeven alleen maar hun administratie in te leveren en verder zal het hem een biet zijn wat ze uitvoeren. Als het vrijgegeven zou worden en iedereen ( alle ZZP-ers in zo’n constructie zitten ) verplicht worden gesteld om een eigen vergunning op naam te zetten

Ton van Dalfsen|02.08.14|09:33

komen de slechte onder hun vanzelf bovendrijven bij controles. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten. Ik ben voorstander van het vrijgeven maar wel met regels aan verbonden.

Hans de Koning|02.08.14|12:21

Als morgen elke chauffeur zich aansluit bij Uber staan we met z’n allen net zo lang stil, en zal hooguit het percentage lege km’s afnemen. Alleen wordt er dan 20% van de omzet afgesnoept (terwijl de nettowinst in de branche 10% is als auto, arbeid en overhead betaald zijn). Wanneer er genoeg afhankelijkheid is gecreerd gaat de provisie daarna natuurlijk omhoog, je kunt dan toch niet zonder. Als de branche Uber zou boycotten zijn ze morgen weg…

Hans de Koning|02.08.14|12:24

Zeg ILT, lees je mee? Waar blijven de chocoladeletters in de krant met ‘UberPop auto verbeurd verklaard, 14.200 euro boete aan chauffeur opgelegd’? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn om er een paar voor te laten rijden?

t_x04|02.08.14|12:49

@Hans de Koning begrijpt het. Een ieder die weet hoe Amerikanen werken zullen het ook snappen. Uber is een parasiet die zich nestelt tussen klant en chauffeur en hoeft daar weinig voor te doen. Zodra de afhankelijkheid gereed is, begint het uitpersen. Amerikanen geven niet om mensen, maar geven alleen om geld. We kunnen het zelf, apps zat. Bovendien zou ik liever die 20% aan klanten geven dan aan parasieten.

t_x04|02.08.14|12:52

@jan

Je hebt me nog steeds niet verteld wat jouw belang is. Ik heb zo’n vermoeden dat je helemaal geen chauffeur bent of met uber te maken hebt.

Paul Dijkhuizen|02.08.14|14:45

Een taxi duur? Probeer bijvoorbeeld eens een loodgieter te bestellen ’s nachts of in het weekend? En kijk eens naar de voorrijkosten die zij rekenen… Een taxi is een privé chauffeur, mét een voertuig die jou in het holst van de nacht, in het weekend, op feestdagen etc. van A naar B vervoerd. Verzekeringen, brandstofkosten, vergunningen, taxameters, BCT’s, personeelslasten, autokosten, keuringen enzovoort, zijn die gratis???

Paul Dijkhuizen|02.08.14|14:52

Door al die APP’s, vervoersmakelaars, vervoerscentrales, aanbestedingstussenpersonen enz. zal de prijs echt niet omlaag gaan voor de consument, alleen de taxichauffeurs zullen nog minder overhouden, de kwaliteit zal hierdoor echt niet verbeteren eerder juist verslechteren. Wij hebben niet zo zeer liggen te slapen, de beleidsmakers, die liggen heerlijk te slapen, wijzen naar ‘europa’ en gaan naar het volgende feestje… met hun door de maatschappij betaalde dienstwagen…

Een taxi|02.08.14|17:04

@Hans de Koning Je slaat de spijker op de kop. Over een paar jaar is er in geen enkele branche meer keuze, of slechts heel beperkt. De rest mag voor hele grote partijen iets doen tegen uitgeknepen prijzen. De mogelijkheid bestaat ook dat de tarieven dan juist weer omhoog gaan + de provisie die je af moet staan. Booking.com is een goed voorbeeld, daar zijn heel veel hotels ook niet erg blij mee. Eerst 20% provisie nu loopt het al tot 30% op.

Mike van Wanum|03.08.14|09:50

De grote bedragen die hier geïnvesteerd worden zijn echt niet om een goed taxi product neer te zetten of om de klanten ter wille te zijn. Het gaat Google gewoon om de data , die zijn kapitalen waard. De branche word gewoon gebruikt en de overheid speelt hierin mee als de taxiwet opnieuw word beoordeeld en er mogelijkheden voor Uber worden gezocht. Dan gaan er meerderen volgen!

Taxi TOP|03.08.14|17:16

En wat denken jullie dan van de blabla car
Ook een luis in de pels lijkt mij.

Gerard Peter|03.08.14|17:29

En die klanten moeten ook eens na gaan denken wat denk ze wel niet ey de kosten zijn ook dusdanig hoog, wij taxivervoerders zijn ook een substantieel bedrag aan kosten kwijt en we moeten er ook nog van leven…wel in de kroeg secu hoerensloeren euro’s over de balk smijten, te laks om te fietsen.

Taxibelangen Nederland|03.08.14|19:32

Moeilijk om op de warboel aan reacties te reageren.Ton je hebt gelijk er zit teveel tuig op,dus in overleg met de branche het tuig van de taxi afhalen,dat is echt niet moeilijk.En taxi’s duur? de gemiddelde omzet ligt tussen de € 8,00 en de € 30,00 per uur,is dat duur?Het openbaar vervoer dat is duur 70% gesubsidieerd,of denkt iemand dat die 65% nagenoeg lege bussen zonder subsidie konden rijden.Waarom mogen taxi’s geen buslijnpassagiers oppikken,op de terugweg naar het CS of zo?Particulieren

Taxibelangen Nederland|03.08.14|19:39

taxidiensten uit laten voeren,kan natuurlijk al helemaal niet,dan moeten ze alle taxiverplichtingen ook gelijk afschaffen.En over 3 jaar rijd Google met onbemande taxi’s wat ze nu aan het doen zijn met bemande voertuigen,is alleen maar landje pik,zodat ze alle taxigebruikers in hun databestand hebben staan en klaar zijn om de voertuigen zonder chauffeur al het werk over te laten nemen van de huidige taxichauffeurs.Maar de ILT moet eerst nog even de leveranciers redden met de BCT plicht.

Hans Landman|03.08.14|21:55

@Taxibelangen, de uur omzetten die met taxivervoer gerealiseerd worden zijn niet maatgevend voor de bepaling of taxivervoer in Nederland duur is. Ik denk niet dat de consument de Albert Heijn qua prijs stelling zal beoordelen op de omzet die de Albert Heijn per uur haalt. De prijs en de beoordeling hiervan door consumenten zit heel simpel in elkaar. Wat kost het, is dat realistisch en hoe verhoud het zich tot alternatieven. 40-45 euro voor 15 km taxivervoer is links of rechtsom duur.

Hans Landman|03.08.14|22:11

Cost of a 3-kilometer ride in April, 2011 prices converted to US dollars

$0.90 – $1.58 Delhi, India
$0.97 – $1.29 Mumbai, India
$1.01 – $1.68 Cairo, Egypt
$1.15 – $1.73 La Paz, Bolivia
$1.16 – $1.85 Manila, Philippines
$1.25 – $3.00 Panama City, Panama
$1.27 – $1.73 Kuta, Bali,Indonesia
$1.28 – $1.91 Fez, Morocco
$1.29 – $2.14 Mexico City, Mexico
$1.32 – $1.98 Kuala Lumpur, Malaysia
$1.43 – $1.91 Ho Chi Minh City, Vietnam
$1.53 – $3.06 Beijing, China
$1.53 – $1.91 Hanoi, Vietnam

Hans Landman|03.08.14|22:12

$1.66 – $2.32 Bangkok, Thailand
$1.69 – $3.38 Kathmandu, Nepal
$1.84 – $2.76 Shanghai, China
$1.91 – $3.19 Marrakech, Morocco
$2.00 – $4.00 Quito, Ecuador
$2.06 – $2.94 Sofia, Bulgaria
$2.11 – $3.69 Montevideo, Uruguay
$2.13 – $3.19 Lima, Peru
$2.46 – $2.95 Buenos Aires, Argentina
$2.72 – $3.27 Dubai, UAE
$2.82 – $4.23 Amman, Jordan
$2.84 – $4.27 St. Petersburg, Russia
$2.94 – $5.51 Seoul, South Korea
$3.23 – $6.45 Singapore, Singapore
$3.35 – $5.16 Hong Kong, China

Hans Landman|03.08.14|22:13

$3.80 – $6.33 Rio de Janeiro, Brazil
$3.84 – $6.52 Athens, Greece
$4.09 – $6.04 Moscow, Russia
$4.24 – $5.93 Santiago, Chile
$4.39 – $8.77 Tel Aviv, Israel
$4.64 – $6.22 Istanbul, Turkey
$5.47 – $9.12 Krakow, Poland
$5.33 – $7.99 Beirut, Lebanon
$5.73 – $8.33 Vancouver, Canada
$5.80 – $8.70 Lisbon, Portugal
$5.80 – $9.42 Tallinn, Estonia
$5.70 – $8.29 Budapest, Hungary
$5.75 – $7.90 Cape Town, South Africa

Hans Landman|03.08.14|22:15

$5.95 – $8.33 Prague, Czech Republic
$6.52 – $10.14 Barcelona, Spain
$6.56 – $9.84 Edinburgh, Scotland
$7.00 – $12.00 New York City, USA
$7.25 – $10.14 Madrid, Spain
$7.95 – $13.26 Reykjavik, Iceland
$8.41 – $14.49 Rome, Italy
$8.70 – $14.49 Brussels, Belgium
$8.70 – $14.49 Paris, France
$9.38 – $12.50 Toronto, Canada
$9.38 – $12.50 Montreal, Canada
$9.47 – $12.63 Melbourne, Australia
$9.80 – $15.69 Zagreb, Croatia
$10.14 – $14.49 Vienna, Austria

Hans Landman|03.08.14|22:16

$10.53 – $13.68 Sydney, Australia
$11.22 – $14.12 Copenhagen, Denmark
$11.48 – $14.75 London, England
$11.59 – $15.94 Berlin, Germany
$11.59 – $17.39 Munich, Germany
$11.59 – $17.39 Dublin, Ireland
$12.64 – $15.66 Tokyo, Japan
$12.92 – $16.16 Stockholm, Sweden
$13.04 – $17.39 Nice, France
$14.06 – $20.29 Helsinki, Finland
$14.49 – $14.49 Amsterdam, Netherlands
$15.94 – $20.29 Monaco, Monaco
$18.62 – $24.21 Oslo, Norway
$20.22 – $26.97 Zurich, Switzerland

Taxibelangen Nederland|03.08.14|23:02

Beste Hans, Dit is appels met peren vergelijken,in India is een maandsalaris € 100,– per maand,dus niet te vergelijken.Wat moet een taxichauffeur of ondernemer allemaal voor kosten maken voordat hij kan en mag werken.Wat zijn de brandstofprijzen,verzekering,auto aanschaf.Als een taxi iemand heeft weggebracht staat er niet op de volgende hoek een klant op hem te wachten.Maar het overzicht is leuk en duidelijk, maar in India kost een Rolex € 25,00 dus de voorgespiegelde prijzen zijn niet reëel

Ton van Dalfsen|03.08.14|23:25

Helemaal met Taxibelangen eens. De prijzen met verschillende landen zijn niet te vergelijken. Dat weet toch iedereen.

Een taxi|04.08.14|15:48
Ton van Dalfsen|04.08.14|17:44

Wat mij net is overkomen: Ik moest net voor een goede grote klant van mij in Aalsmeer een gast naar schiphol brengen. Hij vroeg mij of ik een betere route rij dan de schipholtaxi chauffeur van vanmorgen. Want hij was € 38.00 kwijt. En dat voor een afstand van 11 km. Volgende keer mailt hij mij rechtstreeks en neemt nooit meer een schipholtaxi. Dit soort chauffeurs horen niet in deze branche thuis. Dat is pure diefstal of oplichting.

t_x04|04.08.14|23:31

Er rijden niet alleen Schipholtaxi’s maar ook aanvullers wat volledig bestaat uit het vuilnis van Amsterdam.

Paul Dijkhuizen|05.08.14|10:26

Bedankt voor het overzicht Hans, goed te zien dat de prijzen in Amsterdam zich verhouden tot de prijzen in o.a. de grote steden in de landen om ons heen, zó duur is Nederland dus toch niet… Overigens heb ik de indruk dat de kosten voor de taxi in Nederland (met uitzondering van misschien Londen) toch wél een stukje hoger liggen dan in desbetreffende landen. Misschien zou het aardig zijn als daar eens onderzoek naar wordt gedaan? winst per 3 kilometerrit afgezet tegen gemiddelde levensstandaard

Taxi Lichtstad|06.08.14|23:49

Wat wij kunnen leren van Uber? Nou heel simpel, dat we niet zo stom moeten zijn om naar de overheid te luisteren om aan al hun bullshit regels te voldoen en het gewoon kei hard illegaal aanpakken en daar niet eens geheimzinnig over doen! Waarom kan Uber goedkoper zijn dan taxi’s? Heel simpel, omdat ze niet aan al die onzinnige onzin te hoeven voldoen. Als Uber legaal word, gaan al onze taxi’s op gele platen!

Tom van der Tuijn|07.08.14|17:12

Huh? ALs Uber legaal wordt ga je voor al je auto’s BPM betalen?

Frans Schutte|07.08.14|19:07

Zogenaamde ‘luxe segment’ rijders, de mannen met de BMW-7 en de dikke S-klasse? (werken minimaal 12 uur per dag om die dikke auto te betalen) En leveren dan Limo-diensten tegen een lagere prijs dan de gemiddelde straattaxi? (en dan nog kapsones ook) Ik lach erom, deze snuiters hebben niet eens door dat de diensten geleverd via Uber met 21% BTW belast worden, tel daar de Uber-commissie 20% bij op en zo’n 10% brandstof, “Uber Alles” is op sterven na dood, lijkt mij…

t_x04|07.08.14|22:20

Het is uber niet te doen om het welzijn van chauffeurs maar om data te vergaren. Hun toekomstbeeld is samen met google om onbemande wagens als taxi in te zetten. Dan krijgen de chauffeurs een dikke schop.

Jan Geluk|08.08.14|07:38

DIE JAN ZIET HET NIET SLECHT MOET IK ZEGGEN.

Hudson Taxi|12.08.14|10:18

Een taxi is duur omdat stilstand, leegstand, op de standplaats betaald wordt door de passagier. Duur wordt in de hand gewerkt door het ongewenste vrij geven van de Taximarkt met alle negatieve bijwerkingen er bij. Door nu juist de negatieve bijwerkingen te voorkomen is destijds de taxibranche, net als nu nog in andere landen, gereguleerd. Zolang er meer Taxibedrijven in een stad zijn als b.v. supermarkten, kan dit reguleren ook best. Voldoende keuze voor de klant zou een uitganspunt kunnen zijn.